Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apua keskittymisvaikeuksiin?

Vierailija
28.03.2018 |

Olen 15v tyttö ja kärsin melko pahoista keskittymisvaikeuksista, mutta mitään diagnoosia ei (vielä) ole. On tosi vaikeaa lukea kokeisiin, en millään jaksaisi keskittyä, jos aihe ei kiinnosta. Kirjoja luen muuten oikein mielelläni, mutta koulukirjoista suurin osa on sellaisia, etten vaan millään jaksaisi keskittyä.
Yritys on kovaa, mutta siihen se sitten jääkin.
Vaikka "luen" jopa useita tunteja illassa, ei jää mitään päähän, koska en ole voinut keskittyä ja lukeminen on vain pinnallista. Ajatukset lähtevät harhailemaan muualle, vaikka pakottaisin itseni keskittymään vain kirjan asiaan. Tämä harmittaa, koska hain lukioon, enkä varmasti selviä kokeista siellä. En myöskään tiedä, mikä oppimistapa olisi minulle paras. Muistiinpanoista en hyödy, vaikka ne aina teenkin, kuuntelemalla en oikein muista, eikä mulla ole kuvamuistiakaan. Saan parempia arvosanoja yleensä esitelmistä ja tietokoneella tehtävistä töistä, kuin perinteisistä kokeista. En tiedä miksi, mutta olen vain huomannut sen toimivan paremmin. Koetilanteissa jännitän jo etukäteen unohtamista ja koetilanteet ovat muutenkin tosi stressaavia. Tunneilla asiat tuntuvat helpoilta, olen aktiivinen ja osaan ne, mutta koetilanteessa ja yksin kotona yrittäessä lukea unohdan kaiken. Mitkään musiikit tai muut vastaavat eivät auta keskittymisessä, vaan päinvastoin pahentavat sitä. Mitä keinoja olette käyttäneet, joilla samanlaisia ongelmia?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että keksin koko ajan jotain "sijaistoimintaa" lukemiselle, tyyliin käyn muka vessassa tai haen vettä, ala-asteella rupesin aina lakkaamaan kynsiä kun piti tehdä läksyt jne. Muuten ei ole mitään hyperaktiivisuutta tai levottomuutta, mutta häiriinnyn _todella_ helposti ihan pienistäkin äänistä ja ajatukset lähtevät harhailemaan helposti. En vaan yksinkertaisesti osaa keskittyä.

Ap

Vierailija
2/3 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, älä mene lukioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ehdin jo sinne lukioon hakea, eikä sitä enää voi vaihtaa. Lukiossa tosin käytetään nykyään enemmän koneita ja kirjat voi hankkia myös koneelle, siitä on luultavasti minulle hyötyä. Myös kokeet ovat sähköisiä.

Amiksesta en löytänyt myöskään mitään kiinnostavaa alaa ja lukiossa saa vielä miettiä mitä haluaa tehdä isona. Toki amiksen jälkeen voi myös hakea vaikka lukioon, mutta minusta näin on helpompi.

Ap