Missä ammateista tunnet huumeiden käyttäjiä?
Yhdysvalloissa kuolee huumeiden yliannostukseen enemmän ihmisiä kuin liikenneonnettomuuksiin tai ampuma-aserikoksissa. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005292677.html
Huumeiden käyttö on tosi yleistä, vaikka et itse sitä omassa kuplassasi näkisikään.
Siltsun tilanne ei yllättänyt minua, vaikka en yhtään metan käyttäjää tunnekaan. Sen sijaan muita ns. kovia huumeita (kokaiini, amfetamiini, extaasi) viihdekäyttäviä tunnen / tiedän mm. julkisuuden musiikkibisneksestä, sairaanhoitajan, sos.työtekijän,myyjiä, kokin, raksatyyppejä, lastentarhanopettajia, luokanopettajia, väikkärin tekijä -tutkijan, taxi-kuskeja, toimittajan ja jopa papin. Kaikki yli 30-vuotiaita, monilla perhe, ura, hyvä elämä jne.
Itse en ollut tajunnut huumeiden yleisyyttä ennen kuin pari vuotta sitten erään ihmissuhteen kautta päädyin ns. piireihin. Eli ymmärrän myös sen, että monet luulevat ettei heidän tuntemissaan henkilöissä ole KETÄÄN (viihde)käyttäjää, vaikka olisikin. Tiedän monia perheenisiä aviomiehiä, jotka salaavat käyttönsä onnistuneesti.
Kommentit (93)
Elämä on hyvää ilman riippuvaisuuksia.
En nyt puhu pilven poltosta. Tuli mieleen, että lisäksi tunnen vanhainkodissa työskentelevän, kätilön ja siivoajan. Ei näistä todellakaan puhuta missään lounailla tai dokatessakaan. Munkaan lähimmät ystävät eivät todellakaan tiedä "viihdekäyttöäni",koska eivät sitä ymmärtäisi. Ja se on ok, muistan hyvin mitä itsekin olen ajatellut asiasta. Olen akateemisesta suvusta ja itsekin akateeminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettaja, lääkäri, DI, farmaseutti, röntgenhoitaja. Kaikki siis satunnaiskäyttäjiä
Minkä aineen opettaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettaja, lääkäri, DI, farmaseutti, röntgenhoitaja. Kaikki siis satunnaiskäyttäjiä
Minkä aineen opettaja?
Pirin (hehheh)
Eiköhän niitä löydy joka alalta. Olisikin ihanaa jos joskus ihmiset avoimesti kertoisivat mitä puuhailevat vapaa-ajalla. Ei tarvitsisi esittää paheksuvansa toimintaa, jota ei paheksu.
Tatuoidut räppärit, jotka ovat turvonneet käyttämällä Ketipinoria - maineen tunnen, "miehiä" en...
Moni korkeakoulutautunut yli 40v mies johtavassa asemassa polttelee pilveä silloin tällöin.
Lähihoitajissa on sekakäyttäjiä. Johtuu myös siitä, että ns uutta alkua tavoittelevat usein johdatetaan lähihoitajan koulutukseen.
Narkkareilla on tuo hassu tapa yrittää kääntää kaikki muutkin narkkareiksi oikeuttaakseen omaa käyttöään. Niin kuin tässä ketjussa, joka on pelkkää päästä keksittyä paskaa tai ainakin voimakasta liioittelua.
DI, sh, it-inssi, koneasentajia, lähihoitaja, muusikoita...vaikka ketä!
Olen töissä asiakaspalvelussa ja pari asiakasta tuoksahtaa aina kannabikselle. Mutta sen sijaan, että olisivat jotain rappioreppanoita, niin ovat ihan tavallisia työssäkäyviä joilla on perhettäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä aineen opettaja?
Mafyke
Enpä voi sanoa tuntevani, mutta ex-luokkakavereista kaksi muusikkoa on ollut vaikeuksissa huumeiden kanssa. Toivottavasti eivät enää.
Pappi, lukkari, talonpoika, kuppari
Vierailija kirjoitti:
Narkkareilla on tuo hassu tapa yrittää kääntää kaikki muutkin narkkareiksi oikeuttaakseen omaa käyttöään. Niin kuin tässä ketjussa, joka on pelkkää päästä keksittyä paskaa tai ainakin voimakasta liioittelua.
Huumevastaisilla on tuo hassu tapa olla uskomatta, että satunnaiskäyttäjä voi olla muutakin kuin sohvalla elämänsä viettävä sossutatu tai ostareilla ja asemilla uhitteleva moniongelmainen
Keittiö työntekijöitä, tarjoilijoita, baarimikkoja, laulaja, muutama raksa äijä, pappi, kirjanpitäjä, talonmies, siivooja, sairaanhoitaja, sossujen päihdetyön tekijä....
Vierailija kirjoitti:
Niin. :) omasta kuplasta sitä ei oikeasti tajua, kyllä sen ymmärrän. Siksi linkkasin HS:n jutun aloitukseen ja vaikka Suomi onkin kaukana Yhdysvalloista niin antanee jotain osviittaa huumeiden yleisyydestä. Siltsu jäi säppiin, suurin osa ei.
Ap
Olen itse entinen narkomaani. Siis en viihdekäyttäjä, vaan narkomaani, käytin suonensisäisesti amfetamiinia. Itse työskentelen yläasteella opettajana (en viitsi tarkemmin spesifioida).
Tiedän muitakin suonensisäisiä ennen käyttäneitä työelämästä, he kaikki työskentelvät rakennuksilla ja pari lähihoitajana.
Viihdekäyttäjinä sitten löytyykin vaikka ketä. Kolme insinööriä, joista kaksi johtotehtävissä, toinen 130 000 euron vuosipalkalla. Yksi lääkäri yksityisellä puolella. Yksi sosionomi lastensuojelussa. Yksi sporakuski. Yksi sähköasentaja. Yksi kokki. Muutama sairaanhoitaja. Kaksi yrittäjää (toinen metsäkone, toinen kampaaja). Kolme taidealalla. Ketäs vielä... onhan näitä siis. Pilvenpolttajia en todellakaan sitten tässä ala luetella :D
Vierailija kirjoitti:
DI, sh, it-inssi, koneasentajia, lähihoitaja, muusikoita...vaikka ketä!
Juu, uskotaan uskotaan!
Omasta kaveripiiristäni olen luetteloinut seuraavat kovien aineiden käyttäjät: professori, toimitusjohtaja, arkeologi, lääkäri, agronomi, pastori, taiteiden lehtori, matematiikan lehtori, kustantaja, toimittaja ja nettisivuston ylläpitäjä.
Jne.
Kaikki he ovat tietysti totta, kuten aloitusviestikin oli.
Eikös viimeaikaisten tutkimusten mukaan nuoriso ole vähentänyt alkoholinkäyttöä?
Varmaan niin onkin, mutta samanaikaisesti nuoriso on alkanut pössyttelemään.