Saako synnytyksessä ja sen jälkeen sairaalassa isä olla koko ajan äidin kanssa?
Mulle tää on todella tärkeetä ja oon yrittäny googlailla ym ja jotenkin ymmärtänyt että perhehuoneessa saa olla yötäpäivää, mutta yhteishuoneessa olisi vierailuajat? Mä en suostu jäämään sairaalaan ilman miestä. Oon ensisynnyttäjä joten poliklinista synnytystä ei mulle varmaan myöskään anneta? Mun päässä liikkuu vaan sellasia kauhukuvia että joku ilmottaisi että nyt miehen pitää lähteä kotiin ja mun jäädä sinne, ei ei en suostu. Lähtisin sitten vaikka ilman lupaa miehen mukana kotiin jos vauva olisi todettu terveeksi. Kyllähän kotona synnyttäneetkin jäävät kotiin eivätkä lähde sairaalaan tarkkailtavaksi. Mulla oli kotisynnytys haaveissa joskus muttei nyt rahallisen tilanteen vuoksi edes mahdollista (maksais melkein 3000e kätilö kotiin).
Mutta jos tollanen tilanne tulis eteen niin ei kai ne mua sinne väkisin vaadi jäämään jos mitään ongelmia ei ole todettu? Voiko saada kotiinlähtötarkastuksen vauvalle vaikka lähtisi kotiin ilman "lupaa"? Entä onko mahdollista koukata vaikka yksityisen lääkäriaseman kautta kotiin sen vauvan kanssa jos sairaalalta ei kotiinlähtötarkastusta saa ennen kun "lupa" kotiinlähtemiselle on ajan puolesta myönnetty?
Ja näitä olis varmasti hyvä kysyä neuvolassa tai jossain mutta raskaus on vasta 8 viikolla ja eka neuvola vasta parin viikon päästä. Toki vielä voi tapahtua vaikka ja mitä odottamatonta tässä raskauden aikana, mutta silti mulla jo tää asia mielessä ensimmäisinä kun vaivasin mieltä jo ennen raskauttakin.
Oon siis suhteellisen sairaalakammoinen, inhottaa ajatuskin sairaalassa olosta, koittakaa ymmärtää tai vähintäänkin suvaita hyvät AV:laiset. :)
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Mieti, miksi miehesi läsnäolo on sinulle välttämätöntä synnytyksen jälkeen? Haluaako miehesi edes olla sairaalassa koko ajan synnytyksen aikana ja sen jälkeen.
Tuo on ennen kaikkea sen lapsen etu.
Toki olen samaa mieltä että ap on turhan hysteerinen. Jos perhehuonetta ei saa, niin sitten vierailuaikana isän kanssa ihokontaktia ja rauhallista yhdessäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä perhehuone, niin ei tarvitse jäädä yksin.
Joo sen siis tietenkin aion tehdäkin!:) Lähinnä mietin nyt vain varasuunnitelmia tilanteelle jos perhehuoneet olisivatkin kaikki varattuja.
ap
Perhehuone on kalliimpi
Ap, sun täytyy kasvaa nyt aikuiseksi ja kasvaa yli riippuvuudesta mieheesi ja turhasta sairaalakammosta. Tässä ei ole kyse susta vaan vauvastasi, jolle turvallisinta on tapauksessasi sairaalasynnytys ja lapsivuodeosaston seuranta. Tulet olemaan pulassa lapsen kanssa jos et pysty seisomaan omilla jaloillasi. Näin suoraan sanoen.
Ap, jos ja kun kerran todella podet sairaalakammoa (jonka juuria me emme tiedä), niin puhu tästä nyt jo odotusaikana neuvolassa. Silloin mahdollisuutesi perhehuoneeseen tai vastaavaan paranevat, kun on oikea syy eikä pelkkä toive kyseessä.
Ei pidä vähätellä kenenkään toisen pelkoa, niillä harvoin onkaan järjen kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos ja kun kerran todella podet sairaalakammoa (jonka juuria me emme tiedä), niin puhu tästä nyt jo odotusaikana neuvolassa. Silloin mahdollisuutesi perhehuoneeseen tai vastaavaan paranevat, kun on oikea syy eikä pelkkä toive kyseessä.
Ei pidä vähätellä kenenkään toisen pelkoa, niillä harvoin onkaan järjen kanssa mitään tekemistä.
Tässä ei vähätellä pelkoa vaan sitä että on valmis laittamaan oman mukavuuden lapsen terveyden edelle
Itsekkin ensisynnyttäjä stressasin raskauden ajan sairaala aikaa synnytyksen jälkeen. Olen joutunut olemaan aikoinaan pitkiäkin aikoja sairaalassa ja siitä jäänyt joku kammo kyseistä paikkaa kohtaa. Synnytyksen jälkeen sattui olemaan perhehuone vapaana, joten päästiin sitten sinne. Ymmärrän pelkoasi, mutta vaikka olet lukenut netistä tietoa ties kuinka paljon, niin se ei välttämättä auta tilannetta. Itsellä molempien lasten aikana imetys ollut hankalaa alussa ja itse et välttämättä osaa esim katsoa oikeaa imuotetta, jolloin sairaalassa sinua voisi heti auttaa. Et välttämättä huomaa jos lapsi kellastuu tai verensokeri tipahtaa. Jos et satu perhehuonetta saamaan, niin puolisosi voi olla aamusta iltaan luonasi. Kannattaa ajatella silloin vauvan parasta ja turvallisinta on olla ensimmäiset pari vrk sairaalassa, jossa vauvan vointia tarkkaillaan. Monet asiat ilmenee vasta hieman myöhemmin synnytyksestä ja seuraavan lapsen kohdalla teillä on jo kokemusta enemmän, jolloin voit toivoa polikliinista synnytystä. Pari yötä menee nopeasti ja voit rauhassa tutustua omaan nyyttiisi ilman huolia huomaatko jos jokin on pielessä :) tietysti jotain voi ilmetä kotiinlähdön jälkeenkin, mutta silloin kukaan ei ainakaan voi syytellä, että olisi voitu aikasemmin jo huomata jos olisit pysynyt sairaalassa.
Ap ensinnäkin onnittelut raskaudesta! Ja toiseks, yritä ottaa vähän rennommin (joo helppohan mun on sanoa). Mutta sulla tulee olemaan tooodella pitkä ja stressaava odotusaika jos jo näin aikaisilla viikoilla oot kehittäny näin ison stressin ja huolenaiheen tosta aiheesta. Kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi josko pääsisit ihan työstämään asiaa. Voihan se olla, että mieli muuttuu samantien kun saa oman pikku nyytin synnytyksen jälkeen syliin, ettei se vuodeosastolla olo olisikaan niin kamala ajatus.
Mä kun sain esikoiseni, mua ahdisti sairaalassaolo ja purskahdin aina itkuun kun miehen piti lähteä. Vihasin sairaalassa oloa, mutta se oli vaan pakko kestettävä. Mulla oli kyllä imukuppisynnytys takana, verta menetin niin paljon, että sain verensiirron ja lapsen sokereita piti tarkkailla. Ne ensimmäiset päivät olin niin huonossa kunnossa, etten olisi mitenkään pärjännyt kotona. Tsemppiä raskauteen, josko sulla synnytys sujuisi niin kuin ns. oppikirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sen siis tietenkin aion tehdäkin!:) Lähinnä mietin nyt vain varasuunnitelmia tilanteelle jos perhehuoneet olisivatkin kaikki varattuja.
ap
Perhehuone on kalliimpi
Itsellä kyllä ei perhehuone ollut yhtään sen kalliimpi, mitä seuraavan lapsen kohdalla kun olin normaalissa huoneessa. Jotain 49e päivältä perivät kummallakin kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Perhehuone on kalliimpi
Itsellä kyllä ei perhehuone ollut yhtään sen kalliimpi, mitä seuraavan lapsen kohdalla kun olin normaalissa huoneessa. Jotain 49e päivältä perivät kummallakin kerralla.
Perhehuone on tuplat. Sama maksu isästä ja äidistä kun isäkin syö ja käyttää lakanoita jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Perhehuone on kalliimpi
Perhehuone on tuplat. Sama maksu isästä ja äidistä kun isäkin syö ja käyttää lakanoita jne
Ei meillä isälle mitään ruokaa tarjoiltu. Itse piti omat ostaa jääkaappiin, mistä lämmitteli silloin kun halusi. Luultiin, että tupla lasku tulee ja ihmeteltiin kun ruokaa ei edes saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Perhehuone on kalliimpi
Ei meillä isälle mitään ruokaa tarjoiltu. Itse piti omat ostaa jääkaappiin, mistä lämmitteli silloin kun halusi. Luultiin, että tupla lasku tulee ja ihmeteltiin kun ruokaa ei edes saa.
Vissiin sitten sairaalakohtaista. Oyssissä ainakin isälle on samat kun äidille ja tuplat maksaa eli 49.50e/päivä/henkilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Perhehuone on kalliimpi
https://sote.kainuu.fi/hoito-synnytyksen-jalkeen tuosta luinkin vasta. Perhehuoneen kohdalla kerrotaan. En tiedä mitenkä muissa sairaaloissa toimitaan esim etelässä.
Minä sain taysissa 2013 kaksi sänkyä yhden hengen huoneeseen kun ei ollut perhehuoneita vapaana. Tuota odotin normiosastolla 2 tuntia kun tiesivät jo että paikka vapautuu ja sillä välin mies kävi syömässä. Sitten mulle ja miehelle ängettiin sängyt yhteen pieneen huoneeseen ja vielä pahoittelivat kun ei ole perhehuonetta ja huone on kovin pieni. Mulle oli ihan sama vaikka olisi ollut yksi sänky ja puolet pienempi huone kunhan miestä ei ajettu kotiin.
Ja kyllä, sairaalakammoni olisi ollut suurempi kuin vauvanhoitovietti, eli vauva olisi muuten jänyt lastenosastolle ja minä kotiin.
Kiitos tämän hyvän kokemuksen meille tuli vielä toinenkin. Silloin oli perhehuone ja potilashotelli.
Eli sanoisin että todelliseen tarpeeseen asia kyllä järjestyy. Hoitajilla on järkeä kun näitä miettivät.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vielä harkita raskautta jos olet noin avuton. Ei synnyttämiseen miehiä tarvita.
Miksi niin moni muija sitten ottaa nokkiinsa jos mies jää pois synnytyksestä?
Vierailija kirjoitti:
En vähättele pelkoa, mutta minusta ap:n ratkaisu tilanteeseen on lähtökohtaisesti väärä. Pelkoa pitäisi pyrkiä käsittelemään jotenki, eikä ripustautua yhteen ratkaisuun eli miehen läsnäoloon. Ap sanoi, että jos lapsella olisi hätä niin jäisi tottakai lapsen kanssa sairaalaan. Tuon perusteella uskoisin, että ajattelutavan muutoksella selviäisi myös ne muutamat päivät synnytyksen jälkeen ilman miestäkin.
Siis jos vauvan hädän vuoksi on valmis joustamaan pelossaan, niin pienellä ajattelun muutoksella voisi ehkä myös lapsen etu (eli parin päivän tarkkailu sairaalassa) riittää tähän joustoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vielä harkita raskautta jos olet noin avuton. Ei synnyttämiseen miehiä tarvita.
Miksi niin moni muija sitten ottaa nokkiinsa jos mies jää pois synnytyksestä?
Vaikka miestä ei tarvita se ei estä haluamasta sitä miestä sinne synnytykseen
Koskaan ei tiedä, jos vaikka joutuu sektioon tai tulee joku muu ongelma. Silloin sairaalassa menee useampi päivä. Aika kohtuutonta vaatia mieheltä, että hän nyt koko ajan istuu siinä vuoteen reunalla. Eiköhän sitä aikaihminen jonkun tunnin pärjää yksinkin. Oletko ajatellut, että voit joutua joskus myös jonkin muun syyn takia sairaalaan. Esim. kolari tai nielurisojen tai umpilisäkken posto? Ei mies voi silloinkana olla koko ajan paikalla. Ja kuka sen nyt syntyvän lapsen hoitaisi sllä välin?
Jotenkin tuo pelkosi pitäisi hoitaa. Ehkä neuvolassa osaavat auttaa.
Entä jos se isä on kokonaan estynyt tulemaan synnytykseen vaikkapa sairastumisen takia?
Tai jos se perhehuone joudutaan muuttamaan kesken kaiken kahden hengen potilashuoneeksi ruuhkan takia?
Eiköhän se mies lähde viettää varpajaisia heti lapsen syntymän jälkeen!
Valitettavasti perhehuoneen (toistuva) pyytäminen ei aina riitä. Eikä se, että on ensisynnyttäjä tai sektio takana. Syy voi olla siinä, ettei ole tilaa mutta useimmiten kuitenkin pärstäkertoimessa tai henkilökunnan kiireessä. Tuoreet äidit pakattuna pieneen tilaan on kätevintä, eikä tarvitse juosta kerrosten välillä. Itselleni sanottiin neljän päivän käynnistyksen ja lopulta sektion jälkeen, että ei tipu perhehuonetta, kun ei ehditä. Tilaa kyllä oli. Paha mieli jäi, mutta terve lapsi, niin ei haittaa enää mitään.
Ikävä kyllä, itselle jäi lapsivuodeajasta todella ikävä kuva. Toivon ettei kukaan muu joutuisi kokemaan samaa kohtelua. Minun lapseni olivat nyt tässä, kiitos lapsivuodeajan.