Luetellaan lapsuudessamme kiertäneitä urbaanilegendoja
Aloitan tällä jonka kaikki ovat kuulleet. Eli joku poika pyöräili pakkasessa ilman pipoa, aivot jäätyivät ja poika kuoli.
Tätä leviteltiin ahkerasti kun olin ekaluokalla ja kyllä pysyi pakkasella tiukasti pipo päässä :D
Kommentit (845)
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla, kun mikrot yleistyi, kerrottiin vanhan mummon yrittäneen kuivattaa märkää pestyä kissaa mikrossa. Noh kissahan kuoli. Oli aiemmin kissa kuivatellut uuninpangolla.
Tosin olen tähän tarinaan törmännyt 90-luvulla amerikkalaisen naisystävän kertomana.
Taitaa olla urbaanilegenda?
Sen muistan, että 90-luvulla oli ihan "yleistä tietoa", että kaikkien mikroaaltouunien käyttöohjeissa oli englanniksi erikseen maininta siitä, ettei mikroon saa laittaa kissaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla, kun mikrot yleistyi, kerrottiin vanhan mummon yrittäneen kuivattaa märkää pestyä kissaa mikrossa. Noh kissahan kuoli. Oli aiemmin kissa kuivatellut uuninpangolla.
Tosin olen tähän tarinaan törmännyt 90-luvulla amerikkalaisen naisystävän kertomana.
Taitaa olla urbaanilegenda?Ne vanhat mikrot olivat myös vaarallisia, koska säteily ei aina loppunut, kun luukku avattiin. Eräältäkin perheenäidistä oli pitänyt amputoida käsi, kun se oli ottanut mikrosta ruokaa ja käsi oli alkanut kypsyä.
Ihan hirveästi liikkui näitä amputoimiseen johtaneita juttuja silloin. Kumma kun ei puolet kylästä ollut kädettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitan tällä jonka kaikki ovat kuulleet. Eli joku poika pyöräili pakkasessa ilman pipoa, aivot jäätyivät ja poika kuoli.
Tätä leviteltiin ahkerasti kun olin ekaluokalla ja kyllä pysyi pakkasella tiukasti pipo päässä :D
Olin kirjoittamassa tätä samaa ja kas kas se oli heti tässä ekana. Tai oikeastaan tästä oli monia eri versioita. Muistan ainakin että mopo versiokin oli eli kundi ajoi mopolla pakkasella ja ilman pipoa. Kun pysähtyi ja otti kypärän pois niin aivot ja pää oli jääkalikkaa vaan. Muistaakseni oli vielä jotain sellasta että kun otti kypärän pois niin pää hajosi palasiksi tai kahtia kun oli jäätä vain ja kypärä oli pitänyt sitä kasassa.
Kauhutarinoista huolimatta ei pipoa käytetty ainakaan 1980 luvun puolessavälissä yläasteella!
En kyllä ikinä pitänyt silloin pipoa, mutta siitä pidin huolen, etten lähde ulos tukka märkänä. Meillä päin juttu meni niin, että poika lähti mopoilemaan/pyöräilemään heti suihkusta tultuaan ja hiukset olivat märät ja siksi aivot jäätyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syönnin jälkeen menee uimaan, uppoaa pohjaan kuin kivi.
Koska silloin iskee kramppi.
Joka tulee kaikille.
Joka johtaa takuuvarmasti hukkumiseen.
Ehkä lähipiirini on jotenkin poikkeuksellisen vesipelkoista sakkia, mutta suonenveto ja kramppi olisivat voineet juttujen perusteella olla järvenpohjaan ilmestyvä musta aukko. Isoäitini varoitteli aina suonenvedosta, koska se kun iskee (kuten aivan takuuvarmasti oli iskenyt tutun-tutun-tutulle) on peli pelattu. Jopa nuoret tutut ovat varoitelleet tästä ja kysyneet, että eikö minua avovesiuinnissa pelota että hukun suonenvedon takia. Vastaukseni "no sitten jatkan uintia tai kellun ja kiroan sitä etten nyt varmasti pääse palkintosijoille" on aiheuttanut hämmennystä.
Mulle on tullut uidessa suonenveto. Oli totta puhuen aika paniikin paikka. Onneksi olin lähellä rantaa. Ehkä kylmäpäisempi uimari ei olisi pelästynyt, mutta minä kyllä säikähdin.
Vierailija kirjoitti:
Jos istuu esim. uimahallissa vahingossa miehen pyyhkeen päälle, voi tulla raskaaksi.
Tai sukupuolitaudin. Sama koskee julkisten vessojen istuimia
Mentolisavukkeiden polttaminen aiheuttaa naisilla emättimen kuivumisen.
Mä muistan et tosta orbit purkasta oli joku et saa syövän..ja mustekystä oli,että jos piirtää ihoon se imeytyy vereen se muste ja tulee verenmyrkytys😁Myös tuo uimahyppy on tuutu, että jos hyppää vahingossa mahalleen, maha repeää ja tulee suolet pihalle😱
Joku "karpo" sanoi, että ilmastonmuutos tuhoaa maapallon.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki tuntevat jonkun, joka tuntee jonkun jonka kissa on kuollut pesukoneessa tai kuivausrummussa. Usein se on hieno rotukissa ja lapsettoman pariskunnan silmäterä.
En tarkoita ettei näin voisi käydä.
Meidän naapurin kissa todella pestiin koneessa, ja lapsiperhe oli kyseessä. Heidän papukaijansakin karkasi.
Kun aloitettiin oppikoulua 1971 niin kerrottiin nama vakavana että teistä tuskin tulee ylioppilaita koska peruskoulu tulee ja ylioppilastutkinto lakkautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymälävaras, jonka aivot jäätyivät karvahatun sisään piilotetun pakastebroilerin tms. vuoksi.
Eiks tää oo Reinikaisesta?
Juu. Maailmanhistoria ei kerta kaikkisesti tunnet tätä urbaanilegendaa ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ehkä ole urbaanilegenda, mutta samaan sarjaan: jos kylässä tai kaupunginosassa on isohko vanha rakennus, tyypillisesti kirkko, se on vahingossa rakennettu vanhan mittajärjestelmän mukaisilla mitoilla, vaikka oli suunniteltu metrisen järjestelmän mukaan.
Kerimäen kirkko on juuri sellainen, jonkun rakennusmestarin tekemän laskuvirheen takia tuli n 5 kertaa liian isoksi kuin piti!
Vierailija kirjoitti:
Kerran kiersi koululla huhu, että Allu Tuppurainen olisi tehnyt itsemurhan, koska hänet tunnettiin vain Rölli-peikkona. Ennen nettiaikaa sitä oli vaikea todistaa sen enempää oikeaksi kuin vääräksikään.
...mutta masa niemi teki..."on niin hyvä olla kun on pelkkä nolla"..oli kyllästynyt pekan ja pätkän pätkän rooleihin ja lopulta kun ei ollut sitäkään roolia niin...
Liian monta sivua, en jaksa lukea kaikkia, ehkä tämä oli jo täällä, mutta kertauksen vuoksi:
Punkkari istuu mummoa vastapäätä metrossa ja mummo alkaa nalkuttaan, että kato nyt ittees ja ootko edes töissä ja jäkätijää. Sitten tulee tarkastajat vaunuun ja punkkari nappaa mummon kertalipun ja syö sen. Kun tarkastajat tulee, niin punkkari näyttää omaa kuukausilippuaan ja vaikka mummo yrittää selittää, että poika söi lipun, niin tarkastajat ei tietenkään usko. Tämä kiersi 80-luvulla Helsingissä taajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli neljä veljestä, joiden nimet olivat Matteus, Markus, Luukas ja Pasi.
Ja on voinut ollakin, mutta olen kuulut tämän monelta eri tyypiltä - myös eri kaupungissa asuvilta - ja nämä veljekset ovat aina olleet heidän "perhetuttujaan".
Meille tuli kouluun uskovaisen perheen veljekset, jotka juurikin olivat Matteus ja Markus. Siskollakin oli raamatulliset nimet. Ihan ok tyyppejä.
Eräs pappi Pirkanmaalta päin oli antanut lapsilleen raamatullisia nimiä: Armo, Toivo, Usko, Ilo, Harras, Rauha....
Myös toiset ja kolmannet etunimet olivat raamatusta, mm. Toivo Pietari Johannes. Hän tuotti hurskaalle isälleen pettymyksen, kun ei ollut kiinnostunut uskonasioista eikä papin urasta, vaan ryhtyi aluksi soittamaan haitarijazzia. Isä toivoi viimeiseen saakka, että Toivo tekisi parannuksen. Vaan ei. Hänestä tuli tunnettu viihdemusiikin säveltäjä.
...onko tämä tarina innoittanut juicea keksimään haitari-rockbiisin
Vierailija kirjoitti:
90-luvun puolivälissä ala-asteella alkoi levitä huhu, että homot laittaa korviksen vain toiseen korvaan, jotta tunnistaisivat toisensa. Jos oikein muistan niin korvis piti olla oikeassa korvassa. Tästä löytyy ihan keskusteluita netistä. Mua kiinnostaa tietää oliko asia todella näin vai onko kyseessä urbaanilegenda?
Muistan ettei kukaan poika uskaltanut käyttää koulussa korviksia ja jos käyttivät piti varmistaa, että korvikset on molemmissa korvissa. :D
80-luvulla oli ainakin niin että vasemmassa korvassa kun piti korvista niin useimmat piti heterona, mutta jos laitoit molempiin tai oikean puoleiseen niin silloin olit homo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos löytää karkin, sitä ei saa syödä, koska siinä voi olla huumetta. Aika harva huumediileri varmaan tuhlaa kallista ainetta siinä toivossa että saisi pikkulapsia asiakkaikseen :D
Jos tupakan filtteripäätä polttaa hetken sytkällä, filtterin "karvat" palaa eikä tupakointi aiheuta yskää.
Jotkut vielä nykyäänkin polttavat noita savukkeiden filttereitä, tuota näkee välillä.
Silloin kun itse vielä poltin 90-luvulla, niin siihen filtteriin oli tapana puhaltaa napakasti, ennen kuin sen sytytti. Ei hajuakaan miksi
no on siinä jotain perää..varsinkin sätkäpussin filsuissa on monesti paljon jouhia kun on taskussa mennyt..itse en astmaatikkona halua niitä keuhkoja lisäkutittelemaan vaan poltan ne perinteisesti ja rutiininomaisesti pois, myös tämä napakka puhallus ohjaa sitä tuhkaa pois kun oot eka polttanu ne jouhet siitä..
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta lapsuudessani 60-luvulla sanottiin usein lapsille, ettei saa syödä liikaa sokeria, tai saa sokeritaudin.
Silloin kun itse vielä poltin 90-luvulla, niin siihen filtteriin oli tapana puhaltaa napakasti, ennen kuin sen sytytti. Ei hajuakaan miksi