Vanhempieni, erityisesti isäni käytös
Mulla on ollut tässä parin vuoden aikana terveydellisiä ja tästä johtuen myös mielenterveydellisiä ongelmia. Jouduin lopettamaan koulun ja työt. Joo, oon 23v. Pääsin kuitenkin lukemaan liiketaloutta amkiin joku vuos sitten. Lopetin, kun ala ei kiinnostanut, enkä osannut.
No, isäni on ottanut asiakseen sitten dissata ja haukkua mua minkä ehtii. Esim. olin uuden vuoden Lapissa ystäväni kutsumana, hän järkkäsi reissun. Kun tulin takasin, faija sai jonkun raivarin "kuka v*ttu luulet olevas, ja ne sun kaverit, oot ihan paska, pukeudut vaan hienosti, serkkuskin (lähihoitaja) sua niin paljon parempi, sitä tätä ja tota". Sitten, saan kuulla "susta ei varmaan hoitsuks ois, ei ees lähihoitajaks, sulle sopis paremmin laitoshuoltajan työ", sitten, lähen kauppaan/viemään koiria hänen mielestään liian laittautuneena ja hienoissa vaatteissa. "Ei täällä tarvitse noin pukeutua, jumalauta on kumma, kun kauppaan pitää meikata, tai koiraa kun menee viemään, mitä sä esität", tässä nyt esimerkkejä, mut onks tää teistä normaalia käytöstä faijaltani? Tänään tulivat mökiltä, ja sain taas kuulla olevani paska ja mitähän kaikkea.
Kerron historiasta sen verran, et sieltä ei löydy mtn pahaa, tai mikä antais aihetta tohon käytökseen. Oon ollut aina normityyppi, C:n paperit lukiosta, lukio kyllä piteni 3.5v, ollut töissä ja matkustellut, on ollut harrastuksia.
Joo, mulla on kämppä haussa ja kouluhaut menossa, täs on ollut paljon kaikkea paskaa, mut silti, onks tää hänen käytös enää normaalin rajoissa?
Kommentit (133)
Ei ole normaalia.
Jostain syystä isäsi purkaa pahaa oloaan sinuun. Ehkä hän on pettynyt, kun elämäsi ei ole mennyt ihan hänen suunnitelmiensa mukaan.
Varmaan tilanne helpottaa, kun pääset omaan kämppään. Tsemppiä kouluhakuihin ja tulevaisuuteen muutenkin!
Kysäseppä, että mitä vikaa on laitoshuoltajan työssä ja olisko hänestä, muka tekemään kys. Työtä.
Onko pukeutumistyylisi muuttunut tai onko sitä arvosteltu aikaisemmin?
Kiitos kommenteista. Koen, että hän purkaa muhun kaiken paskan. Aina, jos on joku moittimisen aihe, jotain negatiivista, hän purkaa sen muhun. Saan kuunnella suoraa huutoa ja haistattelua päivässä n. 3h. :)
Kyllä sinun pitää ryhdistäytyä. Olet jo aikuinen ja asiat pitää hoitaa ja elämää rakentaa.
Isäsi käyttäytyy väärin ja huonosti. Toki en tiedä onko taustalla väsymys hoitaa sinun asioitasi.
Ylös ulos ja lenkille! Asiat järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kysäseppä, että mitä vikaa on laitoshuoltajan työssä ja olisko hänestä, muka tekemään kys. Työtä.
Onko pukeutumistyylisi muuttunut tai onko sitä arvosteltu aikaisemmin?
Ei oo muuttunut, tai oon kyllä vähän koittanut parantaa sitä nyt. Mutta oon aina tykännyt pukeutua siististi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinun pitää ryhdistäytyä. Olet jo aikuinen ja asiat pitää hoitaa ja elämää rakentaa.
Isäsi käyttäytyy väärin ja huonosti. Toki en tiedä onko taustalla väsymys hoitaa sinun asioitasi.
Ylös ulos ja lenkille! Asiat järjestykseen.
Ok. :(
Ap, mitä sun äitis asiasta tuumaa? Kai ny on tuumannut jo että ukko kuono kiinni?
Kuulostaa siltä, että isälläsi on itsellään ongelmia, joita purkaa sinuun. Surullinen tilanne, sillä jos hän ei itse näe omia vikojaan et voi kuin ottaa etäisyyttä, kenenkään ei tarvitse kuunnella tuollaista käytöstä. Minusta tässä ei ole väliä mitä itse olet tai et ole tehnyt, kuulostaa siltä että yrität järjestellä elämääsi pikku hiljaa, mutta vaikka olisitkin jotenkin heille tuottanut pettymyksen se ei oikeuta tuollaista huutoa ja vähättelyä. Aikuisen ihmisen pitää pystyä käsittelemään omat tunteensa niin, että niiden ilmaisu ei tuota tarpeetonta mielipahaa toiselle. Valitettavasti kuulostaa, ettei isäsi pysty siihen. Onko hän aiemmin lapsuudessasi ollut kontrolloiva tai suuttunut tarpeettomasti, kun et ole tehnyt niinkuin hän on olettanut?
Voimia, ja suosittelen ottamaan etäisyyttä, jos se on sinulle taloudellisesti mahdollista, jotta saatte molemmat rauhassa käsitellä omia asioitanne.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä sun äitis asiasta tuumaa? Kai ny on tuumannut jo että ukko kuono kiinni?
Seisoo vieressä hiljaa tai lähtee viemään koiria.. Ei puutu asiaan, tai jos puuttuu, niin komppaa faijaani.
Ei ole järkevää käytöstä. Kuulostaa vähän samalta kuin oma faija aikanaan.
Kaipa hän on ahdistunut ja huolissaan. Mutta ei osaa ilmaista sitä järkevästi, vaan purkaa pahan olonsa haukkumalla sinua.
Kuten eräässä toisessa ketjussa todettiin, se on huonoa käytöstä.
Mutta minkäs sille nyt voi...minä en mahtanut sille mitään. Tuntui, että aina kun elämässäni oli jokin ilon aihe, hän tuli ja haukkui sen. Tuntui kuin elämässäni ei olisi saanut olla isän mielestä mitään iloa.
Mutta koeta kestää. Toivottavasti asia ei varjosta elämääsi liian kauan.
Toivotan sinulle voimia ja positiivista mieltä kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seisoo vieressä hiljaa tai lähtee viemään koiria.. Ei puutu asiaan, tai jos puuttuu, niin komppaa faijaani.
Siis sun porukat yhdessä haukkuu sua kun pukeudut nätisti?
Hyvä ihminen, lähde vähän äkkiä sieltä, sun mielenterveys on vakavassa vaarassa. Vuokrakämppiä saa nopeallakin aikataululla jos ei oo nirso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun porukat yhdessä haukkuu sua kun pukeudut nätisti?
Hyvä ihminen, lähde vähän äkkiä sieltä, sun mielenterveys on vakavassa vaarassa. Vuokrakämppiä saa nopeallakin aikataululla jos ei oo nirso.
Kyllä vain. Olisivat tyytyväisiä, jos näyttäisin spurgulta ja asuisin ojan pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaa faijaasi? Harmillista. Älä anna heidän lykätä itsetuntoasi.
Riitelemään ei kannata ruveta, mutta älä anna heidän negatiivisuutensa pilata elämääsi.
Voi olla vanhemmille hankala paikka että lapsi on tuon ikäisenä kotona asumassa selvästi herkässä mielentilassa.
Haukkuminen ja arvostelu ovat täysin järjetöntä toimintaa olit mt-potilas tai et, mutta monet ihmiset toimivat järjettömästi vaikeissa tilanteissa.
Luultavasti teille kaikille olisi helpotus jos pystyisit siirtymään omaan kotiin: saisit itse päättää miten paljon ja minkälaista apua haluat, ja mistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vanhemmille hankala paikka että lapsi on tuon ikäisenä kotona asumassa selvästi herkässä mielentilassa.
Haukkuminen ja arvostelu ovat täysin järjetöntä toimintaa olit mt-potilas tai et, mutta monet ihmiset toimivat järjettömästi vaikeissa tilanteissa.
Luultavasti teille kaikille olisi helpotus jos pystyisit siirtymään omaan kotiin: saisit itse päättää miten paljon ja minkälaista apua haluat, ja mistä.
Mmm, ymmärrän, taloudellinen tilanne on huono. En kaipaa minkäänlaista apua. Kuulostaa aika nöyryyttävältä, mutta kiitos viestistä. :D
Ihan oikeutettua käytöstä isältäsi, kun et laita elämääsi järjestykseen, vaan juhlit ja laitat itsäsi. Hän on huolissaan ja purkaa sen kiukkuun. Todennäköisesti nuo mielenterveys ym. ongelmat ovat vain tekosyy opiskeluhaluttomuuden peittämiseksi. Oikeasti miekenterveysongelmainen ei jaksa keskittyä itsensä laittamiseen. Nyt itseäsi niskasta ja opiskelemaan...vetelehtimällä et pääse elämään käsiksi. Isäsi kielenkäyttö on rumaa, mutta kai teidän kotikieltänne.
Asut siis 23 v kotona ilman tulevaisuudensuunnitelmia?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeutettua käytöstä isältäsi, kun et laita elämääsi järjestykseen, vaan juhlit ja laitat itsäsi. Hän on huolissaan ja purkaa sen kiukkuun. Todennäköisesti nuo mielenterveys ym. ongelmat ovat vain tekosyy opiskeluhaluttomuuden peittämiseksi. Oikeasti miekenterveysongelmainen ei jaksa keskittyä itsensä laittamiseen. Nyt itseäsi niskasta ja opiskelemaan...vetelehtimällä et pääse elämään käsiksi. Isäsi kielenkäyttö on rumaa, mutta kai teidän kotikieltänne.
En juhli, oon käynyt ulkona kerran tänä vuonna + uutena vuotena tottakai. Haluan opiskelemaan, siks luen soteli-kokeeseen. Miten oot keksinyt vääntää aloituksesta jotain tämmöstä? Ei liity muhun, jos mun faijan kielenkäyttö on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Asut siis 23 v kotona ilman tulevaisuudensuunnitelmia?
Tulevaisuudensuunnitelmat on tässä: soteli-luvut: terveydenhoitajaksi. Jos en pääse->syksyllä lähihoitajaksi, koulu nopeutetusti kahteen vuoteen->tästä hoitsuksi->saan harkatkin sitten palkallisena.
Tavoite mulla on terveystiedon maisteri yms. joku tämmönen.
Kämppä kesällä Lumo:lta/syksyllä Hoas:lta.
Mulla on asp-tili, sairastumisen johdosta jouduin työttömäksi, joten ensiasunnon osto on viivästynyt.
No ei ole. Kysyisin että onko dementia alkanut kun ei osaa enää käyttäytyä. Viilentäisin myöskin välejä.