Ärsyttää lukea noita "näin saat ruokakulut minimiin"-juttuja, koska
Ei meillä ainakaan ole ongelmana sen yhden nk. pääruoan kustannukset (tehdään aina edullista kotiruokaa) vaan kaikki ne muut eli aamupalat, välipalat, iltapalat ym. Itse syön esim. aamulla aina kaurapuuroa, mutta kukaan muu ei syö aamulla puuroa. Muut syö jogurtteja (joskus 3 per pää), mysliä, muroja, kaakaota monta mukillista, leipää jne. Jokainen käy vuoronperään välipalalla syöden sitä sun tätä. Iltapalalla kanssa käydään tasaisena virtana klo 19-21. Tämän jälkeen vielä kympin jäljestä alkaa mies koluta kaappeja, syö sipsiä, karkkia.... Aivan älytöntä. Ruokaan menee helposti 900 euroa kuussa. Meitä on siis kuusi henkeä. Kaupassa käy taloudesta kolme ihmistä eli ei auta, että vain minä pidän aisoissa sen, mitä kaupasta haetaan. Puhuttu on, mutta kellään muulla ei ole haluja tehdä mitään muutoksia. Sitten kiukutellaan, kun ei ole esim varaa matkustella tms....
Kommentit (97)
Niinhän se on. Ja on muuten jotenkin hullua ja nurinkurista, että se on nimenomaan se lämmin ateria mikä hintaa yritetään aina hivuttaa alemmas ja alemmas. Eihän lämmin ruoka nytkään lähtökohtaisesti maltaita maksa, vaan juurikin ne aamiais-, välipala-, välipalanvälipala-, iltapalaaedeltävävälipalatarvikkeet. Siis kaikki ne pienet jutut joita pitäisi jopa virallisten ravintosuositusten mukaan olla mussuttamassa jatkuvasti. Nehän sitä ruokalaskua nostaa, ei se porkkana, peruna ja liha/kala/kana.
Päiväruoan yhden annoksen hinta harvoin menee yli 2-3 euroa, kun tekee perusruokaa. Mä sanoisin, että meillä on tosiaan suurin ongelma se, että KOKO AJAN on joku pupeltamassa jotain välipalaa. Ei siinä auta keittää kattilallista puuroa, jos sitä ei syö kukaan muu kuin minä. Tai jos leivon sämpylöitä niin pellillinen menee heti ja tunnin päästä popsitaan taas jotain... Ärsyttää nalkuttaa mutta kyllä mun täytyy välillä kysyä onko OIKEASTI nälkä vai syökö vaan vuoksi.
Juurikin tämä. Jukurtteihin, muroihin , leipään ja päällisiin . välipalaruokiin menee rahat.
Pääruoka on yleensä meillä n.8-9euron luokkaa, mutta kaikki muu onkin sitten enemmän.
Ostaa litran sokerittomia joguja + kauden hedelmiä, marjoja.. joukkoon puurohiutaleita, siemeniä, joskus pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä.
Myslit ja murot on meillä harvinaista herkkua. Joskus tarjouksesta ostelen.
Leivän päällysteinä, margariini, juusto (edullinen edam/oltermanni/tms), kurkku/tomaatti/salaattien lehtiä), teen toisinaan hummusta, että se on suht edullista, kun turvottaa ja keittää ison satsin kikherneitä.
Nyt on appelsiinit halpoja, että niitä tulee natustettua iltasin. Jos suolasta tekee mieli, niin poppaa ite popkorneja..
Meillä väheni välipalojen napsiminen, kun alettiin pitää säännöllisempää ruokarytmiä. Teinitkin lähti hyvin mukaan ja syövät koulussa edes vähän. Eikä mitään hamppareita koulun jälkeen, vaan hedelmäsalaattia, leipä jne.
Kesäloma reissut on tuonnut motivaatiota muksuille. Lähdetään Lontooseen ja Berliiniin.
Mysliä voi tehdä itsekin ihan kaurahiutaleista jne.
Niinhän se on. Mulla ei ruokakulut ole kovin isot koska saan itse päättää mitä syön ja suurin osa syömisistäni on itse tehtyä kotiruokaa, harvoin mitään muroja tai jugurtteja tai leipää monilla päällisillä.
Eli kaikki paitsi sinä ovat tyytyväisiä nykytilaan. Ei voi mitään, perhe-elämä on kompromisseja.
Ota lisää kinkkua.
Tuo maustamaton jogurtti, johon laittaa kaurahiutaleita, hedelmää ja ehkä vähän pähkinää, on muuten tosi hyvää! Ihan lemppari välipala. On lisäksi mukavan edullista, terveellistä ja täyttävää.
Miten saa ruokarytmin säännölliseksi kun kaikilla on omat menonsa päivän ja illan aikana?
Olisikin hauska lukea välillä kirjoituksia, jotka olisi otsikoitu, näin saat kumppanisi mieliteot kuriin. - Näin päätätte koko perhe ydessä ja hillitsette perheenne tapoja lipsua yhtieisitä. - No joo. Ainoa se on jota voi, ainakin yrittää muuttaa on yrtykset yrttää muutaa omaa itseä ja omia tapoja toimia ja käyttäytyä (jne). Sinkkuna kieltämättä vaikka toisinaan haavekisn siitä, että löytäisin itselleni kumppanin, niin on myönnettävä, että toisinaan myös pelkään; onko minusta jo tullut vuosien saatossa niin itsekäs ja omahyväinen, että en osaa tai pysty elämään kenenkään kanssa. (No. ei paisuhteen tietenkään tarvitsekaan aina merkitä, että asuttaisiin yhdessä). Mutta yhtälailla on jännää kun toisinaan tuntuu, että osa kuvittelee tai luulee, ettei sinkut, tai sinkku joudu tekemään kompromisseja, vaan voi tehdä mitä tykkää. - En nyt osaa pitää itseäni kummalisena tai poikkeuksellisena sinkkuna, koska kyllä minä ainakin teen kompromisseja ja välillä kiperiä ja hankaliakin valintoa ja kompromisseja. Sekä itseni kanssa mutta toisinaan myös muiden (, erityisesti läheisten) kanssa.
Miksi te sitten vedätte niitä sokerihöttövälipaloja, jos ne maksavat liikaa eivätkä saa edes kylläiseksi? Kannattaa opettaa lapsille kunnon ruokatavat, hyödyttää sekä heidän talouttaan että terveyttään aikuiseksi asti. Niinhän se menee että jos koko ajan suu napsaa välipalaa niin ei se ruoka täytä. Eli tasapainoisempia aterioita, kunnon ateriarytmi, ja järkeviä, vähän "pahempia" välipaloja. Ei sitä Jacky Makupalaa tai maustettuja jugurtteja tarvitse ostaa, samoin murot ja myslit turhan kalliita höttöjä. Lapsille voi sanoa myös ei.
Niinkuin sanoin, niin en ole ainoa joka käy kaupassa.
Me syödään vaan kaksi kertaa päivässä. Lapset kolme kertaa (me aikuiset ei syödä aamupalaa ollenkaan) eikä meillä napostella ollenkaan mitään, ei terveellistä, eikä epäterveellistä.
Näin ollaan tehty vuosia . Ollaan terveitä ja rahaa säästyy. Ei ihminen tarvitse välipaloja jos syö kunnolla ruoka-aikaan. Ei yksinkertaisesti tee mieli.
No eipä noiden "välipalojen" mätössä ole juuri järkeä, vaan ei toisella tavallakaan syömällä halvalla pääse.
Itse syön 3-5 ateriaa päivässä.
Aamulla pelkkää kahvia
Sitten pitkin päivää normaalia ruokaa ja nyt olen kokeillut syödä välillä puuroa iltaisin että säästyy rahaa vähän.
Käytännössä siis syön "oikeaa ruokaa" joka aterialla, en syö leipää, myslejä, maitotuotteita(paitsi kahvissa maito) tai muutakaan tuommoista höttöä.
Päivässä menee rahaa helposti 7-10€ ruokiin, esim jos tekisin kanasuikaleita + riisiä&kasviksia niin kanaa menee 500-800g ja saman verran lisukkeita ja tällä pärjää noin päivän.
Kanan kilohinta on lähellä 10€ tai jos ostaa kanankoipia niin noin 4.5€ kun ottaa huomioon hukkaan menevät luut ym.
Olen toki mies ja kulutus on noin 3500-4000kcal riippuen päivästä.
Ei noihin alle 100€/kk pääse kuin erittäin pienikokoiset ja vähän liikkuvat ihmiset jotka syö jotain leipää koko päivän.
Itse liikun paljon ja naisystävä melko vähän, olen tehnyt huomioita että itse syön noin 3-4x enemmän mitä hän päivässä.
En syö liikaa koska paino pysyy samassa, massa on enimmäkseen lihasmassaa itselläni.
Eli voidaanko todeta että nainen pääsee paljon halvemmalla keskimäärin?
Tuntuu melko epäreilulta esim koulujen ruokailut, pieniä lihapullia saa ottaa esim 6kpl joka näyttää olevan naisille reilu annos ja isommille miehille sopiva olisi noin 9-10kpl.
Samoin tuet on samansuuruiset vaikka miehillä menee luonnostaan enemmän rahaa ruokaan.
Totta turiset ap. Kyllä mä teen loistavaa kotiruokaa n 1-2€/annos mutta se kaikki muu.
Meillä ei syödä makeutettuja jugurtteja eikä myslejä tai muroja mutta silti kaikkeen menee älyttömästi rahaa:
hedelmät, salaattitarpeet, kreikkalainen maustamaton jugurtti, juustoa menee paljon, leivistä valitsisin mieluiten täyttä kauraa ja ruista - tietty ne kalleimmat, välipalaksi pähkinöitä, lauantaimakkaran tms jauhomakkaroiden sijaan tuoremakkaraa tai Parmankinkkua tms (onneksi Lidlissä halvempaa).
Ei nyt tule edes mieleen mitä kaikkea pitää kaapeissa olla mutta kauppaan menee 650-800€/kk. Syöjiä arkena 3 ja viikonloppuisin 9-14 pari kertaa kk
No jos on rahat tiukassa, niin silloin ei ostella sinne kotiin niitä jogurtteja läjäpäin, kalliita myslejä ja muroja ja kymmentä eri sorttia välipalavaihtoehtoja. Jos oikeasti pitää säästää, niin koko perhe syö sitä puuroa aamulla tai on kokonaan syömättä. Ja välipalaksi tehdään iso uunimunakas vaikka kaikille ja jos se ei käy, niin sitten ollaan taas syömättä. Tämä nyt on niin itsestään selvä asia, ettei varmaan monelle tule mieleenkään, että ihminen, joka kaipaa vinkkejä ruokakuluissa säästämiseen EI olisi jo karsinut tuota kaikkea turhaa ja kallista mussutusta. Tai vähintäänkin ostaisi litran purkeissa edulllisinta jogurttia, halvinpia muroja säkissä ja -30% leipää pakkaseen.
Kissa pöydälle vihdoinkin. Eli rahat menee siihen kun pitää jääkaappia täytenä, koko ajan sinne on joku katsomassa.
Mitä jos söisitte todella ison ruuan kerran päivässä? Sellaisen liha/muna/palkokasvi-painotteisen, jossa kunnolla hyviä öljyjä ja lisäksi juureksia, marjoja, kasviksia. Esim. iso kasvismunakas täyttää vatsan ja siitä tulee kunnon ähky. Sellainen naposteltu totuttaa syömään koko ajan, kun on "nälkä".
Olet ap opettanut perheesi siihen, että saa syödä mitä haluaa. En minä saanut lapsena syödä mitä halusin, oli syötävä puuro aamulla ja inhosin sitä. Kyllä äiti olisi nauranut, jos olisin vaatinut jotain "hyvää".
Huom. Kaikki ollaan hoikkia, ihme kyllä 😉 Ap