Olenko supernainen jos synnytän esikoisen ilman kivunlievitystä?
Ainokaiseksi jää lapsi, kun oli vaikea raskautua. Pelkään, että menetän tajuni synnytyksessä jos kivut yltyvät koviksi. Kieltäydyin kaikesta kivunlievityksestä (puudutukset, epiduraali, happi yms yms.) ja haluan synnyttää rauhassa muilta äideiltä. Vielä en ole esittänyt viimeistä toivetta, mutta haluan että minua kuunnellaan. Pettymys on suuri jos joudutaan tekemään sektio, mutta sektioriski on pieni ja onneksi tässä on aikaa sulatella synnytystä.
Minkälaista toimintaa on edessä? Tuskallista kipua? Mikä vaihe on kivuliain?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata leikkiä supernaista. Oma synnytykseni jouduttiin käynnistämään, ja ne kivut oli niin helvetilliset, että vaihdoin lennosta luomusynnytyksen epiduraaliin.
Ethän sä muutakaan tee kivuliaimmalla mahdollisella tavalla? Vai teetko? Sitten oot masokisti.
Käynnistetty ei enää ole luomusynnytys ja olen lukenut muiltakin että siinä on kovat kivut kun oksitosiini ja toinen käynnisytävä lääke laittavat kohdun supistelemaan. Ranskassa se toinen aine on jo kielletty koska synnyttäjä kuoli kun kohtu repesi , osittain siksi että ainetta yliannosteltiin. Se on oikeasti tarkoitettu mahahaavan hoitoon!
Cytotec on tämä aine.
Ei, olet vain tyhmä. Kivunlievityksestä kieltäytymisestä ei ole MITÄÄN hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata leikkiä supernaista. Oma synnytykseni jouduttiin käynnistämään, ja ne kivut oli niin helvetilliset, että vaihdoin lennosta luomusynnytyksen epiduraaliin.
Ethän sä muutakaan tee kivuliaimmalla mahdollisella tavalla? Vai teetko? Sitten oot masokisti.
Käynnistetty ei enää ole luomusynnytys ja olen lukenut muiltakin että siinä on kovat kivut kun oksitosiini ja toinen käynnisytävä lääke laittavat kohdun supistelemaan. Ranskassa se toinen aine on jo kielletty koska synnyttäjä kuoli kun kohtu repesi , osittain siksi että ainetta yliannosteltiin. Se on oikeasti tarkoitettu mahahaavan hoitoon!
Minulta on käynnistetty synnytys mainitsemallasi aineella (Cytotec), ja ilman kivunlievitystä sekin sujui.
En kerro tätä kehuskellakseni vaan siksi, että tästä tiedosta voi jollekulle olla hyötyä. Itse luin ennen synnytystä monesta paikasta, että lääkkeettömän synnytyksen saa sitten unohtaa, jos joutuu käynnistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla joitain perusteluja tälle? Minä ainakin koin epiduraalista olevan enemmän haittaa kuin hyötyä omassa synnytyksessäni.
Vierailija kirjoitti:
Oletko se sama, joka tulee aina imetyskeskusteluihin mesoamaan, miten imetyksestä ei ole mitään hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellä on tästä uutinen ja aine on cytotec. Sitä käytetään vaikka yritys ei ole hakenut lupaa sen käyttöön.
https://yle.fi/uutiset/3-10050752
Cytotec on niin halpa lääke, että lääketehtaan ei kannata hankkia sille uusia lupia. Mutta sitä käytetään varsin yleisesti sekä aborteissa että käynnistyksissä.
Cytotec ei ole vaaraton. Mutta siinä vaiheessa, kun synnytys päätetään käynnistää, raskauden jatkamisen riskit ylittävät käynnistyksen riskit.
Esikoinen syntyi täysin luomuna ja kuopus kivunlievitysten osalta myös, mutta valitettavasti jouduttiin käynnistämään cytoteceilla ja kalvojen puhkaisulla.
Aika samanlainen oli kipu niin tuossa luonnollisesti alkaneessa kuin käynnistetyssäkin. Molemmissa viimeinen 5 cm oli syöksyvauhtia joten aika infernaalinen kipu.
Mutta ei se kipu ole yleensä lopulta se syy kivunlievitykselle vaan synnytyksen pituus ja voimien loppuminen. Omat synnytykset oli vain 6 ja 5 tuntia joten en ehtinyt väsyä. Mutta siinä vaiheessa kun voimat loppuu niin kipua on mahdoton enää ottaa vastaan ja lihaksia rentouttaa. Siinä vaiheessa ei ole enää oikein muuta mahdollisuutta kuin pyytää apua.
Nimittäin sen kivun hallinta ilman lääkkeitä on todellista työtä, kukaan tuskin siihen paikallaan makaamalla pystyy.
Mikään uroteko se lääkkeetön synnytys ei todellakaan ole, mutta iloinen onnistumiskokemus kyllä, koska jälkihuurut ym tulee voimakkaampana niin.
Vierailija kirjoitti:
On siitä ainakin vauvalle hyötyä, säästyy vahvojen lääkkeiden haitoilta eikä ole niin pöllyssä synnyttyään vaan pirteämpi. Samat hyödyt äidille. Joskus esim epiduraali voi olla haitaksi, moni on saanut siitä hermovaurion.
Taidat itse olla aika tyhmä... lisäksi jotenkin katkera tai jotain? Ei ole myöhäistä mennä käsittelemään synnytystraumoja.
Vierailija kirjoitti:
Cytotec on niin halpa lääke, että lääketehtaan ei kannata hankkia sille uusia lupia. Mutta sitä käytetään varsin yleisesti sekä aborteissa että käynnistyksissä.
Cytotec ei ole vaaraton. Mutta siinä vaiheessa, kun synnytys päätetään käynnistää, raskauden jatkamisen riskit ylittävät käynnistyksen riskit.
Mutta kuten ylen uutisessa oli että tabletin pilkkomisessa on vaaransa ja on olemassa lääkkeitä jotka on jo valmiiksi oikeassa koossa ja vahvuudessa ja joissa on lupa niiden käyttöön synnytyksessä. Ei ne nyt siinä synnytyksen kokonaisuudessa voi maksaa niin paljon että äidin ja lapsen henki laitetaan mahdolliseen vaaraan.
Synnytin kaikki lapseni ilman puudutuksia ja en ole mikään supernainen. Jokainen tekee omat valintansa synnytyksen suhteen ja itselleni sopi luomut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se sama, joka tulee aina imetyskeskusteluihin mesoamaan, miten imetyksestä ei ole mitään hyötyä?
Tunnistan tuon traumamamman.
Tämän ketjun mesoaja lienee ainakin todennäköisesti se "alatiesynnytys johtaa aina vaippoihin ja vammaiseen lapseen"-hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Epiduraali saattaa hidastaa synnytyksen etenemistä ja tehdä vauvasta tokkuraisen. Siksi en halua itse epiduraalia enkä spinaaliakaan. Pudendaalipuudute on ihan jees ja ilokaasu. Niillä meinaan pärjätä neljännessä synnytyksessäkin jos menee hyvin. Synnytyskivun kestää kun sen päättää kestää. Se on kova kipu, mutta ei kestä onneksi kauaa. Rauhallinen hengitys ja pienen matalan äänen pitäminen saattaa auttaa. Pyydä myös erilaista kosketusta mieheltäsi..kädestä pitämistä, silityksiä, hierontaa, mikä vaan tuntuu rentouttavalta. Kestät kyllä hyvin jos olet päättänyt kestää. Kautta aikojen on kestetty ilman kivunlievityksiä. Asiasta nykyään on tehty vain hirveä peikko ja naiset pelkäävät suotta. Luota kehoosi nainen, se on luotu synnyttämään! Kaikkea hyvää sinulle ap!
Mitenniin ei kestä kauaa? Voihan se kestää vaikka kuinka kauan, pari päivää kun on valvonut niin voi olla ihan hyvä saada hetki levähtää ennen kuin homma jatkuu taas ja pitää jaksaa ponnistaakin.
Elämän pitkässä juoksussa yksi synnytys on hyvin lyhyt hetki. Supistuskaan ei kestä yhtämittaisesti kauaa vaan niiden välissä on tauko. Tottakai sitä voi ottaa epiduraalin jos haluaa, mutta ap ei halunnut mitään ja siihen vastasin häntä kannustaen. Kannustan luottamaan siihen omaan upeaan kehoon. Jos lähtee sillä asenteella niin on paljon paremmat mahdollisuudet selviytyä synnytyksestä. Pelko vie niin paljon voimavaroja joita tarvitaan synnytyksessä.
Niin siinä mielessä tietty, itse en kunnolla saanut unta supistusten välissä kun ne tauot kesti vain kolme minuuttia. Siinä 24-30 tunnin kohdalla olin jo niin sekaisin kivusta ja väsymyksestä, että koin parhaimmaksi ottaa epiduraalin, siunatut pari tuntia unta ennen synnytyksen viimeisiä tunteja.
Ja hyvä tuli niinkin, varmaan jos synnytys olisi ollut nopeampi niin olisi mennytkin pelkällä ilokaasulla :)On hyvä kuunnella itseään ja toivoa juuri sellaista kivunlievitystä kuin hyvältä tuntuu. Kuitenkin ihminen kestää kyllä valvomista tuollaisen satunnaisen hetken ajan, joten ei siinäkään mitään vaarallista ole. Minusta on väärin vedota erilaisiin tilanteisiin, missä ei pärjää ilman kivunlievitystä. Kyllä pärjää, mutta toki niistä on apua äidin olotilaan. Ihminen joka pelkää synnytystä tai ei halua lääkkeitä käyttää niin ei halua pelottelua vaan kannustusta.
Ei kai se, että kertoo omista kokemuksista ole mitään pelottelua. Mitä enemmän tietoa sitä enemmän voi valmistautua.
Olisihan se kamalaa kun kaikki vaan sanoisi, että ei satu ollenkaan paljoa ja ihan hetken vaan sattuu, et varmasti repeä ja vauvakin alkaa heti syödä välittömästi noussutta maitoa.
Ja sitten ei menekkään niin ja tuntee itsensä ihan epäonnistuneeksi ja joutuu pelkäämään, että mitä tässä tapahtuu kun ei ole kuullutkaan, että joku voi olla synnytyksessäkin hankalaa.
No varaudu ainakin siihen että sun mieli saattaa muuttua.
Ja joo, ei tule supernaista.
Epiduraali ja ilman olen synnyttänyt. Sama kokemus kuin muutamalla muullakin siitä, että epiduraali oli minulle toimimaton vaihtoehto.
Pudendaali sen sijaan toimi ja sain nukkua, kun synnytyksen käynnistyminen oli hidasta, mutta supistukset tiheitä.
Ilokaasua kokeilin toisessa synnytyksessä. Kätilö sanoi, että jotkut äidit ei halua päästää siitä irti, itsellä ei tuntunut mitään hyötyä.
Tens-laitteen avulla synnytin toisen lapseni viidessä tunnissa ilman lääkkeellistä kivunlievitystä.
Lääkkeettömiä kivunlievityskeinoja kannattaa hyödyntää, halusi lääkkeitä tai ei. Ei oo mikään pakko mennä ääripäästä toiseen.
Ainakin suihku, kylpy, hengitystekniikat, liike ja eri asennot voivat helpottaa ja edistää synnytystä.
Olo ja vireystila olivat muuten ihan eri tasolla ilman lääkkeitä. Olisin voinut lähteä heti kotiin oman oloni puolesta.
Toivon onnea jokaiseen synnytykseen, olkoon ne juuri teille sopivia!
Minusta kivuliain vaihe oli puoli tuntia-tunti ennen ponnistusvaihetta. Kipu oli samanaikaisesti jäätävää ja polttavaa. Vähän kuin olisi nuotiossa istunut, tärisin horkassa. Muutamaa tuntia aiemmin olin saanut kohdunkaulan puudutteen, jonka avulla sai kerättyä voimia. Etukäteen olin ajatellut haluavani epiduraalin, mutta sitä ei voitukaan käyttää, koska olin toista päivää oksitosiinitipassa ja pelättiin että synnytys pysähtyy. Käynnistettiin siis lapsiveden menon takia. Olisi tuntunut pöljältä joutua sektioon siksi ettei synnytys käynnisty, mutta niinkin joskus käy.
Synnytin esikoisen ilman kivunlievitystä. En ol e supernainen.
Ei se nyt niin kauheaa ole.
Vaikka kuinka päättää ottaa kivun lievityksiä, niin silti kannattaa ottaa selvää kaikista muistakin keinoista. Ihan kaikista. Ja ihan tosissaan.
Hengitys, rentoutuminen, leuan rentoutus, hengitys, keskittyminen, rentoutuminen, jumppapallo..
T. 2 lievityksiä ja 3 ilman.
Tietysti synnytetään luomuna! Tein näin, neljä kertaa. Kuopuksen jälkeen selkään ilmestyi viitta ja sain supervoimia, mm. röntgenkatseen! Suoernainen ei tarvitse lääkettä synnytykseen.
Oikeassa tarjonnassa vauva syntyy takaraivo edellä, avotarjonnassa tulee enemmän otsa edellä.