Työhaastattelusta turvaselvitykseen, kokemuksia kaivataan
Kävin ison firman työhaastattelussa. Lopuksi ilmoitettiin, että tulosta pitää odottaa jopa kolme viikkoa, koska tehdään turvallisuusselvitys. Onko tämä huono vai hyvä merkki? Tehdäänköhän kaikista hakijoista, jos vaikka heti mietitään ettei oteta?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mikä turvaselvitys?
Ohranan tekemä selvitys siitä että hakjilla ei ole kontollaan tuoreita hirveitä rikoksia. Ihan nimellinen läpihuutojuttu, harvalla meistä on rikostrekisteriä ja rikoksetkin vanhenevat hyvin nopeasti.
Alalla alavalla kirjoitti:
Mitäh... minusta tehtiin tuo, ja kaverin mielestä ei vaikuttaisi että minulla oli kaksi melko lähekkäin saatua ylinopeussakkoa (ihan vahingossa tulivat vieraalla paikkakunnalla valtatiellä, en tarkoituksella kaahannut, mutta sehän ei niissä näkynyt). No tehtävään valittiin samantyyppistä työtä aiemmin tehnyt, itsellä kokemus vähän vierestä. Tiedä sitten vaikuttiko sakot vai ei. Työ ei liittynyt autolla ajamiseen juuri mitenkään.
Tehtiin myös persoonallisuustestit! Ikinä ei ole alani työhön ollut tuollaista seulontaa (liittyi kyllä kansalliseen turvallisuuteen että sikäli). Tuntui että testin tavoite oli saada myöntämään että olen introvertti (useimmat alallani lienevät), joskin sosiaalinen sellainen. Olisin voinut sen kyllä kertoa itsekin.
Ylinopeussakko ei ole rikos, vaan rike joten se ei näy rikosrekisterissä eikä näin ollen vaikuta turvaselvitykseen vaikka niitä olisi satoja.
Minusta tehtiin laaja selvitys ja puhtaat paperit, sain paikan.
Tämä ministeriön pesti, vaikkei varsinaisesti korkea-arvoinen virka.
Olen perehtynyt asiaan ja varmasti olet haun kärjessä. Näitä ei tehdä huvin vuoksi, ei suppeitakaan.
Eipä nuo turvallisuusselvitykset ainakaan vajaa kymmenen vuotta sitten maksaneet suppeana edes satasta. Laajaa ei taas ei varmaan poliisi lähde tekemään ilman perusteita? Itselleni on osunut aina suppea, jossa lähinnä skannataan rekisterit.
Kuten yllä on jo kerrottu, niin sinut on melkein jo valittu, jos turvaselvitys tosiaan tehdään. Minulta on kerran pyydetty lupa turvaselvityksen tekoon, mutta tuo oli rutiinilupa enkä tiedä tehtiinkö selvitystä. Tuskin, en ainakaan saanut paikkaa eikä selvityksestä olisi ilmennyt mitään negatiivista. Minulla ei ole rikoksia tunnollani eikä taloudellisia vaikeuksia. Kyseessä oli Vero.
Joku puhui, että useampi ylinopeussakkokin riittää hylkäämiseen.
Sanottiinko, että "teemme sinusta turvaselvityksen" vai "saatamme tehdä sinusta turvaselvityksen".
Oman kokemuksen mukaan selvitys tehdään siitä hakijasta, joka on valittu tehtävään. Jos tarkastuksesta ei pääse läpi, hakijaa ei valita. Turvaselvitystä ei käytetä samalla tavalla valinnanvälineenä kuin persoonallisuustestauksia jne.
On myös mahdollista, että sulta pyydettiin allekirjoitus lupaan sen vuoksi, että jos sinut rankattaisiin ykkösehdokkaksi, työnantaja voisi lähettää tarkastuspyynnön suoraan eteenpäin eikä tarvitsisi pyytää sulta allekirjoitusta erikseen
Mulla on ollut aiemmin luottotietomerkintä ja ulosotossa maksuja, nyt jo luottotiedot olleet puhtaana pari vuotta eikä ulosotossa ole mitään. Näkyykö nuo menneet asiat kumminkin vielä, jos tuo turvallisuusselvitys tehdään?
Musta on tehty turvaselvitys kaksi kertaa työpaikkahaussa. Sain kummatkin duunit. En usko että siinä selvitetään taloudellista tilannetta, ainoastaan mahdollisia rikossyytteitä.
Ovatko sakot vaikuttaneet näissä? Eli tuleeko hylkäys, jos rekisterissä on pari vuotta vanha sakko?
Turvaselvitys on rutiini, joka tehdään käytännössä vain jo valituille henkilöille.
Teetetään myös yhteistyökumppaneille, jotka tarvitsevat esim. tunnukset johonkin asiakkaan tietojärjestelmään tai dokumentaatioon. Selvitysajat vaihtelevat 1 viikko - 2 kuukautta, työnantaja ei voi tuohon paljon vaikuttaa, sillä on viranomaistyötä.