Työnantaja panttaa tietoa lomista
Olen vanhempainvapaalla. Joka päättyy lähiaikoina. Tämän jälkeen haluaisin pitää pois kertyneet vuosiluokat. Olen kysynyt asiasta, mutta esimies on vastannut että asiaa pitää pohtia ja suunnitella. Olen kysynyt lomien pitämisestä jo pariin otteeseen. Kuinka kauan tällaista tietoa on kohtuullista pantata alaiselta?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sen työnantajan oikein pitää miettiä. Työnantajanhan on joka tapauksessa maksettava sinulle lomat. Ja jos kerran olet nyt vanhempainvapaalla, niin siellähän on sinulle sijainen jo valmiiksi. Käytännössähän tuo on yleensä ihan ilmoitusasia. Eikä pitäisi työnantajallekaan olla mikään yllätys, sillä valtaosa tekee juuri noin, että pitää lomat tuossa välissä.
Kysy siis työnantajalta, että mikä ongelma sillä on.
Oli ennen äitiysloman alkua sellaisia juttuja, joita piti liiton kanssa selvitellä. En ole siksi oikein hyvässä huudossa työpaikalla. Mutta eihän sen takia tietoa lomapyynnön hyväksymisestä tai hylkäämisestä voi loputtomiin pantata.
Ap
Miksi antaisivat sinulle vanhan loman aikana, kun olet tulossa töihin? Hoitovapaa pitää anoa 2 kk aikaisemmin ja koska et ole sitä anonut, niin olet tulossa töihin. Ilman sopimusta lomien siirrosta ei meillä lomaa voi siirtää.
Kysyin kyllä hyvissä ajoin voinko pitää lomaa heti vanhempainvapaan jälkeen. Ja muistutin pariinkin otteeseen tarvitsevani vastauksen. Kaikki yhteydenpito esimiehen kanssa löytyy sähköpostista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sen työnantajan oikein pitää miettiä. Työnantajanhan on joka tapauksessa maksettava sinulle lomat. Ja jos kerran olet nyt vanhempainvapaalla, niin siellähän on sinulle sijainen jo valmiiksi. Käytännössähän tuo on yleensä ihan ilmoitusasia. Eikä pitäisi työnantajallekaan olla mikään yllätys, sillä valtaosa tekee juuri noin, että pitää lomat tuossa välissä.
Kysy siis työnantajalta, että mikä ongelma sillä on.
Oli ennen äitiysloman alkua sellaisia juttuja, joita piti liiton kanssa selvitellä. En ole siksi oikein hyvässä huudossa työpaikalla. Mutta eihän sen takia tietoa lomapyynnön hyväksymisestä tai hylkäämisestä voi loputtomiin pantata.
Ap
Miksi antaisivat sinulle vanhan loman aikana, kun olet tulossa töihin? Hoitovapaa pitää anoa 2 kk aikaisemmin ja koska et ole sitä anonut, niin olet tulossa töihin. Ilman sopimusta lomien siirrosta ei meillä lomaa voi siirtää.
Kysyin kyllä hyvissä ajoin voinko pitää lomaa heti vanhempainvapaan jälkeen. Ja muistutin pariinkin otteeseen tarvitsevani vastauksen. Kaikki yhteydenpito esimiehen kanssa löytyy sähköpostista.
Ap
Tähän kysymykseen pitää vastata kuukautta ennen loman alkamista, ei aikaisemmin. Tai viimeistään ensimmäisenä työpäivänä, jos loma maksetaan rahana.
Säälin sun työnantajaa. Eka saikutusta, sitten äitiyslomaa, sitten vuosilomaa, ja tuskin olet menossa töihin senkään jälkeen. Minkäköhän takia porsimisikäisiä naisia ei haluta palkata vakisoppareilla töihin?
Vierailija kirjoitti:
Säälin sun työnantajaa. Eka saikutusta, sitten äitiyslomaa, sitten vuosilomaa, ja tuskin olet menossa töihin senkään jälkeen. Minkäköhän takia porsimisikäisiä naisia ei haluta palkata vakisoppareilla töihin?
Säälin sinua. Olet tympeä tyyppi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Jos työnantaja antaa loman aikana, niin ap on toukokuun pois ja sitten hoitovapaalle. Parempi maksaa rahana, silloin ap joutuu anomaan hoitovapaan samantien ja silloin työnantaja voi ilmoittaa, että antaa tänä vuonna pidettävät lomat aikana eli toukokuu on lomaa. Muuten työnantaja joutuu odottelemaan, kun ap arpoo, koska sopii olla vapaalla ja koska ei.
Oikea työnantajan unelma... minä minä minä minä minä minä!!!!
Hae ap saikkua niin ei mene lomapäivät hukkaan. Olet sen ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Oikea työnantajan unelma... minä minä minä minä minä minä!!!!
Trollit trollaavat kun eivät muutakaan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Jos työnantaja antaa loman aikana, niin ap on toukokuun pois ja sitten hoitovapaalle. Parempi maksaa rahana, silloin ap joutuu anomaan hoitovapaan samantien ja silloin työnantaja voi ilmoittaa, että antaa tänä vuonna pidettävät lomat aikana eli toukokuu on lomaa. Muuten työnantaja joutuu odottelemaan, kun ap arpoo, koska sopii olla vapaalla ja koska ei.
"Maksaa toukokuun aikana ja maksaa tiukokuun aikana..." Mitä eroa? Mihin arpomiseen oikein viittaat? Viesti on sekava.
Onko jollain tullut sellainen tilanne, että hyvissä ajoin vanhempainvapaalla esitetty vuosilomahakemus on hylätty vasta kuukautta ennen loman suunniteltua alkua ja töihin on joutunut palaamaan suunniteltua aiemmin?
Esimies halusi tietää suunnitelmani myös vuosilomaa pidemmälle ajanjaksolle ja ne olen hänelle kertonut. Vastauksia en silti ole viesteihin saanut. Hoitopaikkaakaan en hetkessä pysty lapselle tyhjästä aikomaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain tullut sellainen tilanne, että hyvissä ajoin vanhempainvapaalla esitetty vuosilomahakemus on hylätty vasta kuukautta ennen loman suunniteltua alkua ja töihin on joutunut palaamaan suunniteltua aiemmin?
Esimies halusi tietää suunnitelmani myös vuosilomaa pidemmälle ajanjaksolle ja ne olen hänelle kertonut. Vastauksia en silti ole viesteihin saanut. Hoitopaikkaakaan en hetkessä pysty lapselle tyhjästä aikomaan.
Ap
En nyt ymmärrä tilannettasi. Vanhempainvapaa päättyy X.X. ja menet seuraavana päivänä töihin. Lapselle hankit tietenkin hoitopaikan (oletan jo hakenut, 4 kk aikaisemmin pitäisi olla hakemus tehtynä). Vuosilomasi ajankohdan saat tietää viimeistään kuukautta ennen sen alkua tai todennäköisesti sinä päivänä, kun palaat töihin.
Ei työnantaja vaadi sinua kesken vanhempainvapaan töihin palaamaan, mistä siis tulee tuo oletuksesi, että joudut palaamaan takaisin suunniteltua aikaisemmin?
Esimies lupasi hyvissä ajoin kertoa saanko pitää lomat vai en heti vanhempainvapaan perään. Jos olisin tiennyt hänen pelleilevän jutun kanssa näin tietoja pantata, niin olisin tietysti heti hakenut hoitovapaata. Siihen ei kuitenkaan ohjattu vaikka suunnitelmistani. Työhön palaamisestakaan lähiaikoina ei ole viesteissä sanottu mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Esimies lupasi hyvissä ajoin kertoa saanko pitää lomat vai en heti vanhempainvapaan perään. Jos olisin tiennyt hänen pelleilevän jutun kanssa näin tietoja pantata, niin olisin tietysti heti hakenut hoitovapaata. Siihen ei kuitenkaan ohjattu vaikka suunnitelmistani. Työhön palaamisestakaan lähiaikoina ei ole viesteissä sanottu mitään.
Ap
Siis et aio töihin, mutta et ole hakenut hoitovapaata? Aiot irtisanoutua?
Meillä ilmoitti erään tiimin johtaja että tänä kesänä on turha esittää mitään turhia lomatoiveita, kesällä ei saa kukaan 1-2 päivän vapaita pidempään lomaa. Paitsi hänelle, hän lomailee koko heinäkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, kun olin ajatellut hakea hoitovapaata vuosiloman jälkeen alkavaksi. Tässä on puolison isyysvapaan ajoitusta vuosilomien ajaksi pohdittu yms. Sitä ei voi pitää samaan aikaan oman hoitovapaan kanssa. Tällaisen suunnitelman esitin esimiehelle ja vastausta käykö tämä vai ei, ei olekaan tullut ajoissa.
Ap
Kiusa se on pienikin kiusa. Ikävä kuulla tilanteestasi, ap. Esimiehesi hoitaa tehtävänsä huonosti, jos työntekijä joutuu tällaisissa jutuissa pitkään olemaan epätietoisuuden vallassa.
Menkää töihin pummit. Ei mikään ihme että maa on konkurssissa kun sekalaisista tukiaisista on näemmä runsaudenpulaa kotonaan lorvivalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, kun olin ajatellut hakea hoitovapaata vuosiloman jälkeen alkavaksi. Tässä on puolison isyysvapaan ajoitusta vuosilomien ajaksi pohdittu yms. Sitä ei voi pitää samaan aikaan oman hoitovapaan kanssa. Tällaisen suunnitelman esitin esimiehelle ja vastausta käykö tämä vai ei, ei olekaan tullut ajoissa.
Ap
Ketjuun tarvittiin 36 viestiä, ennen kuin ap sai kerrottua mikä hänen ongelmansa oikeasti on. Jos viestintäsi työnantajan suuntaan on samanlaista tiedon panttaamista, niin ei ole ihme, ettei asia ole hoitunut. Näyttöjesi perusteella veikkaan, että työnantajasi ei vain ole ymmärtänyt mikä tilanteesi on ja miksi tarvitset tietoa jo nyt.
Meininkihän on kuin neuvostoliitossa jossa kansa yhteisen yhteiskunnan rakentamisen sijaan mietti että miten saa varastettua eniten yhteisestä potista omaan käyttöön ja luisteltua parhaiten velvollisuuksistaan.
Huomaa kyllä miksi kommunismi ei aatteena toimi ja sehän perustuu just samalle idealle kuin suomenkin ns. hyvinvointiyhteiskunta eli vastikkeettoman rahan jakamiselle ja sille että valtio ottaa kaiken tuoton ja jakaa sen sitten kansalle (kunhan päättäjät on ottaneet oman kohtuuttoman suuren osuutensa päältä ensin).
Lopputulos on ahne, itsekäs ja pohjimmiltaan epärehellinen kansa koska epärehellinen pärjää tuollaisessa paremmin kuin rehellinen.