Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset eivät tiedä kylmästä kämpästä MITÄÄN!!!

Vierailija
03.04.2018 |

Helvetti että osaa olla kylmä! Asun Lontoossa,jossa lämpö ei yksinkertaisesti pysy sisällä. Ikkunoista vetää ja lämmönlähteenä liikutettava patteri. Tämän talven aikana olen ollut jo neljästi sairaana. Tässä maassa on monia itselleni mieluisia asioita,joita Suomessa ei tule vastaan mutta tämä asia pistää kyllä vituttamaan...

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ap kuumavesipullo? Olen tajunnut senkin kapineen funktion paleltuani vetoisissa oloissa ulkomailla. Ainakin nukkuessa lämmittäisi.

Vierailija
22/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tiedän tunteen! Mieheni on irlantilainen, ja meidän kekinäinen vitsi on, että kun mies kestää Suomen talven niin mun pitää kestää Irlannin kesä. Harvoin olen ollut niin kylmissäni, kun erittäin kylmänä ja sateisena kesänä Irlannissa, maatilamajoituksessa. Tuttavaperheen äiti väitti, ettei jatkuva keskuslämmitys ole hyväksi ihmiselle, ja itse oli joutunut sairauseläkkeelle jatkuvien keuhkovaivojen takia alle 50 v. Hmm...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetti että osaa olla kylmä! Asun Lontoossa,jossa lämpö ei yksinkertaisesti pysy sisällä. Ikkunoista vetää ja lämmönlähteenä liikutettava patteri. Tämän talven aikana olen ollut jo neljästi sairaana. Tässä maassa on monia itselleni mieluisia asioita,joita Suomessa ei tule vastaan mutta tämä asia pistää kyllä vituttamaan...

Ei kylmästä tule kipeäksi

Ei niin, mutta se altistaa. Eli kylmettynyt ja kylmissään olevan elimistö ei torju pöpöjä niin kuin sopivassa lämpötilassa olevan.

Ehkä ei kylmästä tai viileästä huoneesta niinkään, mutta jos vetää, alkaa niskaa särkeä ja vilunväreet aiheuttavat lihaskipuja.  Ei se hyväksikään ole.

Vierailija
24/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britit totutetaan kylmään säähän lapsesta asti. Siellä ei näy mitään talvihaalareita ja hölkkääjätkin hölkkää sortseissa lumihangessa. Sisällä ei sentään tuule.

Vierailija
25/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällä hetkellä päälläni mm. 2 fleecepuseroa ja tikkitakki, kahdet fleecehousut, jaloissa reinot villasukkien päällä.

Istun keittiössäni Välimeren maisemissa.

Vierailija
26/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kerran toukokuussa Espanjassa kun oli kolea keli ehkä n. 12c ja vähän väliä satoi niin brittiperhe käveli shortseissa, sandaaleissa ja hihattomissa paidoissa kadulla. No, olihan se rantalomakohde mutta itse palelin vaikka oli tuulitakki ja hattu päässä.

Vierailija
27/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kerran toukokuussa Espanjassa kun oli kolea keli ehkä n. 12c ja vähän väliä satoi niin brittiperhe käveli shortseissa, sandaaleissa ja hihattomissa paidoissa kadulla. No, olihan se rantalomakohde mutta itse palelin vaikka oli tuulitakki ja hattu päässä.

Irlannissa sukulaisperheen lapset leikki ulkona tpaidoissa ja pikkuhameissa, ja mun tenavalla oli välikausihaalari ja puuvillapipo. Lämpöä oli 8 astetta!! ja lisäksi hiukan sataa tihuutti.

Vierailija
28/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat liikuteltavat patterit ja vetävät nurkat täällä Virossa ja tää on kuitenkin ihan yhtä talvinen maa kuin Suomikin. Tasaisessa alle 10 asteen lämpötilassa koko talven pysynyt kylppäri ei etenkään houkuttele.

Vierailija
29/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat ettei suomalaiset ole koittaneet viettää esim. mökillä talviviikkoa? tai vanhemmanpolven talossa.

Siinä sitä halkoshowta ensin että saa tönön lämpimäksi ja kuivaksi, sitten saa säädellä uunien kanssa että on riittävän lämmin muttei liian kuuma yöllä tai päivällä, jne. Lisäksi huonolla tuurilla ainoa vesilähde on joko jäässä oleva järvi tai jäätynyt kaivo joten senkin kanssa on päivittäinen homma. Tähän vielä lisäksi saunan lämmitykset että saa peseydyttyä. 

Kyllä suomalaiset varmasti kylmiä kesämökkejään lämmittäneet, mutta Suomessa jopa kesämökit ovat rakennusteknisesti laadukkaita. Eivät vedä ja lämpö pysyy sisällä. Et ole tainnut asua ulkomailla missään ap:n kuvaileman kohteen kaltaisessa paikassa. Jäätyneeseen järveen saa muuten tehtyä avannon, josta sitä sulaa vettä saa.

Tyypillinen harhaluulo että jokainen suomalaistönö on täydellisesti rakennettu joten siis helppo pitää lämpimänä. Toisaalta briteissä ei sentään ole ulkona -30 viikkotolkulla kuten suomessa välillä ja harvemmin tarvitsee ottaa paleltumisvaaraa huomioon ulos lähtiessään. 

Mutta sovitaan sitten ettei suomalaiset tiedä mitään kylmistä olosuhteista.

Vierailija
30/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britit totutetaan kylmään säähän lapsesta asti. Siellä ei näy mitään talvihaalareita ja hölkkääjätkin hölkkää sortseissa lumihangessa. Sisällä ei sentään tuule.

...niin paljoa kuin ulkona.

Vierailija
31/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt kuinka pitkään britit eläisivätkään jos heidän kämpissään olisi kunnollinen lämmitys eikä joka paikka tursuisi hometta. Siinä maassa on sama elinajanodote kuin Suomessa, mutta ihmiset elävät aivan kehitysmaaolosuhteissa kestäen kylmyyttä, kosteutta, hometta yms. Olen vieraillut hyvätuloisten, jopa rikkaiden, ihmisten asunnoissa, joissa ei välttämättä ole edes keskuslämmitystä, keittiössä pöhisee AGA, ja siinä se.

Vierailija
32/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyyyyiii, miten ihmiset ovat niin hölmöjä että pilaavat terveytensä asumalla homeluukuissa edes väliaikaisesti.

Vierailija
33/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle selvisi ekana brittivuotena miksi brittiolut tarjoillaan "huoneenlämpöisenä". Meidän olutvarasto oli keittiön alakaapissa, mittasin piruuttani lämpötilan oluesta.  Plus 12 astetta :)

Kaikkeen tottuu, ja sisäilma on ilmeisesti paljon parempilaatuista kuin pullotaloissa koska hometaudit ovat tuntemattomia vaikka joka kodissa on kasvustoa. Itse jynssään sen viikottain pois kylppärin saumoista ja nurkista asiaan tarkoitetulla pesuaineella. 

Tottumisesta kertoo sekin, että paikalliset kaverini eivät yleensä käytä keskuslämmitystään kuin hiukan aamulla ja illalla. Meillä lämmitys menee päälle useamman tunnin ennen heräämistä, mikä on tuttujeni mielestä uskomatonta tuhlausta. Lämpö on 14-18 asteen välillä. 

Vierailija
34/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Italiassa ja voi perkules kun osaa olla kylm talvella. Kosteaa ja kylmää, ei sellaista kylmyyttä osaa Suomessa asuessa edes ajatella (siis asunnon sisällä :D). Onneks kevät + 15 alkaa jo maaliskuussa...

Vierailija
35/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin että alkaisin myymään brittiläisille ovia, ikkunoita ja maalämpö pumppuja..voisi rikastua

Vierailija
36/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu vaan omasta puolestasi. Mitäs muuten sinne Lontooseen lähdit, jos kerran niin palelee?

Vierailija
37/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin että alkaisin myymään brittiläisille ovia, ikkunoita ja maalämpö pumppuja..voisi rikastua

Varmasti rikastuisit jo pelkillä tuplaikkunoilla.

38/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kostean kylmä tuntuu kyllä karmeammalta kuin joku talvinen ulkoilupäivä Suomessa. Ei voi edes verrata toisiinsa.

Vierailija
39/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko todeta, että kuulostaa jokaiselta PSOAS asunnolta jossa olen asunut. Täällä kämpässä lepattaa verhot koko ajan, oon teipannut talveksi pyyhkeitä ikkunoihin, että ei ihan niin kovasti vedä ja täällä oli tammikuun kovilla pakkasilla sisällä 16 astetta vaikka patterit oli väännetty maksimiin. Makasin tammikuun paksun peiton alla läppärin kanssa. Suihkuun meno tapahtui ottamalla se peitto mukaan kylpyhuoneeseen, että sieltä tarkeni tulla pois märkänä. Nyt ei oo niin paha, mutta koko ajan tunnen miten vetää paljaisiin käsivarsiin.

Vierailija
40/142 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä pysyä siellä. Miksi tulit tänne avautumaan eikö teillä ole omia palstoja siellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi