Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eräs 20v kaveri luuli että kerrostalossa asuminen on ilmaista jos asunto on oma

Vierailija
31.03.2018 |

....Ja että vain vuokralla asuminen maksaa. Ei tiennyt mikä on yhtiövastike ja sanoi että ei hän ainakan sellaista joudu maksamaan. Piti vähän sivistää että kyllä maksat mutta sisältyy tällä hetkellä siihen vuokraasi.

Miten aikuinen omillaan asuva ihminen ei voi tietää että taloyhtiössä maksetaan vastike? Huoltoyhtiö pitää ilmaiseksi huolta pihapiiristä ja rappukäytävät siivotaan? Eihän tässä maailmassa mikään ole ilmaista.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa jopa noin 30v ikäistä vuokralaisista luulee, että kerrostaloasunnosta ei makseta vastiketta, joten asunnon vuokraaja saa koko vuokrasumman sellaisenaan käyttönsä. Siksi he valittavat, miten vuokranantaja riistää asukkaita eikä ymmärrä, että ei sitä vuokraa aina voi ihan alkukuusta maksaa. Kun  yrittää selittää vastikkeista, saa kuulla, että pötypuhetta.

Iso osa av-mammoistakin näyttää näin luulevan...

Vierailija
22/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se yhtiövastike siinä kaupan yhteydessä käydään läpi. Ei se nyt ihan puskista voi tulla. Jokuhan ne rappukäytävien siivoukset, pihan siivoilut ja kaikki rempat maksaa. Ei niitä Joulupukki lahjoita.

Jos yksityishenkilö myy suoraan niin saattaa olla ettei käy kaikkia yksityiskohtia läpi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä isännöitsijätoimistossa ja aika ajoin saan saan sähköpostia, jossa joku kertoo ostaneensa tietyn asunnon ja kaipaa vastikelappuja. Ja kyselee vielä, että tarvitsetteko jotain dokumentteja vai riittääkö tämä sähköposti.

Tietenkin riittää, puhelinsoittokin olisi riittänyt, minäpäs siirrän sen asunnon sinun nimiisi....älä turhaan lähetä kauppakirjan, osakekirjan ja varaissiirtoveroilmoituksen kopioita. 

Ei me lähetetty näistä mitään. Edellinen asunto ostettiin suoralla kaupalla, myyjä hoiti kaikki ilmoitukset, mutta vahvistettiin isännöitsijältä itse, että onko paperit tulleet. Nykyinen ostettiin välittäjän kautta, välittäjä hoiti. Eikä edes ehditty ottaa yhteyttä isännöitsijään, vaan sieltä päin tuli heti kun kauppakirjat saatiin kyselyt, että muuttiko muita kuin me ostajat yms.

Vierailija
24/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tiennyt, kunnes lukiossa törmäsin matikantehtävään, jossa piti laskea jotain yhtiövastikejuttuja. Mutta olenkin maalaisjuntti lähtöjäni. Tietenkin se on itsestään selvä juttu, kun alkaa asiaa ajattelemaan, mutta minunpa ei ollut tuohon mennessä tarvinnut.

Vierailija
25/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa jopa noin 30v ikäistä vuokralaisista luulee, että kerrostaloasunnosta ei makseta vastiketta, joten asunnon vuokraaja saa koko vuokrasumman sellaisenaan käyttönsä. Siksi he valittavat, miten vuokranantaja riistää asukkaita eikä ymmärrä, että ei sitä vuokraa aina voi ihan alkukuusta maksaa. Kun  yrittää selittää vastikkeista, saa kuulla, että pötypuhetta.

Ja se on pääomatuloa niin siitä menee 25,5% pääomatuloverokin. Että ei siitä yleensä vuokranantajalle mahdottomasti jää.

Vierailija
26/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja omakotitaloissako ei ole muita kuluja kuin sähkö- vesi- ja roskamaksut? Entä kiinteistöverot? Ettekö huolla niitä talojanne koskaan? Jos on Neiti Näppärä tai Veikko Vasara, niin sitten ei ehkä tartte ulkopuolista, mutta materiaaleja korjauksiin tai ruohonleikkurin bensaa nyt tuskin kukaan saa ilmaiseksi?

Vierailija
27/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOtkut luulee myös, että omakotitalossa ei makseta kuin sähkö ja vesi. Ei vuokraa, vastiketta tai muutakaan jos on oma...

no jos se talo ja tontti on ostettu ei siitä tietenkään makseta enää mitään :D kuin ne sähköt, vedet ja roskat!

Vierailija
28/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä isännöitsijätoimistossa ja aika ajoin saan saan sähköpostia, jossa joku kertoo ostaneensa tietyn asunnon ja kaipaa vastikelappuja. Ja kyselee vielä, että tarvitsetteko jotain dokumentteja vai riittääkö tämä sähköposti.

Tietenkin riittää, puhelinsoittokin olisi riittänyt, minäpäs siirrän sen asunnon sinun nimiisi....älä turhaan lähetä kauppakirjan, osakekirjan ja varaissiirtoveroilmoituksen kopioita. 

Nyt en ymmärrä. Miksi sinun pitäisi siirtää asunto minun nimiini, jos kyselen vastikelappuja? Ei vastikkeet maksaakseen edes tarvitse omistaa sitä kämppää! Sen sijaan osakekirjojen siirtäminen nimiini ja asian merkitseminen osaketyhtiön tietoihin edellyttää tiettyjä toimia, mutta jopa silloin vastikkeen voi maksaa joku muu.

Vierailija
29/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se on pääomatuloa niin siitä menee 25,5% pääomatuloverokin. Että ei siitä yleensä vuokranantajalle mahdottomasti jää.

25.5%? Se on 30 % ja yli 30 000 e/v tuloista 34%.

Vierailija
30/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25.5%? Se on 30 % ja yli 30 000 e/v tuloista 34%.

Okei. Sori, muistin väärin tuon prosentin. Hyvä kun korjasit.

Vierailija
31/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuminenkaan ei ole ilmaista. Kai nyt jokaisen pitäisi tietää että Suomessa ei asu missään ilmaiseksi.

Vierailija
32/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JOtkut luulee myös, että omakotitalossa ei makseta kuin sähkö ja vesi. Ei vuokraa, vastiketta tai muutakaan jos on oma...

no jos se talo ja tontti on ostettu ei siitä tietenkään makseta enää mitään :D kuin ne sähköt, vedet ja roskat!

Sana kiinteistövero taitaa sitten olla ihan outo sulle ;)

Vierailija
33/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin omakotitaloon muuttaville tulee täytenä yllätyksenä jätemaksut, kiinteistövero, lämmityskulut, sähkökulut ynnämuut. Mikä ihmeen kuvitelma joillakin on että asuminen on täysin ilmaista jos kyseessä on oma talo? Ja omakotitalossa on monesti myös kaikkea remppaa ellei ole täysin uusi tai just rempattu.

Vierailija
34/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 78-vuotias isäni ei myöskään tiennyt tätä asiaa. Ihmetteli miten minulla menee asumiseen rahaa, vaikka olen saanut lainani lyhennettyä jo. :D

Vierailija
35/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan itsekään tiennyt parikymppisenä tuollaista. Minä ja kaikki kaverini asuimme omakotitalossa. Muutin sitten parikymppisenä vuokralle, joten joku vastike oli ihan outo juttu minulle. Ei ollut käsite kiinnostanut, kun ei tullut minulle eteen käytännössä.

No jossain vaiheessa tutustuin aiheeseen, mutta en ole vastikkeita koskaan maksanut, kun ostimme sitten omakotitalon miehen kanssa, kun muutimme yhteen. Siihen asti asuin vuokralla.

Kaksikymppisenä on vielä paljon asioita, joita ei tule ajatelleeksi.

Vierailija
36/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää että miksi ihmiset ovat niin hanakoita ostamaan omaa asuntoa koska kuluja tulee silti eikä se ole koskaan valmiiksi maksettu. Tähän olisi hyvä sada muutos.

Vierailija
37/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää että miksi ihmiset ovat niin hanakoita ostamaan omaa asuntoa koska kuluja tulee silti eikä se ole koskaan valmiiksi maksettu. Tähän olisi hyvä sada muutos.

Järkevämpää silti maksaa omaa kuin syöttää kuukausittain suurempaa summaa vuokranantajan tilille eli täysin hukkaan jos niin ajattelee. Omaa sentään maksaa itselleen.

Vierailija
38/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkää somea, älypuhelimia ja kaikkea sitä tuubaa joka netistä löytyy. On ihmeellistä ettei asioista osata ottaa selvää.

Vierailija
39/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin perinnöllä kaksion missä vastike on noin 175euroa. Yksiöiden vuokra tällä alueella on noin 400 euroa, kaksioiden 450-550 euroa.

No, kumpi on kannattavampaa asumista? Vuokra vai oma?

Vierailija
40/81 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten omakotitalossa asuva voisi sellaista tietää?

Luulisi että omakotitalossa asunut erityisesti ymmärtää, että asuminen ja kiinteitön ylläpito maksaa, on jätemaksut, vesimaksut, kiinteistövero, mahd. tontin vuokra, lämmityskulut, pihavalojen sähköt, kiinteistön korjaukset jne. Omakotiasujahan maksaa jokaisen laskun henkilökohtaisesti suoraan omasta pussistaan, eivätkä maksut mene abstraktimmalta "yhtiön tililtä".