Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja panttaa tietoa lomista

Vierailija
02.04.2018 |

Olen vanhempainvapaalla. Joka päättyy lähiaikoina. Tämän jälkeen haluaisin pitää pois kertyneet vuosiluokat. Olen kysynyt asiasta, mutta esimies on vastannut että asiaa pitää pohtia ja suunnitella. Olen kysynyt lomien pitämisestä jo pariin otteeseen. Kuinka kauan tällaista tietoa on kohtuullista pantata alaiselta?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että esimies kiusaa ap:ta.

Vierailija
62/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt teet AP niin, että ilmoitat töihin, että jäät hoitovapaalle siihen ja siihen asti ainakin ja että he voivat maksaa lomarahasi ja -palkkasi nyt tai sitten ne jäävät edelleen säästöön sinne. Ja haet tietysti kotihoidontuen Kelalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahallinen väärinymmärtäminen on oma taiteenlajinsa, kuten tästä ketjusta voi huomata. Onko joku päässyt tällaisesta tilanteesta järkevästi eteenpäin? Miten?

Ap

Todella helposti!

Itse tein helmikuussa työnantajalle hoitovapaa-anomuksen, jossa ilmoitin jääväni hoitovapaalle vanhempainvapaan jälkeen ja olevani hoitovapaalla 1.9.2018 asti. Samassa yhteydessä kysyin, voinko pitää vuosilomani syyskuussa, kun olen palannut töihin. Työnantaja vastasi, että OK. Mies puolestaan teki isyysvapaailmoituksen omalle työnantajalleen syyskuun alkuun. Heillä on kiertävä vuosiloma, hän on lomalla elokuun.

Näin se sujuu hyvässä yhteishengessä työnantajan kanssa, kun asiat hoitaa hyvissä ajoin. Ei tule työnantajalle ongelmia ja turhia pohdintoja paluusta tai palaamattomuudesta.

Sehän on hienoa, että työnantajasi vastaa kyselyihisi. Minäkin aloin selvittää asioita ajoissa. Esimiehelle lähettämässäni viestissä mainitsin toivovani pitää lomat tiettyinä päivinä ja sen jälkeen hoitovapaata tietyn ajanjakson. Luvattiin selvittää asiaa, mutta esiniehen mukaan asiasta päättäminen on koko ajan "työn alla, pian palataan asiaan".

Ap

Vierailija
64/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahallinen väärinymmärtäminen on oma taiteenlajinsa, kuten tästä ketjusta voi huomata. Onko joku päässyt tällaisesta tilanteesta järkevästi eteenpäin? Miten?

Ap

Todella helposti!

Itse tein helmikuussa työnantajalle hoitovapaa-anomuksen, jossa ilmoitin jääväni hoitovapaalle vanhempainvapaan jälkeen ja olevani hoitovapaalla 1.9.2018 asti. Samassa yhteydessä kysyin, voinko pitää vuosilomani syyskuussa, kun olen palannut töihin. Työnantaja vastasi, että OK. Mies puolestaan teki isyysvapaailmoituksen omalle työnantajalleen syyskuun alkuun. Heillä on kiertävä vuosiloma, hän on lomalla elokuun.

Näin se sujuu hyvässä yhteishengessä työnantajan kanssa, kun asiat hoitaa hyvissä ajoin. Ei tule työnantajalle ongelmia ja turhia pohdintoja paluusta tai palaamattomuudesta.

Sehän on hienoa, että työnantajasi vastaa kyselyihisi. Minäkin aloin selvittää asioita ajoissa. Esimiehelle lähettämässäni viestissä mainitsin toivovani pitää lomat tiettyinä päivinä ja sen jälkeen hoitovapaata tietyn ajanjakson. Luvattiin selvittää asiaa, mutta esiniehen mukaan asiasta päättäminen on koko ajan "työn alla, pian palataan asiaan".

Ap

Minä tein kuten hankalat työntekijät tekevät eli ilmoitin työpaikalle, koska tulen näyttämään vauvaa ja samalla laitoin esimiehelle toiveen, että jutellaan asiasta. Kasvokkain asiat on helppo hoitaa, kaikki voittavat! Työkaverit sai ihastella vauvaa, minä olin taas osa työyhteisöä ja pomolle tuli selväksi, että olen oikeasti palaamassa töihin. Sijaisellekin kiva, että kerroin asian hyvissä ajoin.

Mutta sinähän et voi menä työpaikalle puhumaan kasvokkain, joten asiasi joutaa odottaa.

Vierailija
65/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia ei etene sähköpostitse, niin silloin soitetaan. Oletko tehnyt niin?

Ja jos muutama soitto ei saa asiaa etenemään, niin sitten mennään puhumaan kasvotusten. Oletko tehnyt niin?

Vierailija
66/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todella helposti!

Ap

Hei, näitä asioita ei hoideta viestein. Fiksu esimies kun ei vastaa tuollaisiin viesteihin.

Tärkeät asiat on paras hoitaa vähintäänkin puhelimitse, jolloin asiasta pääsee kumpikin keskustelemaan ja keissin kaikki salat aukeaa myös esimiehelle. Ehkä se sinun viestisi oli aloituksen luokkaa, jolloin asia ei täysin aukea.

Parasta tietysti olisi mennä käymään kunhan varmistaa, että esimies on paikalla.

Vierailija
67/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut paljon neuvoja. Ilmeisesti mikään ei kelpaa, kun hän edelleen vain kyselee, että miten ongelman saisi ratkaistua.

Mitä ap meiltä oikein odottaa?

Vierailija
68/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan tällaista tietoa on kohtuullista pantata alaiselta?

Meidän tessissä lukee: "Työnantajan on ilmoitettava työntekijälle vuosiloman ajankohta mikäli mahdollista kuukautta ja kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkamista." Toki olisi kohtuullista kertoa asia aikaisemminkin, mutta noin lukee sopimuksessa.

Vierailija
69/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jättää nyt selvästi jotain kertomatta. Tai siis paljonkin, mutta nyhtämällä vastaa niukasti niihin kysymyksiin mitä osaamme kysyä. Mutta ei kerro sitä mitä ei osata kysyä, vaikka se luultavasti olisi kaikkein oleellisinta.

Oletteko huonoissa väleissä esimiehen kanssa? Miksi? Etkö uskalla soittaa hänelle tai mennä työpaikalle juttelemaan? Miksi sanoit, että viesteissä sinulla on pyynnöt tallessa kirjallisena? Onko sinulla jokin syy pitää huoli siitä, että asiat hoidetaan niin, että niistä jää kirjallinen jälki?

Vierailija
70/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jättää nyt selvästi jotain kertomatta. Tai siis paljonkin, mutta nyhtämällä vastaa niukasti niihin kysymyksiin mitä osaamme kysyä. Mutta ei kerro sitä mitä ei osata kysyä, vaikka se luultavasti olisi kaikkein oleellisinta.

Oletteko huonoissa väleissä esimiehen kanssa? Miksi? Etkö uskalla soittaa hänelle tai mennä työpaikalle juttelemaan? Miksi sanoit, että viesteissä sinulla on pyynnöt tallessa kirjallisena? Onko sinulla jokin syy pitää huoli siitä, että asiat hoidetaan niin, että niistä jää kirjallinen jälki?

Kyllä on. Esimies yritti aivan ihmeellistä veivaamista eräästä asiasta ennen äitiysloman alkua, mitä liiton kanssa jouduttiin pitkään selvittelemään.

Ap

Vierailija
71/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todella helposti!

Ap

Sinä voit toivoa jotain, mutta työantajan ei tarvitse noteerata näitä toiveita mitenkään. Veikkaan, että siellä firmassa ensin sovitaan muiden osalta lomat ja sitten katsotaan sinun tilanne. Toisaalta ei kai sillä sinun lomalla ole mitään väliä, jos et kuitenkaan ole menossa töihin. Miksi et vain voi pitää sitä hoitovapaata ja sen jälkee pitää lomasi?

Vierailija
72/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Esimies yritti aivan ihmeellistä veivaamista eräästä asiasta ennen äitiysloman alkua, mitä liiton kanssa jouduttiin pitkään selvittelemään.

Ap

Eli mistä oli kyse?

Ja nytkö et uskalla viestiä hänen kanssaan niin, että asiat hoituisivat? Vaan sinun "tarvitsee" väkisin hoitaa kaikki kirjallisena? Ja sitten asiat eivät hoidu.

Olet tainnut itse kaivaa oman kuoppasi.

Vierailija
73/73 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saattaa olla hankala työntekijä. Sitä nyt ei tästä ketjusta ihan varmuudella näe. Mutta varmaa on, että työnantajan näkökulmasta tämä sama tilanne näyttää hyvin toisenlaiselta.

Tiedän tapauksen, missä työntekijä koki, että hän oli joutunut ajojahdin kohteeksi. Todellisuudessa tilanne oli se, että johtoryhmä oli päivittänyt yhtiön arvot ja tehnyt suunnitelman profiilin nostamiseksi. Ja tuo työntekijä kieltäytyi täysin ja kokonaan toteuttamasta niitä toimenpiteitä, joita tähän profiilin nostoon kuului. Toimenpiteet olivat myös yksi askel yhtiön kannattavuuden parantamisessa. Työmäärä ei lisääntynyt, vain painopisteitä ja toimintatapoja muokattiin.

Työntekijä sai tottelemattomuudesta tietenkin huomautuksia. Ja kunnon marttyyrina syytti työnantajaa ajojahdista. Enää hän ei tietenkään ole töissä siellä. Mutta vieläkään ei lainkaan myönnä omaa osuuttaan välien tulehtumisessa ja työpaikan menetyksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä