Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meikit ja kosmetiikka 70- ja 80-luvuilla

kasarilapsi
01.04.2018 |

Mitä brändejä myytiin Suomessa? Mitkä tuotteet olivat parhaita, mitä et kaipaa takaisin? Kerro meikkimuistosi ajalta ennen EU:ta!

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun kävin teininä äitini kanssa Pariisissa joskus 80-luvun alussa, ja ostimme sieltä uutta ja ihmeellistä hiusgeeliä. Samanlaista töhnää sai heti kotipuolestakin, ja jaksan edelleenkin ihmetellä miten järkyttävän määrän seuraavina vuosina sitä tukkaani lähmin. Parhaiten mieleen on jäänyt tyrmäävän hajuinen L'Oreal Studio Linen geeli, jolta koulun tyttöjen vessa aina löyhkäsi.

Oi, muistatteko sen Studio Linen mainoksen...

"Stu - Stu-Stu Studio Line, vaahtogeeli Studio Line, ilmavaa, myös kiharaa. Muotoilusuike näyttävää, upeaa... kampaus, kuin veistos" tjsp 😆

"samat hiukset, vaihtuva tyyli!"

Vierailija
82/174 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jane Hellenin hiusten vaalennustuotteet. Anytime ripsiväri ja puuteri. Tokalon meikkivoide (halpaa, mutta huonoa oli). Isadoran meikit oli silloin halpistuotteita, nykyään ihan hyviä. Lumenella oli kauhean hajuisia kasvovoiteita. Aaprin kuorintavoide, jossa jauhettuja aprikoosin siemeniä, kaikki nuoret käytti. Revlonin hunajan tuoksuiset vartalovoiteet oli tosi suosittuja saunan jälkeen koko kropalle. Lapsena laitettiin pakkasilla kasvoihin vitalinea. Bellavita poisti rypyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Revlon

Lancome

Filmstar-ripsiväri

Max Factorilla tais olla mansikan makuinen huulikiilto

Vierailija
84/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju. 😊

Vierailija
85/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja merkkejä joista osa jo unohtunut. Noiden lisäksi käytin itse arcancil luomiväriä ja isadoran huulipunaa. Seppälässä myytiin tuttifrutti huulirasvaa. Muitakin tuoksuja oli, mutta tuon muistan erityisen selvästi. Shampoona ja hoitoaineena käytin ihanan tuoksuista revlon flexia, ja muotoiluun kimallus-merkkistä geeliä. Senkin tuoksun muistan ihan selvästi. Suosikki hajuvetenä oli 90-luvun alussa red door ja lou lou, ja sitä ennen musk, joten se varmaan oli sitten 80-luvulla.

Vierailija
86/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukka taika permikset.

Vierailija
87/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max Factorin pan stick

Vierailija
88/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin itse vasta kasarilla mutta muistan elävästi äidin meikkipussin. Niillä sai välillä leikkiä kun äiti itse käytti niitä harvoin. Värimaailmaa kuvaa hyvin se, että pääsiäisenä näillä tehtiin minulle ja naapuruston lapsille noidan naamat :D oli vihreää ripsaria, todella pinkkiä poskipunaa ja sähkönsinistä luomiväriä. Pikkujouluihin äitillä oli revlonilta huulipuna ja kynsilakka, samaa räikeän kirkkaanpunaista. Revlon oli ymmärtääkseni tunnettu siitä että punalle löytyi sävypari kynsilakasta.

Muistan myös huulisävytteen joka oli eri sävyinen eri käyttäjällä, mukamas muuttui kantajalleen sopivaksi.

Vierailija
89/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaprin kuorintavoidetta käytti kaikki, se missä oli jauhettuja aaprikoosin siemeniä.

Kiitos sillecouperosastani. Minulla ei ollut edes mustapäitä. Piti vaan tehdä kuten muutkin.

Vierailija
90/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksevia hammastahnoja oli jo 60-luvulla, merkki taisi olla Dents. Katosi jossain vaiheessa.

"Puhtaat hampaat, raikas suu. Dents eikä mikään muu!"

Oli 80-luvulla käytössä ja tosi hyvä, ei väkevä, hammastahna. Pinkkiä juoksevaa tahnaa valkoisessa pullossa.

Vierailija
91/174 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

L'Orealilla oli 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa tosi hyviä hiuksiin jätettäviä hoitovaahtoja. Näitä olen jäänyt kaipaamaan.

Vierailija
92/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa oli sähkönsinistä ripsaria ja valkoista kajalia.

Vierailija
93/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö muuten kakkumaskaroita on olemassa?

Vierailija
94/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max Factorin Pan Stik oli nuoruudessani ihan ehdoton. Sitä kun siveli sileään ihoon niin 👍.

Vuosia käytin myös Helena Rubinsteinin tuotteita.

Ihan nuorena ihastuin tätini käyttämään myskiöljyyn sellaisessa pikkupullossa.

Sitten muistan sellaisia deodorantteja, jotka oli vissiin teini-ikäisille suunnattuja. Oliko Fii 16, 17 jne. Parfyymideodorantti.

Oli myös joku nukkamascara turkoosissa hylsyssä. Sillä kun pari tuntia taiteili pitkät ripset niin se kostautui, jos sateinen sää ja ne ripsien pidennykset käpristyi.

~ mummo ~

Vierailija
95/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joe blascon kakku meikkivoiteet oli iso juttu.

Vierailija
96/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fii oli kyllä kauhea. Onneksi en itse käyttänyt. Huh.

Vierailija
97/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten mahdollisesti näitä on jo mainittu, mutta seuraavat:

- Ripsariharjaan syljettiin ja sitten rassattiin putkiloa. Koskaan harjaa ei pesty. Yhteiskäytössä olivat myös kuten muutkin meikit. Siirtyivät jopa isosiskoilta nuoremmille.

- Aapri-kuorintavoide oli tosi raffi. Kuin santapaperilla olisi naamaa hieronut. 

- Kirkas vaaleansininen luomiväri, jota levitettiin sormella luomiin.

Vierailija
98/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, joten mahdollisesti näitä on jo mainittu, mutta seuraavat:

- Ripsariharjaan syljettiin ja sitten rassattiin putkiloa. Koskaan harjaa ei pesty. Yhteiskäytössä olivat myös kuten muutkin meikit. Siirtyivät jopa isosiskoilta nuoremmille.

- Aapri-kuorintavoide oli tosi raffi. Kuin santapaperilla olisi naamaa hieronut. 

- Kirkas vaaleansininen luomiväri, jota levitettiin sormella luomiin.

Tuli mieleen jotain hyvääkin. Oli Oil of Ulay -niminen kosteusvoide, joka tuntui ainakin silloin tosi hyvältä. Kevyt ja todellan hyvin imeytyvä. Etsin sitä joskus myöhemmin, mutta en löytänyt.

Vierailija
99/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fii oli kyllä kauhea. Onneksi en itse käyttänyt. Huh.

Minä käytin, vaikka se haisikin vähän vessalle, ja kainalot alkoivat kirvellä.

Vierailija
100/174 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksutettu Date-sarja, johon kuului ainakin shampoo, hoitoaine ja pikkupullo, jossa oli rulla päässä. Siitä voi pyyhkiä lisää samaa tuoksua ihoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi