Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon rahaa sinulla on käyttää omiin vaatteisiin?

Vierailija
01.04.2018 |

Tein laskutoimituksen 6kk sisällä ostamistani vaatteista:
Talvitakki 250€
Kahdet talvikengät (toiset vedenkestävät) 320€
Kahdet farkut 50€
Kolme paitaa 50€
Kahdet leggingsit 30€

Rahaa ei näiden ostoon olisi ollut, koska velaksi ne on ostettu ja luottovelkaa on nytkin tonni. Enempää vaatetta en aio ostaa ennen kuin saan tuon maksettua.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaan nettikaupoista, mutta tällä hetkellä yritän olla ostamatta mitään, koska vaatteita on liikaa. Samalla karsin ja pienennän vaatevarastojani.

Ap:lle vinkki, että 15 euroa leggingseistä on liikaa. Osta ne Lidlistä. Siellä hinta ja laatu on kohdallaan. Tuotteista ei näy mistä ne on ostettu.

Lisäksi osta aina samaa väriä ja huolla esim. kengät suihkeilla, kenkälankilla ja korkolapuilla niin ne kestävät aikaa.

Muuten hyvä - mutta mulla on tosi huono kokemus Lidlin leggingseistä! Ne ohuemmat ei vaan istu vyötäröltä. Pienempi koko taas ei mahdu reisistä. Yhdet ostamani stretch-housut hajosivat alle 2kk haaroista ja vetskari levisi kokonaan. Vaikka ovat vain 7€ tms, niin ei maksa vaivaa ostaa tyyliin ”kerran päälle ja kotihousuiksi”... tai roskiin. Ei maksanut vaivaa korjata niin huonolaatuisten housujen vetoketjua.

Vierailija
22/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kalliita ja kauniita vaatteita usein. Olen ruma ja väsynyt ja saan hyvistä vaatteista jotain lohtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta merkit ja pintamuoti. Ostan mitä tarvitsee (usein alesta tai kirpparilta), yksittäisen vaatekappaleen hinta 1-50 euroa. Arvoisin vuodessa menevän omiin vaatteisiin ja kenkiin max 300 euroa.

Vierailija
25/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Mutta ostin yhdet 20farkut kun entiset on haaroista rikki.

Vierailija
26/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeastaan työttömän budjetilla 0 euroa, mitta ostan silti ja tingin sen kaikesta muusta mukavuudesta kuten ruuasta, lehtitilauksista, ravintolassa käynneistä ja harrastuksesta.

Vierailija
27/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen miettinyt viime aikoina, että miksi vaatteita pitää ostaa joka kk?

Kun olin parikymppinen, käytin ison osan pienistä tuloistani vaatteisiin. Se oli ihan juhlapäivä, kun tuli tili ja pääsi kaupoille. Tuli ostettua jos jonkinlaista ryysyä, monesti sellaisia epäkäytännöllisiä mutta ”hienoja” vaatteita joita ei tullut oikein edes käytettyä.

Nyt olen 36 ja en osta vaatteita kuukausittain. Kaapissa on kaikkea mitä tarvii, ostan lisää kun tarve vaatii ja ihan mitä haluan. Arvelisin että oikea tarve on vuodenaikojen vaihtuessa.

Vierailija
28/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä säästän tärkeään kohteeseen ja käytän max 10 euroa päivässä.

Vaatekaapit on täynnä ja oon menossa myymään kuteita noin 2e per kpl.

En osta vaatteita.

Tietysti olen etuoikeutettu sen puoleen että töissä käytän leikkaussalivaatteita. Tosin palkka sen mukainen.

Vierailija
29/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna oon tainnu ostaa uudet legginssit kun mammafarkut jäi pieniks, että tässä 4kk käyttäny 10e vaatteisiin.

Nuorempana olin holtion shoppaaja. Ostin kaiken mikä mahtu päälle, sit tajusin et hei ei oo pakko ostaakkaan kaikkea.

Vierailija
30/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaan nettikaupoista, mutta tällä hetkellä yritän olla ostamatta mitään, koska vaatteita on liikaa. Samalla karsin ja pienennän vaatevarastojani.

Ap:lle vinkki, että 15 euroa leggingseistä on liikaa. Osta ne Lidlistä. Siellä hinta ja laatu on kohdallaan. Tuotteista ei näy mistä ne on ostettu.

Lisäksi osta aina samaa väriä ja huolla esim. kengät suihkeilla, kenkälankilla ja korkolapuilla niin ne kestävät aikaa.

Kaikki vaatteet mitä olen Lidlistä ostanut, ovat pitäneet mallinsa ja selvinneet pyykistä ja kuivausrummusta. Pidän niitä hyvälaatuisina. Harvoin vaan ehdin saamaan mitään ennenkuin ovat myyty..

Vierailija
31/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kirjaa ostoksistani. Pari tonnia käytän vuodessa vaatteisiin, en osta huvikseni, mutta mulla on kallis maku ja suosin luonnonmateriaaleja.

Tänä vuonna olen hankkinut

Talvikengät 200 e

Toppahousut 140 e

Ballerinat kesäksi 80 e

Neljä paitaa, yht. 120 e

Jumppatrikoot 15 e (70 prossan alesta)

Urheilurintsikat 20 e (samoin)

Urheilutoppi 20 e (samoin)

Nahkakäsineet 40 e

Pipo kirpparilta 5 e

Reppu kirpparilta 25 e.

Eli pikälti yli 600 on mennyt jo tänä vuonna. Toisaalta toppahousuja ja talvikenkiä ei tule kovin usein ostettua, edelliset kengät kestivät 7 v ja housut 15 v. Samoin urheiluvaatteita ostan tosi harvoin. Nuo neljä paitaa tulivat korvaamaan kolme imetystä käytössä olleita imetyspaitoja.

Sukkahousuja ja alusvaatteita pitää ainakin vielä tälle vuodelle ostaa. Urheilusandaalit. Ja monot, jos löytyy hyvät.

Vierailija
32/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harvoin ostan vaatteita. Useimmiten joka vuosi tulee ostettua t-paitoja, sukkia ja alushousuja prismasta. Pitkiä paitoja ja farkkuja osta 2-4 vuoden välein (riippuu siitä että kuinka pahasti edelliset hajoaa). Farkkuja ostin viimeksi 2015, kun new yorkissa olin. Toin kuudet levikset. Niistä vasta yhdet on sen verran kukuneet, että olen pois heittänyt.

Pidän rahan pistämistä vaatteisiin kovin tuhlaavaisena. Harmittaa lähteä suomessa ostamaan farkkuja, kun hyvät maksavat 100€+. Talvikengät ostin 2012. Ovat vielä hyvässä kunnossa. Talvitakkeja löytyy pari kappaletta. Nekin taitaa olla ostettu 2014.

Vierailija
33/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ajattele erikseen, paljonko olisi vaatteisiin rahaa. Ostan silloin kun tarvitsen ja tarvitsen aika vähän. Tänä vuonna olen ostanut yhdet farkut, kaksi neuletta ja kaksi jumppapaitaa. Kaikkia lähti vastaavat määrät roskiin loppuunkuluneina. Viime vuonna ostin yhdet farkut, pari siistinpää kesä paitaa, yhden setin johon kuului ulkoilupuku, collegekerrasto ja jotkut hanskat, silloin kun Erätukku vielä oli. Tämä kalastusreissua varten. Alusvaatteitakaan en viime vuonna ostanut lainkaan. Niitä nyt aion ensi kuussa ostaa muutaman vuoden tarpeen kerralla.

Mulla on tällä hetkellä kaikkea riittävästi, paitsi kesäkenkiä lähti syksyllä sen verran loppuunkuluneina roskiin, että niitä ostan pari paria toukokuussa. En osta mitään uutta, jos en tarvitse ja vastaava pitää olla loppuunkulunut, ennen kuin ostan. Aina löytyy vaatteet päälle.

Nyt huhtikuussa en tule ostamaan mitään vaatteita. Toukokuussa tuon mitä mainitsin ja sitten syksyllä talvikengät. Niillä mennään taas muutama vuosi ja tuskin tänä vuonna enää muuta. Farkkuja ostan 1-2 vuodessa ja juhlavaatetilanteen tarkistan tarpeen mukaan. Ensi kesälle ei ole tiedossa mitään juhlia, jos ei tule yllätyskutsuja. Vanhat saa kelvata, jos tulee. Hautajaisvaatteetkin löytyy.

Vierailija
34/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut tänä vuonna kahdet verkkarit (ovat jo rikki, täytyy ostaa uusia), uudet talvikengät rikkimenneiden tilalle. Samaan syssyyn hajosi kumpparit (aikeissa ensi viikolla ostaa uudet, vähän tulee kiirus) ja lenkkarit (ostin jo uudet, oli vähän pakko). Ostin lisäksi muutamat pikkuhousut, sukat sekä vedenkestävät ulkoiluhousut ja untuvatakin. Oikeastaan palkasta ei jää oikein muuhun rahaa, kun pitää ostaa vaatteita töihin joka säälle ja vuodenajalle. Niin, olen päiväkodissa töissä. Mitään ylimääräistä vaaterahaa emme saa pienen palkan päälle, silti pitää aina olla vaatteet ja varusteet joka kelille.

Vierailija
35/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen ostanut yhdet farkut ja kaksi pipoa, takin sekä sukkia. Yhteensä n. 150€

Vierailija
36/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt vaatteiden oston ihan välttämättömään.

Olen yli viisikymppinen ja koko ikäni ollut vaatefriikki.

Olen laittanut vuodessa jopa kolmisen tonnia vaatteisiin.

Nyt pukeutuminen työelämässä on kuitenkin niin rentoa, että ns

Siistimpää työvaatetta ei enää tarvitse.

Olen aina hankkinut laadukkaita vaatteita.

Kaapissa on puoli tusinaa Andiatan housupukua, pari tusinaa kotelomekko-mallisia

Klassisia mekkoja, saappaita, korkkareita jne.

Villakangastakkeja on puoli tusinaa eri väreissä, untsikoita on pari.

Tänä vuonna olen hankkinut mustan nahkatakin, kevytuntsikan ja kahdet salitrikoot. Oliskohan mennyt 320€

Seuraavaksi aion hankkia sukulaistytön ylppäreihin uuden mekon, kun halua piristystä kevääseen.

Vierailija
37/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden ostokset:

talvinen bleiseri 205€ (alehinta)

2 leggingsit (ei perus) 40€

pusero 40€

laukku 170€ ja reppu 32€ (molemmat alessa)

2 rintsikat 50€

talvialesta villasekoitehousut ensi talvea silmälläpitäen 115€ (tupla-ale)

nilkkurit hajonneiden tilalle 68€ (alehinta)

avokkaat hajoamassa olevien tilalle 63€ (alehinta)

tennarit 59€ (heräteostos)

2 alushousut 20€

tohvelit Lidlistä 5€ , samalla reissulla urheilutrikoot 10€

silkkihuivi 387€

Lisäksi olen neulonut itselleni puseron. Nyt kevätvaatteita esiin kaivellessa huomasin laihtuneeni niin paljon että tarvitsen kevääksi 1-2 uudet farkut. Aion pitää kaiken ostamani loppuun eli vähintään useita vuosia, siksi ostan mahdollisimman laadukasta. Huivi saattaa tosin jäädä perinnöksikin.

Vaatteisiin kuluttamani summa vaihtelee, mutta onhan se aika korkea. Velaksi en osta.

Vierailija
38/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä - mutta mulla on tosi huono kokemus Lidlin leggingseistä! Ne ohuemmat ei vaan istu vyötäröltä. Pienempi koko taas ei mahdu reisistä. Yhdet ostamani stretch-housut hajosivat alle 2kk haaroista ja vetskari levisi kokonaan. Vaikka ovat vain 7€ tms, niin ei maksa vaivaa ostaa tyyliin ”kerran päälle ja kotihousuiksi”... tai roskiin. Ei maksanut vaivaa korjata niin huonolaatuisten housujen vetoketjua.

Kuulostaa siltä, että olet ostanut farkut tai jeggingsit. Niissä Lidlin perusleggingseissä ei ole vetoketjua. Toisinaan kangas on hieman ohuempaa ja toisinaan paksumpaa. Itse tykkäsin niistä ohuemmista ja ne olivat yhtä kestävät. Mulla nämä on kestäneet vuosia. Kokeilin välillä ostaa Sloggin kalliit yli 20 euron leggingsit, ja niihin tuli haaroihin reikä jo kuukaudessa. Mulla on reitevät jalat eli haarukset joutuvat kulutukselle.

Kokeile ensi kerralla tavallisia leggingsejä?

Vierailija
39/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pitkäaikaistyöttömänä en oikeastaan osta vaatteita. Tänä vuonna ostin kahdet -70% college-housut ja viime vuonna taisin ostaa kolmet bokserit sekä t-paidan. Sanoisin että vuosibudjettini vaateostoksiin on keskimäärin alle 20€. Onneksi muoti kiertää niin olen aina välillä pukuåeutunut muodin mukaisesti.

Vierailija
40/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen miettinyt viime aikoina, että miksi vaatteita pitää ostaa joka kk?

Kun olin parikymppinen, käytin ison osan pienistä tuloistani vaatteisiin. Se oli ihan juhlapäivä, kun tuli tili ja pääsi kaupoille. Tuli ostettua jos jonkinlaista ryysyä, monesti sellaisia epäkäytännöllisiä mutta ”hienoja” vaatteita joita ei tullut oikein edes käytettyä.

Nyt olen 36 ja en osta vaatteita kuukausittain. Kaapissa on kaikkea mitä tarvii, ostan lisää kun tarve vaatii ja ihan mitä haluan. Arvelisin että oikea tarve on vuodenaikojen vaihtuessa.

Mulla oli nuorena vähän sama juttu. Olin vielä nuori kasarin juppiaikana, jolloin kulutus oli muutenkin arvostettua ja hienoa. Perjantai-illan yökerhoon piti aina ostaa jokin uusi vaate tai asuste.

Aikuisena sitten havahduin siihen, että miksi hitossa ostelen juhlavaatteita, miksen panosta arkikuteisiin?