-87 syntyneistä 40% on äitejä Suomessa
Kommentit (54)
En löytänyt linkin takaa aloittajan väittämää uutista. Sieltä löytyi vain lause: "44 prosentilla on kotona asuva alaikäinen lapsi". Tuossa luvussa on mukana miehetkin. Eivät kaikki 87-syntyneet ole naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan näillä yhteyttä asiaan?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/463545-jo-joka-kolmas-nuori-s…
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3584431-vuonna-1987-syntyneet-tu…
Olen itse -87, mutta en ole tekemisissä ikätovereiden kanssa. Viime näkemällä monella ei mennyt kovinkaan hyvin, oli masennusta, itsetuhoisuutta ja ensimmäiset alkoivat puskea muksuja jo yläasteen lopulla.
Juuri selailin oman ikäluokkani (-84) tilastoja ja tulin surulliseksi, kun mietin luokkakavereitani. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa ja kun mietin ala-aste- ja yläasteluokkiani, niin n. 20% luokkakavereista on kuollut. Suurin osa tehnyt itsemurhan tai kuollut päihteisiin. Kaksi henkirikoksen uhreina. Ja näistä suurin osa kuoli alle 21-vuotiaana. 😰
Meidänkin luokalla oli teiniäitejä, jotka jäivät äitiyslomalle 9.luokalla.
Missä on näin hurjaa menoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse -87, mutta en ole tekemisissä ikätovereiden kanssa. Viime näkemällä monella ei mennyt kovinkaan hyvin, oli masennusta, itsetuhoisuutta ja ensimmäiset alkoivat puskea muksuja jo yläasteen lopulla.
Juuri selailin oman ikäluokkani (-84) tilastoja ja tulin surulliseksi, kun mietin luokkakavereitani. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa ja kun mietin ala-aste- ja yläasteluokkiani, niin n. 20% luokkakavereista on kuollut. Suurin osa tehnyt itsemurhan tai kuollut päihteisiin. Kaksi henkirikoksen uhreina. Ja näistä suurin osa kuoli alle 21-vuotiaana. 😰
Tää on vähän ot, mutta pakko lisätä vielä, että meidän lapsuudessa, 90-luvun laman aikana, hallitus teki päätöksiä, joista me lapset kärsimme ja nyt 30 vuotta myöhemmin hallitus tekee samanlaisia päätöksiä, joista meidän lapset kärsivät.
Tarvitseeko edes ihmetellä miksi syntyvyys laskee?
Me olemme nähneet ne virheet, me olemme kärsineet niistä. Me tedämme, mitä on tulossa meidän lapsillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on näin hurjaa menoa?
Heinolassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen -87 ja olisin kovasti toivonut lapsia. En vaan ole ikinä päässyt miestä edes kädestä pitämään vaikka aloitteita olen tehnyt kymmeniä.
Itkettää.
Miksi vain kymmeniä?
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt linkin takaa aloittajan väittämää uutista. Sieltä löytyi vain lause: "44 prosentilla on kotona asuva alaikäinen lapsi". Tuossa luvussa on mukana miehetkin. Eivät kaikki 87-syntyneet ole naisia.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän ot, mutta pakko lisätä vielä, että meidän lapsuudessa, 90-luvun laman aikana, hallitus teki päätöksiä, joista me lapset kärsimme ja nyt 30 vuotta myöhemmin hallitus tekee samanlaisia päätöksiä, joista meidän lapset kärsivät.
Tarvitseeko edes ihmetellä miksi syntyvyys laskee?
Me olemme nähneet ne virheet, me olemme kärsineet niistä. Me tedämme, mitä on tulossa meidän lapsillemme.
Puhut asiaa. Minäkään en halua lapsia näistä syistä. N85
Kiva kuulla näin 1981 syntyneenä miehenä. Vielä on valinnanvaraa paljon.
Tämä on se surullisenkuuluisa ikäluokka, joista joka kolmannella on tai on ollut mielenterveysongelmia 30-vuotiaana. Laman lapsia ovat.
Minä olen -81 syntynyt. Työtön ja lapseton.
Kotipaikkakunnallani kasvoi hyvin häiriintynyttä porukkaa. Lähes kaikki koulukaverini ja tuttavat olivat päihdeongelmaisia ja aloittelevia rikollisia. Nykyään valtaosa on kuolleita tai erittäin paatuneita rikollisia.
Aika wt-menoa siellä on nykyäänkin, vaikkei enää ihan niin sairasta meininkiä kuin aikanaan.
Olen 1987 syntynyt, eikä lapsia ole. Syksyllä erosin, koska mies ei halunnut lapsia. Toiveena onkin perustaa perhe sitten kun löydän "sen oikean". Ylempi korkeakoulututkinto löytyy, työuraa jokunen vuosi.. asuntolainaa ei vielä ole. Omassa ystäväpiirissäni vain muutamalla on lapsia, eikä kenenkään haaveissa ole suurperhettä - 1 tai kaksi lasta on melko yleinen toive. Eikä toki hinnalla millä hyvänsä.
Ei liity varsinaisesti tähän, mutta voiko joku selventää, miksi esimerkiksi 50-luvulla syntyneiden elinajanodote on korkeampi kuin 90-luvulla syntyneiden?
Olen -86, ja meistä 49 prosentilla on kotona asuva alaikäinen lapsi. Yllätyin kyllä, sillä kaveripiirissäni (ikähaarukka 26-35 v) ei ole yhtään äitiä tai isää. Luulin, että luku olisi jotain 20 prosentin luokkaa. Terveisiä helsinkiläisestä kuplasta...
Vierailija kirjoitti:
Ei liity varsinaisesti tähän, mutta voiko joku selventää, miksi esimerkiksi 50-luvulla syntyneiden elinajanodote on korkeampi kuin 90-luvulla syntyneiden?
Niin näyttää olevan. Olen luullut, että nuorten elinajan odote on korkeampi kuin heidän vanhempiensa, mutta nähtävästi näin ei olekaan. Olisi tosiaan kiva kuulla, että miksi näin on?
40-luvulla syntyneillä elinajanodote näyttäis olevan 88 vuotta, 80-luvun alussa syntyneillä enää 82 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan koska vain elossa olevat lasketaan. 60 vuotiaitten elinajanodotetta nostaa se kun se minimi on rajattu 60 vuoteen eikä niitä jo kuolleita lasketa.
Itse olen 37v ja elinaikaodote 92v koska omaan terveelliset elintavat ja olen pärjännyt elossa tähän ikään asti. Varmaan enemmänkin koska nuo laskurit eivät kovin tarkkoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin näyttää olevan. Olen luullut, että nuorten elinajan odote on korkeampi kuin heidän vanhempiensa, mutta nähtävästi näin ei olekaan. Olisi tosiaan kiva kuulla, että miksi näin on?
Itselle näin nopeasti tulee mieleen ruokavalio ja elintavat.
Einesten kulutus on räjähtänyt käsiin, herkut ja epätervellisemmät ruoat joka puolella saatavilla. Fyysistä työtä tehdään yhä vähemmän. Saasteet ja ilmasto myös ongelma.
Syövät, liikalihavuus ja diabetekset räjähtäneet myös käsiin. Mutta sanoisin, että elintavat on suurin syy...
Niin tottakai se syy on se että esim. vuonna 1940-syntyneistä elossa olevista nuorimpana kuoleva voi kuolla 77-vuotiaana, kun taas vaikkapa 2000-syntyneistä nuorimpana kuoleva voi kuolla 17-vuotiaana. Olinpas tyhmä kun en tuota hoksannut.
50/50 jakauma. Osa on saanut todella nuorina muksut, toiset ei halua/saa ja kolmannet jahkailee, vaikka lapsen voi nykyään saada yksinkin hoitojen tai yhden-illan jutun avulla.