Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ympärileikkauksesta toipuminen

Vierailija

Hei, itselleni tehtiin ympärileikkaus ahtaan esinahan takia neljä päivää sitten. Olen 18v poika. Haluaisin kuulla saman kokeneilta, miten toipuminen on edennyt ja toki muutkin asiasta tietävät saavat vastata. Itselläni leikkauksesta toipumisen hitaus on yllättänyt, kun hoito-ohjeissa kuulostaa suurinpiirtein siltä että voi lähteä hyppelehtimään ympäriinsä pari päivää leikkauksesta.

Itselläni värkki on vielä aivan karsean näköinen. Turvotusta on runsaasti erityisesti terskan ja peniksen varren alaosassa, jonne kaikki veri tuntuu pakkautuvan. Myös frenulum on turvonnut. Terskan päässä virtsaputken suuaukon ympärillä on aikas komea sinipunainen mustelma ja virtsaputken suuaukonkin ympärillä esiintyy turvotusta. Virtsaaminen on vieläkin vaikeaa ja saa tiristää aika tavalla, että saa mitään tulemaan.

Leikkauksen jälkeisenä päivänä haavan reunasta vuosi alapuolelta runsaasti verta siteidenkin läpi ja sai siivoilla koko ajan lattioita perässään. Olen huuhdellut haavan reunaa ja terskaa aamuin illoin lääkärin ohjeiden mukaan ja verenvuoto on vähentynyt selvästi. Jokaisen suihkuttelun yhteydessä olen vaihtanut haavan reunaan uuden siteen, vaikka lääkäri sanoikin ettei sidettä tarvita enää leikkauksen jälkeisestä päivästä eteenpäin. Pakko kuitenkin pitää, kun vuotaa jonkun verran vieläkin verta (erityisesti suihkuttelun jälkeen) ja on älyttömän arka kosketukselle. Lisäksi terskan päähänkin virtsaputken suun viereen on tullut nyt haava, joka on vuotanut jonkun verran. Haavan reunat myös kutisevat aika tavalla, mutta se nyt varmaan kuuluu paranemiseen.

Terska on valtavan arka ja kipeä kosketukselle, kun se on ollut aina esinahan suojissa eikä ole tottunut hankaukseen. Lisäksi terska on vielä nyt todella kuiva ja tarttuu helposti vaatteisiin. Käveleminen on todella hankalaa (pitää keinua kuin pingviini puolelta toiselle) enkä voi pitää muuta kuin löysiä yöpuvun housuja. Boxereita en voi edes kuvitella vetäväni jalkaani. Istuminenkin on täyttä tuskaa. Aamuiset erektiot sattuvat vietävästi. Särkkylääkkeistä ei ole ollut juurikaan apua, panacodia ja buranaa olen vetänyt. Mutta niidenkin käyttöä olen vähentänyt selvästi, kun ei ole paljon auttanut.

Kuinka kauan turvotus ja vuoto kestävät? Ja kuinka kauan terskalla kestää tottua hankaukseen? Kuinka hidasta paraneminen on? Ja miten tällaista värkkiä osaa edes käsitellä itsetyydytyksessä kun ei ole esinahkaa, mitä veivata edestakaisin? Onneksi sentään seksissä ei enää tarvitse pelätä esinahan tai frenulumin repeytymistä, kuten ahtaan esinahan kanssa. Plussana tämän kaiken tuskan keskelle voisi sanoa, että sinänsä esinahaton penis näyttää huomattavasti mukavammalta ja lepopituuttakin on tullut selkeästi lisää. Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Veikkaisin, että turvotuksen laskemiseen ja vuodon loppumiseen menee noin pari viikkoa. Onhan se penis sen ympärileikkauksen jälkeen kuivempi,mutta siihen varmasti tottuu. Muista hyvät alapesut ja juuri hankaamattomien vaatteiden käyttö. 

Vierailija

Sain 6 päivää sairasloman nyt kesällä ja oireet hävisivät sinä aikana, lukuunottamatta sitä että paikat olivat arat vielä pitkään juokseminen tai pyöräily ei onnistunut kunnolla yli kuukauteen.
Turvotusta taisi olla myös se reilu viikko tai pidempäänkin.

Vierailija

Kun olin 13v, niin minulta leikattiin. Muuten ei ollut mitään vuotoja/kipuja/turvotuksia/mustelmia, paitsi ensimmäisenä yönä heräsin kipuun ja tärinään kun paleli. Kipu saattoi johtua yön aikana tulleesta seisokista. Sekin kipu meni pian ohi. Alusta alkaen olin lähes normaalisti, paitsi että tietenkin vähän varoin. Vajaassa viikossa pystyin elämään täysin normaalisti, mutta varmuuden vuoksi vielä senkin jälkeen käytin jonkun aikaa löysempiä housuja.

Vierailija

Itselleni annettiin 2vko sairaslomaa. Minulla ei ainakaan olisi mitään tsäänssiä mennä 6 päivää leikkauksesta töihin, kun en saa edes housuja jalkaan! Toivottavasti kivut menisivät mahdollisimman nopeasti ohi. Helpottaa jo varmaan sitten, kun turvotus on laskenut ja haava parempi. Kai siihen terskan hankaukseen sitten tottuu pikku hiljaa. Kiitos hyvistä vastauksista!

Vierailija

Viikon verran meni minullakin ennen kuin elämä alkoi palautua normaaliksi. Huonona puolena on se, että sitten kun se terskan alue ei enää vaivaa, se on oikeasti melkein tunnoton. Iho sillä alueella on yhtä paksua kuin sormissa. Esim. suihinotto ei tunnu oikeastaan miltään.

Vierailija

En usko, että olisi tulehtunut. Ei oikeastaan tykytä eilä kuumota. Kipua ei ole muuta kuin kosketuksessa ja haava-alueella jonkin verran kutinaa. Kutina tuntuu aikalailla samalta kuin yleensäkin haavojen parantuessa

Vierailija

Oma kokemukseni ympärileikkauksesta, joka tehtiin itselleni aikuisiällä vähän aikaa sitten yksityisellä lääkäriasemalla. Paikallispuudutuksessa leikkaus ja heti sen jälkeen side peniksen ympärillä apteekin kautta bussilla kotiin. Tässä vaiheessa kävely ja kaikki sujui hyvin eikä ollut juurikaan kipua tai muutakaan. Puudutuskin saattoi vielä vähän olla voimassa. Kotona aloinkin syödä buranaa kohtuu paljon, en tiedä onko se hyvä asia syödä niitä kuitenkaan niin hirveästi koska pakkausselosteessa sanotaan että se heikentää veren hyytymistä. Side olisi pitänyt pitää seuraavaan päivään, mutta vaikka terskan kärki oli sitomatta niin sidehän kastui pissasta heti ensimmäisen wc-käynnin yhteydessä joten pakkohan se oli ottaa pois ettei bakteerit pääse haavaan. Penis oli melko hurjan näköinen ja verenvuotoa joutui pitkiä aikoja yrittää tyrehdyttää. Kannattaa hankkia etukäteen kotiin steriilejä sidetaitoksia millä painella.

Toipuminen on varmaan yksilöllistä ja riippuu paljon miten hyvin leikkaus onnistui. Itselläni se saattoi onnistua keskinkertaisesti. Iso ongelma oli pienet verenvuodot (tihkua ja tippoja) tietyistä kohdista leikkaushaavaa jotka lopulta vajaan 3 viikon päästä loppuivat kokonaan. Mutta koska niitä oli, niin jouduin laittamaan itse siteitä aina kun lähdin jonnekin ulos, ne oli myös pakko olla jos halusi kävellä housut jalassa koska terska oli niin kosketusherkkä. Isompia vuotoja, joita piti pitkään yrittää tyrehdyttää ei ollut kuin leikkauspäivänä, 2. päivänä ja 5. päivänä. Yölliset erektiot aiheuttivat myös niitä veritihkuja ja siksi pelkäsin yli kaiken niitä erektioita mille ei voi edes mitään. Erektiot oli todella kipeitä ja niitä oli monta kertaa yössä. Ja pelkäsin aina, että se repisi leikkaushaavan. Mutta noin 3 viikon päästä oli niin ihana kun pystyi ensimmäistä kertaa nukkumaan kunnolla kun erektiot ei enää sattunut. Leikkaushaavan ympärille oli muodostunut rupikerros, mutta se ilmeisesti ei ole huono asia, vaan haava voi jopa parantua rauhassa sen alla. Ruvet irtosivat myös siinä 3. viikolla. Yksi jatkuvasti ruven reunasta verta tihkuva kohta johtui, koska haava oli päässyt märkimään ruven alla. Paraneminen alkoi siinä kunnolla vasta kun rupi irtosi ja sen kohdan putsasi.

Terska ei ole minulla koskaan ollut paljaana ennen (kireän esinahan takia), joten leikkauksen jälkeen terskan tottuminen kosketukseen meni paljon aikaa. Muu osa siitä tottui aika hyvin parissa viikossa mutta koronan reunat oli tosi kosketusherkkiä vielä pari-kolme kuukautta. Ihan ensimmäiset päivät olivat aivan hirveitä, kipu oli kova pienestäkin hipaisusta.

Jotkut puhuvat, ettei ole sairaslomaa, tai on pari päivää, mutta en olisi voinnut kuvitellakaan lähteväni töihin ensimmäiseen pariin viikkoon siteiden käytön ja terskan herkkyyden takia. Onnistuin kyllä siteiden kanssa olemaan poissa kotona, mutta ne ei tahtoneet oikein pysyä jos käveli ja wc-käynnit oli oma operaationsa.

Leikkausjälki oli aika epätasainen ja siinä on kovahkoa arpea jonka toivon ajan myötä pehmenevän. Pahoin pelkään, että voi mennä vuosi tai enemmänkin. Voi sanoa että normaalitilaa ajatellen penis tuli 3 kuukaudessa kuitenkin täysin kivuttomaan tilaan myös ilman kosketusherkkyys tai hankausongelmia. Erektiopuolella on vielä ongelmia leikkausarven kanssa, ja muutenkin.. ei suju niin helposti enää.

Kalun paranemista odottaen

Kiitoksia varsin asiallisesta ketjusta. Tätä oli hyvä lukea, varsinkin kun ketju oli vielä suomeksi. Oma
kaluni operoitiin 12 päivää sitten. Verenvuodoilta olen välttynyt lähes kokonaan. Myöskään kipuja ei ole ollut. Kahtena ekana päivänä otin varmuuden vuoksi yhden buranan, mutta sitten lopetin, kun ei
oikeastaan kipuja ollut, lukuunottamatta näitä aamuöisiä stondiksia. Viimeisen kymmenen vuoden aikana en ole lainkaan aamustondikseen kiinnittänyt huomiota, mutta nyt parin viikon aikana joka ikinen aamu on heränyt hirmuiseen kipuun. Tosin stondiskipu on hellittänyt päivä päivältä ja enää itse kipu ei juurikaan haittaa. Tänään meinasin jo siitä kyrvän ja jalkojen kohdalta hiukan runkata, kun panettaa niin hitosti, mutta sitten tuli onneksi järki päähän, ettei hanki itselleen kovempaa stondista. Haavan repeäminen huollestuttaa.

Tämä oli pieni alustus. Nyt varsinaiseen asiaan. Leikkauksesta on 12 päivää ja mulla ei ole hajuakaan, miten leikkauskohta ja yleisesti tämä jäljelle jäänyt nahka tulevat asettumaan. Ainakin frenulum osa on vielä turvoksissa ja täysin jotenkin epäluonnollisen näköinen. Jotenkin huolestuttaa, että miten se sitten lopulta asettuu siten, että kalu näyttää jonkseenkin siistiltä ja normaalilta.

Tikkien pitäisi lähteä ensi viikolla itsestään. Ensimmäinen tikki/lanka lähti jo. Itse en haavaosaa näe.
Vaikea näin kuvailla, mutta se on vähän piilossa. Pitäisi repiä nahkaa taakse, jotta haava/leikkausosa
tulisi näkyviin. Sitä en tietenkään ole tehnyt.

Lähinnä olisin teiltä kysynyt, että milloin kalu on alkanut näyttää suhtkoht normaalilta ja milloin
olette pystyneet ensimmäisen kerran runkata. Ohjeissa lukee, että yhdyntää pitää välttää 4 - 5 viikkoa.
Oletteko olleet täysin kuivilla 5 viikkoa vai onko pystynyt runkata jo vähän ennen?

Terveisin,
operoitu 38 vuotias

Manna85

Se mitään pilalla ole :D! Oletko edes nähnyt leikattua? Paljon siistimpi ja parempi ottaa suihin. Ulkonäkö on myös kauniimpi kuin leikkaamattomalla.

Aplle tsemppiä, paraneminen varmaan kestää ja on kivuliasta.

Vierailija

Manna85 kirjoitti:
Se mitään pilalla ole :D! Oletko edes nähnyt leikattua? Paljon siistimpi ja parempi ottaa suihin. Ulkonäkö on myös kauniimpi kuin leikkaamattomalla.

Aplle tsemppiä, paraneminen varmaan kestää ja on kivuliasta.

Herkkä terska nahan alla puuttuu.
Kokemusta on, tuntoa on yhtä paljon kamelin hanurissa. Miten se on paremi suihin ottaessa?
Leikattu mies on karsea petikumppani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat