Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meikit ja kosmetiikka 70- ja 80-luvuilla

kasarilapsi
01.04.2018 |

Mitä brändejä myytiin Suomessa? Mitkä tuotteet olivat parhaita, mitä et kaipaa takaisin? Kerro meikkimuistosi ajalta ennen EU:ta!

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin taisivat tulla myös ensimmäiset "kiiltosuihkeet" hiuksille. Mulla ne ei toimineet, koska ne vetivät vaalean tukkani vain rasvaisen näköiseksi.

Hiusvärien lisäksi oli tietysti kreppausraudat ja kihartimet, föönit, rullaharjat, afrokammat, takutuskammat. Permanentti ja "pehmennys" ja "tyvikohotus" taisivat kaikki olla samaa. Hiuksissa pidettiin pantoja, kampoja ja klipsuja sekä tietysti huiveja. Pikkulettikampauksia näki myös, tai osaletityksiä ja leteissä saattoi olla lettikoruja, jotka napsautettiin letteihin kiinni. Myös sulkakoristeita ja helmijuttuja käytettiin hiuksiin. Ranskalainen letti oli tyylikäs, banaaninuttura myös.

Noloin tukka oli "hippitukka" eli suora keskijakauksella. Miehillä oli takatukkaa tai orastavaa ananasta. Myös miehet laitattivat permanentteja ja muita. Oma mieheni taivutti tukkaansa kihartimella oikeaan suuntaan tuuheaksi. Onkin ollut ihana katsoa Stranger Things -sarjaa, koska siinä on upeita mieshiuksia :)

Vierailija
42/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kirjekaveri Englannista ja sain häneltä meikkejä, muistaakseni No7 ja Rimmeliä. Itse lähetin jotain Lumenea varmaankin sinne päin. Rimmelin luomiväripaletti taisi olla.. ihana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan 70+luvun loppupuolelta Ricilsin ja Filmstarin kakkumascarat. Arcancil oli valinta kierremaskaroista, sitä sai myös sinisenä.

Tilasin meikkejä ja hajuvesiä Yves Rocherilta, ja vähän myöhemmin tuli ruotsalainen joku vastaavanlainen (ruotsalainen?!) Fleur de Sante, jossa oli myös ihania tuoksuja ja meikkejä.

Muita tuoksuja oli just tuo aikaisemmin mainittu Rive Gauche, rakastin Rochasin alkuperäistä Lumiere-tuoksua myös.

Lumenen Timantti hangella  -tuoksua minulla on vieläkin pikkuruinen pullo jossain kaapin perillä.

Melody toi markkinoille nyt mielestäni ihan kammottavia hiusvärejä, jotka lähtivät pois 5 - 10 pesun jälkeen. Kaikki olivat enemmän tai vähemmän violettiin vivahtavia..

Joskus ihan 70-luvun lopulla tuli butaanikäyttöiset kihartimet, eli ei tarvinnut johtoa. Kaverini kertoi, että unohti kerran omansa päälle koko päiväksi.. ei sentään syttynyt palamaan.

Vierailija
44/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yves Rocherilla on kyllä paikka monen suomalaisen kasariteinin sydämessä :)

Mulla oli Clea-tuoksua ja lisäksi Kuusama (Chevrefeuille tai jotain), sellainen kevyt hento tuoksu. Niin ja Ispahania tummassa pullossa. Ai niin ja Un Avril Un Soir (ilta huhtikuussa tai jotain), joka oli olevinaan aikuinen tuoksu. Käytin ihonhoitotuotteita ja kylpysuihkeita ja luin tarkkaan ne kotiin lähetetyt kuvastot, joissa oli "kauneusohjeita".

Tätini osti Oriflamelta tuotteita ja minulla oli aivan ihana tuoksu pienessä vaaleassa helmiäishohtoisessa pullossa, voidemaisena. En muista nimeä, mutta ostaisin sitä heti jos jostain saisi.

Äidin "vanhoissa tuoksuissa" oli mm. kielotuoksu, iso pullo vain ja puhtaasti kielolta tuoksuvaa vettä. Se oli ihana, raikas enkä ole koskaan löytänyt samanlaista. Lisäksi hänellä oli Schiaparellin tuoksu pienessä pullossa joka sopi hyvin käsilaukkuun.

Käsivoiteina oli mm. Lemon Juice and Glyserin, kelta-musta-valkoisessa tuubissa ja vaaleanpunaisessa isossa purkissa ruusulta tuoksuva "glyseriinikäsivoide". Moni aikuinen käytti Tummelia kasvovoiteena tai "tehostamassa rusketusta".

Hammastahnoissa tuli markkinoille raidallisia hammastahnoja ja geelimäisiä "juoksevia" tahnoja. Suuvedet olivat sellaisia voimakkaan alkoholipitoisia. Suusuihkeitakin oli.

Saunatuotteina käytettiin paljon tavallista saippuaa, luffasieniä, pesuharjoja. Oli myös ne perustuotteet kuten Hellä Mietonen, munasampoo, olutsampoo.

Vierailija
45/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla tulivat Cacharelin tuoksut. Anais Anais mm sekä vuosikymmenen lopulla LouLou, ikisuosikkini. Löytyneekö mistään enää?

Minullakin oli molempia ja viimeksi näin niitä 2-3 vuotta sitten Tuurissa.

Itse aloin meikata enemmän vasta lukion jälkeen. Käytin 1980-luvun alkupuolella sinistä ripsiväriä ja jostain alelaarista ostettuja luomivärejä, joiden sävyt olivat pinkki ja vaaleankeltainen. Sinistä tai valkoista kajalia piti tietenkin laittaa silmien alaosaan. Anytime, Laponie ja Lumene olivat tuttuja merkkejä.

Mitkään kammottavat kampaukset ja hiusvärit eivät tosiaan juuri hätkähdytä nuoruuttaan 1980-luvulla elänyttä, mutta ns. Cardashian-meikki pahimmillaan on kyllä ollut liikaa. Nuorten harmaat hiuksetkin olivat uutuus, jonka esteettistä arvoa en ymmärtänyt.

Vierailija
46/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoista kajalia tosiaan laitettiin sisäluomelle alas, "avaamaan" ja tekemään silmistä isomman näköiset. Muistan elävästi yhden lehtijutun, jossa urheilusankari keihäänheittäjä Tiina Lillak oli meikattu ja stailattu. Hänelle oli vedetty niin tuhnuiset valkoiset sisärajaukset että kuva ihan huusi HEI, MINULLA ON VALKOISTA KAJALIA! PALJON!

Silloin ei ollut vielä nudea sisäkajalia.

Vierailija
47/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoista kajalia tosiaan laitettiin sisäluomelle alas, "avaamaan" ja tekemään silmistä isomman näköiset. Muistan elävästi yhden lehtijutun, jossa urheilusankari keihäänheittäjä Tiina Lillak oli meikattu ja stailattu. Hänelle oli vedetty niin tuhnuiset valkoiset sisärajaukset että kuva ihan huusi HEI, MINULLA ON VALKOISTA KAJALIA! PALJON!

käytän valkoista kajalia sisäluomella nykyäänkin

Vierailija
48/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda ihmeessä nudeen. Se on luonnollisen näköistä.

Vierailija
49/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleur de Hollandea jäin kaipaamaan. Oli Angel face puuteri, ja Juvena oli sellainen vähän parempi merkki.

Vierailija
50/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aamusta iltaan, illasta aamuun Jessina-tyttö valloittaa!"

Miners -luomivärit, Mary Quant.. Jane Helen.

Muistatteko vielä huulikiiltoa, jonka tv-mainoksessa teräsmies pelastaa naisen, joka sanoo "Pelastit minut, kuinka voin kyllin kiittää..?" Teräsmies: "Mitäs tuosta. Sehän on vain työni. Sinun huulesi..nehän sädehtivät! Jokin outo voima pakottaa minut suutelemaan..!"

Deodorantit Fii, Rai, 8 x 4.

Aurinkovoide 21

Shampoita olivat mm. Kastehelmi, XZ, Revlon Flex

Muistaako joku saippuoita? Hector & Helena, Fenjal, Irish Spring: "Manly yes, but I like it too"

Ihania tuoksuja: Tramp, Charlie, Apple Blossom. Yves Rocherin Chèvrefeuille, Fleur de Hollande täällä mainittiinkin jo.

Hikuset kiharsin oranssinmustalla höyrykihartimella, joka päästi kuumaa vesihöyryä paitsi hiuksille, myös kuumaa vettä falskaten sormille, auts!

70-luvun alussa oli tv-mainos jossa naiset eivät saaneet nukuttua paplarit päässä pistellen. "Jatkuvasti väärin? Ei,ei, eeii..Jatkuvasti väärin?Ei, ei, eeii..Carman, Carmen höyryrullat kaunistaa!"

Vierailija
51/174 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy muuten vaikka mitä ihanaa, vanhoja mainoksia ja mm. tällaisia "mall life 89" koosteita. JOku on kuvannut kasarilla ostoskeskuksessa ihmisiä.

Vierailija
52/174 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lopulla, kai, tuli kauppoihin 'tuoksusampoita', eli niissä siis oli parfyymiä tms, ja hiusten ja sinun pitäisi tuoksua ihanalta koko päivän!  En valitettavasti muista yhtään nimiä, onko kellään muulla muistikuvia (olen vm. 64)?

Hajuvesistä ihanin minusta oli Yves Rocherin Clea!

Ja muistelen, että minulla oli pikkuruinen näyte 'Just Call me Maxi' -nimistä parfyymiä, josta pidin.

Vierailija
53/174 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö kajalia laitetaan silmän alareunaan (limakalvolle)? Itsellä kajalit jäivät 1980-luvulle. Nudesta kajalista en ole ikinä kuulutkaan. Mitä hyötyä siitä on? 45

Vierailija
54/174 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö kajalia laitetaan silmän alareunaan (limakalvolle)? Itsellä kajalit jäivät 1980-luvulle. Nudesta kajalista en ole ikinä kuulutkaan. Mitä hyötyä siitä on? 45

Ihan samaa mietin! Mitä järkeä?

Vierailija
55/174 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan edelleen miltä Gemeyn kakkupuuteri tuoksui :)

Vierailija
56/174 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jane Hellen

Revlon

Yves Rocher

Vierailija
57/174 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nude sisäkajali kirkastaa ilmettä mutta tekee sen hyvin luonnollisesti. Se on osa ns. nudemeikkiä eli meikataan "huomaamattomasti". Kasarilla laitettiin valkoista kajalia, mutta se on taas aika luonnottoman näköistä.

Ihan samaa mietin! Mitä järkeä?

Vierailija
58/174 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsit kun joku muistaisi noita tuoksushampoita nimeltä! Yritän miettiä omaani eikä tule mieleen. Äitelä tuoksu, jota en enää kestäisi, mutta teininä oli niin ihana :)

Vierailija
59/174 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Revlon Panstick. Kesti sateet ja kaikki. Nykyisin muuttunut huonompaan, liian voidemainen. Olen yrittänyt kuivattaa sitä jättämällä korkin auki. Kasarilla ostin paljon Constance Carrolin meikkejä, olivat hintaansa nähden varsin hyviä ja kestäviä. Ja ripsiväreissä eri värivaihto-ehtoja.

Vierailija
60/174 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsit kun joku muistaisi noita tuoksushampoita nimeltä! Yritän miettiä omaani eikä tule mieleen. Äitelä tuoksu, jota en enää kestäisi, mutta teininä oli niin ihana :)

Oliko Jane Hellen ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi