Miten osa ihmisistä on niin valtavan energisiä ja aikaansaavia?
En ajoittain voi olla pohtimatta sitä, että miten osa ihmisistä on niin epätavallisen aikaansaavia. Tehdään kokopäiväisesti työtä, kasvatetaan lapsia, rakennetaan taloja, juostaan maratoneja, kokataan luomuruokaa ja kasvatetaan eläimiä, opiskellaan monta tutkintoa, hoidetaan parisuhdetta... Ja kaikki tämä vieläpä samaan aikaan! Itse hengästyn jo pelkästä ajatuksestakin. Miten joillain oikein voi riittää virtaa tällä tavalla?
Kommentit (57)
Se johtuu aivokemiasta; olemme yhtä kuin aivomme. Aikaansaavat eivät ole masentuneita. Heidän välittäjäaineet toimii siten, etteivät he väsy tai lamaannu niin helposti. Supersuorittajilla on usein (nyt yleistän!) ollut tiukahko kuri lapsuudessa ja ovat oppineet reippaiksi.
Mä en välillä saa aikaiseksi yhtään mitään pitkään aikaan ja sitten teen kerralla kaiken just kuten kuvailit. Ihmettelen kyllä niitä jotka jaksaa ihan koko ajan tuota tahtia ja joku yksi vapaa päivä tai viikonloppu joskus silloin tällöin riittää sitten palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu aivokemiasta; olemme yhtä kuin aivomme. Aikaansaavat eivät ole masentuneita. Heidän välittäjäaineet toimii siten, etteivät he väsy tai lamaannu niin helposti. Supersuorittajilla on usein (nyt yleistän!) ollut tiukahko kuri lapsuudessa ja ovat oppineet reippaiksi.
Omassakin lapsuudessa vaadittiin paljon, mutta ei kenestäkään perheessä silti tullut tällaista erityisen aikaansaavaa aikuista. Normaalin arjen pyöritys onnistuu kyllä, mutta siihen se sitten jääkin.
AP
Vierailija kirjoitti:
En ajoittain voi olla pohtimatta sitä, että miten osa ihmisistä on niin epätavallisen aikaansaavia. Tehdään kokopäiväisesti työtä, kasvatetaan lapsia, rakennetaan taloja, juostaan maratoneja, kokataan luomuruokaa ja kasvatetaan eläimiä, opiskellaan monta tutkintoa, hoidetaan parisuhdetta... Ja kaikki tämä vieläpä samaan aikaan! Itse hengästyn jo pelkästä ajatuksestakin. Miten joillain oikein voi riittää virtaa tällä tavalla?
Kai ne on henkisesti ja fyysisesti terveitä,,toisin kuin me täällä.
Amfetamiini - menevän ihmisen vitamiini.
Vierailija kirjoitti:
Mä en välillä saa aikaiseksi yhtään mitään pitkään aikaan ja sitten teen kerralla kaiken just kuten kuvailit. Ihmettelen kyllä niitä jotka jaksaa ihan koko ajan tuota tahtia ja joku yksi vapaa päivä tai viikonloppu joskus silloin tällöin riittää sitten palautumiseen.
Joskus olen miettinyt sitä, että nukkuvatko tällaiset supersuorittajat vain aivan poikkeuksellisen vähän? Vai eivätkö he vain kaipaa yhtä paljon lepotaukoja? Jos siis tahti pysyy yhtä kovana melkein koko ajan.
AP
Mä taidan olla tuollainen.
Käyn töissä, opiskelen, on lapsia ja eläimiä, talo ja piha ja kaikenlaista. Mun mielestä syy siihen että saan aikaan on se, että tykkään kaikesta mitä teen. Mielekkäästä tekemisestä ennemminkin saa energiaa, kuin menettää.
No se riippuu ihan siitä miten paljon mikrobeja ja niiden aiheuttamaa tulehdusta löytyy elimistöstä. Suolistossa vellova mikrobimassa aiheuttaa kroonisen tulehduksen, joka välittyy aivoihin asti. Suolistosta tihkuu myös mikrobeja läpi verenkiertoon, aiheuttaen pieniä tulehduksia siellä täällä. Joillakin tämä elimistön mikrobikanta on epätasapainossa, ja immuunipuolustus jatkuvasti aktivoitunut, suorituskyky heikko sen vuoksi. Mikrobilääkkeet, lepo ja ravintolisät auttavat.
Nettiriippuvuus ja älyluurit passivoi. Ne ketkä saavat aikaan, eivät ole älyttömän aktiivisia somessa.
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiini - menevän ihmisen vitamiini.
Hetkellisesti menevän ihmisen vitamiini. Pidemmänpäälle käy juuri päinvastoin eli ei jaksa mitään ja elämä menee päin helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
No se riippuu ihan siitä miten paljon mikrobeja ja niiden aiheuttamaa tulehdusta löytyy elimistöstä. Suolistossa vellova mikrobimassa aiheuttaa kroonisen tulehduksen, joka välittyy aivoihin asti. Suolistosta tihkuu myös mikrobeja läpi verenkiertoon, aiheuttaen pieniä tulehduksia siellä täällä. Joillakin tämä elimistön mikrobikanta on epätasapainossa, ja immuunipuolustus jatkuvasti aktivoitunut, suorituskyky heikko sen vuoksi. Mikrobilääkkeet, lepo ja ravintolisät auttavat.
Mutta näitä aivan erityisen aikaansaavia ihmisiä on selvä vähemmistö... Ei kai sentään lähes kaikilla muilla ole tuollaista tulehdusta päällä.
AP
Se on niiden persoona. Vastaus 8 on etsimäsi luonne.
Vierailija kirjoitti:
Se on niiden persoona. Vastaus 8 on etsimäsi luonne.
Kateeksi käy välillä! 😁
AP
Ei selity luonteella. Itse haluaisin jaksaa ja on monta projektia, joihin suhtaudun intohimolla, mutta kroppa ei anna periksi.
Olen jo valmiiksi aikaansaava (lto, kahden lapsen yh, oman vanhemman omaishoitaja, kaksi korkeakoulututkintoa...) ja on enemmänkin mitä tahtoisin tehdä, mutta elimistö vaatii lepoa ja palautumista. Migreenikin vie säännöllisesti maton jalkojen alta.
Vierailija kirjoitti:
Nettiriippuvuus ja älyluurit passivoi. Ne ketkä saavat aikaan, eivät ole älyttömän aktiivisia somessa.
Jotkut politiikot esimerkiksi kyllä tuntuvat saavan paljon aikaiseksi joka puolella ja ehtivät myös pyöriä somessa. Mutta kai siihen tarvitaan myös niitä hyviä sosiaalisia verkostoja avuksi esimerkiksi auttamaan lastenhoidossa. Hyvää asioiden priorisointi- ja organisointitaitoja se toki myös taitaa vaatia.
AP
Niiden aktiviteettien täytyy olla mielekkäitä ja antaa enemmän kuin ottaa, jotta jaksaa. Täytyy myös olla sellainen luonne, ettei kuluta aikaa ja energiaa turhaan murehtimiseen tai ylipäätään asioihin, jotka ei ole tärkeitä itselle. Asioiden täytyy myös toimia vastapainona toisilleen, esim henkisesti rasittava työ ja fyysinen vapaa-aika tms, jotta ehtii palautua. On myös aika olennaista, että on hyviä ihmissuhteita, jotka myös tukevat jaksamista ja hyvä terveys. Vaatii valintoja, jotka tukee hyvinvointia, ravinto, päihteiden minimointi, riittävä lepo. Passiivinen ruutujen tuijotus minimiin. Ja varmasti sekin, ettå ei tavoittele täydellisyyttä millään elämän osa-alueella. Toisilla myös luonne voi olla sellainen, että elää tekemällä asioita, toisilla kunnianhimo vie eteenpäin ja toisilla taas vähempikin riittää, kun ei kaipaa enempää, ei kaikkia resurssejaan yritä edes hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Niiden aktiviteettien täytyy olla mielekkäitä ja antaa enemmän kuin ottaa, jotta jaksaa. Täytyy myös olla sellainen luonne, ettei kuluta aikaa ja energiaa turhaan murehtimiseen tai ylipäätään asioihin, jotka ei ole tärkeitä itselle. Asioiden täytyy myös toimia vastapainona toisilleen, esim henkisesti rasittava työ ja fyysinen vapaa-aika tms, jotta ehtii palautua. On myös aika olennaista, että on hyviä ihmissuhteita, jotka myös tukevat jaksamista ja hyvä terveys. Vaatii valintoja, jotka tukee hyvinvointia, ravinto, päihteiden minimointi, riittävä lepo. Passiivinen ruutujen tuijotus minimiin. Ja varmasti sekin, ettå ei tavoittele täydellisyyttä millään elämän osa-alueella. Toisilla myös luonne voi olla sellainen, että elää tekemällä asioita, toisilla kunnianhimo vie eteenpäin ja toisilla taas vähempikin riittää, kun ei kaipaa enempää, ei kaikkia resurssejaan yritä edes hyödyntää.
Tuossa tuli aika kattavasti tarkasteltua asioita monelta kantilta. Ja tietysti ihmisten kiinnostuksen kohteissa ja lahjakkuudessakin on eroja. Eräs tuttava esimerkiksi koki matematiikan opiskelun ensimmäistä kertaa elämässään haastavaksi kuulemma vasta yliopistossa.
AP
Tietysti on ihan mukava välillä vain ollakin ja ahkeran puuhailun sijasta lukea vaikka hyvää kirjaa. Ainakin itse jaksan taukojen jälkeen taas paljon paremmin keskittyä asioihin.
AP
Itse olen juuri tuollainen. Tällä hetkellä en opiskele mutta kaksi tutkintoa (AMK ja maisterin tutkinto) olen suorittanut työn ohessa, on neljä lasta, harrastan maratonjuoksua, tanssia ja crossfitia, teen kaikki ruuat itse (terveellistä) ja lisäksi kuskaan lapsiani harrastuksiin ja tapaan ystäviäni. Jos nukkuu 8 tuntia, on töissä 8 tuntia, jää vielä 8 tuntia aikaa kaikkeen muuhun. Hyvin ehtii. Itse pikemminkin ajattelen että miten joku pystyy olemaan tekemättä mitään. Hyvistä jutuista kuten harrastuksista ja terveellisestä ruuasta saa hirveästi energiaa.
Jep, samaa miettinyt. Itse hyvä kun selviytyy kaikista välttämättömimmistä asioista elämässä.