Kävin lukemassa Pro graduja ja jo tiivistelmistä löytyi pahoja kirjoitusvirheitä.
Kommentit (24)
Entä sitten? Olen tavallinen, keskiverto ihminen enkä voi kaikkea osata. Hyväksy se. Olisiko sinulla parempi mieli, jos olisin maksanut kielentarkistuksesta satoja euroja, päästäkseni virheistä eroon?
Aloituksen otsikosta löytyy ainakin kolme kirjoitusvirhettä.
Niin. Ei kannata keskittyä sisältöön vaan kielioppivorheisiin :D
Älä ikinä lue YAMK-lopputöitä! Niissä ei ole ainoastaan kielioppivirheitä, vaan täydellistä osaamattomuutta. Tutkimushenkilöiden antamat taustatiedot tulkitaan löydöksiksi, siis ne ovat samalla tavalla tieteellistä lopputulosta kuin tutkimuskysymyksiin löytyneet vastaukset. Lähdeluettelo voi olla pitkä, mutta lähteitä ei ole käytetty jne.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Olen tavallinen, keskiverto ihminen enkä voi kaikkea osata. Hyväksy se. Olisiko sinulla parempi mieli, jos olisin maksanut kielentarkistuksesta satoja euroja, päästäkseni virheistä eroon?
Kyllä minun mielestäni omaa äidinkieltään pitää osata kirjoittaa edes lähestulkoon virheettömästi.
Luin yhden väitöskirjan kiitospuheosion, ja siinä kieli oli jotain ihan tolkutonta, samaa puhekielistä tasoa kuin kirjoittelut tällä palstalla. Aivan järkyttävää!
Kyse ei ollut ainoastaan kielioppivirheistä, vaan tiivistelmistä löytyi sanoja, joihin oli tupsahtanut lisäkirjaimia. Vaikutelmaksi siis tuli, ettei edes tiivistelmää oltu vaivauduttu oikolukemaan. Ei kovin akateemista kuvaa anna ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen otsikosta löytyy ainakin kolme kirjoitusvirhettä.
Tämä keskustelu ei ole gradu, mutta gradut toki samaa tasoa kaikkine virheineen.
Tein aikoinaan kimpassa gradun, jossa tuskin on yhtäkään kielioppivirhettä. Sitten kiireessä tajusimme, että tiivistelmä puuttuu ja kyhäsimme sen nopeasti (itse mustaakseni parin oluen vaikutuksessa) ja siihen tuli varmaan seitsemän kirjoitusvirhettä yhdelle ainolle sivulle!
Eipä ole koskaan elämääni haitannut... Eikä haittaakaan.
kertoo vain siitä että muilla ei ole aikaa kytätä pilkkuvirheitä tai muullla tavalla keskittyä epäolennaisuuksiin
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sivistyneen ihmisen kirjoitus.
Onneksi kaveri oikoluki. Ei yhtään virhettä lopullisessa versiossa.
Aika pelottavaa että monen mielestä kielioppia ei tarvitse osata yhtään, edes gradussa. Netin palstoilla voi kirjottaa miten haluaa mutta gradut ja muut viralliset teokset joita arvostellaan on ihan eri asia.
Onko proffa joku feministi joka ei ole ollut tehtäviensä tasalla koskaan?
Mielestäni virhe tulee jo siinä, että käytetään sanaa "tiede" kasvatus- tai kauppatieteen yhteydessä. "Oppi" olisi parempi ja riittävä.
Sitä oppillaat perässä mitä professorinsakin. Etenkin marxististen korjaan humanististen tieteiden höpöhöpölaitoksilla tuotetaan sellaista sontaa, että huh huh. No näissä "tutkimuksissa" toki kielioppi on täydellistä, mutta ironista on se, että monissa graduissa on kielioppivirheistä huolimatta enemmän asiaa, etenkin sellaista, mikä on yhtä realitodellisuuden kanssa.
Missään ei olla niin väärillä poluilla kuin kasvatustieteen graduissa. Apua pelastakaa suomi.
Mua häiritsee toimittajien huonot tekstit. Lauseet ovat kömpelöitä. Tekstit ovat täynnä kirjoitus- ja asiavirheitä. (Johtuu varmaan siitä, että luin lapsena aina Hesarin kuukausiliitettä ja se oli tuolloin todella hyvää suomea. Tiede-lehteä tykkään lukea paitsi aiheiden myös hyvän kielen vuoksi. Myös kirjoja on hyvä lukea, että kielitaito säilyy ja sanavarasto karttuu.)
Sama ilmiö näkyy esiintyvän kauppatieteiden graduissa.