Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko supernainen jos synnytän esikoisen ilman kivunlievitystä?

Vierailija
27.03.2018 |

Ainokaiseksi jää lapsi, kun oli vaikea raskautua. Pelkään, että menetän tajuni synnytyksessä jos kivut yltyvät koviksi. Kieltäydyin kaikesta kivunlievityksestä (puudutukset, epiduraali, happi yms yms.) ja haluan synnyttää rauhassa muilta äideiltä. Vielä en ole esittänyt viimeistä toivetta, mutta haluan että minua kuunnellaan. Pettymys on suuri jos joudutaan tekemään sektio, mutta sektioriski on pieni ja onneksi tässä on aikaa sulatella synnytystä.

Minkälaista toimintaa on edessä? Tuskallista kipua? Mikä vaihe on kivuliain?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöt ovat omalla kohdalla olleet todella hyviä. Kirjoittaja synnytyksestä valmiiksi toiveesi. Kivunlievityksen voi ottaa vasta sitten, jos tuntuu siltä, että ei pärjää ilman.

Vierailija
22/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOs oot timmissä kunnossa, repeää vatsalihakset, väliliha ja anus. Mutta ei se paljon satu.

Jos oot väljä niin et huomaakaan kun plumpsahtaa.

Paskapuhetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Olet vain nainen, joka ei halua kipulääkitystä.

Vierailija
24/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua jalommaksi tehnyt, vaikka synnytin ilman kivunlievityksiä, itsellä helpointa oli ravata synnytyssänkyä ympäri noin maratoonin verran.

Kaikki vanhemmat naisethan olisivat sitten kaiketi jaloudessaan liki pyhimyksiä, ei ennen ollut muita "kivunlievityksiä" kuin kapula hampaiden väliin, sekin kaiketi sen vuoksi, ettei muut häiriinny huudosta.

.

Jokainen synnyttää niinkuin haluaa, vaarantamatta lapsen terveyttä.

Vierailija
25/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo,supernaisia ovat tämän mukaan kaikki menneitten vuosien naiset ja miljoonat tänäänkin eri puolilla maailmaa .

Vierailija
26/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan tavallinen synnyttäjä, joka tekee ennen synnytystä ne valinnat, jotka tekee niillä tiedoilla, jotka hänellä silloin on. Jos haluat kutsua itseäsi supernaiseksi, niin kutsu vaan. Millä tahansa tavalla synnyttäminen tekee naisesta (ainakin hetkellisesti) supernaisen :)

En tiedä missä päin Suomea synnytät. Kaikki muu varmaan onnistuu toiveittesi mukaan, paitsi ehkä tuo "rauhassa muilta äideiltä", mitä kaikkea sillä tarkoitatkin. 

Kamalasti asetat etumerkkejä synnytykseen. Kun se alkaa, se alkaa ja etenee niinkuin etenee, eikä siinä paljon etukäteissunnitelmat paina.

Ja vanhemmuus on paljon kovempi laji kuin synnyttäminen (mulla kolme lasta). 

Onnea matkaan! 

Vierailija
27/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako silloin synnytysorgasmin?

Vierailija
28/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin ilman kivunlievitystä, mutta antoivat vähän pakolla kun homma alkoi pitkittyä. Sen jälkeen eteni reippaasti. Lapsi syntyi napanuora kaulan ympärillä.

Eikä siinä varsinaisessa synnytyksessä kai kukaan saa kivunlievitystä. Vai? Ainakin näin ymmärsin.

Oksitosii nopeuttaa synnystä, kivunlievitys jopa hidastaa.

Mulla ei synnytys edennyt ennen kuin sain epiduraalin.

Epiduraalin yhteydessä laitetaan suoneen oksitosiinia, etteivät supistukset hyytyisi. Moni sitten kuvittelee, että juuri epiduraali saa synnytyksen etenemään.

Vierailija
29/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin ilman kivunlievitystä, kun kokemusta oli teininä hirveistä kuukautiskivuista. Kipu yllätti kuiten täysin kovuudella ja jouduin pyytämään helpotusta.

Olivatko supistukset kivuliaita? Pyörryitkö?

Vierailija
30/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet, mutta on muitakin tapoja olla tosi hyvä.

Useimmiten kivunlievitys on ok tai jopa hyödyllinen synnytyksessä, mutta minulla sattui käymään niin että synnytys lakkasi etenemästä kun Kivunlievitys aloitettiin. Sektioon meni.

Synnytyskipuni eivät periaatteessa ehtineet yltyä kauheiksi, mutta supistelin niin pitkään että herkistyin kivulle enkä enää kestänyt sitä.

Vierailija
31/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata leikkiä supernaista. Oma synnytykseni jouduttiin käynnistämään, ja ne kivut oli niin helvetilliset, että vaihdoin lennosta luomusynnytyksen epiduraaliin.

Ethän sä muutakaan tee kivuliaimmalla mahdollisella tavalla? Vai teetko? Sitten oot masokisti.

Vierailija
32/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin ilman kivunlievitystä, mutta antoivat vähän pakolla kun homma alkoi pitkittyä. Sen jälkeen eteni reippaasti. Lapsi syntyi napanuora kaulan ympärillä.

Eikä siinä varsinaisessa synnytyksessä kai kukaan saa kivunlievitystä. Vai? Ainakin näin ymmärsin.

Oksitosii nopeuttaa synnystä, kivunlievitys jopa hidastaa.

Mulla ei synnytys edennyt ennen kuin sain epiduraalin.

Epiduraalin yhteydessä laitetaan suoneen oksitosiinia, etteivät supistukset hyytyisi. Moni sitten kuvittelee, että juuri epiduraali saa synnytyksen etenemään.

Osittain totta. On kuitenkin myös totta, että erittäin kova kipu voi saada synnytyksen hidastumaan ja pysähtymään. Se johtuu siitä, että erittäin kova kipu voi tehdä kehon rentouttamisen mahdottomaksi. Jonkin verran rentoutumista voi harjoitella, mutta jos kipu menee tietyn rajan yli, homma voi seisahtua.

Vierailija
33/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet, mutta on muitakin tapoja olla tosi hyvä.

Useimmiten kivunlievitys on ok tai jopa hyödyllinen synnytyksessä, mutta minulla sattui käymään niin että synnytys lakkasi etenemästä kun Kivunlievitys aloitettiin. Sektioon meni.

Synnytyskipuni eivät periaatteessa ehtineet yltyä kauheiksi, mutta supistelin niin pitkään että herkistyin kivulle enkä enää kestänyt sitä.

Lisäys: Ei pyörryttänyt. Kipu alkoi vaan tuntua pahemmalta vaikka supistukset eivät voimistuneet, ja väsyin.

Vierailija
34/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo,supernaisia ovat tämän mukaan kaikki menneitten vuosien naiset ja miljoonat tänäänkin eri puolilla maailmaa .

Niin he ovatkin. Kunnioitan.

Vierailija
35/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haluatko kokeilla ilman lievitystä siksi, että olisit jonkun mielestä supernainen? Ajattelin ensin synnyttää ilman puudutteita, koska puutumisen tunne on yleensä ihan kamalan vastenmielinen. Lopulta synnytys kesti kauan, oli erittäin sietämätön kipu, ja halusin sitten vahvat lääkitykset. En tiedä oikeastaan, oliko pahempaa kipu vai epiduraalista tulleet oireet ja se, että sain lopulta maata vain oikealla kyljelläni liikkumatta, eikä minulla ollut mitään valtaa päättää yhtään mistään enää. Ei kannata suunnitella liikaa. Selvästi joitain kätilöitä ei kiinnosta, mitä siinä toivelapussa lukee.

En, mutta mieluummin kieltäydyn lääkkeellisestä kivunlievityksestä ja olen omasta mielestäni supernainen, vaikka kunnioitan kaikkia synnyttäneitä naisia oli synnytystapa mikä tahansa, lääkkeillä tai ilman. Oletko allerginen epiduraalille, kun kirjoitit epiduraalista tulleista oireista?

Vierailija
36/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olet, mutta miksi haluaisit turhaan kärsiä, jos kipua voi lievittää? Voit tarvita jo kotona jotain lääkkeetöntä kivunlievitystä avautumisvaiheeseen esim. liikkuminen, lämmin suihku tai lämmitettävät kauratyynyt tai viilennys, rentoutuminen, hieronta, musiikkia yms.

"Kivun voimakkuus kasvaa, mitä pidemmälle synnytys etenee."

https://www.vau.fi/synnytys/synnytykseen-valmistautuminen/kuinka-paljon…

https://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/kivunlievitys_synnytyksessa

"Sopivaan kivunlievitystapaan vaikuttavat äidin kipukynnys, sikiön vointi ja synnytyksen vaihe."

"Sopivaan kivunlievitystapaan vaikuttavat äidin kipukynnys, sikiön vointi ja synnytyksen vaihe. Mieti mahdollista kivunlievitystä jo etukäteen ja vertaile vaihtoehtoja hyvissä ajoin ennen h-hetkeä. Hyvin hoidettu kipu edistää sekä äidin että lapsen terveyttä."

Vierailija
37/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän piikki se on, joka annetaan ennen epiduraalia? Minulla se vaikutti niin erinomaisesti, että taisin olla vähän pilvessäkin.

Sen jälkeen annettiin epiduraali, joka vain vei kivut pois.

Ja sen jälkeen vielä lisää epiduraalia, joka vaikutti enää heikosti. Omituista.

Vierailija
38/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali saattaa hidastaa synnytyksen etenemistä ja tehdä vauvasta tokkuraisen. Siksi en halua itse epiduraalia enkä spinaaliakaan. Pudendaalipuudute on ihan jees ja ilokaasu. Niillä meinaan pärjätä neljännessä synnytyksessäkin jos menee hyvin. Synnytyskivun kestää kun sen päättää kestää. Se on kova kipu, mutta ei kestä onneksi kauaa. Rauhallinen hengitys ja pienen matalan äänen pitäminen saattaa auttaa. Pyydä myös erilaista kosketusta mieheltäsi..kädestä pitämistä, silityksiä, hierontaa, mikä vaan tuntuu rentouttavalta. Kestät kyllä hyvin jos olet päättänyt kestää. Kautta aikojen on kestetty ilman kivunlievityksiä. Asiasta nykyään on tehty vain hirveä peikko ja naiset pelkäävät suotta. Luota kehoosi nainen, se on luotu synnyttämään! Kaikkea hyvää sinulle ap!

Vierailija
39/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo olet, mutta miksi haluaisit turhaan kärsiä, jos kipua voi lievittää?

En ole aloittaja, mutta olen kokeillut sekä epiduraalin kanssa että ilman epiduraalia synnyttämistä. Minulla epiduraali ei vienyt pois kaikkia kipuja, vaan kipu tuli tosi voimakkaana perseeseen, mutta koska olin epiduraalin takia "jalaton", en voinut itse tehdä mitään kivun lievittämiseksi. Oli tosi avuton olo vääntelehtiä siinä synnytyspöydällä. En ottanut toista annosta, joten pääsin taas sitten jalkojen päälle. 

Mulla oli heikot supistukset siinä vaiheessa, kun piti alkaa ponnistamaan, ja oli tosi vaikea ajoittaa ponnistus, kun puudutusta oli kuitenkin vielä sen verran, etten oikein tuntenut oikeaa kohtaa, enkä oikein kunnolla sitäkään, minne olisi pitänyt ponnistaa.

Epiduraali myös heikentää supistuksia, minkä takia sen kanssa laitetaan oksitosiinitippa.

Näistä syistä en halunnut toisessa synnytyksessäni epiduraalia. 

Vierailija
40/92 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siihen loppuunkin omat aineensa, ja lisäksi aiemmin annettu epiduraali tms. voi vielä vaikuttaa.