Lapsi virpomassa, kukaan ei avaa ovea
On ajat muuttuneet sitten -80-luvun ☹️
Kommentit (412)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, sori jos tästä on jo puhuttu. Mut siis, onko olemassa joku virpomisäppi tai joku, jota vois sellaisena käyttää? Vaikka googlemapsiin tms. karttasovellukseen tähdet ja osoitetiedot kellonaikoineen niihin koteihin, joihin virpojat ovat tervetulleita. Sitten vaan kännykän kanssa käymään karttaa läpi.
Nappi Naapurissa oli oma kategoria virpomiselle, mutta ainakaan meilläpäin ei näkynyt olevan kuin yksi ilmoitus omani lisäksi. Ollaan vastikään muutettu lapsiperheiden suosimalle asuinalueelle ja vaikka alaovet ovat auki ja omaan oveen laitoin lapun toivottaen virpojat tervetulleiksi, ei meillä käynyt ensimmäistäkään virpojaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on paluu 70-lukuun, jolloin oli tapana SOPIA virvottavan kanssa asiasta ennakkoon. Ei kierretty ympäri kyliä kymmenien rumien risujen kanssa, vaan oli vain pari ennalta sovittua tuttua virvottavaa, ja he saivat huolellisesti koristellut vitsat.
Höpistä, ei meillä ainakaan mitään tarvinnut sopia 70-luvulla. Ja kaikki virvottiin, kaikkihan nyt jotenkin toisensa kylillä tunsi, ja vaikkei tuntenutkaan niin siinähän sitä voi vaikka kysellä että ”kenenkä tyttöjä te ootte” jne.
Olette kyllä vaikean oloisia ihmisiä ajanvarauksienne ja lapsivihamielisen ”kerjäläis”asenteenne kanssa. Uskon kyllä että vaikeat ihmiset painottuvat keskivertoa huomattavasti enemmän täällä palstalla. Ehkä ap epäonnekseen asuu kulmakunnalla jolla on paljon av-mammoja..
MITÄ!? Aikuiset ihmiset! Lapsia olemme kaikki joskus olleet ja oksien teko on iso prosessi! Ei niitä sekunnissa tehdä! Lapset tykkäävät virpomisesta ja kyllä meidän ja naapurin lasten kaikki yhteensä 40 oksaa meni ja olivat maailman onnellisimpia saadessaan vaivanpalkkaa. Pitääkö kaikkien olla noin oma navan tuijottavia! Monia yksinasuvia ainakin piristi lasten oksien tuonti. Ja eivät soittaneet kelloa heille, joilla oli tieto ovessa.
Mulla jäi suklaat omiin käsiin kun yksikään pieni virpoja ei tullut :(
Enkä asu missään maalla..
En pystynyt avaamaan. Yksin kotona oksennustaudissa. Mutta ehkä kivempi lapsillekin, etteivät saaneet tartuntaa.
No meillä kävi eilen kolme virpojaa, mutta ihan oikeasti ne oksat... Ei siinä ollut yhtään kaunista, kontakti muovia ja yksi rusetti. Aivan surkeat oksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ajat muuttuneet sitten -80-luvun ☹️
80-luvulla ei todellakaan menty soittelemaan tuntemattomien ovikelloja sunnuntaisin. en tiedä missä käpykylässä olet lapsuutesi viettänyt.
Todellakin mentiin ja luottavaisin mielin. Ihan kaupungeissakin. Ihmisten ovikelloja soiteltiin. Sunnuntaisin, ajattele.
luterilainen kirjoitti:
Minä olen koko ikäni inhonnut tätä minulle kovin vierasta Karjalasta tuotua tapaa.
Olen varsinaissuomalaista sukua, eikä meidän perheessä ole milloinkaan jouduttu pääsiäisnameja kerjäämällä hankkimaan.
Koko ajatus kulkemisesta vieraiden ihmisten ovilla oksilla sohimassa on outo.
Lienee enemmän ortodoksisen kirkkokunnan touhuja...
Hospoti pomiloi...
En avaa ovea, suututtaa pimputtelukin.
Aion tehdä parhaani säilyäkseni tuoreena ja terveenä koko tulevan vuoden.
Mummi vm -56
Vaikutat oikein ihanalta mummilta. Minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
No meillä kävi eilen kolme virpojaa, mutta ihan oikeasti ne oksat... Ei siinä ollut yhtään kaunista, kontakti muovia ja yksi rusetti. Aivan surkeat oksat.
Kaikilla ei ole aikuista joka auttaisi tai ohjaisi tuossa touhussa.. meille jäi nyt nuo pari lapsen koristelemaa (minä autoin), ihania ovat ☺️ Muita virpojia ei käynyt, kovasti kyllä odotin 🙁 harmi jos tämä ihana tapa häviää pois ihmisten negatiivisten ja epäsosiaalisten asenteiden takia.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paluu 70-lukuun, jolloin oli tapana SOPIA virvottavan kanssa asiasta ennakkoon. Ei kierretty ympäri kyliä kymmenien rumien risujen kanssa, vaan oli vain pari ennalta sovittua tuttua virvottavaa, ja he saivat huolellisesti koristellut vitsat.
Höpistä, ei meillä ainakaan mitään tarvinnut sopia 70-luvulla. Ja kaikki virvottiin, kaikkihan nyt jotenkin toisensa kylillä tunsi, ja vaikkei tuntenutkaan niin siinähän sitä voi vaikka kysellä että ”kenenkä tyttöjä te ootte” jne.
Olette kyllä vaikean oloisia ihmisiä ajanvarauksienne ja lapsivihamielisen ”kerjäläis”asenteenne kanssa. Uskon kyllä että vaikeat ihmiset painottuvat keskivertoa huomattavasti enemmän täällä palstalla. Ehkä ap epäonnekseen asuu kulmakunnalla jolla on paljon av-mammoja..
Ps. Lisään: silloin ei muutenkaan tarvinnut ilmoitella kyläilystä etukäteen, oli ihan hyvän tavan mukaista vain ilmestyä paikalle. Ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään päästää lasta/lapsia soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja. Tälläkin palstalla näkee millaisia tapauksia on avohoidossa nykyaikana...
Jep, ja kidnappaukset vaan lisääntyy.
Kar0l96m21 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään päästää lasta/lapsia soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja. Tälläkin palstalla näkee millaisia tapauksia on avohoidossa nykyaikana...
Jep, ja kidnappaukset vaan lisääntyy.
Joo, lööpit onki vuosien ajan huutaneet näihin aikoihin kidnapattujen lasten perään...
Kaikessa voi käyttää järkeä ja opettaa lapsia toimimaan varovasti
Vierailija kirjoitti:
FarkMerkErk kirjoitti:
Laittakaa ulisijat lappu oveen EI VIRPOJIA.
Meitin muksut kahtena päivänä tuntikausia väsänneet noita oksia ja naapurit vannottaneet että tulkaahan tänäkin vuonna.
On opetettu, että kaikki ei halua virpojia tai eivät ole muistaneet ostaa karkkia. Viime vuonna olivat antaneet vanhalle mummulle oksan vaikka oli ensin sanonut ettei ole palkkaa antaa..
Oppiipa tutustumaan uusiinkin naapureihin.
Minäkin sain parikymppisenä kloppina oksan vaikka minulla ei ollut mitään karkkia antaa. Jotenkin siinä tuli niin liikuttunut olo että annoin viimeiset tupakkarahani virpojille. Oli pakko sitten pummata kaverilta rahaa tupakkaan.
-M33
Kun lukee osan kommentteja, niin huomaa kyllä että amerikkalainen minä-minä-minä kulttuuri on hyvin iskostunut.
Nykyään kaikki vaan valittaa, nillittää ja kaikesta mielensä pahoittaa. Tämä virpominenkin, voi herran jestas että on outoa että tollasestakin ihmiset ottavat kierrosta.
Vetäkää ihmiset se päänne pois sieltä perseestä joskus!
Itse en ainakaan ikinä avaa millekkään virpoville räkänokille ovea
Meillä oli ostettuna karkkipussi, josta minä enkä mieheni niin välittäneet, joten karkit laitettiin pieniin pusseihin ja kaikki meni. Kolme porukkaa kävi. Sitten kun karkit loppui ja ovikello soi, niin ei viitsinyt avata, koska ei ollut mitään annettavaa enää.
Olimme itse oleet edellisenä iltana ystävillä istumassa iltaa.
Aamulla mies heräsi ovikelloon, mutta ei avannut ovea.
Olimme lapsettomina unohtaneet koko pääsiäisen..
Mun mielestä on ihan tyhmää, että kun kuitenkin kyseessä on tällainen vanha perinne, ollaan sitä alettu yhtäkkiä verrata kerjäämiseen. Jos ei siitä tykkää, voi tosiaan olla avaamatta ovea tai päästämättä omia lapsia virpomaan, mutta ihan typerää tällainen nillittäminen! Antakaa niiden virpoa, jotka tätä perinnettä haluavat jatkaa. Moni kuitenkin myös ilahtuu virpojista!
Itse kun harmittelen ettei yksikään lapsi käynyt virpomassa, vaikka kindermunia olin ostanut palkaksi :( serpentiini oli ovessa. Harmittavan vähän on trulleja nykyään liikenteessä. Lapsena tämä oli joulun jälkeen paras päivä vuodessa <3