Keräätkö roskasi?
Pesetkö talon seinustalle herrasmiehenä tehdyn merkkauksesi baari-illan jälkeen?
Siivoatko oksennuksesi kadulta sinä kaunotar joka voit huonosti juotuaisi liikaa?
Sinä tupakoitsija, heitätkö tumppisi roskikseen etkä maahan?
Sinä purkansyöjä, heitätkö purkan maahan vai jaksatko viedä sen roskikseen?
Sinä pullojen kantaja, etkö jaksa tyhjää tölkkiä tai pulloa tyhjänä kantaa kaupan pullonpalautukseen?
(Sama kysymys myös nuorisolle)
Sinä, olutlaatikon ostaja, etkö jaksa viedä tyhjää laatikkoa pahvinkeräykseen tai muovikäärettä roskiin?
Sinä lapsikulta, mikset vie karkkipapereitasi roskikseen?
Kertokaahan. Mikä siinä on niin vaikeaa viedä roskia roskikseen ja pulloja jne pullonpalautukseen?
Kun kaikki pitää viskellä kaduille, poluille, lasten leikkipaikoille jne.
Miksi roskaat?
Kommentit (23)
Näitä minäkin mietin joka kevät kun lumet sulaa, mitä kaikkea alta paljastuukaan.
Tupakantumpit kulkeutuu kengissä joka paikkaan, autoon, kotiini. Ja itse en tupakoi lainkaan.
Sama purkan kanssa, en edes tykkää purkasta.
Olutlaatikon kannan kotiin, tyhjään kerään mainospostin ja vien kierrätykdeen. Hylsyt vien kauppaan.
Karkkia syön harvoin ja silloinkin roskat menevät roskikseen.
En kuseksi julkisilla paikoilla, osaan mennä vessaan ja pidätyskykyni on erinomainen. Enkä juo koskaan itseäni siihen kuntoon että tulisi huono olo.
Vierailija kirjoitti:
En roskaa. Tein sen kerran lapsena ja laitettiin siivoamaan pussillisen verran karkkipapereita. Minusta se oli niin noloa, että kerta jäi viimeiseksi. En itse polta, mutta olen kyllä nähnyt muutamalla tupakoitsijalla jonkin pienen purkin, johon tumpit on laitettu vanhaan kunnon Hercule Poirot -tyyliin.
Mä en ole nähnyt mutta kuulostaa jotenkin hyvin tyylikkäältä tavalta hävittää tumpit eikä jää maahan kenenkään kengissä kulkeutumaan ties minne :)
En itsekään tupakoi mutta antausin arvostukseni tällaiselle tavalle
Kerran teininä oksensin dösäpysäkin lähelle. Olin syönyt liikaa. En siivonnut sitä. Tupakan tumpin laitan roskikseen tai siihen tarkoitettuun astiaan jos sellainen on lähellä. En heitä roskia maahan.
En heitä roskia koskaan maahan. Päinvastoin kerään muidenkin roskia. Taskussa on aina muovipussi, johon voi roskia kerätä ja heittää lähimpään roskikseen.
Mun käsilaukku on täynnä roskia.
Roskiksia on yllättävän vähän. Lähipuistossa ei ole kuin yksi. Ja kyllä se enemmän kaatopaikkaa muistuttaa kun puistoa. Koirankakkaa näkyy olevan vain ojissa ja metsässä, liekö sitten hyvin koulutettuja koiria kun tiet ovat näistä liukumiinoista vapaata aluetta, muu roska onkin toinen juttu. Juuri kaivelin tupakantumppeja ja purkkaa kengistäni kun puiston läpi kävelin. Yhteenkään koirankakkaan en astunut tuolla matkalla. Roskis oli kylläkin melkolailla täysi koirankakkapusseista, olipa surku ettei jonkun suklaakääre ollut roskikseen saakka päätynyt vaan siihen viereen maahan.
Vierailija kirjoitti:
En heitä roskia koskaan maahan. Päinvastoin kerään muidenkin roskia. Taskussa on aina muovipussi, johon voi roskia kerätä ja heittää lähimpään roskikseen.
Sama. Leipäpussien yms. taskuun tunkeminen jäi tavaksi niiltä ajoilta, kun taloudessa oli kaksi koiraa. Nykyisin niihin voi laittaa omat roskat silloin, kun roskis on kauempana.
Ehkä joskus nuoruudessa on tullut roskaamisen syntiäkin tehtyä, mutta en enää roskaa ja kierrätänkin kotiloudesta tulevat jätteet tunnollisesti.
Eipä ole kauan, kun menin työpaikaltani lounaalle ja kadunvarresta lähti auto, jossa vanhemmat ja 3 lasta olivat nauttineet jotkut hampurilaisateriat kaupungissa käydessään. Kaikki roskat ja pussit heitettiin aterioinnin lopuksi ikkunasta kadulle ja kaasutettiin pois. Aikamoinen kasa jäi roskaa jäljelle, kuten voitte kuvitella.
Naapurini kehui joskus ottaneensa jonkun roskaajan rekkarin ylös ja lähettäneensä autosta heitetyt roskat postiennakolla omistajalle. Kävi silloin mielessä.
Se on kyllä harmi kun roskiksia on todella vähän useissa paikoissa.
Jos niitä olisi enemmän, vähentyisikö roskaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joskus nuoruudessa on tullut roskaamisen syntiäkin tehtyä, mutta en enää roskaa ja kierrätänkin kotiloudesta tulevat jätteet tunnollisesti.
Eipä ole kauan, kun menin työpaikaltani lounaalle ja kadunvarresta lähti auto, jossa vanhemmat ja 3 lasta olivat nauttineet jotkut hampurilaisateriat kaupungissa käydessään. Kaikki roskat ja pussit heitettiin aterioinnin lopuksi ikkunasta kadulle ja kaasutettiin pois. Aikamoinen kasa jäi roskaa jäljelle, kuten voitte kuvitella.
Naapurini kehui joskus ottaneensa jonkun roskaajan rekkarin ylös ja lähettäneensä autosta heitetyt roskat postiennakolla omistajalle. Kävi silloin mielessä.
Kuulostaa just sellaiselta porukalta joka jaksaa kumminkin kakasta valittaa. Näitä on meidänkin taloyhtiössä jokunen. Tupakkapaikkakin löytyy ja roskis siinäkin, mutta ei, mamma heittää maahan tumppinsa. Mulle valitti kun koirat kakkaa joka paikkaan, huomautin vain kohteliaasti että rouva on muuten hyvä ja kerää tumppinsa maasta ja viskasin kpirankakkapussin roskikseen. Sen jälkeen ei ole puhunut mulle sanaakaan. Ne tumpit ovat yhä siinä roskiksen ympärillä
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä olisi enemmän, vähentyisikö roskaaminen?
Roskia näkyy myös puolillaan olevien roskisten vieressä. Asennevamma?
En, heitän roskani luontoon. Kyllä ne joku vanhus sieltä sitten kerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä olisi enemmän, vähentyisikö roskaaminen?Roskia näkyy myös puolillaan olevien roskisten vieressä. Asennevamma?
Sitäpä sitä. Ja laiskuutta.
Vierailija kirjoitti:
En, heitän roskani luontoon. Kyllä ne joku vanhus sieltä sitten kerää.
Mutta koirat ja 💩 häiritsevät elämääsi?
Suomalaiset ovat vänkää sakkia.
He hyväksyvät luonnossa hajoamattomat roskat. Mutta pahin on koirankakka. Joka kevät sama valitus ja samaan aikaan luontoon rikotaan lasipulloja ja heitellään ties mitä roskaa.
Eräällä grillipaikalla en käy enää kun löysin sieltä vaipan ja käytetyn kortsun. Oksettavaa.
Muuten se paikka olisi kaunis, järven rannalla vieläpä, mutta ihmiset ovat pilanneet senkin paikan järjettömällä roskaamisellaan
Kerran oksensin kadulle, mutta se johtui alkavasta vatsataudista. En siivonnut, mutta aika nopeasti lokit ja muut linnut löysivät paikalle.
Muuten roskaaminen on vituttavaa, etenkin jos siinä parin metrin päässä olisi se roskis mutta silti heitetään maahan. En myöskään ymmärrä näitä jotka heittävät roskansa auton ikkunasta, joskus jopa motarilla.
Vierailija kirjoitti:
Kerran oksensin kadulle, mutta se johtui alkavasta vatsataudista. En siivonnut, mutta aika nopeasti lokit ja muut linnut löysivät paikalle.
Muuten roskaaminen on vituttavaa, etenkin jos siinä parin metrin päässä olisi se roskis mutta silti heitetään maahan. En myöskään ymmärrä näitä jotka heittävät roskansa auton ikkunasta, joskus jopa motarilla.
Viime kesänä liikennevaloissa eräs täti yritti heittää meitä auton ikkunasta pahvimukilla kun oltiin moottoripyörällä liikkeellä. Sinne jäi pahvimuki luontoon.
Ihmisten typeryydellä ei ole mitään rajaa
Vierailija kirjoitti:
Myös pulloja ja tölkkejä heitellään tajuamatta minkä vaaratilanteen aiheuttaa takanatuleville.
En kyllä halua pulloa tai tölkkiä tuulilasiini 😱
En roskaa. Tein sen kerran lapsena ja laitettiin siivoamaan pussillisen verran karkkipapereita. Minusta se oli niin noloa, että kerta jäi viimeiseksi. En itse polta, mutta olen kyllä nähnyt muutamalla tupakoitsijalla jonkin pienen purkin, johon tumpit on laitettu vanhaan kunnon Hercule Poirot -tyyliin.