Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää minulle, miksi miehiä ja naisia väittelee tohtoriksi yhtä paljon, mutta suurempi osa professoreista ym. on miehiä?

Vierailija
24.03.2018 |

Thl:n mukaan:
"Tutkijanuralla ilmenee kolmenlaista sukupuolen mukaista eriytymistä. Vertikaalinen eriytyminen merkitsee sitä, että mitä korkeammalle tieteen hierarkiassa noustaan, sitä pienempi on naisten osuus. Horisontaalinen eriytyminen on tieteenalojen välistä ja sisäistä. Työsuhteen laatuun liittyvä eriytyminen tarkoittaa työn määräaikaisuutta, joka on yleisempää naisten keskuudessa."
https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/koulutus/tiede-ja-tutkimus

Toisin sanoen eri tieteenalat ovat eri tavoin sukupuolittuneita, mutta naisia on selvästi vähemmän akateemisen hierarkian ylemmillä portailla ja naiset ovat lisäksi huonommissa (lyhyissä ja määräaikaisissa) työsuhteissa.

Miksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta miespuolisia opiskelijoita ainakin naisvaltaisella tieteenalalla selvästi kannustetaan tohtoriksi enemmän kuin naisia. 

Vierailija
2/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan täältä kannata etsiä vastausta. Kokeile googlettaa, aloituksen perusteella osaat sen varmaan ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvävelikerho. Mutta myös se, että professorit ovat paljolti vanhempaa sukupolvea.

Eikä se hyvävelikerho ole automaattisesti mitään tietoista sukupuolen suosimista. Olen kuitenkin istunut opiskelijajäsenenä sen verran monessa virantäyttökomiteassa ja käynyt sen lisäksi lukuisilla virantäyttöluennoilla, että olen huomannut suhteiden vaikuttavan erittäin paljon.

Vierailija
4/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta miespuolisia opiskelijoita ainakin naisvaltaisella tieteenalalla selvästi kannustetaan tohtoriksi enemmän kuin naisia. 

Tämä on hyvä huomio. Omalla naisvaltaisella alalla vähäiset miehet saavat myös kohtuuttomasti huomiota ja ohjausta verrattuna yhtä päteviin tai jopa pätevämpiin naisiin. Kandi- ja maisteriopiskelijoista vain 10% on miehiä, mutta jatko-opiskelijoista melkein puolet.

Outoa.

Vierailija
5/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei selitä kaikkea, mutta tohtorin tutkintohan ei ole akateemisen pätevöitymisen päätepiste. Professorit valitaan niiden joukosta, joilla on takanaan pitkä akateeminen ura.

Perinteisesti miesvaltaisilla aloilla ei ole professorien ikäluokassa juurikaan naisia. Vaikka heitä on nyt kasvamassa ja väittelee, se näkyy korkeimmalla tasolla vasta 15-20 vuoden päästä.

Vierailija
6/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kysymyksiä, joihin ei saa täällä rehellisesti vastata, joten googlatkaa itse.

Vierailija
7/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä kysymyksiä, joihin ei saa täällä rehellisesti vastata, joten googlatkaa itse.

Prööt prööt

Vierailija
8/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä huomio. Omalla naisvaltaisella alalla vähäiset miehet saavat myös kohtuuttomasti huomiota ja ohjausta verrattuna yhtä päteviin tai jopa pätevämpiin naisiin. Kandi- ja maisteriopiskelijoista vain 10% on miehiä, mutta jatko-opiskelijoista melkein puolet.

Outoa.

Vähän kuin kaupan kassalla on melkein pelkästään naisia, mutta kauppiaina miehiä.

Vierailija
9/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvävelikerho. Mutta myös se, että professorit ovat paljolti vanhempaa sukupolvea.

Eikä se hyvävelikerho ole automaattisesti mitään tietoista sukupuolen suosimista. Olen kuitenkin istunut opiskelijajäsenenä sen verran monessa virantäyttökomiteassa ja käynyt sen lisäksi lukuisilla virantäyttöluennoilla, että olen huomannut suhteiden vaikuttavan erittäin paljon.

Siis nimenomaan naisten syrjintä on usein tiedostamatonta. Tutkimuksissa on havaittu, että miehet arvotetaan naisia helpommin pätevämmiksi ja toisaalta miesten tavoin käyttäytyviä naisia pidetään aggressiivisina ja hyökkäävinä.

Vierailija
10/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nimenomaan naisten syrjintä on usein tiedostamatonta. Tutkimuksissa on havaittu, että miehet arvotetaan naisia helpommin pätevämmiksi ja toisaalta miesten tavoin käyttäytyviä naisia pidetään aggressiivisina ja hyökkäävinä.

Pitää varmaan paikkansa. Tosin ujoja ja epäsosiaalisempia miehiäkin usein syrjitään. Ei miehet ole mikään yksi ja yhtenäinen joukko. Ärsyttää suunnattomasti, kun aina puhutaan vain miehet vs naiset.

Vierailija
11/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska penis.

Vierailija
12/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä  veikkaan että oikea osoite kysymykselle on  tiedemaailma, ei av-palsta. Fiksu ois  tiennyt tuon, tyhmä kyselee asiaa täältä.

Vierailija
13/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan paikkansa. Tosin ujoja ja epäsosiaalisempia miehiäkin usein syrjitään. Ei miehet ole mikään yksi ja yhtenäinen joukko. Ärsyttää suunnattomasti, kun aina puhutaan vain miehet vs naiset.

Ongelma onkin siinä, että nämä ujot miehet eivät vastaa ihanteena pidetyn miehisyyden mallia.

Vierailija
14/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä  veikkaan että oikea osoite kysymykselle on  tiedemaailma, ei av-palsta. Fiksu ois  tiennyt tuon, tyhmä kyselee asiaa täältä.

Sinä varmaan sitten fiksuna tiedät, kehen ottaa yhteyttä "tiedemaailmassa"...

Aina jaksaa hämmästyttää, ettei porukka tajua täällä olevan paljon tutkijoita ja väikkärintekijöitä. Ap

Vierailija
15/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin siinä, että nämä ujot miehet eivät vastaa ihanteena pidetyn miehisyyden mallia.

Aivan, ja sitten kun paasataan niitä miehet sitä ja naiset tätä, niin kaikkien miesten oletetaan kuuluvan siihen ihanteelliseen miehisyyteen. Sen takia itseäni ei kiinnosta pätkääkään kuunnella sitä valitusta, koska itse miehenä koen myös paljon syrjintää.

Vierailija
16/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä varmaan sitten fiksuna tiedät, kehen ottaa yhteyttä "tiedemaailmassa"...

Aina jaksaa hämmästyttää, ettei porukka tajua täällä olevan paljon tutkijoita ja väikkärintekijöitä. Ap

Ehkäpä se onkin siitä kiinni, ettei tallaisella foorumilla älykkäät ihmiset halua lietsoa sotaa sukupuolten välille, kun tiedetään mitä keskustelun taso on.

-eri

Vierailija
17/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ja sitten kun paasataan niitä miehet sitä ja naiset tätä, niin kaikkien miesten oletetaan kuuluvan siihen ihanteelliseen miehisyyteen. Sen takia itseäni ei kiinnosta pätkääkään kuunnella sitä valitusta, koska itse miehenä koen myös paljon syrjintää.

Eikä oleteta. Ihan ymmärrettävää että siitä keskustelusta tulee sulle olo, että sinulle ei ole siinä sijaa. Mutta kyllä olet tuon asian suhteen myös aika herkkänahkainen jos se estää sinua kuulemasta ilman vääristymiä mitä puhujat sanovat ja tarkoittavat.

Vierailija
18/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se ankara akateeminen rahoituskilpailu ja pätkätöittäminen liittyy asiaan. Kun kilpailu käy veriseksi, voisi kuvitella vaikka sen naisten perhe-efektin korostuvan entisestään.

Vierailija
19/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkostoitumistako tarkoitat? Luulen, että ihan yksin tuolla ei asia selity. Miehet ovat luonnostaan keskimäärin kunnianhimoisempia ja uraorientoitunempia ja viettävät vähemmän aikaa perhettä luomassa ja lapsia hoitamassa. Miehet ovat myös yliedustettuna siellä kaikkein älykkäimpien joukossa, joten olisi outoa, jos kaikki tämä ei tieteen huipulla jotenkin näkyisi.

Vierailija
20/29 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on ihan se, että edetäkseen professoriksi pitäisi panostaa töihin paljon juuri siinä vaiheessa, kun on myös järkevä aika hankkia lapsia ja lapset ovat pieniä. Minä en ainakaan halunnut jäädä lapsettomaksi tieteellisen uran vuoksi ja halusin viettää aikaa lasten kanssa silloin, kun he olivat pieniä.

Eräs naispuolinen tohtori, josta ei tullut professoria