Prosessiteknikon matematiikan 2.kokeen 2:s tehtävä vuodelta 1991 mammoille
Maapallon ympärille viritetään naru. Naru katkaistaan ja siihen lisätään 1m. Kuinka korkealle naru nousee maapallon pinnasta? Maapallon säde on noin 6370 km.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
16cm? Yrittäkää nyt edes ihmiset hetki miettiä, mitä laskette :D
Tuo tulos voisi olla oikein, jos pallon säde olisi 10m tms.
Facepalm. Ympyrän halkaisijan koolla ei ole väliä. Jos siihen lisätään metri, niin halkaisija lisääntyy metrillä jaettuna piillä. Täten se n 32cm jaetaan kahdella molemmille puolille tulee se n. 16cm.
Matemaattisia kaavoja ei voi nyt vaan kumota "maalais_järjellä ja elämäm kokemuksella".
Vierailija kirjoitti:
16cm? Yrittäkää nyt edes ihmiset hetki miettiä, mitä laskette :D
Tuo tulos voisi olla oikein, jos pallon säde olisi 10m tms.
Facepalm. Ympyrän halkaisijan koolla ei ole väliä. Jos siihen lisätään metri, niin halkaisija lisääntyy metrillä jaettuna piillä. Täten se n 32cm jaetaan kahdella molemmille puolille tulee se n. 16cm.
Matemaattisia kaavoja ei voi nyt vaan kumota "maalais_järjellä ja elämäm kokemuksella".
Vierailija kirjoitti:
Säde on 6370! Joten halkaisija on 12720! Tämö kerrotaan 3,14! piillä. Ja sen tulos on 39 940km ! Siis 1 metri 0.001km!. Jaa ympärysmitalla: Näin ollen naru kohoaa 0 ,000000025 metriä maanpinnasta.
Voi luoja :Ddd
Siinä meillä on ihan geometria roffessori!
Koittakaa ymmärtää ettei ympyrän koolla ole mitään väliä kyseisessä tehtävässä, sillä se ei ole muuttujana kaavassa. Jos ympyrän ympäryys kasvaa metrillä, sen säde kasvaa metrillä/(2pii), eli noin kuudellatoista sentillä.
Laske narun pituus 2pii×r
Lisää tulokseen metri (0.001km).
Laske uusi säde narun pituus/2pii.
Vähennä uudesta säteestä alkuperäinen säde.
Luulin, että suomalaiset aikuiset ovat fiksuja. Täällä vastauksia katsellessa meni usko tähän kansaan. Olen vasta 15 ja tajusin HETI vastauksen olevan metri jaettuna kahdella piillä eli 16cm!
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että suomalaiset aikuiset ovat fiksuja. Täällä vastauksia katsellessa meni usko tähän kansaan. Olen vasta 15 ja tajusin HETI vastauksen olevan metri jaettuna kahdella piillä eli 16cm!
Eli jos tennispalloa kiertää naru ja siihen lisätään metrin pätkä, se irtoaisi pallosta vain noin 16cm. Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tennispalloa kiertää naru ja siihen lisätään metrin pätkä, se irtoaisi pallosta vain noin 16cm. Salli mun nauraa.
Kokeile vaikka jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihme prsessoreita täällä. Tennispallon ympäri naru irtoaa vajaan metrin.
Vierailija kirjoitti:
Maapallon ympärille viritetään naru. Naru katkaistaan ja siihen lisätään 1m. Kuinka korkealle naru nousee maapallon pinnasta? Maapallon säde on noin 6370 km.
Yritän ihan ulkomuistista ilman kommenttikentän lukua ja taulukkokirjaa:
0.001+ 2 • "pii" • R = 2•"pii"•(R+X)
0.001+ 2 • "pii" • R = 2piiR + 2piiX
0.001=2piiX
0.001/2pii=x
X=~0.00017
Eli tekee 17 cm.
Jossa R maapallon säde ja X tuo säteen jatke eli kuinka korkeelle nousee. Sit vaan avaamaan yhtälöä. Metreissä
Oho tais mennä oikein. Lukio käyty yli 10 v sitten eikä mitään matematiikkaan viittaavaakaN ole opiskellu/ tehny työkseni sen jälkeen:)
-72
Vierailija kirjoitti:
Oho tais mennä oikein. Lukio käyty yli 10 v sitten eikä mitään matematiikkaan viittaavaakaN ole opiskellu/ tehny työkseni sen jälkeen:)
-72
Pyöristys meni väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-72Pyöristys meni väärin.
Laskin piin arvolla 3 😝
Jos jätetäänkin huomioimatta maan vetovoima ja erilaiset matkalla tulevat materiaalit, niin siitä huolimatta tehtävää ei pysty noilla tiedoilla vielä ratkaisemaan, koska maapallo on ellipsi, ei pyöreä. eli tarvitaan tarkka tieto siitä, mistä kohti naru vedetään.
Up