Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi vauva välttelee katsekontaktia

Vierailija
15.07.2008 |

minulla on 7kk poika vauva, joka joskus katselee silmiin ja hymyilee mutta tosi usein jos sen antaa vaikka jollekin tuttavalle syliin niin se on ihan kuin kaikki muu ympärillä olis kiinnostavampaa kuin ihmiskasvot. Joskus jos se on mun sylissä ja kutsun sitä nimeltä niin sen katse vaan pyörii ympäri kattoja...Onko poikalapset vain niin kiinnostuneita kaikesta ihmeellisestä ympärillä että ihmiset ei niin hirveesti jaksa kiinnostaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa hahmottamaan ympäristöä ja silloin katse kiertää siellä. Imetyksestäkään ei meinaa tulla mitään.

Vieraat kasvot eivät ole niin mielenkiintoiset kuin äidin, koska vauva peilaa itseään äidin kasvoista ( tunteet, ilmeet ym. )

Vierailija
2/6 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa kun täälä saa aina uutta tietoa! Mitä tarkoittaa kun lapsi peilaa itseään äidin kasvoista? Jos hymyilen vauvalle paljon oppiiko vauvkin hymyilemään paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa menee minusta nyt kaksi asiaa sekaisin.

Aivan vastasyntynyt MATKII kenen tahansa ihmisen ilmeitä. Supistaa huuliaan, kun joku lähietäisyydellä tekee niin jne. Vähän myöhemmin vauva oppii matkimaan ilmeitä laajemmin, esim. vastaamaan hymyyn.

Mutta ns. peilivaihe liittyy sitten nimenomaan primäärisuhteeseen eli yleensä suhteeseen omaan äitiin. Se on ranskalaisen psykoanalyytikon Jacques Lacanin määrittelemänä ajanjakso, jossa lapsi tunnistaa n. kuuden kuukauden iässä itsensä äidistä erillisenä olentona. Pieni lapsi löytää ulkomaailman ja itsensä yksilönä, toimijana.

Tuossa katsekontaktin määrässä on ymmärtääkseni yksilöllisiä, mutta tosiaan MYÖS sukupuolieroja. Pojat ovat jo pienestä pitäen hieman tyttöjä vähemmän kiinnostuneita kasvoista ja muista ihmisistä.

JOSKUS kyse voi olla neurologisista ongelmistakin. Katsekontaktin voimakas välttely voi olla merkki autismikirjon ongelmista, mutta yleensä ne ilmenevät myös muulla tavoin, mm. jokeltelun vähäisyytenä tai puuttumisena.

Älä siis ole huolissasi. Ole läheinen lapsellesi, pidä paljon sylissä, hymyile, juttele.

Vierailija
4/6 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vauva ei vieläkään jokeltele mitenkään kamalasti. on siis 7kk..Ja tosiaan välttelee katsekontaktia...Mitä tarkoitaa että peilivaihe liittyy primäärisuhteeseen? Olenko tehnyt jotakin väärin? En ole jutellut vauvalle tarpeeksi?

Vierailija
5/6 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan ollut kovin innokas ilmeiden matkija...Kuitenkin tunnen itseni ihan onnelliseksi uudeksi äidiksi. En ole masentunut tms. joka voisi vaikuttaa lapsen vuorovaikutus taitojen kehittymiseen? Olen kyllä itsekin aika hiljainen...mutta mielestäni olen ihan normaalisti jutellut vauvan kanssa vaippoja vaihdettaessa jne.

Vierailija
6/6 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS kyse olisi autismikirjon ongelmista, ne ovat synnynnäisiä eikä niitä voi lapselle äiti kasvatuksella aikaansaada.

Peilivaihe liittyy primäärisuhteeseen eli ensisijaiseen suhteeseen (=yleensä äiti) siten, että lapsi aivan pikkuvauvana kuvittelee olevansa yhtä äidin kanssa, ei ymmärrä itseään erilliseksi yksilöksi.

JOS olet huolissasi lapsen katsekontaktista ja jokeltelusta, ota asia rohkeasti neuvolassa esille. Valitettavasti moni terkkari ei kamalasti tiedä autismikirjosta, mutta ainakin heidän pitäisi tarvittaessa ohjata sinut eteenpäin.

Mihinkään paniikkiin ei silti ole syytä. Jos lapsi on ainokaisesi, et oikeastaan voi tietää, mikä on "normaalia". Ja lapset ovat - siis terveetkin - kaikki yksilöitä.