Älä pelkää vaihdevuosia
Loppujen lopuksi ainakin mulla olo helpottui, kun alkoi vaihdevuodet. Pelkäsin etukäteen, koska yleensä kuulee, että ne ovat yhtä helvettiä. Itse olen tasaisempi, ei itketä ym.
En tiedä, olenko poikkeus. En ole ulkoisesti lihonnut tai ei ole luut ainakaan vielä murtuneet.
Kommentit (46)
Se on jokaisella aika yksilöllistä millaiset vaihdevuodet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Lihonut. Harjoittele: l i h o n u t.
Olet kyllä nyt väärässä lihota-verbistä
partisiippi lihonnut. Minä en ole lihonnut.
Silti ihan turhaan liikaa pelotellaan..
Kun oikein mässäilee niin ovat vielä vaikeammat kuin oikeasti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä nyt väärässä lihota-verbistä
partisiippi lihonnut. Minä en ole lihonnut.
Kuka oikeasti käyttää tuota hyväksyttyä mutta typerää muotoa? http://www.kysy.fi/kysymys/lihoalihota-lihominenlihoaminen
En tunne elävässä elämässä ainuttakaan ihmistä, joka puhuisi lihoamisesta. Tämä palsta on ainoa paikka, missä olen koskaan siihen sanaan edes törmännyt.
Lihonut!
Terveissin äidinjielen opetaja.
Minkä ikäinen olet? Minäkin luulin, että ei tässä mitään, mutta 50 vuotta täytettyäni alkoi hikoilutus. Siitä kärsii yöunetkin. Mitään paksunpaa vaatetta ei voi pitää päivisinkään päällä. Viime aikoina, muutaman vuoden hikoilutuksen jälkeen, on ollut jo onneksi helpompaa.
Minä lihonnen, koska lihon muutenkin herkästi.
Verbityyppi 4 lihota samoin kuin osata, ota tai pois lopusta ja lisää loppuun nnut.
Lihonnut, osannut ym.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Minäkin luulin, että ei tässä mitään, mutta 50 vuotta täytettyäni alkoi hikoilutus. Siitä kärsii yöunetkin. Mitään paksunpaa vaatetta ei voi pitää päivisinkään päällä. Viime aikoina, muutaman vuoden hikoilutuksen jälkeen, on ollut jo onneksi helpompaa.
Mä oon 55 ja kuukautiset loppu 53. Ei kummempia oireita. Sitä ennen joka kuukausi turvotusta ja itkua ym.
Vierailija kirjoitti:
Joko harjoittelit...... inhota > inhonnut
pelata > pelannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pelata > pelannut.
Sinun mielestäsikö on olemassa myös verbit inhoa ja pelaa? Lihota on ihan oikea muoto kuten tuossa edellä jo todettiin, mutta se on todella rahvaanomainen. En ole ikinä kuullut ihmisen todella puhuvan noin.
Mä olen 45 ja kärsin karmeista kuumista aalloista (yöt on helvettiä erityisesti) ja miljoonasta pienemmästä krempasta, ja olen päättänyt selvitä pelkällä sisulla (en siis lääkkeillä). Eli toisilla on helppoa toisilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pelata > pelannut.Sinun mielestäsikö on olemassa myös verbit inhoa ja pelaa? Lihota on ihan oikea muoto kuten tuossa edellä jo todettiin, mutta se on todella rahvaanomainen. En ole ikinä kuullut ihmisen todella puhuvan noin.
Ei ole inhoa-verbiä, vaan esim minä inhoan tai hän pelaa. Ehkä joidenkin mielestä rahvaanomainen, mutta silti hyväksyttävä.
Ei tarvii siis harjoitella .
Vaihdevuosivaivat ovat kovin yksilöllisiä mutta iän myötä olo helpottuu ainakin sen myötä, ettei jaksa ottaa kovin paljoa pultteja siitä ,onko lihoa verbin partisiippissä yksi vai kaksi ännää.
Onpa lapsellista, että joku huomauttelee jostain oikeakielisyysasioista, kun joku kirjoittelee vaihdevuosista. Onkohan kirjoittajalla juuri ne tai pms?
Minä LIHOSIN vaihdevuosien aikana. Nyt olen lihava.
Olenko lihonnut vai lihavoitunut nyt? Lihaksikasko olen?
Milloin se lihoaminen sitten alkaa? Minulla on varhaisoireita mutta olen entisestään laihtunut, en ole lihonnut sitten kasvuiän.