Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää lukea noita "näin saat ruokakulut minimiin"-juttuja, koska

Vierailija
27.03.2018 |

Ei meillä ainakaan ole ongelmana sen yhden nk. pääruoan kustannukset (tehdään aina edullista kotiruokaa) vaan kaikki ne muut eli aamupalat, välipalat, iltapalat ym. Itse syön esim. aamulla aina kaurapuuroa, mutta kukaan muu ei syö aamulla puuroa. Muut syö jogurtteja (joskus 3 per pää), mysliä, muroja, kaakaota monta mukillista, leipää jne. Jokainen käy vuoronperään välipalalla syöden sitä sun tätä. Iltapalalla kanssa käydään tasaisena virtana klo 19-21. Tämän jälkeen vielä kympin jäljestä alkaa mies koluta kaappeja, syö sipsiä, karkkia.... Aivan älytöntä. Ruokaan menee helposti 900 euroa kuussa. Meitä on siis kuusi henkeä. Kaupassa käy taloudesta kolme ihmistä eli ei auta, että vain minä pidän aisoissa sen, mitä kaupasta haetaan. Puhuttu on, mutta kellään muulla ei ole haluja tehdä mitään muutoksia. Sitten kiukutellaan, kun ei ole esim varaa matkustella tms....

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

900 ei ole paljoa kuudelle

Vierailija
22/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin sanoin, niin en ole ainoa joka käy kaupassa.

No tehkää yhdessä kauppalistat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta meillä ei ainakaan auta mitään että laitan miehelle kauppalistan mukaan. Vaikka kuinka sanoisin ettei ole varaa ostaa muuta kuin listalla olevat jotenkin saa aina tuplattua ostoksiin varatun summan. Jos olen laskenut ostosten hinnaksi 20€, miehellä menee 40€ jne. Ihan mahdotonta, sentään 22v yrittänyt opettaa tätä. Muuten fiksu mies mutta....

17

Vierailija
24/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun paikka muiden kaupassa kävijöiden kanssa?

Vierailija
25/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse liikun paljon ja naisystävä melko vähän, olen tehnyt huomioita että itse syön noin 3-4x enemmän mitä hän päivässä.

En syö liikaa koska paino pysyy samassa, massa on enimmäkseen lihasmassaa itselläni.

Eli voidaanko todeta että nainen pääsee paljon halvemmalla keskimäärin?

Tuntuu melko epäreilulta esim koulujen ruokailut, pieniä lihapullia saa ottaa esim 6kpl joka näyttää olevan naisille reilu annos ja isommille miehille sopiva olisi noin 9-10kpl.

Samoin tuet on samansuuruiset vaikka miehillä menee luonnostaan enemmän rahaa ruokaan.

Tämä ei kuulu varsinaisesti aiheeseen...

Pidän kyllä epäreiluna noita annoskokorajoituksia, koska ihmisillä on todella erilainen energiantarve. En minä pienempänä naisena ota kuin sen 3-4 lihapullaa. Tekis aina mieli sanoa takana tulevalle köriläälle, et saa mun jäljelle jäävän osuuden.

Vierailija
26/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta meillä ei ainakaan auta mitään että laitan miehelle kauppalistan mukaan. Vaikka kuinka sanoisin ettei ole varaa ostaa muuta kuin listalla olevat jotenkin saa aina tuplattua ostoksiin varatun summan. Jos olen laskenut ostosten hinnaksi 20€, miehellä menee 40€ jne. Ihan mahdotonta, sentään 22v yrittänyt opettaa tätä. Muuten fiksu mies mutta....

17

Muuten fiksu mies, muttei suostu tottelemaan sua? Kirjoitinkin "yhdessä".

Vierailija
27/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota koko perhe mukaan katsomaan ruokalaskuja niin että hekin voivat osallistua budjetointiin.

Vierailija
28/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te sitten vedätte niitä sokerihöttövälipaloja, jos ne maksavat liikaa eivätkä saa edes kylläiseksi? Kannattaa opettaa lapsille kunnon ruokatavat, hyödyttää sekä heidän talouttaan että terveyttään aikuiseksi asti. Niinhän se menee että jos koko ajan suu napsaa välipalaa niin ei se ruoka täytä. Eli tasapainoisempia aterioita, kunnon ateriarytmi, ja järkeviä, vähän "pahempia" välipaloja. Ei sitä Jacky Makupalaa tai maustettuja jugurtteja tarvitse ostaa, samoin murot ja myslit turhan kalliita höttöjä.  Lapsille voi sanoa myös ei.

Mitkä on järkeviä välipaloja? Meillä ei ole koskaan jogurtteja tms. Mutta kukaan ei myöskään syö rahkaa ilman kermaa. Välipalat pitää olla maistuvia myös lapsille. Teen suolaisia ja makeita pannukakkuja. Pelti menee yhdeksi välipalaksi. Riisipuuroa. Patonki menee yhdelle. Niitä yritän välttää kun paketti kinkkua on yhdelle. Tonnikala ja muut makaronisalaatit. Kouluruokaa jokainen syö , mutta vaihtelevasti. Kasvisruokapäivänä menee välipalaa kaksin verroin. Ruoka on 17.30-18.30. Aamupala on yleensä sämpylä kinkkuineen ja kurkkuineen eli pieni. Niin haluaisin fiksuja välipalavinkkejä.

Vierailija
29/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17

Niin, että pitäisi mennä SINUN laatimasi listan mukaan??

Vierailija
30/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aplla oikeasti menee 900 euroa kuussa kuuden hengen ruokiin joista ainakin kolme on täysi-ikäisiä, on se ihan helvetin vähän! Ei mitään järkeä valittaa ruoan hinnasta jos jo nyt pärjää noin vähällä. Mitä ap kuvittelee että suurperheen ruokkimisen tulisi maksaa?!

Vierailija
31/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17

Kyllä teillä vara on. Muutoin se ruokatili olisi tyhjä ja jäisi ruoat kauppaan. Jos siis on yhteinen ruokatili, ala laittaa vähemmän rahaa sinne.

Vierailija
32/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla syödään puuroa ja sekaan marjoja, jotka vanhempani ovat poimineet.

Koulun jälkeen välipala, jossa on jogurttia, kaurahiutaleita ja marjoja.

Jogurtti tehdään jogurttikoneella, litra maitoa joka 2 pv.

Sekä leipäkoneella tehdään leipä, hinta n 0,50 e ja leipä kestää 2 pv.

Päivällisen pohja tulee pakkasesta.

Kesäisin olen torilla töissä ja 1 osa palkasta tulee myymättömistä tuotteista.

Laitoin vihannekset paloiksi, tomaattia ja kattilaan, sitten sauvasekoittimella pakkaseen.

Nämä loppuu aina pääsiäisenä tai viimeistään jouluna.

Lisään vain ostamani lihan/kalan jne sekä esim Riisin.

Jos on nälkä, jääkaapissa on aina jogurttia ja leipälaatikossa leipää.

Vierailija
33/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki paitsi sinä ovat tyytyväisiä nykytilaan. Ei voi mitään, perhe-elämä on kompromisseja.

Ota lisää kinkkua.

Eihän muutkaan olleet tyytyväisiä, koska kiukutellaan, ettei ole varaa matkusteluun.

Ymmärrän ap:ta täysin, meillä hieman sama tilanne, vaikka ehkä ajoittain hieman paremmin hallinnassa. (Menen kauppaan käytännössä aina yksin)

Vierailija
34/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

900 ei ole paljoa kuudelle

Jos siinä on tosiaan lähes jokailtaiset herkut mukana, niin minustakin kohtuullinen kauppalasku. Vaikka taitaa suurin osa syödä päivisin muualla, joten vähemmälläkin pärjäisi.

Vierailija
35/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

900 euroa kuuden hengen ruokaan kuukaudessa ei ole mahdoton summa. Meitä on kaksi aikuista ja ruokalasku on 400-500 euroa kuukaudessa. Kohtuullinen ruuan kulutus on ok. Aina ei tarvitse kaikkea vääntää viimeisen päälle itse. Esim. Kasviksia ja perunoita saa pakasteista eri muodossa. Niistä saa helposti ruokaa, vaikka menettääkin pari euroa enemmän. Terveellistä pitää olla ja joskus herkkujakin. Sitä on korkea elintaso, joka kuuluu kaikille. Haluan vapauttaa ihmiset yltiöpäisestä ruuan säästämisestä. Nautitaan elämästä.

Vierailija
36/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota syömään vain ns. pääruokaa vain yhtä tai lahta kertaa päivässä ja syömään muuten tyypillisitä välipalaruokaa. Omasta kaapistani ei löydy "välipalaksi" juuri muuta kuin kaurahiutaleita, hapankorppuja, munia (joita keitän yleensä useammaksi päiväksi kerrallaan), piimää (jota käytän välillä jugurtin tapaan pakastemarjojen kera), kasviksia ja pähkinöitä. Niistä saa nopeasti pientä purtavaa ja vähän evästä matkaan jos tulee tarve, mutta muuten syön ns. pääruokia.

Vakkariaamupalani on tummaa riisiä linssikastikkeella, keitetty muna, piimää, pähkinöitä ja joku hedelmä. Se pitää hyvin nälkää, on terveellistä ja halpaa.

Vierailija
37/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meitä on seitsemän ja tonni kauppaan kuussa. Siinä kyllä vaipat ja muutkin kodin tarvikkeet.

Syödään päivittäin lämmin ruoka kotona, väli ja iltapaloilla hedelmää ja leipää. Jukurtteja ja myslejä.. Eli siis monipuolisesti.

Mä en näe että olisin meidän ruoasta valmis pihistämään.

Nyt pöydässä actimelit, hedelmiä, myslit, Karjalanpiirakkaa, punaista maitoa ja mulla kahvia. Sit ruoka, välipalaksi joku hedelmä tai jukurtti ja iltapalalla taas leipä, vihannestikku, jukurtti, viili, marjoja... - systeemi.

Vierailija
38/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos söisitte todella ison ruuan kerran päivässä? Sellaisen liha/muna/palkokasvi-painotteisen, jossa kunnolla hyviä öljyjä ja lisäksi juureksia, marjoja, kasviksia. Esim. iso kasvismunakas täyttää vatsan ja siitä tulee kunnon ähky. Sellainen naposteltu totuttaa syömään koko ajan, kun on "nälkä".

Olet ap opettanut perheesi siihen, että saa syödä mitä haluaa. En minä saanut lapsena syödä mitä halusin, oli syötävä puuro aamulla ja inhosin sitä. Kyllä äiti olisi nauranut, jos olisin vaatinut jotain "hyvää".

Tottakai saa syödä mitä haluaa. Älytön ajatus syödä yksi munakas päivässä... tai yksi ateria.

Munakas on välipala

Vierailija
39/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meitä on seitsemän ja tonni kauppaan kuussa. Siinä kyllä vaipat ja muutkin kodin tarvikkeet.

Syödään päivittäin lämmin ruoka kotona, väli ja iltapaloilla hedelmää ja leipää. Jukurtteja ja myslejä.. Eli siis monipuolisesti.

Mä en näe että olisin meidän ruoasta valmis pihistämään.

Nyt pöydässä actimelit, hedelmiä, myslit, Karjalanpiirakkaa, punaista maitoa ja mulla kahvia. Sit ruoka, välipalaksi joku hedelmä tai jukurtti ja iltapalalla taas leipä, vihannestikku, jukurtti, viili, marjoja... - systeemi.

Teiltä puuttuu toinen lämmin ruoka

Vierailija
40/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos söisitte todella ison ruuan kerran päivässä? Sellaisen liha/muna/palkokasvi-painotteisen, jossa kunnolla hyviä öljyjä ja lisäksi juureksia, marjoja, kasviksia. Esim. iso kasvismunakas täyttää vatsan ja siitä tulee kunnon ähky. Sellainen naposteltu totuttaa syömään koko ajan, kun on "nälkä".

Olet ap opettanut perheesi siihen, että saa syödä mitä haluaa. En minä saanut lapsena syödä mitä halusin, oli syötävä puuro aamulla ja inhosin sitä. Kyllä äiti olisi nauranut, jos olisin vaatinut jotain "hyvää".

Tottakai saa syödä mitä haluaa. Älytön ajatus syödä yksi munakas päivässä... tai yksi ateria.

Munakas on välipala

Munakas on kyllä ihan oikea ateria.