Missä ammateista tunnet huumeiden käyttäjiä?
Yhdysvalloissa kuolee huumeiden yliannostukseen enemmän ihmisiä kuin liikenneonnettomuuksiin tai ampuma-aserikoksissa. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005292677.html
Huumeiden käyttö on tosi yleistä, vaikka et itse sitä omassa kuplassasi näkisikään.
Siltsun tilanne ei yllättänyt minua, vaikka en yhtään metan käyttäjää tunnekaan. Sen sijaan muita ns. kovia huumeita (kokaiini, amfetamiini, extaasi) viihdekäyttäviä tunnen / tiedän mm. julkisuuden musiikkibisneksestä, sairaanhoitajan, sos.työtekijän,myyjiä, kokin, raksatyyppejä, lastentarhanopettajia, luokanopettajia, väikkärin tekijä -tutkijan, taxi-kuskeja, toimittajan ja jopa papin. Kaikki yli 30-vuotiaita, monilla perhe, ura, hyvä elämä jne.
Itse en ollut tajunnut huumeiden yleisyyttä ennen kuin pari vuotta sitten erään ihmissuhteen kautta päädyin ns. piireihin. Eli ymmärrän myös sen, että monet luulevat ettei heidän tuntemissaan henkilöissä ole KETÄÄN (viihde)käyttäjää, vaikka olisikin. Tiedän monia perheenisiä aviomiehiä, jotka salaavat käyttönsä onnistuneesti.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Toivoin, että tämä keskustelu olisi aprillipila.
Järkyttääkö todellisuus vai mikä tässä keskustelussa haittaa?
Vanhustenhoitaja, toinen vanhustenhoitaja ja nämä kaksi palvelutaloissa. Vanhusosastonhoitajia tunnen kaksi. Kaikki pöllii työpaikoiltaan lääkkeitä. Yksi mies ja kolme naista. Kaikilla perheet ja käytön jäljet näkyy jo naamoista vaikka ovat vasta n 30-vuotiaita.
Listoja lukiessa tulee todella hämmästynyt olo, sillä minä, parikymppinen röntgenhoitajaopiskelija, olen tuntenut vaan muutaman pilviveikon lukiosta. Kovien huumeiden käyttäjiä en yhtään, vaikka tuttavapiiri on melko laaja. Onko teidän tuntemat käyttäjät aloittaneet missä iässä? Tulee vaan mieleen, että onko tämä sitten vasta edessäpäin.
Useamman opettajan, pari yrittäjää, muutama normi duunari.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän montakin huumeiden viihdekäyttäjää, joihin törmäsin lähinnä silloin kun vielä urheilin aktiivisesti. Olen ollut yllätynyt siitä, kuinka yleistä huumeiden käyttö on urheilupiireissä (ja en nyt tarkoita hormonien käyttöä vaan esim. kannabista ja amfetamiinia). Kaikkien ammatteja en tiedä, mutta ainakin yksi oli lähihoitaja, pari sähkömiestä ja yksi automekaanikko.
Se on ihan loogista. Urheilijalla tai "urheilijalla" ei ole varaa olla krapulassa.
Rahoitusalalla tuntuu olevan aika tavallista. On pankkeja, joiden rahastoihin en sijoita, koska niitä hallinnoivat pilviveikot. Luulevat homman olevan hallussa, kun on isot tulot, mittatilauspuvut ja nimikirjaimet räätälillä teetetyn kauluspaidan hihansuussa, mutta todellisuudessa voivat pahoin, pettävät puolisoitaan, nukkuvat unilääkkeiden turvin ja saavat polttelun takia paniikkikohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Samoissa huumebileissäkö pyöritte kun noin hyvin on tiedossa muiden huumeiden käyttö.
Samoissa bileissä kaikki. 10 hengen porukassa voi olla 5 jotka käyttää jotain muutakin kuin keskikaljaa, muut ei tiedä tai ole tietävinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehteken kaikille, että käytän. Myös työnantajalleni olen sanonut käyttäväni huumeita. Oikeasti en edes käytä, mutta on hienoa katsoa ihmisten reaktioita ja suhtautumista minuun tälläisen jälkeen:)
Tosin olen huumemyönteinen, niin ehkä vielä joskus alan käyttää.
? Miksi? Vieläkö luulet löytäväsi töitä?
Osa ollut yllättynyt, mutta eipä ketään ole pidemmän päälle kiinnostanut. No näköjään on löytynyt töitä. Hiljattain taas vaihdoin työnantajaa, koska samasta työstä saa parempaa palkkaa.
Pelottavan paljon hoitajia mainittu ketjussa. Ilmankos epäilevät helposti potilaita väärinkäyttäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Satunnainen viihdekäyttö sopii parhaiten niille, joilla menee hyvin: on hyvät urat, hyvä perhetausta ja hyvät sosiaaliset verkostot jne. Jos taas menee elämässä huonosti, huumeet alkavat helposti kiinnostaa liikaa, koska ne tarjoavat hetkellisen hyvän olon ja pakopaikan. Siksi väitän, että "onnistunutta viihdekäyttäjää" ei voi tunnistaa mitenkään päältä päin.
Tuo on niin säälittävää ja täysin väärä olettamus, että "paremmat" ihmiset pystyisivät käyttäessään päättämään että minusta ei sitten tule ongelmakäyttäjää. Akateemisuus tai hyvät tulot eivät suojaa addiktoitumiselta tai addiktoitumiseen taipuvaiselta luonteelta, kuten eivät myöskään mielenterveysongelmilta tai vastoinkäymisiltä. Siinä ei enää järkeillä kun ja jos aine on viedäkseen. Varsinkin nuorissa on näkee asennetta en minä vaan nuo lähiöluuserit.
Lentäjä, stuertti, eläinlääkäri, kassa, ahtaaja, vahtimestari.