Meikit ja kosmetiikka 70- ja 80-luvuilla
Mitä brändejä myytiin Suomessa? Mitkä tuotteet olivat parhaita, mitä et kaipaa takaisin? Kerro meikkimuistosi ajalta ennen EU:ta!
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Oi Ne upeat "kemikalikaupat", niissä leijuva tuoksu ja ne kauniit tyylikkäät myyjät lakattuine kynsineen! Se oli ihaninta mitä 60-luvun pikkutyttö tiesi!
lapsuudesta jäi mieleen ,että siellä myytiin sellaisia pieniin muovityynyihin pakattuja erivärisiä tuoksuvia vaahtokylpyjä, josta sai vaahdot yhteen kylpykertaan. Kerran yksi kaunis "kemikalikaupantäti" antoi minulle sellaisen pikku tyynyn ilmaiseksi....
niitä kauppoja kyllä kaipaan....
Sokoksella ja vimassa myyjillä oli tummansiniset jakkupuvut
Silkki-Leena ja Hellä Mietonen, shampoita. Oil of Ulay -kasvovoide, jota äitini käytti.
70-luvusta tulee mieleen pienet miniatyyri hajuvesipullot, joita keräsin. Käytimme niitä myös Barbie-leikeissä Barbien viinapulloina. Esikuvana oli Dallas-televisiosarjan hienot ihmiset, jotka tekijät itselleen drinkkejä koko ajan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Aaprin kuorintavoidetta käytti kaikki, se missä oli jauhettuja aaprikoosin siemeniä.
Sellaista tarvittaisiin nytkin, eikä mitään mikromuovirakeita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaprin kuorintavoidetta käytti kaikki, se missä oli jauhettuja aaprikoosin siemeniä.
Sellaista tarvittaisiin nytkin, eikä mitään mikromuovirakeita!
Luonnonkosmetiikka.
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä salaa pihistetty River Gauche tjsp hajuvesi, sinimustahopeinen purkki! Voihan päänsärky :D
Rive Gauche oli yksi jota ostettiin Ruotsinlaivan tax freestä. Saako sitä enää mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten mahdollisesti näitä on jo mainittu, mutta seuraavat:
- Ripsariharjaan syljettiin ja sitten rassattiin putkiloa. Koskaan harjaa ei pesty. Yhteiskäytössä olivat myös kuten muutkin meikit. Siirtyivät jopa isosiskoilta nuoremmille.
- Aapri-kuorintavoide oli tosi raffi. Kuin santapaperilla olisi naamaa hieronut.
- Kirkas vaaleansininen luomiväri, jota levitettiin sormella luomiin.
Tuli mieleen jotain hyvääkin. Oli Oil of Ulay -niminen kosteusvoide, joka tuntui ainakin silloin tosi hyvältä. Kevyt ja todellan hyvin imeytyvä. Etsin sitä joskus myöhemmin, mutta en löytänyt.
Mun äiti käytti sitä ja kun kerran kokeilin itselleni, niin se kirveli ihan hitosti naamassa.
Kosteusvoide voi kirvellä jos iho on tosi kuiva. Ei välttämättä kyse allergiasta.
Onpas kiva ketju 😍 Ekana tulee mieleen ensimmäinen hajuvesi, synttärilahjaksi saatu Helena Rubinsteinin Apple Blossom. Ah se oli ihana, olin onneni kukkuloilla. Pirtsakan vihreät ja punaiset Lähekkäin-geelihammastahnat. Timotei ja Silkki-Leena shampoot. Yves Rocherin minihuulipunat ja -luomivärit, sellaiset kolikon kokoiset lätkät. Sit vähän myöhemmin Body Shopista vaikka mitä: imelän tuoksuiset purkkihuulirasvat, suihkugeelit ja parfyymiöljyt pulleissa pikkupulloissa. Revlon Flex shampoot ja hoitoaineet, ja Revlonin tuoksuton vartalovoide jossa oli silti ihana mieto tuoksu ja joka maksoi 80-luvun lopulla vain muutaman markan jossain Tarjoustalossa tai vastaavassa.
Bodyshop oli kova sana, varsinkin banaanishampoo. Kosmetiikkaa mainostettiin mm. pienissä ja paksuissa mainoskuvastoissa, mistä sai tilata kaikkea muutakin kirjoista sukkiin.
70-luvun Cutex-kynsilakat pitkine kapeine korkkeineen. Äidin Tramp by Lentheric -hajuvesi. Ysärin St.Ives shampoot ja hoitoaineet, varsinkin sellaiset tehohoitavat piparminttuiset oli aivan poskettoman hyvää markettikamaa. 80-luvun Ldb vartalonhoitotuotteet vaaleanpunaisissa pulloissa? Niissä oli ihana tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä salaa pihistetty River Gauche tjsp hajuvesi, sinimustahopeinen purkki! Voihan päänsärky :D
Rive Gauche oli yksi jota ostettiin Ruotsinlaivan tax freestä. Saako sitä enää mistään?
Netissä ainakin myydään.
Täällä on mainittu monta vanhaa tuttua. Oliko se Oil of Ulay, josta mainoksen mukaan tulee tyttömäinen olo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ricils kakkumaskara!
Olikohan tätä vielä 90-luvullakin? Aloin meikata ysärin puolivälin jälkeen, ja äitini hankki minulle kakkumaskaran, joka oli tummansinisessä rasiassa. Ricils kuulostaa tutulta nimeltä.
Kiitos vastanneille! Saa kertoa lisää. :)
Ap
Muistelen, että Filmstar-kakkumaskara oli mustassa muovirasiassa. Anytime-kynsilakkoja minulla oli joka väriä.
Vieläkö tänä päivänä jollakin brändillä on kakkumaskara valikoimissaan?
Muistelen, että Filmstar-kakkumaskara oli mustassa muovirasiassa. Anytime-kynsilakkoja minulla oli joka väriä.