Älä pelkää vaihdevuosia
Loppujen lopuksi ainakin mulla olo helpottui, kun alkoi vaihdevuodet. Pelkäsin etukäteen, koska yleensä kuulee, että ne ovat yhtä helvettiä. Itse olen tasaisempi, ei itketä ym.
En tiedä, olenko poikkeus. En ole ulkoisesti lihonnut tai ei ole luut ainakaan vielä murtuneet.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Onpa lapsellista, että joku huomauttelee jostain oikeakielisyysasioista, kun joku kirjoittelee vaihdevuosista. Onkohan kirjoittajalla juuri ne tai pms?
Kirjoittelija on kade koska itse elää joka kuukautista ylä- ja alamäkeä.
Vierailija kirjoitti:
lihota (taivutus: lihoan, lihosin, lihonnut jne.)
1. inf.
lihota
akt. ind. prees., yks. 1.
lihoan
akt. ind. imperf., yks. 3.
lihosi
akt. kond. prees., yks. 3.
lihoaisi, (lihoisi)
akt. pot. prees., yks. 3.
lihonnee
akt. imperat. prees., yks. 3.
lihotkoon
akt. 2. partis.
lihonnut
pass. imperf.
lihottiin
No nyt sillä menee kovaa. Varmaan kohta pamahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin se lihoaminen sitten alkaa? Minulla on varhaisoireita mutta olen entisestään laihtunut, en ole lihonnut sitten kasvuiän.
En tiedä, mutta kaikki mahdolliset oireet ja vaivat laitetaan vaihdevuosien syyksi.
En pelkää. Sekä äidillä että tämän äidillä menivät helposti ja ilman lääkkeitä, samoin isän äidillä ja oman suvun ulkopuolelta esim. anopilla. Suurin osa sukulaisista on selvinnyt ilman hormonihoitoja, joten uskon että itsellähyvät mahdollisuudet käydä vaihdevuodet läpi "luomusti".
Kuten huomaamme, vaihdevuodet tekee joistain jopa hulluja:)
Vierailija kirjoitti:
Kuten huomaamme, vaihdevuodet tekee joistain jopa hulluja:)
Jos ne oireilevat kuukautishelveteistä tai sitten on se pms?
Mulla loppu menkat viime kesänä ja nyt on kuumat aallotkin laantumaan päin. En ole pulskistunut, vaan tuntuu, että nahistun ja iho ohenee vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin se lihoaminen sitten alkaa? Minulla on varhaisoireita mutta olen entisestään laihtunut, en ole lihonnut sitten kasvuiän.
En tiedä, mutta kaikki mahdolliset oireet ja vaivat laitetaan vaihdevuosien syyksi.
Helppo laittaa kun on helvetillinen olo, eikä itsekkään tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppu menkat viime kesänä ja nyt on kuumat aallotkin laantumaan päin. En ole pulskistunut, vaan tuntuu, että nahistun ja iho ohenee vauhdilla.
No nämäkin oireet voivat tulla eteen eli tutkimattomat ovat vaihdevuosien tiet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitkä johtuvat vaihdevuosista ja mitkä jostain muusta.
Koska ne sitten loppuu? Sitten kun kuolee?
Kuka tuon lihota on alun perin keksinyt? Mun kouluaikana se oli lihoa. Olen huomannut tuon lihota-muodon ainoastaan tällä palstalla, ei sitä kukaan puhekielessä käytä.
Tuolla toisessa ketjussakin kerroin, että en ole tiennyt vaihdevuosistani mitään. Mutta ne ovat olleet. Mitään oireita ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuon lihota on alun perin keksinyt? Mun kouluaikana se oli lihoa. Olen huomannut tuon lihota-muodon ainoastaan tällä palstalla, ei sitä kukaan puhekielessä käytä.
Yleensä muodot, joita äidinkielenään suomea puhuva käyttää, ovat hyväksyttäjä. Ei ole olemassa usein vain yhtä ainutta oikeaa muotoa. Pääasiahan on, että tulee ymmärretyksi.
Hikoilen paljon. Joudun vaihtmaaan alushousuja monta kertaa päivässä, koska ne ovat märät. Hiki myös haisee rekkamiehelle tai sille, että olisin pissannut housuihini ja unohtanut pestä vaatteet ja vain kuivattanut ne. Ensin luulinkin, että multa lirahtelee, mutta sama haju on kaikissa vaatteissa ja tulee niihin hetkessä. Pyykistä tullessa haisevat vielä raikkaalle.
Kasvojen ihossa koko ajan paksu rasva, aivan kuin olisi ollut meikit koko päivän kasvoilla. Siihenkään ei ole auttanut mikään.
Kaikista pahin muutos on hiukset! Ne pöhöttää, on elottomat, karheat ja hapertuvat ennen kuin kasvavat pitkiksi ja joudun leikkaamaan ne lyhyiksi. Ja pitkillä tarkoitan just ja just olkapäille ulottuvia hiuksia.
Saan myös älyttömiä hepuleita ilman syytä ja jos on syytä, niin paisuttelen niitä kohtuuttoman isoiksi.
Tunnen ovulaation, en ole tuntenut sitä kuin viimeiset vuodet, ennen menkkoja vatsa on todella kipeä, turvoksissa ja täynnä ilmaa. Olen myös usein päivän vesiripulilla.
Saan päiväkausia kestäviä syöppökohtauksia.
Mitä vielä? Varmaan vaikka mitä, mutta koska muistikin on huonontunut, en nyt saa mieleen muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hikoilen paljon. Joudun vaihtmaaan alushousuja monta kertaa päivässä, koska ne ovat märät. Hiki myös haisee rekkamiehelle tai sille, että olisin pissannut housuihini ja unohtanut pestä vaatteet ja vain kuivattanut ne. Ensin luulinkin, että multa lirahtelee, mutta sama haju on kaikissa vaatteissa ja tulee niihin hetkessä. Pyykistä tullessa haisevat vielä raikkaalle.
Kasvojen ihossa koko ajan paksu rasva, aivan kuin olisi ollut meikit koko päivän kasvoilla. Siihenkään ei ole auttanut mikään.
Kaikista pahin muutos on hiukset! Ne pöhöttää, on elottomat, karheat ja hapertuvat ennen kuin kasvavat pitkiksi ja joudun leikkaamaan ne lyhyiksi. Ja pitkillä tarkoitan just ja just olkapäille ulottuvia hiuksia.
Saan myös älyttömiä hepuleita ilman syytä ja jos on syytä, niin paisuttelen niitä kohtuuttoman isoiksi.
Tunnen ovulaation, en ole tuntenut sitä kuin viimeiset vuodet, ennen menkkoja vatsa on todella kipeä, turvoksissa ja täynnä ilmaa. Olen myös usein päivän vesiripulilla.
Mitä vielä? Varmaan vaikka mitä, mutta koska muistikin on huonontunut, en nyt saa mieleen muuta.
yök yökkään..yrjöittää..yrjösin..yrjöstä yrjöön
Vierailija kirjoitti:
Äitini neuvoi käyttämään vaihdevuosi-iässä mieluiten luonnonkuituisia vaatteita, erityisesti alushousuja. Hänellällä tämä riitti hillitsemään pahimmat hikoilut, ei varmasti kaikilla toimi yhtä hyvin mutta helppo konsti kokeilla josko siitä edes jotain apua olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitkä johtuvat vaihdevuosista ja mitkä jostain muusta.
Siinäpä se. Helpompi sanoa, että kaikki johtuu vaihdevuosista, kun myöntää tulleensa raivotautiseksi hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vielä? Varmaan vaikka mitä, mutta koska muistikin on huonontunut, en nyt saa mieleen muuta.yök yökkään..yrjöittää..yrjösin..yrjöstä yrjöön
No sulla ei oo helppoa. Mulla oli kuukautisten kanssa vielä vaikeampaa. Itse en ole huomannut ihon erityisesti kuivuvan enempää kuin ennen. Hiukset ovat ehkä vielä kiharrammat, mutta ei kuivemmat.
lihota (taivutus: lihoan, lihosin, lihonnut jne.)
1. inf.
lihota
akt. ind. prees., yks. 1.
lihoan
akt. ind. imperf., yks. 3.
lihosi
akt. kond. prees., yks. 3.
lihoaisi, (lihoisi)
akt. pot. prees., yks. 3.
lihonnee
akt. imperat. prees., yks. 3.
lihotkoon