Missä ammateista tunnet huumeiden käyttäjiä?
Yhdysvalloissa kuolee huumeiden yliannostukseen enemmän ihmisiä kuin liikenneonnettomuuksiin tai ampuma-aserikoksissa. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005292677.html
Huumeiden käyttö on tosi yleistä, vaikka et itse sitä omassa kuplassasi näkisikään.
Siltsun tilanne ei yllättänyt minua, vaikka en yhtään metan käyttäjää tunnekaan. Sen sijaan muita ns. kovia huumeita (kokaiini, amfetamiini, extaasi) viihdekäyttäviä tunnen / tiedän mm. julkisuuden musiikkibisneksestä, sairaanhoitajan, sos.työtekijän,myyjiä, kokin, raksatyyppejä, lastentarhanopettajia, luokanopettajia, väikkärin tekijä -tutkijan, taxi-kuskeja, toimittajan ja jopa papin. Kaikki yli 30-vuotiaita, monilla perhe, ura, hyvä elämä jne.
Itse en ollut tajunnut huumeiden yleisyyttä ennen kuin pari vuotta sitten erään ihmissuhteen kautta päädyin ns. piireihin. Eli ymmärrän myös sen, että monet luulevat ettei heidän tuntemissaan henkilöissä ole KETÄÄN (viihde)käyttäjää, vaikka olisikin. Tiedän monia perheenisiä aviomiehiä, jotka salaavat käyttönsä onnistuneesti.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Valehteken kaikille, että käytän. Myös työnantajalleni olen sanonut käyttäväni huumeita. Oikeasti en edes käytä, mutta on hienoa katsoa ihmisten reaktioita ja suhtautumista minuun tälläisen jälkeen:)
Tosin olen huumemyönteinen, niin ehkä vielä joskus alan käyttää.
Mitäs työnantaja, tuliko potkut?
Vierailija kirjoitti:
Valehteken kaikille, että käytän. Myös työnantajalleni olen sanonut käyttäväni huumeita. Oikeasti en edes käytä, mutta on hienoa katsoa ihmisten reaktioita ja suhtautumista minuun tälläisen jälkeen:)
Tosin olen huumemyönteinen, niin ehkä vielä joskus alan käyttää.
? Miksi? Vieläkö luulet löytäväsi töitä?
Asianajaja, lääkäri, lastentarhanopettaja ja graafikko.
Satunnainen viihdekäyttö sopii parhaiten niille, joilla menee hyvin: on hyvät urat, hyvä perhetausta ja hyvät sosiaaliset verkostot jne. Jos taas menee elämässä huonosti, huumeet alkavat helposti kiinnostaa liikaa, koska ne tarjoavat hetkellisen hyvän olon ja pakopaikan. Siksi väitän, että "onnistunutta viihdekäyttäjää" ei voi tunnistaa mitenkään päältä päin.
Juristi, lääkäri, kansanedustaja, ninja. Työtehtävissä olen pidättänyt heidät huumeista.
Liikun helsinkiläisten akateemisten n. kolmekymppisten ihmisten seurassa. On tutkijoita, konsultteja, journalisteja, kulttuurialan ihmisiä, opettajia jne. Suhtautuminen huumeisiin vaihtelee tuttavapiirissäni radikaalisti. On niitä, jotka ovat tosi huumevastaisia ja sitten viihdekäyttäjiä, pari lähes ongelmakäyttäjääkin. Sitten on sellaisia kuin minä, joille muutama kokeilu nuorempana riitti, mutta enää eivät huumeet kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pelastettiin räätäli Andersson ja sitten suutari Pettersson
halleluuja synneistä pois.
Eijaa - laulakaa!
En tunne ainuttakaan huumeiden käyttäjää ja nuo ostarilla notkuvat käyttäjiksi olettamani eivät käy töissä joten heidän ammateistaan on turha puhua.
Aivokirurgi, lentokapteeni, piispa, kenraali. Kaikki tuttuja piikittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
En ketään. Minua on tosin luultu huumeidenkäyttäjäksi, kun yksi entinen tuttu pisti juorut kulkemaan. En käytä edes alkoholia tai tupakkaa.
Minullekin on käynyt noin! Olin masentunut ja kärsin unettomuudesta, joten olin päivisin välillä ihan pihalla. Tästä lähti liikkeelle huhu, että käytän kovempiakin aineita ja liikun tietyissä piireissä. Minulta yritettiin ostaakin. On muuten vaikeaa vakuuttaa ihmiset siitä että et käytä mitään kahvia vahvempaa sen jälkeen kun on päätetty, että olet pahemman luokan narkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt puhu pilven poltosta. Tuli mieleen, että lisäksi tunnen vanhainkodissa työskentelevän, kätilön ja siivoajan. Ei näistä todellakaan puhuta missään lounailla tai dokatessakaan. Munkaan lähimmät ystävät eivät todellakaan tiedä "viihdekäyttöäni",koska eivät sitä ymmärtäisi. Ja se on ok, muistan hyvin mitä itsekin olen ajatellut asiasta. Olen akateemisesta suvusta ja itsekin akateeminen.
Ap
Silloin kun vielä ajatus kulki. Miten se akateemisuus asiaan liittyy? Ns. hyvät perheet on perinteisesti olleet vähemmän hyviä.
Mielestäni paljonkin. Jos on ns. alemmasta sosiaaliluokasta, voi erinäiset ongelmat kuten alkoholin ja huumeiden käyttö olla tutumpaa. Ei kovia huumeita perinteisesti ajatella akateemikkojen illanviettoon.
Ja tuosta kun joku kommentoi, että kylläpä julkisesti puhutaan kaman käytöstä. En nyt kampaajalla käydessä asioista puhu tietenkään :D vaan kun ollaan etkoilla tai jatkoilla tms. niin tulee puhe ammateista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Satunnainen viihdekäyttö sopii parhaiten niille, joilla menee hyvin: on hyvät urat, hyvä perhetausta ja hyvät sosiaaliset verkostot jne. Jos taas menee elämässä huonosti, huumeet alkavat helposti kiinnostaa liikaa, koska ne tarjoavat hetkellisen hyvän olon ja pakopaikan. Siksi väitän, että "onnistunutta viihdekäyttäjää" ei voi tunnistaa mitenkään päältä päin.
Samaa mieltä, hyvin sanottu.
Ap
Olen päihdetyöntekijä. Oon vetäny viivoja työkavereiden kanssa. Tunnen taksikuskin, baarityöntekijöitä, paljom julkkiksia, opettajia, lääkäreitä, kirjastotyöntekijöitä, sairaanhoitajia...you name it.
Tiedän montakin huumeiden viihdekäyttäjää, joihin törmäsin lähinnä silloin kun vielä urheilin aktiivisesti. Olen ollut yllätynyt siitä, kuinka yleistä huumeiden käyttö on urheilupiireissä (ja en nyt tarkoita hormonien käyttöä vaan esim. kannabista ja amfetamiinia). Kaikkien ammatteja en tiedä, mutta ainakin yksi oli lähihoitaja, pari sähkömiestä ja yksi automekaanikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI, sh, it-inssi, koneasentajia, lähihoitaja, muusikoita...vaikka ketä!
Juu, uskotaan uskotaan!
Omasta kaveripiiristäni olen luetteloinut seuraavat kovien aineiden käyttäjät: professori, toimitusjohtaja, arkeologi, lääkäri, agronomi, pastori, taiteiden lehtori, matematiikan lehtori, kustantaja, toimittaja ja nettisivuston ylläpitäjä.
Jne.
Kaikki he ovat tietysti totta, kuten aloitusviestikin oli.
Mikä sun ongelma oikein on? Minä en ole koskaan käyttänyt buranaa vahvempia päihteitä mutta tunnen useamman huumeiden viihdekäyttäjän, kaikki ovat työelämässä. Eihän siinä ole nykyään mitään ihmeellistä. Kuvitteletko eläväsi 1950-luvulla?
Samoissa huumebileissäkö pyöritte kun noin hyvin on tiedossa muiden huumeiden käyttö.
Tunnen kaksi. Tai no, itseasiassa kolme. Yksi on tällä hetkellä varuskunnassa, yksi työttömänä (jätti lukion kesken) ja yksi amiksessa
Toivoin, että tämä keskustelu olisi aprillipila.
Viihdetaiteilija, toimittaja.