Onko kaikilla kasvissyöjillä kakka tahmaista?
Minulla on ollut aina hyvin kiinteä kakka, eikä paperiin ole jäänyt pyyhkiessä juuri mitään. Olenkin ihmetellyt, miksi joidenkin ihmisten vessareissujen jälkeen ilmestyy varpusparvi tai tahmaraitoja vessanpönttöön.
Koin ahaa-elämyksen, kun siirryin kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Uloste muuttui kovasta ärsyttävän pehmeäksi. Nyt sitä saa pyyhkiä paperilla monta kertaa, eikä millään meinaa tulla valmista.
Kysyisinkin teiltä kokeneemmat 'terveellisesti' syövät, että onkohan tämä vain väliaikainen muutoksesta aiheutuva ilmiö vai onko kakka kasvissyöjillä pääsääntöisesti tahmaista tai löysemmän puoleista, siis sellaista, joksta jää paperiin jälki?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuollaista tulee vain silloin, kun olen käyttänyt tavallista enemmän maitotuotteita tai syönyt muuten huonosti. Minun suolistoni tuntuu muutenkin reagoivan muutoksiin todella herkästi. Ehkä sinullakin tuo johtuu vain siitä, että olet syönyt eri tavalla kuin ennen?
Maitotuotteita olen käyttänyt aina paljon, joten siitä ei voi nyt olla kyse. Ehkäpä vatsa reagoi vain muutokseen. Suoliston bakteerikannalta kestää muuttua varmasti jonkin aikaa ennen kuin sopii kasvispainotteisen ruoan sulattamiseen. Juoda voisin varmaan enemmän, mutta olen ajatellut, etten ala väkisin tankkaamaan nestettä, vaan kuuntelen kehoni omaa janontunnetta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo voi olla että syöt liikaa öljyjä ym. tai liian vähän kuituja. Minulla ainakin vasta toiminut paljon paremmin kasvispainotteisella ruokavaliolla.
Kuituja saan ruisleivästä ja puurosta, enkä öljynkään kanssa lotraile ylenmäärin. ap
Millainen on viikon ruokavaliosi? aamupala, lounas, illallinen, väliapalat
Ei ole mitään selkeää ruokavaliota vielä, kun on vasta siirtymävaihe menossa. Ennen söin pääasiassa sokeripitoisia ruokia, enkä ole niistä vieläkään kokonaan päässyt eroon, mutta olen lisännyt runsaasti ruokavalioon kasviksia ja pyrin syömään kerran päivässä kunnollisen lämpimän aterian. ap
Vähän vaikea sitten lähteä sanomaan mistä tuo ongelmasi voi johtua, kun se voi johtua ihan mistä tahansa. Se, että sanoo syövänsä kasvisruokavaliota ei tarkoita, ettäkö söisi oikein tai hyvin. Ja tottakai myös vatsa voi yllättyä, jos yhtäkkiä sokeripitoisen ruuan tilalle tulee nopeasti sulavaa terveellisempää ruokaa.
Minä olen kuvitellut, että kasvikset ovat hitaasti sulavia. ap
Juu ei. Kasvikset menevät huomattavasti nopeammin kehon lävitse, kuin mikään muu, varsinkin liha.
Kyllä se niin taitaa olla ja haju on karmea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan saada kakkani takaisin kiinteäksi ilman että pitää palata takaisin epäterveelliseen ruokavalioon. Kertokaa, miten tämä on mahdollista. ap
Sähän syöt nyt epäterveellisesti kun kakkasi on huonoa.
Entinen sokeriruokavalioni ei ainakaan ollut yhtään nykyistä parempi, vaikka kakka olikin ok. ap
Ei nykyinenkään syömäsi ruoka ole terveellinen, kakasta sen huomaa.
Mistä sitten johtuu se, ettei kaikki kakka koskaan tule ulos kerralla ja housuihin tulee aina jälkiä, kun ne hinkkautuvat pyllyvakoon, vaikka olisi painepesurilla yrittänyt pestä tarpeidensa jäljet?
Minä syön paljon makeita herkkuja ja juon tosi vähän muuta kuin kahvia. Kakka tulee kerran tai jopa kaksi kertaa viikossa, kunnon jööti ja pyyhkiä saa rullallisen verran niin ettei loppua tunnu tulevan, vaikka huuhtelisikin välillä.
Olen ollut (aika huono) kasvissyöjä teinistä asti, 15 vuotta, en muista oliko vessassa erilaista sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan saada kakkani takaisin kiinteäksi ilman että pitää palata takaisin epäterveelliseen ruokavalioon. Kertokaa, miten tämä on mahdollista. ap
Entinen sokeriruokavalioni ei ainakaan ollut yhtään nykyistä parempi, vaikka kakka olikin ok. ap
Ei nykyinenkään syömäsi ruoka ole terveellinen, kakasta sen huomaa.
Veikkaan, ettei suolistobakteerikanta ole vain vielä päässyt mukaan muutokseen. ap
Mulle kävi sama efekti kun aloitin aamuisin ja iltaisin syömään vihersmoothien (joka sisälsi mm. Selleriä). Samoin tuli järkyttävät vatsakivut ja ilmavaivat. Oli pakko jättää ne viherpöperöt pois. Yritän jossain vaiheessa jatkaa, mutta lisään enemmän marjojen ja hedelmien syöntiä ja vähennän ainakin tuota selleriä. Ärsytti, kun vessareissulla kesti hirrrrveen kauan, eikä valmista tullut koskaan..
Sama ongelma. Nuorena einesruokavaliolla oli kakkakin kiinteää. Nyt syön paremmin kuin koskaan, ja vessassa menee tuhottomasti aikaa pyyhkimisiin ja pesuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuitupitoinen ruoka juurikin pitää kakan pehmenä ja minulla ainakin ummetus on loppunut täysin kasvisruuan myötä. Vatsaa kovettavia ruokia ovat ainakin https://askelterveyteen.com/11-ummetusta-aiheuttavaa-ruokaa/:
punainen liha
juusto, maito ja muut maitotuotteet
vaaleat leivät ja pastat
valkoinen riisi
mustikka
mustaherukka
banaani (paitsi mustunut/tummapilkkuinen)
suklaa
peruna