Meikit ja kosmetiikka 70- ja 80-luvuilla
Mitä brändejä myytiin Suomessa? Mitkä tuotteet olivat parhaita, mitä et kaipaa takaisin? Kerro meikkimuistosi ajalta ennen EU:ta!
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Jirmack (noinkohan se kirjoitetaan??) shampoo, jota Dallasin Pamela mainosti.
Ai saakeli, tämä! Pahvipakkaus oli upea, mutta se pullo siellä sisällä ei olisi voinut ankeamman näköinen enää olla.
Eikä se kovin kiiltäviä hiuksiakaan tehnyt...
Näköjään brändi on edelleen elossa: https://www.jhirmack.com/products
Voih, kaiholla ajattelen teini-iässä omistamaani Cover Girlin puikkomaista luomiväriä, joka oli maailman ihanin, kullankimalteinen hopeasävy! Se kyllä käytettiin niin loppuun kuin ikinä!
Muistaako kukaan Corn Silk -puuteria?
🇺🇦🇮🇱
90-luvun taitteessa myytiin ihan parhaita puuterimaisen läpikuultavia kynnenkovettajia. Pullo oli vielä suurehko. Kaipaan vieläkin. Mitään sellaista ei ole enää myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun taitteessa myytiin ihan parhaita puuterimaisen läpikuultavia kynnenkovettajia. Pullo oli vielä suurehko. Kaipaan vieläkin. Mitään sellaista ei ole enää myynnissä.
Trind? Gemey Durci-long?
🇺🇦🇮🇱
Tuli ostettua taas Lorealin meikkivoide ja tuli niin vahvat ysärivibat ettei tosikaan. Hirveää oranssiksi muuttuvaa kuorrutetta. Ei ole yhtään tuotekehittely mennyt eteenpäin sitten dream matte moussen. Oli kyllä huonoa nostalgiaa.
🇺🇦🇮🇱
Ihana nostalgiaketju!
Ricil's, Gemey, Arcancil, Ellen Betrix; kaikki olivat käutössä.
Tuoksumaailmaa Balahe, alkuperäinen Chloe-tuoksu, Anne Klein I ja II, Gucci III jne.
Kaipaan hennashampoita, minne ovat hävinneet. Oli myös suomalainen huulipunamerkki, enemmänkin sävyttävä huulikiilto jota ei enää saa. Ja vehnänalkioshampoo.
Kaffebulla kirjoitti:
Muistaako kukaan Corn Silk -puuteria?
Seppälästäkös tätä sai vai muistanko ihan väärin?
Voi olla, mutta itse ostin sitä aina Anttilasta. Siellä oli hyvä kosmetiikkaosasto.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla käytin paljon Ellen Betrixin tuotteitam varsinkin huulikiillot oli ihania, mutta myös kaikki ihonhoitotuotteet oli mulla Ellen Betrixiä. Sen lisäksi Lumene, Laponie ja Helena Rubinstein olivat suosikkimerkkejäni. Olin hyvin säästeliäs nuori ja mulla oli varaa ostaa tuloihini nähden laadukasta kosmetiikkaa. Tunsin aina suurta ylpeyttä, kun olin ostanut vaikka Helena Rubinsteinin meikkivoiteen. Laponien meikkejä kaipasin pitkään.
Minä käytin rubistainin ripsaria, parasta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan 70+luvun loppupuolelta Ricilsin ja Filmstarin kakkumascarat. Arcancil oli valinta kierremaskaroista, sitä sai myös sinisenä.
Tilasin meikkejä ja hajuvesiä Yves Rocherilta, ja vähän myöhemmin tuli ruotsalainen joku vastaavanlainen (ruotsalainen?!) Fleur de Sante, jossa oli myös ihania tuoksuja ja meikkejä.
Muita tuoksuja oli just tuo aikaisemmin mainittu Rive Gauche, rakastin Rochasin alkuperäistä Lumiere-tuoksua myös.
Lumenen Timantti hangella -tuoksua minulla on vieläkin pikkuruinen pullo jossain kaapin perillä.
Melody toi markkinoille nyt mielestäni ihan kammottavia hiusvärejä, jotka lähtivät pois 5 - 10 pesun jälkeen. Kaikki olivat enemmän tai vähemmän violettiin vivahtavia..
Joskus ihan 70-luvun lopulla tuli butaanikäyttöiset kihartimet, eli ei tarvinnut johtoa. Kaverini kertoi, että unohti kerran omansa päälle koko päiväksi.. ei sentään syttynyt palamaan.
Eikö timantti hangella ollutkaan korkeahko suihkepullo? N. 10-15cm korkkeineen tai jsp.
Käytin Revlonin Natural Wonder huulipunaa, sävyt sopivat minulle. Ellen Betrix luomiväri oli myös hyvä. Suomesta sai myös Almay ihonhoitotuotteita ja meikkejä, olivat tuoksuttomia. Shampoot eivät olleet kovin hyviä, tätini oli kampaaja, sain häneltä munashampoota joka piti vedellä laimentaa.
Vierailija kirjoitti:
Yves Rocherilla on kyllä paikka monen suomalaisen kasariteinin sydämessä :)
Mulla oli Clea-tuoksua ja lisäksi Kuusama (Chevrefeuille tai jotain), sellainen kevyt hento tuoksu. Niin ja Ispahania tummassa pullossa. Ai niin ja Un Avril Un Soir (ilta huhtikuussa tai jotain), joka oli olevinaan aikuinen tuoksu. Käytin ihonhoitotuotteita ja kylpysuihkeita ja luin tarkkaan ne kotiin lähetetyt kuvastot, joissa oli "kauneusohjeita".
Tätini osti Oriflamelta tuotteita ja minulla oli aivan ihana tuoksu pienessä vaaleassa helmiäishohtoisessa pullossa, voidemaisena. En muista nimeä, mutta ostaisin sitä heti jos jostain saisi.
Äidin "vanhoissa tuoksuissa" oli mm. kielotuoksu, iso pullo vain ja puhtaasti kielolta tuoksuvaa vettä. Se oli ihana, raikas enkä ole koskaan löytänyt samanlaista. Lisäksi hänellä oli Schiaparellin tuoksu pienessä pullossa joka sopi hyvin käsilaukkuun.
Käsivoiteina oli mm. Lemon Juice and Glyserin, kel
Muistan rokkerilta cabaree tuoksun, oli ihana. Oisko ollu jäljitelmä oscar de la renta oscar tuoksusta. Ehkä pehmeämpi.
Korjaus, cabaree olikin oriflamen tuoksu, ei rokkerin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fii-hajusteet :D
Näistä suihkedödöistä suosikkini oli Pikkumusta.
Mulla tummanpunainen
Vierailija kirjoitti:
Juoksevia hammastahnoja oli jo 60-luvulla, merkki taisi olla Dents. Katosi jossain vaiheessa.
Oli 70- luvulla vielä. Valkoinen puteli, jossa kirkkaan punainen hammastahna juurikin juokseva.
Marbert! Marbetilla oli aivan iki-ihana ja niin hyväntuoksuinen vartalovoide. Voi kun sitä saisi vieläkin. Käytin sitä 80-luvulla.
Kurolan-kuorintavoidetta sai apteekista. Fii-roll-on kainaloon. Lancasterin tuotteet, Jane Hellen-sarja. Yves Rocherin tuotteet.
Vai oliko sittenkin Laguna: https://www.notino.fi/salvador-dali/laguna-eau-de-toilette-for-women/