Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko naisen eropäätöksestä esittää eriävän mielipiteensä? Tässä minun kirjeeni lapseni äidille.

Leavethatpig
27.03.2018 |

Mitkä ovat ne asiat spesifisti, joita ei voi korjata? Miksi niitä ei korjata? Mikä meni ja milloin liian pitkälle? Mitä et voi antaa koskaan anteeksi? Mitkä teot ovat sitä hirveysluokkaa? Ovatko erot joka puolella vahvistaneet päätöstäsi?

Sinä päätät, että tämä on ero, me emme päätä. Elämä on sanelua, vaihtoehdottomuutta ja pakottamista. Yhden ihmisen päätös kolmen elämästä.

Olen ollut kaksi vuotta täysin valmis kehityskeskusteluihin ja osoittanut sen sinulle. Olen kirjoittanut sinusta lämpimästi viimeksi marraskuussa, ennen akuuttia kriisiä. Totta kai olin paskana jo tuolloin, mutta etsin tietä. Sitä etsin Vauva-palstalta! Hain sieltä tukea ajatuksilleni, koska en saanut sinuun mitään otetta. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Mitä tällainen toiminta on, ellei pyhää hyvää tahtoa?

Eli kaipaamasi konkrettinen teko: Selitä päätös auki. Ja tukena voit käyttää tämän viestin ensimmäiset kysymykset.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leavethatpig kirjoitti:

AP ja uusi versio tämän ketjun ensimmäisestä kirjeestä.

Minusta tuntuu, että olen sivustaseuraaja, kun meidän kolmen elämää kirjoitetaan uusiksi. Välistä tuntuu, että olenko oikeasti mokannut tässä mittakaavassa ja ollut sokea kaikelle. Onhan mulla kymmeniä ystäviä vuosikymmenien ajalta. En mä voi ihan täystuho olla. Olen tehnyt enemmän hyvää. Olen osannut hoitaa ystävyyssuhteita, joista suurin osa on kestänyt kaksi vuosikymmentä. Sitten se tärkein ihmissuhde on jäänyt tällaiseksi. Kadun sitä.

Koen nyt keskustelussa vaihtoehdottomuutta. Tiedän, että mittasi on täynnä, mutta mitä se on lopulta täynnä? Mitkä ovat ne asiat spesifisti, joita ei voi korjata? Miksi niitä ei voi korjata? Mikä meni ja milloin liian pitkälle? Mitä et voi antaa koskaan anteeksi?

Asemasota ja sen hatarat tulitauot jatkuvat eron jälkeenkin, jos emme pääse sopuun, jos emme ymmärrä toisiamme. Lapsen etu on siellä missä me olemme oikeasti kasvaneet aikuisiksi.

Olen ollut kaksi vuotta täysin valmis kehityskeskusteluihin ja osoittanut sen sinulle. Tiedät sen, en ole niin myöhässä. Olemme löytäneet kuitenkin vuosia myöhässä rakentavan sohvakeskusteluyhteyden, jota molemmat pitävät ihmeenä.

Reaktioni sinun ehdottomaan päätökseen ei ole sirkustemppu. Olet minulle tärkeä, ei se tässä miksikään muutu. Pieniä tekoja, niissä se on ollut. Kun muuten en ole päässyt läpi. Kahvi sönkyyn. Kömpelöitä yrityksiä ihmiseltä, joka ei hahmota kokonaisuutta ja toivoo vain idioottina hyvää.

Eli kaipaamasi konkrettinen teko: Selittäisitkö päätöksesi minulle auki, niin että voisin sen ymmärtää.

Kirjoita uusiksi ainakin nämä lauseet (niissä on melko huonoja sanavalintoja):

"Koen nyt keskustelussa vaihtoehdottomuutta

Mitkä ovat ne asiat spesifisti, joita ei voi korjata?

Asemasota ja sen hatarat tulitauot jatkuvat eron jälkeenkin

Olen ollut kaksi vuotta täysin valmis kehityskeskusteluihin

rakentavan sohvakeskusteluyhteyden

Reaktioni sinun ehdottomaan päätökseen ei ole sirkustemppu.

Selittäisitkö päätöksesi minulle auki"

Vierailija
62/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leavethatpig kirjoitti:

Minusta tuntuu, että olen sivustaseuraaja, kun meidän kolmen elämää kirjoitetaan uusiksi. Välistä tuntuu, että olenko oikeasti mokannut tässä mittakaavassa ja ollut sokea kaikelle. Onhan mulla kymmeniä ystäviä vuosikymmenien ajalta. En mä voi ihan täystuho olla. Olen tehnyt enemmän hyvää. Olen osannut hoitaa ystävyyssuhteita, joista suurin osa on kestänyt kaksi vuosikymmentä. Sitten se tärkein ihmissuhde on jäänyt tällaiseksi. Kadun sitä.

Koen nyt keskustelussa vaihtoehdottomuutta. Tiedän, että mittasi on täynnä, mutta mitä se on lopulta täynnä? Mitkä ovat ne asiat spesifisti, joita ei voi korjata? Miksi niitä ei voi korjata? Mikä meni ja milloin liian pitkälle? Mitä et voi antaa koskaan anteeksi?

Asemasota ja sen hatarat tulitauot jatkuvat eron jälkeenkin, jos emme pääse sopuun, jos emme ymmärrä toisiamme. Lapsen etu on siellä missä me olemme oikeasti kasvaneet aikuisiksi.

Olen ollut kaksi vuotta täysin valmis kehityskeskusteluihin ja osoittanut sen sinulle. Tiedät sen, en ole niin myöhässä. Olemme löytäneet kuitenkin vuosia myöhässä rakentavan sohvakeskusteluyhteyden, jota molemmat pitävät ihmeenä.

Reaktioni sinun ehdottomaan päätökseen ei ole sirkustemppu. Olet minulle tärkeä, ei se tässä miksikään muutu. Pieniä tekoja, niissä se on ollut. Kun muuten en ole päässyt läpi. Kahvi sönkyyn. Kömpelöitä yrityksiä ihmiseltä, joka ei hahmota kokonaisuutta ja toivoo vain idioottina hyvää.

Eli kaipaamasi konkrettinen teko: Selittäisitkö päätöksesi minulle auki, niin että voisin sen ymmärtää.

Kirjoita uusiksi ainakin nämä lauseet (niissä on melko huonoja sanavalintoja):

"Koen nyt keskustelussa vaihtoehdottomuutta

Mitkä ovat ne asiat spesifisti, joita ei voi korjata?

Asemasota ja sen hatarat tulitauot jatkuvat eron jälkeenkin

Olen ollut kaksi vuotta täysin valmis kehityskeskusteluihin

rakentavan sohvakeskusteluyhteyden

Reaktioni sinun ehdottomaan päätökseen ei ole sirkustemppu.

Selittäisitkö päätöksesi minulle auki"

Korjausehdotukset:

Koen, ettet edes anna vaihtoehtoja.

Mitä ovat ne asiat, joita ei mielestäsi voi korjata?

Olen ollut kaksi vuotta valmis keskusteluihin kanssasi

Meillä on ollut mukavia juttutuokioita sohvalla

Olen oikeasti yllättynyt eropäätöksestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi myös kirjoittaa siitä, mikä hänen mielestään meni pieleen, mitä hän on tehnyt väärin. Nyt hän ikäänkuin väittää, ettei tajua mitään. Mitä ne pettämisjutut oli, mitä ap mainitsi ohimennen? Ap petti siis?

Vierailija
64/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi myös kirjoittaa siitä, mikä hänen mielestään meni pieleen, mitä hän on tehnyt väärin. Nyt hän ikäänkuin väittää, ettei tajua mitään. Mitä ne pettämisjutut oli, mitä ap mainitsi ohimennen? Ap petti siis?

Ei vaan nainen. Tietäisit, jos olisit lukenut ketjun.

Vierailija
65/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leavethatpig kirjoitti:

Nainen petti, hoidamme kotiasiat puoliksi. Hoidan enemmän lasta ja teen enemmän ruokaa. Ei kiinnosta Tinder-maailma. Kiinnostaa perheeni ja haluan laittaa suhteeni kuntoon. Tavoitteeni on kaksi vanhaa varista, nuhjuista, mutta kaksi.

Yksi asia on varmaa: tuollaisella viestillä ette tule vanhenemaan yhdessä. Ehdotan edelleen pariterapiaa.

Tästä tulee kuva, että maalailet jo kauhukuvia sekä visioita, millaista elämäsi on kun hän lähtee. Ei ekana tulisi mieleenkään itsellä mitkään Tinderit tai uuden etsiminen (yhtään mistään), tai kuinka paljon/vähän se kiinnostaa. Se ei olisi edes vaihtoehto, jota kävisin mielessäni läpi.

Vierailija
66/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain lohduttaa niin minut jätettiin juuri noin. Ei mitään neuvottelunvaraa. Ja olen nainen sekä tätä nykyä myös pienten lasten totaaliyh.

Miksi tämä ketään lohduttaisi?

Vierailija
67/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut koko ketjun, enkä löytänyt ko. tietoa.

Vierailija
68/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jossain vaiheessa voi tulla tilanne, että ei halua enää korjata, ei halua kuunnella, ei ymmärtää toisen ajatuksia.

Minulle kävi näin ja minä olin se, jonka puolesta päätettiin erosta.

Luultavasti ei ole yhtään konkreettista asiaa, jonka voit korjata, kokonaisuus on rikki, ystävyys suhteet eivät ole avioliitto.

Yksinkertaisia sanoja, ei vuodatusta, varsinkin jos olet pettänyt, niin ymmärsin, anna olla, ole mies/ihminen, pyydä anteeksi, kerää kamasi, ole kunnon isä lapsillesi, äläkä vetoa että teitä on kolme, olet sinä. Jatka elämääsi, kasva.

Vierailija
69/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perussettiä nykypäivän ns. voimaantuneilta naisilta. Minunkin ex-vaimoni ilmoitti yli 10 vuoden avioliiton jälkeen vaan yksi kaunis päivä, että nyt olen päättänyt erota eikä suostunut enää mihinkään terapiaan tai asian läpikäymiseen. Jälkeenpäin löysin sitten kahden A4:n pituisen listan niistä asioista missä minun olisi pitänyt muuttua, jotta liitto olisi voinut jatkua. Itsessään ei tietysti nähnyt mitään vikaa. Absurdia! Voivatko naiset oikeasti olla näin kujalla?! No älysi sentään olla esittämättä tuota vaatimuslistaa.

Erossa minulle kävi paremmin, tosin uutta puolisoa en ole vieläkään löytänyt, mutta olenkin nyt tarkempi. Ex-vaimo otti jonkun kouluttamattoman ja työttömän miehen kuluja jakamaan. Huvittavaa tässä on, että haukkui minua kouluttamattomaksi ja liian vähän tienaavaksi. Välillä laitan eksälle viestiä kun hän tai uusi miehensä kasvattaa lapsia huonosti...kyllä on niin happamia marjoja, että oikein naurattaa.

Miksi se on huvittavaa? Exäsi rakastui häneen ihmisenä, silloin ei oikeasti ole koulutuksella tai rahoilla väliä. Sinä et kelvannut niiden kanssakaan, niin en sinuna kovin ylimielisenä siellä hekottelisi.

Entä miksi exäsi kasvattaa lapsianne (huonosti tietenkin), missä sinun vastuusi isänä? Itsesi teet naurettavaksi tuollaisilla viesteillä, läpi näkyy katkeruutesi heillekin. Ehkä heidän happamuutensa on vain välinpitämättömyyttä sinua kohtaan. Sori siitä.

Vierailija
70/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nainen petti, hoidamme kotiasiat puoliksi. Hoidan enemmän lasta ja teen enemmän ruokaa. Ei kiinnosta Tinder-maailma. Kiinnostaa perheeni ja haluan laittaa suhteeni kuntoon. Tavoitteeni on kaksi vanhaa varista, nuhjuista, mutta kaksi."

Vierailija
71/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja käyttää melko omituisia termejä kirjoituksessaan. Muuta niitä! Nyt puhutaan parisuhteesta ei työasioista!

Vierailija
72/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on ollut varmasti pitkään harkittu juttu. Niin kuin yllä oleva kirjoitti, niin kun mitta on täynnä, niin se on ja itkut eivät enää auta, vaan ainoastaan ketuttavat. Jo tämä sinun itkuvirtesi nostaa karvani pystyyn, joten olen täysin vaimosi puolella.

Komppaan tätä. Luultavasti nämä syyt ovat sellaisia, joista vaimo on puhunut vuodesta toiseen ja kenties valittanutkin ilman, että MIKÄÄN on muuttunut. Lopulta on sitten kyllästynyt. Valitettavasti en usko, että ainakaan tässä vaiheessa on mitään tehtävissä. Kun kuppi menee nurin, se usein sellaisena myös pysyy.

Itse olin ainakin aikoinani niin kypsänä, että miehen itkunsekaisen ruikutus siinä vaiheessa sai mut aivan raivon partaalle. Nykyään olen jo hänelle leppynyt ja toisinaan tunnen jopa vähän syyllisyyttä siitä, miten ns. kylmästi asian hoidin. Mutta ero pysyi, eikä ole kaduttanut. Meillä ei ollut edes lapsia, joiden takia olisin varmasti ollut halukas yrittämään vielä pidempään.

Vierailija
73/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nainen petti, hoidamme kotiasiat puoliksi. Hoidan enemmän lasta ja teen enemmän ruokaa. Ei kiinnosta Tinder-maailma. Kiinnostaa perheeni ja haluan laittaa suhteeni kuntoon. Tavoitteeni on kaksi vanhaa varista, nuhjuista, mutta kaksi."

Ok. Miksi ap haluaisi olla pettävän naisen kanssa? Naisen, joka ei edes halua olla ap:n kanssa? Kuulostaa, että ap voisi olla läheisriippuvainen.

Vierailija
74/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Olen sanonut nämä viimisen kahden vuoden aikana moneen kertaan, mutta sinä et ole suostunut kuuntelemaan:

Mitkä ovat ne asiat spesifisti, joita ei voi korjata? Sinä. Sinä olet niin täyttä itseäsi, että sinua ei voi korjata.

Mikä meni ja milloin liian pitkälle? Miksi niitä ei korjata? Sinä. Sinun sanelupolitiikkasi siitä, miten minä saan elää ja millä tavalla minun täytyy tehdä sinut onnelliseksi, se on minulle liikaa. Niitä virheitä ei voi korjata, koska sinä et näe itsessäsi ja käytöksessäsi mitään väärää, sinä näet vain marttyyri-itsesi olemassa kaikesta oikeassa.

Mitä et voi antaa koskaan anteeksi? Mitkä teot ovat sitä hirveysluokkaa? Sitä, että sinä rikoit lupauksesi uudestaan ja uudestaan ja lopulta käänsit lapsemme minua vastaan. Tavallisin lause lapsen suusta on nykyisin "äiti on tyhmä".

Ovatko erot joka puolella vahvistaneet päätöstäsi? Ei. Minä en ole edes huomannut niitä. Tämä ero on ensimmäinen päätös, jonka olen tehnyt minuna, tähän asti päätökset on tehnyt me eli oikeastaan sinä. Sinä et ole hyväksynyt mitään minun päätöksistäni, vaan olet inttänyt niin kauan, että annan periksi ja sitten kutsut sitä meidän päätökseksemme.

Minun elämäni kanssasi on ollut sanelua, vaihtoehdottomuutta ja pakottamista. Vihdoinkin tajusin, että niin ei tarvitse olla, ilman sinua saan olla minä juuri sellaisena kuin olen. Sinulla on edelleen tunteita ja vahvin niistä on halu kahlita minut pelolla.

Se on ohi nyt!

Tämä viesti, joka on ainakin olevinaan ap:n vaimon tekstiä, jäi kovasti kiinnostamaan... Tiettyjä detaljeja, joita ap ei itse omissa viesteissään ole maininnut, kuten että lapsi on manipuloitu haukkumaan äitiään, ja että ap on loputtomalla inttämisellään murentanut vaimon oman tahdon. Kuka sitten ikinä tämän viestin takana onkaan, juuri tuollaiseksi minä kuvittelen ap:n avioliiton. Toivottavasti vaimo pysyy päätöksessään ja ottaa eron!

Vierailija
75/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaimon tekstiä.

AP

Vierailija
76/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan semmonen juttu, että jos joku ei halua suhteessa olla, ei häntä siihen voi pakottaa. Jos hän kokee, että neuvottelut ja muut on käyty tai niitä ei voi käydä, se on hänen kokemuksensa. Sinun on toinen, mutta onko se ainoa oikea, onkin oma juttunsa. 

Ihan hyviä pointteja sinulla, mutta kun toisen osapuolen kanta ei ole hänen kertomanaan tiedossa, ne eivät ole kovin valideja. 

Vierailija
77/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteensä voi aina esittää, eri asia on, miten se menestyy. 

Vierailija
78/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leavethatpig kirjoitti:

Aloittajalle. Luin tekstisi ja ole kyllä kylmä jätkä. Sanon tämän miehenä. Koko kirjoitus häiritsee, vaikka kuinka muuttaisit sitä, kun sieltä paistaa läpi tunnekylmyys. Miten helvetissä suhteessa voidaan käyttää sanoja spesifi tai kehityskeskustelu? Asemasota? Luulen, että olet matkan varrella oppinut näitä sanoja työssäsi ja nyt koitat olla jotenkin fiksu käyttäessäsi niitä suhteessasi. Ei hyvä. Nyt puhutaan avioliitosta, ei mistään liike-elämän haasteesta, jotka nekin ovat oikeasti ongelmia. Btw, ystävyyssuhde on eri juttu kuin avioliitto. Laskelmointisi on aika ilmiselvää. Pahalta näin miehenä lukea rivien välistä, millainen ajatusmaailmasi on. En ole minäkään tädyellinen aviomies, mutta sinun vaimollesi sanoisin, että anna mennä.

Vierailija
79/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leavethatpig kirjoitti:

Asemasota (mikä termi tässä yhteydessä) loppuu hatarine tulitaukoineen, kunhan vaan itse niin haluat ja lopetat ne omalta osaltasi. Nyt jää vaikutelma, että mikäli vaimo ei taas kerran taivu tahtoosi, niin sinä eron jälkeen aloitat kiusaamiskampanjan. Mitä LAPSI tästä hyötyy, että toinen vanhempi tekee toisen elämästä mahdollisimman vaikeaa?

Vierailija
80/88 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leavethatpig kirjoitti:

Asiat olisi pitänyt ottaa vakavammin aiemmin, mutta olin tyhmä. Naisille pitää antaa siimaa, ei kiristää sitä.

Itse en kyllä mieluusti olisi miehen kanssa, joka ei hahmota naisia ensisijaisesti yksilöinä, vaan kuvittelee että puoleen ihmiskunnasta voi soveltaa onnistuneesti jotain yhtenäisiä toimintamalleja.

Naiset ovat yksilöitä, mutta käyttäytyvät tietyissä asioissa hyvin samankaltaisesti. Johtuen esim. sosiaalisesta ympäristöstä ja viihdeohjelmien vaikutuksesta.

-ohis-

Koskeeko sama miehiä? Jos ei, niin miksi ei? Minkälainen on tämä kaikille naisille yhteinen sosiaalinen ympäristö ja onko sen todettu olevan kausaalisessa yhteydessä joihinkin nimenomaan naisille tyypillisiin, tieteellisesti tutkittuihin käytösmalleihin? Sama kysymys viihdeohjelmia koskien, ja onko näyttöä siitä, että kaikki naiset katsovat näitä viihdeohjelmia? Onko kysymys kaikista maailman naisista, vain länsimaisista vai vain suomalaisista naisista? Miten naisen ikä, yhteiskuntaluokka, koulutustaso, asuinpaikka, ammatti, etninen tausta, seksuaalinen suuntautuminen, siviilisääty tai terveydentila vaikuttavat näihin käyttäytymismalleihin?

Tässä muutama kysymys aiheesta noin alkajaisiksi.

Tietenkin sama koskee miehiä. Olemme yksilöitä, mutta käyttäytymisessämme on moninaisista syista paljon samankaltaisuuksia, joista voidaan keskustella yleisellä tasolla.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän