Onko 34v nainen ihan liian vanha aloittamaan koodauksen ja työllistymään it-alalle kaupan kassalta?
Alanvaihto siis edessä. Olen käynyt lukion ja korkeakouluopintojakin on tehtynä, saisin varmaan hyväksiluettua jonkin verran, ettei tarvitsisi enää viittä vuotta opiskella, vaan nopeammin maisteriopintoihin.
Olen tosin istunut marketin kassalla viimeiset 8 vuotta ja joku ääni päässä sanoo, että mitä edes haaveilen muusta enää, en pysty kuitenkaan.
Onko ala lähinnä nuorille lahjakkuuksille? En nyt itseäni kovin vanhaksi minäkään tunne ja tuntuu, että nyt maailma on vielä avoin ja jos meinaa niin nyt! Olen aika kyllästynyt työhöni ja palkkatasooni, pakko jotain tehdä ja ammatinvalintatesteissä tuo it-ala tulee aina esille.
Kommentit (86)
Vielä tästä kuvitelmasta että ne parhaat koodarit olisivat niitä 12v junnuja jotka ovat koko ikänsä koodanneet: ei pidä paikkaansa. Toki, joillakin lahjakkuuksilla oppiminen voi tulla tuotakin kautta, mutta ei se varhainen oppiminen ole mikään tae hyvästä lopputuloksesta. Monet kotona koodaamaan oppineet eivät osaa strukturoida koodiansa vaadittavaan muotoon, dokumentoida koodiaan lainkaan tai myöskään kirjoittaa sitä minkään oppikirjaohjeiden mukaan. Se on toisin sanoen pelkästään laatijansa hallittavissa mikä on isommissa työyhteisöissä kuin punainen vaate koska kukaan ei saa olla korvaamaton.
Monet myöhemmällä iällä oppineet ovat jo alusta saakka oppineet tekemään asiat "oikein" jolloin koodi on paremman näköistä eikä ne ratkaisutkaan ole semmoisia McGyver-hirvityksiä.
it-ala on jatkuvaa uuden oppimista. Täten saat äkkiä kiinni muut ja itse suositan alle formaalia koulutusta jotta uuden oppiminen helpottuu kun on hyvä pohja. Itseoppineet koodarit eivät välttämättä olekaan kovin hyviä kun täytyy tehdä selvää koodia, dokumentoida ja toimia ryhmässä. Sen sijaan palvelinkokemuksesta on apua taikka jos olet ollut mukana avoimen koodin projekteissa.
Go for it!
Voit työllistyä lähialalle, jos et tismalleen koodaustyöhön. Monenlaista osaamista tarvitaan.
Itse olen opiskeluaikanani suorittanut ohjelmointikursseja, koska ne kiinnostivat minua. Itse en työskentele koodarina, mutta ohjelmoinnin ymmärryksestä ja osaamisesta on hyötyä muussakin insinöörityössä.
t. nainen 40 v
AP, et ole ollenkaan liian vanha! Googlaa Mimmit koodaa, sitä kautta pääset mukaan samanhenkiseen porukkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaus ei ole mitenkään erityinen lahjakkuus, sen oppii kyllä, kun jaksaa opiskella.
Joo, ei peruskoodaus, mutta huippukoodarit ovat kyllä harvassa. Tämä on fakta. Olen katsellut alaa aika kauan ihan läheltä.
Mitä sellaista huippukoodari osaa, miten peruskoodari ei? Ihan konkreettisia esimerkkejä kiitos.
IT-alalla on paljonkin muitakin hommia kuin itse ohjelmointi. Esimerkiksi testaus. Osaava testaaja on firmalle kullan arvoinen. Osaaja testaaja osaa yrittää käyttää järjestelmää kaikin mahdollisin järjettöminkin tavoin mitä koodaajat ja järjestelmän speksien tekijät eivät osanneet ajatellakaan. Ettei sitten olla aina uutisissa a la Tieto "Oho, meidän systeemi menee kumoon jos käyttäjä pyörittää hiiren rullaa, eipä huomattu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaus ei ole mitenkään erityinen lahjakkuus, sen oppii kyllä, kun jaksaa opiskella.
Joo, ei peruskoodaus, mutta huippukoodarit ovat kyllä harvassa. Tämä on fakta. Olen katsellut alaa aika kauan ihan läheltä.
Mitä sellaista huippukoodari osaa, miten peruskoodari ei? Ihan konkreettisia esimerkkejä kiitos.
Tehdä suorituskykyistä koodia.
Itse olen koodannut 1980-luvulta asti tähän päivään saakka. Sekä toki tehnyt alan projekteja ja varsinkin tietoturvaan liittyviä auditointeja. Nyt työttömänä kuudetta vuotta. Ehkä olen näin nelikymppisenä sitten liian vanha tai en omaa oikeita suhteita. Että tsemppiä, mukava alahan se on jos onnistuu töihin pääsemään :)
Vierailija kirjoitti:
Vielä tästä kuvitelmasta että ne parhaat koodarit olisivat niitä 12v junnuja jotka ovat koko ikänsä koodanneet: ei pidä paikkaansa. Toki, joillakin lahjakkuuksilla oppiminen voi tulla tuotakin kautta, mutta ei se varhainen oppiminen ole mikään tae hyvästä lopputuloksesta. Monet kotona koodaamaan oppineet eivät osaa strukturoida koodiansa vaadittavaan muotoon, dokumentoida koodiaan lainkaan tai myöskään kirjoittaa sitä minkään oppikirjaohjeiden mukaan. Se on toisin sanoen pelkästään laatijansa hallittavissa mikä on isommissa työyhteisöissä kuin punainen vaate koska kukaan ei saa olla korvaamaton.
Monet myöhemmällä iällä oppineet ovat jo alusta saakka oppineet tekemään asiat "oikein" jolloin koodi on paremman näköistä eikä ne ratkaisutkaan ole semmoisia McGyver-hirvityksiä.
Tietysti alan kirjallisuutta on luettava. Aikanaan esim. dokumentoin koodianini aivan liikaa, kun luulin että se on hyvästä.
Nykyään Code Completen sun muut luettuani ymmärrän, että kommentti on usein viimeinen vaihtoehto, kun koodista ei vaan saa riittävän hyvin itsedokumentoivaa, eli tavallaan merkki epäonnistumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koodannut 1980-luvulta asti tähän päivään saakka. Sekä toki tehnyt alan projekteja ja varsinkin tietoturvaan liittyviä auditointeja. Nyt työttömänä kuudetta vuotta. Ehkä olen näin nelikymppisenä sitten liian vanha tai en omaa oikeita suhteita. Että tsemppiä, mukava alahan se on jos onnistuu töihin pääsemään :)
Miten pystyt olemaan työttömänä kun kaikki mediat kiljuu että ohjelmoijista huutava pula?
Eikö FORTRAN-taidoille ole enää kysyntää?
Et ole liian vanha. Kyse on lähinnä siitä, että sopiiko työ sinulle, sovitko sinä alalle ja jaksatko opiskella sen verran, että pääset mukaan uuden uran alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ikä ei ole este, mutta mielenkiinnosta ihmettelen, että miten olet AP päätynyt juuri koodaamiseen? Jos et ole sitä siis ilmeisesti aiemmin edes harrastanut?
Äh, ei se koodaus nyt ollut pointtini, mutta kun mainitsin sen otsikossa niin kaikki tarttuivat nyt siihen. Mun moka. Ja edellisissä kirjoituksissa kerroinkin jo jotain
Mutta siis it-ala ylipäänsä, oli tarkoitukseni sanoa,koodaus osana sitä, hienoja juttuja ihmiset pystyvät tekemään koodaamalla. Ja ohjelmointi on substanssiosaamista, jolle varmasti on tulevaisuudessakin kysyntää, jos on hyvä. Samoin kuin esim. arkkitehtuurit, tietokantaosaaminen ym.
Konsulttihommista en taas ole niin varma, mitä "oikeaa" osaamista it-konsultilla tai esim palvelupäälliköllä on? Jotenkin ajattelisin, että kova tekninen osaaminen olisi hyvä valttikortti. Puhuminen ei ole juttu, markkinointi ja asiakaspalvelu ym. taas ei kiinnosta. Hr, konsultointi, palvelumuotoilu ym. vaikuttavat vähän diipadaapalta mun korvaan. Tekninen puoli kiinnostaa enemmän.
Mutta minähän en alasta (vielä) mitään tiedä, pahoittelen mahdollisia räikeitäkin asiavirheitä ja tietämättömyyttäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyt olemaan työttömänä kun kaikki mediat kiljuu että ohjelmoijista huutava pula?
Ei minulla ole vastausta tuohon, sitä pitäisi kysyä niiltä työnantajilta jotka järjestelmällisesti jättävät minut rekryämättä :)
FORTRANkin kyllä taipuisi pienellä treenillä, mutta olen enemmän keskittynyt moderneihin ratkaisuihin hyödyntäen C/C++:aa, konekieltä ja tarvittaessa Node.js:ää ja webbistackia, tosin en oikein syty front-end-devaamisesta :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa ap:lla oli mielessä pyrkiä "huippukoodariksi", jos miettii onko hänestä ylipäätään alalle.
Käsittääkseni rivikoodareita tarvitaan edelleenkin runsaasti ja sellaiseksi kouluttautuminen/hankkiutuminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti jos olet sekä teknisesti että sosiaalisesti lahjakas nainen, niin alaa voi hyvin suositella. Tällaisia henkilöitä ei ole kovin paljon, ei miehissä eikä naisissa.
IT-alahan sisältää kyllä hyvin paljon erityyppisiä työtehtäviä, koodaus on vain pieni osa työstä.
Ihan oma sektori on esim. it-alan koulutustyöt (näissä melko paljon naisia) sekä it-alan myyntityö. Sitten on erilaisia konsultointitöitä paljon, joissa on tärkeää ymmärtää miten joku it-ratkaisu hyödyttää jotain liiketoimintaa, näissä harvemmin tarvitaan mitään syvällistä teknistä osaamista, sen sijaan sosiaaliset taidot ja esiintymistaidot ovat näissä töissä tärkeitä.
IT-alalla on paljon hyötyä nykyisin jos hallitsee hyvin tiettyjä tuotteita. Esim. yliopistossa ei välttämättä pysty perehtymään kovin hyvin tiettyihin kaupallisiin ohjelmistotuotteisiin mutta taas työnhausssa voi olla paljon hyötyä kun tuntee jonkin tietyn tuotteen ominaisuudet hyvin.
Tämä on ihanpuuta heinää IT-alasta. Ei todellakaan pidäpaikkansa, että it- alalla pärjää sosiaalisilla taidoilla ja esiintymistaidoilla missään positiossa.
It-alalla on monenlasia työtehtäviä sunnittelusta toteutukseen Jos ap on kiinnostunut koodaamisesta, niin koodarit tekevät yleensä sitä koodia ihan kokopäiväisesti. Tottakai pitää olla liiketoimintaymmärrystä hyvän koodaamistaidon lisäksi.
Teknillinen korkeakoulu, amk tai yliopisto ovat lähtökohtaisesti ne opiskelupaikat. Harvemmin töihin ilman tutkintoa pääsee. Jollei ole tutkintoa, pitää olla se näyttöä, että osaa. Esim.. laadikas esimerkkiohjelma, jota jokin pikkufirma käyttää. Yksi uskalias tapa olisi opetella itse ohjelmointikieliä kursseja käymällä ja yrittää päästä johonkin isoon konsulttifirmaan juniorkoodaajaksi. Taloon päästyä näyttää kyntensä ja tehdä sertifikaatteja. Juniorkoodaaja ei paljon tienaa (2200 e/kk), mutta osaamisella palkka nousee (5000e/kk).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä ei ole este, mutta mielenkiinnosta ihmettelen, että miten olet AP päätynyt juuri koodaamiseen? Jos et ole sitä siis ilmeisesti aiemmin edes harrastanut?
Äh, ei se koodaus nyt ollut pointtini, mutta kun mainitsin sen otsikossa niin kaikki tarttuivat nyt siihen. Mun moka. Ja edellisissä kirjoituksissa kerroinkin jo jotain
Mutta siis it-ala ylipäänsä, oli tarkoitukseni sanoa,koodaus osana sitä, hienoja juttuja ihmiset pystyvät tekemään koodaamalla. Ja ohjelmointi on substanssiosaamista, jolle varmasti on tulevaisuudessakin kysyntää, jos on hyvä. Samoin kuin esim. arkkitehtuurit, tietokantaosaaminen ym.
Konsulttihommista en taas ole niin varma, mitä "oikeaa" osaamista it-konsultilla tai esim palvelupäälliköllä on? Jotenkin ajattelisin, että kova tekninen osaaminen olisi hyvä valttikortti. Puhuminen ei ole juttu, markkinointi ja asiakaspalvelu ym. taas ei kiinnosta. Hr, konsultointi, palvelumuotoilu ym. vaikuttavat vähän diipadaapalta mun korvaan. Tekninen puoli kiinnostaa enemmän.
Mutta minähän en alasta (vielä) mitään tiedä, pahoittelen mahdollisia räikeitäkin asiavirheitä ja tietämättömyyttäni.
Ap
Hae sinne koulutukseen, mielellään kaikkiin minkä välillä arpoilet. Sinnekään et välttämättä pääse, niin koita sitä nyt ekana.
PS. Lopeta toi anteeksipyytely, alat kuulostaa trollilta
Vierailija kirjoitti:
Onko 34v nainen ihan liian vanha aloittamaan koodauksen ja työllistymään it-alalle kaupan kassalta?
Alanvaihto siis edessä. Olen käynyt lukion ja korkeakouluopintojakin on tehtynä, saisin varmaan hyväksiluettua jonkin verran, ettei tarvitsisi enää viittä vuotta opiskella, vaan nopeammin maisteriopintoihin.
Olen tosin istunut marketin kassalla viimeiset 8 vuotta ja joku ääni päässä sanoo, että mitä edes haaveilen muusta enää, en pysty kuitenkaan.
Onko ala lähinnä nuorille lahjakkuuksille?
Ei ole.
Mutta sekin kannattaa sitten huomioida, että nämä koodaukset yms. niihin on tekijöitä ympäri maailmaa ja kilpailuttaminen helpompaa.
Ja toinen asia on se, että noi koodaustouhut vaatii kyllä ihan omanlaisensa luonteen jotta niissä voisi pärjätä.
Itse tiedän asiasta jonkin verran ja jopa tehnyt muutaman ohjelman, mutta jo pelkästään niiden tekeminen teki ainakin minulle selväksi että se ala ei ole minua varten.
Eli, jos oot hyvä ko. hommassa, niin kyllä siinä mahdollisuuksia varmaan on. Pelkästään palkan perässä ei sitten kannata mennä, eli kannattaa se oma osaaminen yrittää arvottaa myös markkinoilla ajoittain, koska jos on vaan nöyrä puurtaja, päädyt sellaiseen tilanteeseen että saat aikaan paljon mutta palkka ei juokse ja työstäsi saatava hyöty menee sitten ihan muille kuin itsellesi. Eli huolehdi siitä että saat osaamistasosi mukaista palkkaa ja huomioi asiassa sekin että sinun työsi ratkaisee muiden ihmisten ongelmia ja tuottaa tapauskohtaisesti hyvinkin isoja tuottoja, eli sieltä sitten siivua palkan päälle lisää bonuksien tmv. muodossa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdä suorituskykyistä koodia.
Eli tarkoitat optimaalista nopeutta? Kun siis useampia tapoja toteuttaa sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole vastausta tuohon, sitä pitäisi kysyä niiltä työnantajilta jotka järjestelmällisesti jättävät minut rekryämättä :)
FORTRANkin kyllä taipuisi pienellä treenillä, mutta olen enemmän keskittynyt moderneihin ratkaisuihin hyödyntäen C/C++:aa, konekieltä ja tarvittaessa Node.js:ää ja webbistackia, tosin en oikein syty front-end-devaamisesta :/
Muuta Helsinkiin niin saat heti töitä.