Kiinnostavasta tuttavalta ei tullutkaan kaveria. Mitä sen jälkeen somessa?
Olen yrittänyt viime vuosina kovasti tutustua uusiin ihmisiin. Välillä menestys on ollut parempaa ja välillä huonompaa. Jotkut ihmiset ovat jääneet elämään ja joidenkin kanssa tutustuminen on jäänyt syystä tai toisesta puolitiehen. Tällöin fiilis on yleensä jälkikäteen tästä ihmisestä ollut vähän ärtynyt.
Energiaa todella laajojen sosiaalisten verkostojen ylläpitoon ei tässä vain elämäntilanteessa ole. Facebookin käytön haluaisin tuottavan hyvää mieltä, joten jossain vaiheessa olen sitten näitä tuttavia tiputellut sieltä pois vähin äänin, jos yhteyttä ei ole vähään aikaan pidetty.
Toimitteko te muut samoin? Tuntuu hassulta pitää siellä paljon sellaisia ihmisiä roikkumassa, joiden juttuja ei kuitenkaan tee mieli seurata.
Kommentit (46)
En ole hirveästi poistellut ketään, vaikka muutama aika turha kontakti onkin.. esim tyyppi jonka näin kerran vuosi sitten, mutta jatko tapaamista ei tullutkaan. Sen sijaan listalla on kaveri, jonka kanssa olin samalla kurssilla vuoden verran viisi vuotta sitten. Oltiin silloin tiiviisti yhteydessä, ja nyt sitten yllättäin viiden vuoden hiljaiselon jälkeen hän yllättäin kyseli kuulumisia, ja hauskahan niitä oli vaihtaa.
En ole aktiivinen facessa eikä kavereitakaan ole kuin about 30. Lähinnä sukulaisia tai opiskelukavereita yms. Samat kaverit ovat pysyneet, vaikken juurikaan kommentoi tai seuraa tekemisiään. Itse ajattelen, että ovat osa elämääni aina, vaikken läheisesti olekaan tekemisissä. On kuitenkin helppo tavoittaa tarvittaessa sitä kautta.
Olen hyvin yksityinen ihminen, ja tuntuu aina omituiselta tehdä päivityksiä faceen. Väkisin aina miettii kuvatkin parhaimmiksi mahdollisiksi. Tosi realistista! Omista kavereistani osa päivittää lähes päivittäin, ja kyllä se vähän masensi, miten kivaa elämää muut viettävät, kun vielä kävin selaamassa päivittäin. Joten lopetin. Nyt selaan tiettyjen ryhmien juttuja. Joskus on kiva katsoa, mitä muille kuuluu. Ahkerimmin kirjoittavilla on yleensä paljon kavereita, joten en usko, että ketään kiinnostaisi tietää minun arkijuttuja. Ja vähän ärsyttää ylenpalttinen kehu, jos joku jakaa kuviaan. Miksi jokaisen pitää sanoa "Ihana" lähes samoin sanoin?
Mutta, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on se ongelma? Siivoat välillä facesta turhat pois. So?
Ei kai mitään ongelmaa varsinaisesti ole. En vain oikein tiedä miten pitkään ihmisiä olisi ns. kohteliasta roikuttaa mukana. Jos siis alkaa olla aikaa siitä, että olisi vaikka juteltu että nähdään joskus, mutta sitä ei vaikuta tässä elämässä tapahtuvan.
ap
Sun pitää päättää itse.
En jaksa oikein ymmärtää, että tämmöstä kysytään tuikituntemattomilta.Mä siivoan aika ajoin pois ihmiset, joita en enää halua kontakteihin. En sano "kavereiksi", koska kaikki eivät ole kavereita. Jos joku ei koskaan reagoi tekemisiini, lähtee pois. Mutta jos kyseessä on joku jonka tunnen vuosikymmenten ajalta, saa jäädä. Hän ei vain käytä fb.tä kuin harvoin.
Tietysti päätän itse. Kiinnosti vain se, että millaisia ajatuksia muilla tästä asiasta on. Tuskin nimittäin olen ainoa tätä pohtinut.
ap
No mulle tuo on täysin vierasta pohdintaa. Mulla on fb-kavereina oikeita kavereita nykyhetkestä ja menneisyydestä, sekä työn ja joidenkin verkostojen kautta kaukaisempia tuttuja ja sitten sukulaisia tietty. Tykkään ja kommentoin tietty eniten läheisten statuksia, joten feedi näyttää niitä minulle eniten. Toisinaan joltain kaukaisemmalta tutulta näkyy hauska päivitys ja tykkään siitä, mutta en vaivaa päätäni sillä että ihmetteleekö tämä tuttu kun tykkään niin harvoin hänen päivityksistään. Mä olen olettanut, että kaikki ymmärtää, että päivitykset yksinkertaisesti harvoin näkyy niille, joiden kanssa on vähemmän yhteydenpitoa. Ei mulle ole koskaan tullut mieleen, että mun pitäisi poistaa ihmisiä tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä minä olen jotenkin omituinen, kun minä en ajattele ihmisiä jonain kertakäyttötuotteina, jotka heitetään pois, jos heille ei ole enää käyttöä. Minä tutustun ihmisiin aina sillä ajatuksella, että tuttavuus kestää ikuisuuksiin. Ja fb-kaveriksi hyväksyminen tarkoittaa sitä, että hän on jollain tavalla minun kaverini aina, ellei esim loukkaa minua jollain tavalla. Tämän saman olen huomannut muissakin yhteyksissä, esimerkiksi deittailussa on jotenkin järjetön ajatus, että jos tapailu ei johtanut parisuhteeseen, ei enää voisi moikata vastaan tullessa. Tai luokkatovereita, joiden kanssa olet viettänyt 9 vuotta päivittäin, ei voisi enää pitää kavereina.
Kyllä mäkin moikkaan deittejä jos tulevat vastaan, mutta fb kavereista poistan. Ei ole mitään heitä vastaan, mutta ei toisaalta tarvetta pitää kavereissakaan.
No mikä tällainen tarve sitten on. Onko teillä tosiaan kaikki fb-kaverit sellaisia, joiden kanssa teillä on suunnitelmissa tavata esim seuraavan vuoden aikana? Minulla ei ole. Monet minun kavereistani asuvat ulkomailla ja tiedän, että aikamoinen sattuma saa olla, että enää koskaan törmätään. Silti haluan kuulla heidän kuulumisiaan, koska pidän heistä ihmisinä.
No mä poistan siksi, että ei minua pohjimmiltaan kiinnosta enää heidän kuulumisensa... jos kiinnostaisi, toki pitäisin kavereissani. Jos taas tulevat vastaan, moikkaan, koska olisi vaan epäkohteliasta olla moikkaamatta eikä se moikkaaminen ole minulta pois.
Näköjään ihmiset ovat erilaisia. Kyllä minusta on ainakin mukava nähdä välähdyksiä ihmisistä, joiden kanssa on joskus ollut tiiviisti tekemisissä. On jotenkin vaikeaa ymmärtää, että se on joillekin ihan vastenmielistä. Itse tapasin esimerkiksi pari viikkoa sitten vanhan opiskelukaverin, jota en ole nähnyt yli 10 vuoteen ja oli todella mukavaa rupatella, vaikkemme koskaan ylimpiä ystäviä ole olleetkaan enkä häntä missään vaiheessa ole erityisemmin kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on se ongelma? Siivoat välillä facesta turhat pois. So?
Minäkään en ymmärrä ongelmaa. Enkä tuota, miksi se edes ärsyttää, että kaverilistalla on tyyppejä, joiden kanssa ei ole hetkeen pidetty yhteyttä. Siellähän ne roikkuvat. Poistatteko esimerkiksi valokuvakansioistakin tyypit, joiden kanssa ette ole tekemisissä? Samalla logiikallahan niiden pitäisi ärsyttää.
Poistan, jos on tullut välirikko.
Niin minäkin. Mutta en laske välirikoksi tilannetta, jossa yhteydenpito vain jostain syystä on loppunut.
Sama tyyppi taas jankkaamassa kavereiden poistoa fb:stä. Etkö tehnyt jo yhden ketjun tästä aiheesta? Mikä tässä asiassa on niin vaikeaa sulle? Siitä vaan poistat vaikka puolet kavereista- kuka oikeastaan jaksaa edes ajatella tällaisia asioita? Taitaa vaan olla niin, että olet hyväksynyt ystäviksi kaiken maailman puolitutut, tai tuntemattomat. Oma moga siis, jos nyt alkaa ahdistaa kun tajuat että siellä on kaverilistalla ihmisiä, jotka eivät merkitse sinulle mitään, etkä halua olla tekemisissä heidän kanssaan. Itse olen poistanut vain sellaisia, jotka ovat kohdelleet minua rumasti, tai välit ovat menneet poikki.