Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahdottomat vaihto-oppilaat

Vierailija
02.04.2018 |

Tuli tuosta au pair -ketjusta mieleen oma kammokokemus vaihto-oppilaasta. Hän oli tyytymätön aivan kaikkeen. Taloon, meihin, kielitaitooni, lapsiin, kouluun, Suomeen jne.

Kotitöitä ei suostunut tekemään muuta kuin ”yhdessä” eli niin, että koko perhe tekee samaan aikaan.

Astianpesukoneen tyhjentämäinen ja täyttäminen oli hänelle laitettu kolmena päivänä viikossa. Hän ei suostunut tekemään sitä yksin. Eikä niin että olisi laittanut koneeseen astiat suoraan pöydästä metrin päästä, vaan ne olisi pitänyt kasata hänelle erikseen, metrin päähän koneesta.

Vaati että koko perhe muuttaa rytminsä hänen mukaansa.

Eikä kiittänyt kertaakaan. Otimme mm kaksi vapaapäivää töistä hakeaksemme hänet kentältä ja auttaaksemme häntä ekana koulupäivänä.

Älkää lähettäkö näin keskenkasvuisia ihmisiä toisten riesaksi!

Kommentit (270)

Vierailija
21/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli odotit vaihtarista ilmaista au pairia? Omaa pikku kotiorjaa?

Nuorelta olisi kuulunut max pyytää laittamaan omat tiskit koneeseen, siivoamaan oman huoneensa ja pesemään omat pyykkinsä. Loppu olisi kuulunut teille vanhemmille.

On ollut jännä kuulla kolmansilta osapuolilta, kun vaihtoperheenä toimivat parkuvat nuoren olevan niin surkea ja vaihtarin kertoneen millainen vaihtoperhe on plus itse etäisesti tietää ko. perhe. Ihmeesti olen uskonut sitä nuorta ja sääli on tullut!

16-vuotiaat suomalaiset heiluu lähinnä kylillä, heidän menojaan ei paljon kysellä, mitään ei vaadita (kotityöt) ja heillä on oikeus olla kaverien kanssa osallistumatta mitenkään kotitöihin. Sitten tulee joku ulkomaalainen, jonka pitäisikin olla jotain ihan muuta kuin suomi-nuoren?!

Vierailija
22/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän vaihtari osoittautui pro anasta ja viiltelystä viehättyneeksi kaappihomoksi, joka vihasi vanhempiaan ja aikuisia ja muita ihmisiä ja joka oli käynyt mentaalihoidossa vuosia, vaikka terveystiedot eivät siitä tienneet mitään.  Se viiltelyhomma oli viimeinen niitti. 

Heh. Me saimme kaupan päälle toisiaan vihaavat erovanhemmat, joista toinen ei olisi halunnut teinin lähtevän vaihtoon ja toinen ei. Eli se joka vastusti vaihtovuotta haukkui kaikkea 24/7... ja otti tietenkin yhteyttä meihin myös koko ajan, vaikka se on kielletty. Teini oli myös oppinut valehtelemaan aikuisille ja ihmetteli, kun me vaihtoperheen vanhemmat keskustelimmekin keskenämme, jolloin hän jäi valheista kiinni koko ajan.

Ap

Raskaalta kuulostaa. Lähtikö teini kesken vaihdon toiseen perheeseen tai takaisin kotimaahan? Kuinka pitkään hän oli teillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän täytyy jo kertoa ennenku vaihtari tulee minkälainen rytmi on perheellä. Kouluhan siinä on pääasia. Kai teillä jokainen laittaa astiat tiskikoneesern heti kun on syöty. Oman huoneen siivous . Osallistuu muihinkin askareisiin tarvittaessa. Enpä usko että ranskasta tulee aloituksen tekijän kuvaamia moukkia.

Ei niin, koska kaikki rrrranskalaisethan ovat niin trés tyylikkäitä? Mun kokemus pienestä ranskalaisesta kylästä oli ihan kaamea. Hemmoteltuja lapsia, sisäänpäin kääntynyttä omaa erinomaisuutta...

Vierailija
24/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorelta olisi kuulunut max pyytää laittamaan omat tiskit koneeseen, siivoamaan oman huoneensa ja pesemään omat pyykkinsä. Loppu olisi kuulunut teille vanhemmille.

On ollut jännä kuulla kolmansilta osapuolilta, kun vaihtoperheenä toimivat parkuvat nuoren olevan niin surkea ja vaihtarin kertoneen millainen vaihtoperhe on plus itse etäisesti tietää ko. perhe. Ihmeesti olen uskonut sitä nuorta ja sääli on tullut!

16-vuotiaat suomalaiset heiluu lähinnä kylillä, heidän menojaan ei paljon kysellä, mitään ei vaadita (kotityöt) ja heillä on oikeus olla kaverien kanssa osallistumatta mitenkään kotitöihin. Sitten tulee joku ulkomaalainen, jonka pitäisikin olla jotain ihan muuta kuin suomi-nuoren?!

Tuliko yllätyksenä, että osassa perheistä teineillä on kotihommia?

Vierailija
25/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.

Ainoa ns yhteinen kotityö oli se tiskikone kolmena päivänä viikossa. Muuten odotettiin vain että siivoaa oman huoneensa ja oman kylppärinsä. Minä pesin kyllä hänen vaatteensa ja toimitin viikattuna huoneeseensa.

Meidän omat lapset jo yläkoululaisia eli mitään lastenhoitoa ei edes ole.

Vierailija
26/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut vuoden Ranskassa. Sittemmin meillä on käynyt ranskalaisia vieraita useinkin. Voin hyvin ymmärtää ap:ta. Ranskalaiset nuoret ovat keskimäärin suomalaisia avuttomampia, kotona tehdään usein asiat valmiiksi.

Ranskalainen kulttuuri on aika omahyväinen, eli heillä tehdään asiat parhaiten. Kotoa opittu päivärytmi esim ruokailun suhteen voi olla mielessä aika ehdottomana. Kielitaito ihan englannin suhteen on usein lähinnä passiivinen. Sekään ei lisää sopeutumisvalmiutta... toki on myös joustavia, oma-aloitteisia ranskalaisnuoria.

Miten voi tula Suomeen vaihtoon, jos ei osaa englantia? Ranskalla ei täällä pärjää.

Vierailija
27/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli tyyytymätön koulumatkaan. Lyhyt kävely plus lyhyt matka julkisella.

Ei suostunut edes tapaamaan naapurien ihania teinejä, jotka kaikki innoissaan ranskan kielestä ja olisivat olleet valmiita näyttämään paikkoja.

Koulu oli paska. Ihan vaan yksi Suomen parhaista lukioista. Kiukutteli ja rähisi sitten sielläkin.

Suomen kielen kurssille ei suostunut menemään koska on niin lahjaks ettei tarvitse kursseja...

Ap

Vierailija
28/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut vuoden Ranskassa. Sittemmin meillä on käynyt ranskalaisia vieraita useinkin. Voin hyvin ymmärtää ap:ta. Ranskalaiset nuoret ovat keskimäärin suomalaisia avuttomampia, kotona tehdään usein asiat valmiiksi.

Ranskalainen kulttuuri on aika omahyväinen, eli heillä tehdään asiat parhaiten. Kotoa opittu päivärytmi esim ruokailun suhteen voi olla mielessä aika ehdottomana. Kielitaito ihan englannin suhteen on usein lähinnä passiivinen. Sekään ei lisää sopeutumisvalmiutta... toki on myös joustavia, oma-aloitteisia ranskalaisnuoria.

Miten voi tula Suomeen vaihtoon, jos ei osaa englantia? Ranskalla ei täällä pärjää.

No kai hän kuvitteli että täällä muut osaa parempaa ranskaa kuin me.

Ranskassa englantia opetellaan vain kirjallisesti koulussa, eikä sitä kuule edes telkkarissa, koska ohjelmat dubataan.

Ap

Vierailija
29/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa kaikki teinit tee kotihommia. Edellyttää voi oman huoneen siivous ja lakanoiden vaihto. Kannattaa opettaa pyykkikonetta käyttämään. Astianpesukoneen käyttö ja mitä sinne tungetaan ja astianpesukoneen tyhjentäminen. Roskien vieminen ja edes kerran kuukaudessa koko huushollin imurointi. Tietysti se tärkein että koulutehtävät tehdään. Kyllä ne tekee kun lopetetaan viikkoraha ja kännykkä sun muut härvelit naftaliiniin.

Vierailija
30/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa kaikki teinit tee kotihommia. Edellyttää voi oman huoneen siivous ja lakanoiden vaihto. Kannattaa opettaa pyykkikonetta käyttämään. Astianpesukoneen käyttö ja mitä sinne tungetaan ja astianpesukoneen tyhjentäminen. Roskien vieminen ja edes kerran kuukaudessa koko huushollin imurointi. Tietysti se tärkein että koulutehtävät tehdään. Kyllä ne tekee kun lopetetaan viikkoraha ja kännykkä sun muut härvelit naftaliiniin.

Vaihto-oppilaan kyllä oletetaan sopeutuvan isäntäperheen systeemeihin.

Ja siis siinä tiskikoneessa ongelma oli se että hän koki hyvin loukkaavana sen että hänen olisi pitänyt täyttää sitä niin, että muut ei samaan aikaan myös siivoa.

Ja sen että kukaan ei ensin pinonnut hänelle niitä astioita, vaan hänen olisi pitänyt ottaa ne pöydästä.

Nää oli hänestä äärimmäisen loukkaavia vaatimuksia.

Vierailija
31/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurishokin yksi tavallinen oire on, että pitää ihan kaikkea uuden maan tai perheen tapoja paskoina, tai joskus päinvastoin. Ensimmäistä kertaa kaukana kodistaan nuori myös hakee omaa roolia ja asennetta maailmaan. Vaatii isäntäperheeltä valtavaa kärsivällisyyttä ja lempeyttä suojella nuorta tämän prosessin läpi, niin että hän alkaa nähdä hyvää kaikkialla, osaa tehdä omia valintoja ja saa oppia virheistään. Minulla oli vaihto-oppilasvuonna tällainen isäntäperhe, mutta itse en uskaltaisi siihen ryhtyä.

Vierailija
32/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurishokin yksi tavallinen oire on, että pitää ihan kaikkea uuden maan tai perheen tapoja paskoina, tai joskus päinvastoin. Ensimmäistä kertaa kaukana kodistaan nuori myös hakee omaa roolia ja asennetta maailmaan. Vaatii isäntäperheeltä valtavaa kärsivällisyyttä ja lempeyttä suojella nuorta tämän prosessin läpi, niin että hän alkaa nähdä hyvää kaikkialla, osaa tehdä omia valintoja ja saa oppia virheistään. Minulla oli vaihto-oppilasvuonna tällainen isäntäperhe, mutta itse en uskaltaisi siihen ryhtyä.

Kyllä tällä tytöllä oli ihan asennevamma.

Kuka normaali ihminen tulee toisen kotiin (haettuna lentokentältä) ja heti ensitöikseen, kun talon emäntä sanoo hänen kielellään ”tervetuloa” ja yrittää puhua hönen äidinkieltään, hän reagoi tähän alkamalla sättiä, ettei millään tajua mitään, kun ääntäminen on niin hassua. ”Ai sä sanoit bienvenue, ei olis uskonut, kun äänsit niin huonosti”...

Ja tätä rataa se käytös sitten jatkui. Ja jatkui ja jatkui. Kunnes lensi ulos täältä.

Ap

Vierailija
33/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän vaihtari osoittautui pro anasta ja viiltelystä viehättyneeksi kaappihomoksi, joka vihasi vanhempiaan ja aikuisia ja muita ihmisiä ja joka oli käynyt mentaalihoidossa vuosia, vaikka terveystiedot eivät siitä tienneet mitään.  Se viiltelyhomma oli viimeinen niitti. 

Isäntäperheellä on siis pääsy vaihto-oppilaan salassapidettäviin terveystietoihin?

Vaihto-oppilas vanhempineen vakuuttaa kirjallisesti, että vaihto-oppilaalla ei ole terveysongelmia. Mt-taustalla ei siis edes pääse vaihtoon. Tuossa on koti valehdellut.

Vierailija
34/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tullut vaihtis osoittautui narkkariksi ja varkaaksi. Oli eka ja vika kerta kun otettiin.

Vierailija
35/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdon on tarkoitus avartaa molempien osapuolien elämää.

Isäntäperheen ei ole tarkoitus toimia ilmaisena hotellina ja kasvattaa teiniä, jota ei ole lainkaan kasvatettu 16 vuoteen.

Ja teinin on tarkoitus sopeutua Suomeen ja suomalaisiin oloihin. Sen perheen ei tarvitse osata täydellistä ranskaa, eikä muuttaa päivärytmiään ranskalaiseksi.

Ap

Millainen oli ranskalainen päivärytmi? Eikö koulun lukujärjestys sanele rytmit?

Ranskassa päivällinen on myöhään. Suomalaisessa lapsiperheessä se on pakosta kello 17-18.

Heh, ihan suomalainen lapsiperhe mekin ollaan. Me syödään päivällinen aina 19-20 välillä. Näin myös lapsuudenperheessäni. Mun mielestä on kiva syödä kunnolla. Työt loppuu viideltä. Jos syödään silloin päivällinen, niin ei syödä koko perhe yhdessä ikinä.

Vierailija
36/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset lapset aivopestään pikkuaikuisiksi, joilla ei ole omia mielipiteitä. Lapsia voidaan läppäistä päähän, jos eivät tottele.

Vierailija
37/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdon on tarkoitus avartaa molempien osapuolien elämää.

Isäntäperheen ei ole tarkoitus toimia ilmaisena hotellina ja kasvattaa teiniä, jota ei ole lainkaan kasvatettu 16 vuoteen.

Ja teinin on tarkoitus sopeutua Suomeen ja suomalaisiin oloihin. Sen perheen ei tarvitse osata täydellistä ranskaa, eikä muuttaa päivärytmiään ranskalaiseksi.

Ap

Millainen oli ranskalainen päivärytmi? Eikö koulun lukujärjestys sanele rytmit?

Ranskassa päivällinen on myöhään. Suomalaisessa lapsiperheessä se on pakosta kello 17-18.

Heh, ihan suomalainen lapsiperhe mekin ollaan. Me syödään päivällinen aina 19-20 välillä. Näin myös lapsuudenperheessäni. Mun mielestä on kiva syödä kunnolla. Työt loppuu viideltä. Jos syödään silloin päivällinen, niin ei syödä koko perhe yhdessä ikinä.

Normaalimpi ja yleisempi rytmi Suomessa on kyllä tää meidän. Ihan jo siksi, että meillä lapset suuntaa tän jälkeen vielä harrastuksiin.

Eikä tällä edes ole merkittstä, koska vaihtarin odotetaan noudattavan perheen rytmiä. Eikä perheen vaihtarin rytmiä.

Vierailija
38/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli lokakuussa vaihtari, vaikka emme ole mukana missään vaihtariohjelmassa. Tytön luokkakaveri oli vaihtariperheessään au pairina eli oletusarvoisesti teki lapsille (3v ja 8v) aamupalaa, saattoi isomman kouluun (oli oma lukujärjestys mikä tahansa), oli iltapäivät näiden lasten kanssa siinä sivussa siivosi ja silitti. Vaihto-oppilasjärjestö ei reagoinut, joten tyttö ilmoitti itse lähtevänsä. Mainio pakkaus, jonka kanssa oli todella kiva tehdä kotitöitä - meillä kun ei jätetä ketään yksinään puuhailemaan keittiöön, meillä tehdään yhdessä!

Virallinen vaihtariperhe oli tuohtunut, koska tytön piti olla heillä 4 kk ja olikin vähän yli 2. Soittelivat perään, että lapset niin kaipaa, eikö voisi tulla viikonlopuksi hoitamaan, ilmaiseksi tietty.

Vierailija
39/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli lokakuussa vaihtari, vaikka emme ole mukana missään vaihtariohjelmassa. Tytön luokkakaveri oli vaihtariperheessään au pairina eli oletusarvoisesti teki lapsille (3v ja 8v) aamupalaa, saattoi isomman kouluun (oli oma lukujärjestys mikä tahansa), oli iltapäivät näiden lasten kanssa siinä sivussa siivosi ja silitti. Vaihto-oppilasjärjestö ei reagoinut, joten tyttö ilmoitti itse lähtevänsä. Mainio pakkaus, jonka kanssa oli todella kiva tehdä kotitöitä - meillä kun ei jätetä ketään yksinään puuhailemaan keittiöön, meillä tehdään yhdessä!

Virallinen vaihtariperhe oli tuohtunut, koska tytön piti olla heillä 4 kk ja olikin vähän yli 2. Soittelivat perään, että lapset niin kaipaa, eikö voisi tulla viikonlopuksi hoitamaan, ilmaiseksi tietty.

Meillä se tiskikone oli ainoa kotityö mitä vaadittiin. Kolmena päivänä viikossa.

Ei meillä arkena koko perhe liiku koko ajan yhdessä. Eli kyllä tosiaan joutuu omatkin teinit sen tiskikonevuoronsa välillä ihan yksin keittiössä hoitamaan. Samaten minä.

Ap

Vierailija
40/270 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin saksassa kuukauden yhdessä isäntäperheessä. En tiedä, olinko niille kauhujen vaihtari, mutta en vain tykännyt alkoholista tai bileistä ja olin muutenkin vähän introvertti. Perheen samanikäinen tytär halusi tietenkin raahata minut kaikkiin mahdollisiin bileisiin ja kännäämistilaisuuksiin. Kyseessä siis pikkukylän teinit, ja jestas, ne todella joivat. Isäntäperheen isä sai mm hakea minut autolla kotiin keskiyön jälkeen host-tytön bestiksen 18v synttäreiltä, kun en halunnut nukkua teltassa kännisen teiniseurueen kera. Naapurissa asui toinen suomivaihtari, joka oli enemmän viinaanmenevä ja seurallinen, ja sitä sitten ihmeteltiin, miksen minä ole edes seurallinen, vaikken alkoholia juuri juonutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä