Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ulkomaalaiset ihmettelevät suomalaisten mietoa maustamista, mutta...

Vierailija
31.03.2018 |

...eivät itse kestä meidän kirpeitä, väkeviä ja suolaisia karkkeja? Kovat, kirpeät hedelmäirtokarkit, tuliset turkinpippurit ja kirpakkaat salmiakit lentävät suusta ja niille siristellään silmiä, vaikka suomalaiset niistä nauttivat :) Samaan aikaan he lisäävät ruokaansa chiliä ja kummastelevat meidän mautonta ravintolaruokaa.

Kommentit (27)

21/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitten kai outo, mutta pidän turkinpippureista ja fisherman’s friendeista.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
22/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan maustaminen on niin tympeää keskusteltavaa, ettei mitään rajaa. Ensinnäkin se että itketään että kuinka mautonta ruokaa Suomessa syödään.

Itkijä osta niitä mausteita ja kuljeta mukanasi ja mätä niitä ruokaasi mitä siinä valitat. Pidä chilitahnaa mukanasi ja sivele suupieliin että saat sitä poltetta ja makua, mitä itket mauttomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään mausteisessta ruoasta, mutta harvassa paikassa sellaista saa vaikka en todellakaan matkustele pelkästään turistikohteissa. Aina täytyy pyytää vielä erikseen jotain chilikastiketta ruokaan, ja Meksiko on kyllä suurin pettymys mitä tulee tuliseen ruokaan. Hyvin mautonta oli se ruoka mitä paikalliset vetivät.

Taisit syödä pelkästään turistipaikoissa, missä ruoka on usein reilusti miedompaa herkkäsuisia turisteja varten. Tai ehkä et tajunnut että moniin ruokiin lisätään itse salsat yms. kastikkeet? Niistä tulee sitten makua ja tulisuutta. Mä asun Meksikossa enkä kyllä ole kertaakaan törmännyt paikalliseen annokseen jota olisi voinut kutsua mauttomaksi. Tai no paitsi kerran kun olin yksin (ilman paikallista miestäni) rantakohteessa missä oli paljon turisteja, luulivat ehkä etten "kestä" heidän maustetasoaan.

Vierailija
24/27 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kirpeän ja tulisen maun antamisen lisäksi chilimausteet voivat parantaa ruoansulatusta, tuhota loisia ruoansulatuskanavassa ja suojata mahahaavalta sopivina annoksina.

...

Lisäksi kapsaisiini lisää kehoa viilentävää hikoilua, mistä on hyötyä etenkin lämpimissä trooppisissa maissa." -Wikipedia

https://yle.fi/uutiset/3-8471028

Ylilääkäri Färkkilä varoittaa, että jos ihminen sairastaa esimerkiksi refluksitautia, vatsahaavaa tai peräpukamia, mausteisten ruokien ja siis myös chilin syöntiä on vältettävä. Hän kuitenkin muistuttaa, että tutkimustietoa ei ole siitä, että chili vaurioittaisi pysyvästi ruoansulatuskanavan limakalvoja.

Chilin syönti ei aiheuta suoraan elimistöllisiä sairauksia, kuten tulehduksia tai haavautumia. Toissijaisesti niin voi käydä. Esimerkiksi chilin takia mahalaukun vetokyky heikentyy ja tämä altistaa refluksille. Refluksitaudissa vatsalaukun sisältöä nousee ruokatorveen, mikä voi aiheuttaa voimakasta närästystä.

Hui kauheeta! Kielletään mausteet heti. Vähintään pitää vaatia että ruuan kanssa tekemisissä olevila henkilöillä on esittää voimassaoleva mausteturvallisuuskortti. Kortin saadakseen täytyy käydä viiden päivän koulutus jossa edellä mainittuja ongelmia esitellään. Päästäkseen kurssista läpi on loppukokeessa osattava ulkoa Eviran riskimausteille määräämät turvalliset enimmäispitoisuudet.

Kortti on voimassa 3 vuotta jonka jälkeen pitää käydä 3 pv kestävä täydennyskoulutus.

Vierailija
25/27 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepalilaisessa ravintolassa eivät suostu maustamaan ruokaa, koska suomalaiset eivät kuulemma pidä voimakkaasti maustetusta. Tuloksena melkein syömäkelvotonta ruokaa. Aina saa anella tulista ruokaa, jolloin siinä on ehkä ihan vähän makua. Säälittävää.

Vierailija
26/27 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kape Aihinen ja moni muukin tv-kokki on sanonut, että suola ja pippuri (+sitruuna) riittää maustamiseen. Tärkeintä on, että raaka-aine on pääosassa. Sen makua tulee korostaa, ei peittää.

Mä taas jostain opin että.ruoassa pitäisi olla mukana viisi perusmakua. Umamit yms. Olen sen opin mukaan maustanut ruoat.

Vierailija
27/27 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on ehkä hölmö mutta parantavatko tuliset mausteet ruoan säilymistä? :O No suolaaminen toki mutta jos ruoassa on esim. paljon chiliä niin säilyykö ruoka pidempään?

Arvaapa huviksesi, kehittyikö chileille evolution kautta kapsaisiinin tuotanto ihan huvikseen vai olisiko sillä jokin sitä kasvia hyödyttävä ominaisuus?

No arvausleikit sikseen. Kyllä kapsaisiinin tuottamiseen ja erityisesti kun sitä kertyy sinne siemeniin ja niitä ympäröivään hedelmälihaa on looginen selitys.

Kapsaisiini sitoutuu vain ja aiheuttaa vain tietyn tyypin proteineissa polttavansa tuntuvaa tunnetta. Proteiinit johon se aiheuttaa sitä on mm. nisäkkäillä ja osalla hyönteisiä, mutta ei esim. linnuilla. Chilejä ja paprikoita vaivaavat jotkut pistiäiset, jotka pyrkivät muniaan niihin ja rei’istä pääsee usein samalla sisään myös haitallista hometta samalla. Kapsaisiini suojelee siemeniä ahneilta toukilta ja myös homeelta.

Chilien siemenet leviävät myös lintujen syötyä niitä ja ulostaessa ne saavat lisäravinteita kasvuun. Linnut eivät poltetta tunne, koska kapsaisiini ei sitoudu niiden proteiiniin, mutta toimivat niillä tutkimusten mukaan hieman kuin tulehduslääke ja chilin syönti tappavat loisia, jonka vuoksi niiden syönti on linnuille hyödyksi. Chili hyötyy sitten siitä, että linnut levittävät niiden siemeniä. Eräänlainen symbioosi siis.

Lepakot myös söisivät chilejä ja levittäisivät siemeniä, mutta chilin siemenet eivät idä jos ne kulkevat nisäkkään suoliston lävitse. Siksi chilille on hyödyksi, että lepakot ja muut nisäkkäät jättävät ne rauhaan ja lintujen syötäväksi. Voidaankin olettaa, että ominaisuus aiheuttaa epämukavaa poltetta on jalostunut em. syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi