Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi virpomassa, kukaan ei avaa ovea

Vierailija
25.03.2018 |

On ajat muuttuneet sitten -80-luvun ☹️

Kommentit (412)

Vierailija
241/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käynyt kuin kaksi tyttöä parina. Olin kyllä itse poissa 930-12. Olin varannut 15 palkintoa, koska laskin taloyhtiössämme olevan 9 mahdollista virpojaa.

Musta tuo hommeli on lapsille ihan hauska, vaikka tarkoitus nyt ei olekaan se alkuperäinen tai terveyden yms toivottaminen. Halloween-kerjuusta en pidä, se on liiallista jenkkiapinointia.

Mulla oli pari poikalasta aikoinaan. Halusivat virpoa, olivat tuolloin 3 ja 5. Lopulta myönnyin, puin ja meikkasin heidät noidiksi. Eivät uskaltaneet yksin liikkeelle naapureihin ja meinasin revetä naurusta kun toivottivat lopuksi: pizza sulle, palkka mulle. Pizza oli tutumpi sana kuin vitsa. Oli minusta todella tympeää, kun ovinaapuri veti ovensa kiinni sanomatta mitään, vaikka tunsimme toisemme.

Eräs naapuri sai lasteni ikuiset sympatiat, koska ei ollut muistanut varata mitään, mutta antoi heille pari euroa rahaa. Silläkin asia selvisi.

Seuraavina vuosina sanoin päättäväisesti, että nyt on niin, että minä ostan teille pääsiäisnamut eikä virvota enää. Johtui siitäkin, että erään köyhemmän, omituisen ja tylymmän perheen poika tuli ruinaamaan meiltä niitä höyheniä ja tykötarpeita. Hän oli saanut leikkiä lasteni lelulla monet vuodet, koska vanhempansa eivät ostaneet mitään leluja. Mittani vain täyttyi. Olin itse yksinhuoltaja enkä voinut enää tarjota naapuriperheelle kaikenlaista. Edes palloa ei lapselle hankittu, vaan meidän piti sekin tarjota.

Säälittihän se, mutta rahkeeni eivät enää riittäneet ja tämä poika olisi ollut rohmuamassa komeimmat koristeet. Pyysin että sanoisi vanhemmilleen, mutta ei sieltä mitään tullut hänelle. Pysyivät koko päivän sitten suljettujen ovien ja verhojen takana ja seuraavana päivänä poika tuli rehentelemään ilmeisesti kuvitelluilla pääsiäismunilla ja -herkuilla. Sääli, mutta en kyennyt enää tarjoamaan viihdykettä, vaikka olikin lapsi. Jätti pahan muiston.

Vierailija
242/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan oikeasti ei ovikello toimi. Tai sitten se on pois päältä, en tiedä, juuri muutettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luterilainen kirjoitti:

Minä olen koko ikäni inhonnut tätä minulle kovin vierasta Karjalasta tuotua tapaa. 

Olen varsinaissuomalaista sukua, eikä meidän perheessä ole milloinkaan jouduttu pääsiäisnameja kerjäämällä hankkimaan.

Koko ajatus kulkemisesta vieraiden ihmisten ovilla oksilla sohimassa on outo.

Lienee enemmän ortodoksisen kirkkokunnan touhuja...

Hospoti pomiloi...

En avaa ovea, suututtaa pimputtelukin.

Aion tehdä parhaani säilyäkseni tuoreena ja terveenä koko tulevan vuoden.

Mummi vm -56

Se on kylläkin GOSPODI POMILUI eli HERRA, ARMAHDA.

Minäkin olen varsinaissuomalainen. Meillä virvotaan, virvottiin jo omassa lapsuudessa ja äitinikin lapsuudessa.

Äm mä vm. -75

Vierailija
244/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on erilaista nykyään, että oikein pukeudutaan noidiksi.  Alkoikohan se joskus 90-luvulla.  Ennen mentiin ihan tavallisissa vaatteissa.   Virpomisvitsojakin koristeltiin ennen kreppipaperinauhoilla, ei höyhenillä. 

Meillä oltiin noitia jo 70-luvulla. Höyhenillä koristeltiin vitsat, ei siitä kylän ainoasta kaupasta muita vitsankoristeluhörhöjä edes saanut.

Vierailija
245/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween-kerjäykset pitäis lopettaa kokonaan ja jättää vaan tää virpomisperinne.

Itse olin tänään töissä, niin en voinut avata ovea.

Vanhemmilla rapun ovi on kokonaan lukossa, niin ei tule virpojia.

Vierailija
246/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ei tuntemattomille avata ovea. Mikset itse osta lapsellesi pääsiäissuklaita sen sijasta, että lähetät kerjäämään muilta? Lapsi parka.

Eiköhän jokainen joka antaa lapsen virpoa osta itsekin kotiin niitä pääsiäismunia. Eihän siinä ole kyse rahasta vaan siitä, että lapset saavat viettää hauskan päivän. Meilläkin kulhot täynnä kindereitä virpojia varten ja olisi tullut huomattavasti halvemmaksi ostaa vain omille, kuin maksaa lisäksi paljon koristeista ja päästää ”kerjäämään”.

Vierailija
247/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on erilaista nykyään, että oikein pukeudutaan noidiksi.  Alkoikohan se joskus 90-luvulla.  Ennen mentiin ihan tavallisissa vaatteissa.   Virpomisvitsojakin koristeltiin ennen kreppipaperinauhoilla, ei höyhenillä. 

Meillä oltiin noitia jo 70-luvulla. Höyhenillä koristeltiin vitsat, ei siitä kylän ainoasta kaupasta muita vitsankoristeluhörhöjä edes saanut.

Jep, ainahan on noidiksi pukeuduttu ja höyhenillä koristeltu vitsat.

Siinä meneekin hyvin aikaa, parikin päivää, edellisenä päivänä kun koristelee ne vitsat, sit seuraavana pukeutuu ja kiertelee, eikä siinä pääasia ole se mitä saadaan palkaksi, toki kivaa on että jokainen edes jotain pientä antaa, mut silti se askartelu ja muu on siinä se pääasia. Ainakin niin meillä lapsena oli kun käytiin virpomassa.

Vierailija
248/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovikoodi mutten olisi aukaissut ovae koska ei ollut mitään antamista, rahaa mutta en anna periaatteessa

Vierailija
249/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa vaan tulla alanuolta, mutta ei minulla ole rahaa ostaa karkkeja ja suklaamunia muille kuin omille lapsille. (Eivätkä he käyneet tänään virpomassa, vaan hankitaan heille pääsiäiseksi herkkuja). Näin töistä tullessa, kuinka yhdellä ovella oli kuusi virpojaa yhtä aikaa. Tusina heitä, ja aika paljon rahaa saa tuhlata "turhuuteen". 

Kaupasta saa halvimmillaan ~~0,35€ suklaamunia. Tai vaikka oukkidoukkeja. Tarkoitus ei ole nyt haastaa riitaa/väitellä, vaan tuoda esille että muutamalla eurolla saa kyllä ihan pajunoksan arvoista tavaraa :)

Joo, tai ostaa jotain halpoja karkkipusseja, esim pussi pieniä suklaamunia (n 10 kpl) maksaa alle euron, ja mun mielestä siitä voi antaa jo useammalle virpojalle. Ei kai sen palkan tarvii olla rahallisesti kallis, eikä ole tarkoitus yhdestä paikasta saada sylin täydeltä karkkia.

Meille lapsena ainakin oli pääasia että päästiin virpomaan ja että jokainen antoi edes jotain, vaikka markan kolikon jos ei ollut varannut karkkia (nykyrahaksi muutettuna siis joitain kymmeniä senttejä) enempi me ihmeteltiin niitä jotka antoi tosi paljon palkkaa.

Vierailija
250/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kukaan käynyt mun ovella. Tosin tässä ei asu lapsia ja ovet lukossa.

Vierailija
251/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

FarkMerkErk kirjoitti:

Laittakaa ulisijat lappu oveen EI VIRPOJIA.

Meitin muksut kahtena päivänä tuntikausia väsänneet noita oksia ja naapurit vannottaneet että tulkaahan tänäkin vuonna.

On opetettu, että kaikki ei halua virpojia tai eivät ole muistaneet ostaa karkkia. Viime vuonna olivat antaneet vanhalle mummulle oksan vaikka oli ensin sanonut ettei ole palkkaa antaa..

Oppiipa tutustumaan uusiinkin naapureihin.

Minäkin sain parikymppisenä kloppina oksan vaikka minulla ei ollut mitään karkkia antaa. Jotenkin siinä tuli niin liikuttunut olo että annoin viimeiset tupakkarahani virpojille. Oli pakko sitten pummata kaverilta rahaa tupakkaan.

-M33

Vierailija
252/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käynyt 6 virpojaa, kaikki ovat kysyneet ensin saako virpoa.

Jostain kumman syystä virpojat näyttävät nostavan osan verenpaineen pilviin. Ettekö ole itse aikoinaan virponeet? Onko äiti kieltänyt?

Mielestäni hauska perinne.

Nykyinen kerjäysvirpominen keksittiin 80-luvulla. Sitä ennen ei lapsilaumoja käynyt ovilla pimpottelemassa ja vaatimassa rahaa.

Tarkoitatko että vanhat pierut täällä vain mieltänsä pahoittaa virpomisesta?

Vierailija
253/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ajat muuttuneet sitten -80-luvun ☹️

Mitäpä jos säästäisit kaljarahoistasi lapsellesi pääsiäismuniin rahaa, piiloittaisit sitten munia erilaisiin jemmoihin kotona ja lapsesi asisi niitä etsiä ja pitää ja syödä omaan tahtiin. Se olisi se juttu, jonka lapsesi muistaa kiitollisena vielä aikuisenakin, etä kun äiti oli niin kiva. Kerjääminen ovelta ovelle ei ole enää tätä päivää. Uskokaa jo.

Tämä on totta. Meillä ei lähdetty virpomaan, mutta äiti piilotti kotona tiettyihin huoneisiin pääsiäismunia ja niitä etsittiin sisarusten kanssa. Oli vielä sellainen sääntö, että jokainen sai ottaa vain yhden "joka lajia" eli oli erilaisia muumi-, kinder- ja mitä näitä nyt onkaan pääsiäismunia ja vain ensimmäisen löytämänsä sai pitää, muut piti jättää paikalleen toisten löydettäväksi.

Ihanan amerikkalaista.

Vierailija
254/412 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tuosta - ikävää... Ne, jotka eivät halua virpojia ovelleen, voisivat laittaa lapun, niin ei tarvitse häiriintyä ovikellon soitoista ja lastenkaan ei tarvitse vaivautua. Eipä meillä päin virpojia juuri näkynytkään, yksi ainoa tuttu virpoja kävi ovella, ja yhden näin kävelevän tomerasti talomme ohi. 

Ikävin juttu, minkä olen kuullut, oli kun joku valopää oli kyllä avannut ovensa, mutta karjunut sitten lapsille, että mitä v......a te täällä teette, painukaa helvettiin. Tosi fiksua, aikuinen ihminen! 

Vierailija
255/412 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto miten täällä suhtaudutaan näinkin viattomaan asiaan kuin virpomiseen. Se on hauskaa ja jännää ajanviettoa lapsille! Pitääkö kaiken olla niin vakavaa?

Itselläni ei ole lapsia, mutta tuollainen muiden harmiton huvittelu ei ole minulta mitenkään pois eikä se ärsytä.

Vierailija
256/412 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy virpomassa vain naapurin lapsikatras, täälläpäin korvessa ei vieraita virpojia kulje. Minäkin olin autuaallisesti unohtanut koko virpomistouhun, mutta minä kyllä jaksan ottaa nämä pienet virpojat vastaan. Nämäkin lapsukaiset ovat aina teemaan sopivasti pikkunoitia, ja todella kauniisti kiittävät, vaikka eivät rahaa saakaan. Pidetään mieluumin tämä kotimainen virpomisperinne, kuin amerikkalainen halloween hapatus. Siihen halloween leikkiin en minäkään mukaan lähde.

Vierailija
257/412 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli kaunis, aurinkoinen päivä. Me oltiin kuten yleensä viikonloppuisin ulkona, ei kotona päivystämässä mahdollisia virpojia.

Vierailija
258/412 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitettiin taloyhtiön (kerrostalo) ilmoitustaululle varoitusviesti hyvissä ajoin, ja se toimi oikein hyvin. Oman talon ulkopuolella lapset virpoivat muutaman täsmäkohteen, jotka olivat kaikki tuttuja.

Vierailija
259/412 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpomis-karnevaalit lienee vain Etelä-Suomen ilmiö, missä lapset käyvät porukalla ja soittelevat tuntemattomien ovikelloja.

Asun Itä-Suomessa Joensuussa ja täällä on paljon ortodokseja ja vaalitaan karjalaisia perinteitä ja kirkossakin oli paljon virpomavitsoja siunattavana, mutta virpojia yksin ei kadulla juuri näy, saati että soittelisivat ihmisten ovikelloja.

Virpojat tulevat vanhempien seurassa ja mukanaan vain yksi virpomavitsa ja käyvät virpomassa vain läheisiään - isovanhempia, sukulaisia, ystäviä jne. ja lapsilla olivat ihan normi vaatteet päällä ja tapaamiset sovitaan etukäteen. Tiesin tasan tarkkaan, ketä meillekin tulee virpimaan.

Ihmettelen, miten vanhemmat altistavat lasten turvallisuuden, kun laskevat lapsensa ventovieraiden oville, kun vastaanotto voi olla millainen tahansa. Ja oma lukunsa on vielä huonokuntoiset vanhukset.

Vierailija
260/412 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paluu 70-lukuun, jolloin oli tapana SOPIA virvottavan kanssa asiasta ennakkoon. Ei kierretty ympäri kyliä kymmenien rumien risujen kanssa, vaan oli vain pari ennalta sovittua tuttua virvottavaa, ja he saivat huolellisesti koristellut vitsat.