Onko 34v nainen ihan liian vanha aloittamaan koodauksen ja työllistymään it-alalle kaupan kassalta?
Alanvaihto siis edessä. Olen käynyt lukion ja korkeakouluopintojakin on tehtynä, saisin varmaan hyväksiluettua jonkin verran, ettei tarvitsisi enää viittä vuotta opiskella, vaan nopeammin maisteriopintoihin.
Olen tosin istunut marketin kassalla viimeiset 8 vuotta ja joku ääni päässä sanoo, että mitä edes haaveilen muusta enää, en pysty kuitenkaan.
Onko ala lähinnä nuorille lahjakkuuksille? En nyt itseäni kovin vanhaksi minäkään tunne ja tuntuu, että nyt maailma on vielä avoin ja jos meinaa niin nyt! Olen aika kyllästynyt työhöni ja palkkatasooni, pakko jotain tehdä ja ammatinvalintatesteissä tuo it-ala tulee aina esille.
Kommentit (86)
Jos nimenomaan koodaajaksi / arkkitehdiksi haluat, niin ikä ei ole este, mutta sitten vaatii kyllä lahjoja jos aiot pärjätä. Jossain it-hallinnon / testauksen / projektihallinnon tehtävissä pärjää ehkä vähän helpommin.
IT-alalla on mahdollista työllistyä myös osaamisella, tutkintoja ei niin kovasti painoteta.
Vierailija kirjoitti:
Koodaus ei ole mitenkään erityinen lahjakkuus, sen oppii kyllä, kun jaksaa opiskella.
Joo, ei peruskoodaus, mutta huippukoodarit ovat kyllä harvassa. Tämä on fakta. Olen katsellut alaa aika kauan ihan läheltä.
Miehelle yli 30v olisi liian myöhäistä aloittaa. Naiselle se voi onnistua. Firmat palkkaavat naisia tälle alalle ihan imagosyistä. Ei tarvitse edes osata mitään.
Yrittänyttä ei laiteta. Eipähän tarvisi 10v kuluttua miettiä että olisiko sittenkin pitänyt..?
Alalla työvoimapula joten kyllä tänne mahtuu. Itse olen yli 40-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Jos nimenomaan koodaajaksi / arkkitehdiksi haluat, niin ikä ei ole este, mutta sitten vaatii kyllä lahjoja jos aiot pärjätä. Jossain it-hallinnon / testauksen / projektihallinnon tehtävissä pärjää ehkä vähän helpommin.
En välttämättä juuri koodaajaksi, mutta käsittääkseni ainakin yliopistoissa jo perusopintoihin kuuluu ohjelmoinnin opintoja, koodia on osattava tuottaa ja ymmärtää jonkin verran, vaikka lopulta suuntautuisikin johonkin muuhun. Ja monelle se tuntuu olevan sitä ikävintä ja vaikeinta, liekö sitten juuri asennekysymys. Mutta laaja kenttähän it-ala on.
IT-ala kaipaa kipeästi nimenomaan naisia ja nainen, jolla on vielä muusta työstä kokemusta, on varmasti kysyttyä työvoimaa.
T: alan ammattilainen
Koodaus lähtee omatoimisesta harjoittelusta ja innostuksesta alaa kohtaan.
Sinulla on kaikki illat ja viikonloput aikaa harjoitella koodausta kotona (tätä ne hyvät koodarit ovat tehneet koko nuoruutensa), ja käydä koodausasioita läpi mielessäsi tylsän kassapäivän aikana.
Koulu ei sinusta tee hyvää, tai edes pätevää koodaria.
Vierailija kirjoitti:
IT-alalla on mahdollista työllistyä myös osaamisella, tutkintoja ei niin kovasti painoteta.
Joo, kuulemma näinkin. Itse en ole sitä osaamista harrastusten ym. kautta ikinä hankkinut, joten oppilaitos lienee mulle järkevin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehelle yli 30v olisi liian myöhäistä aloittaa. Naiselle se voi onnistua. Firmat palkkaavat naisia tälle alalle ihan imagosyistä. Ei tarvitse edes osata mitään.
Naiset on hyviä usein tietyissä tehtävissä it-alalla oman kokemukseni mukaan. Näitä tehtäviä on esim. graafinen suunnittelu / palvelumuotoilu ja projektien vetäminen / yhteydenpito asiakkaisiin / palvelupäälliköt.
HC-koodaajissa tai infrapuolen huippuasiantuntijoissa naisia on äärimmäisen vähän töissä.
Koodaajaksi ei aleta, koodaajaksi synnytään. Vhän kuin muusikko joka ei osaisi soittaa, mutta on valmistunut koulusta. Eli vaatii harrastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuulemma näinkin. Itse en ole sitä osaamista harrastusten ym. kautta ikinä hankkinut, joten oppilaitos lienee mulle järkevin.
Ap
Koulussa ei opi koodaamaan perusteita enempää.
Vähän sama kuin kävisi autokoulun ja ilmoittaisi olevansa valmis Formulakuskiksi.
Omatoiminen harjoittelu vapaa-ajalla on täysin pakollista, ja siihen tarvitaan intohimoa ja poltetta (ja pitkäjänteistä pään hakkaamista seinään, kun ei meinaa osata jotain asiaa).
Ehdit hyvin. Minäkin aloitin opinnot sinun iässäsi. Jäin eläkkeelle ison pörssiyhtiön johtotehtävistä. Aina kannattaa.
Tietenkin ehdit aloitta vielä. Kipin kapin vaan hakemaan netistä materiaalia aloittamaan koodausta - esimeriksi Javalla ja hakemaan yliopistolle vielä tämän kevään haussa.
Tähänkin ketjuun on jo ilmestynyt joku selittämään, ettei koulua tarvii ja kaikki oppineet itse. Hyvät koodarit ovat varmasti harrastaneet ja paljon, mutta kyllä suurin osa sieltä koulusta on lisäoppia hakenus ja jos lähedet nollasta, niin oppiminen on varmasti nopeampaa yliopistolla kuin yksin kotona. Ei pelkästään opetuksen takia vaan sen takia, että siellä niitä "nerojakin" pyörii ja on joku jolta kysyä neuvoa - oli se sitten opettaja tai kanssa opiskelija.
Korvaavuuksia ei kannata liikaa pohtia. Tärkeintä on kehittää kuitnekin osaamista. Se vaati sen minkä se vaatii - eikä siinä pysty hirveästi oikomaan. Toki valmistumista saattaa nopeuttaa, jos saat esim. sivuaineen ja kielet korvattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä juuri koodaajaksi, mutta käsittääkseni ainakin yliopistoissa jo perusopintoihin kuuluu ohjelmoinnin opintoja, koodia on osattava tuottaa ja ymmärtää jonkin verran, vaikka lopulta suuntautuisikin johonkin muuhun. Ja monelle se tuntuu olevan sitä ikävintä ja vaikeinta, liekö sitten juuri asennekysymys. Mutta laaja kenttähän it-ala on.
No niitä oppilaitosten pakollisia ohjelmoinnin opintoja on turha pelätä. Ehkä jossain teknillisten korkeakoulujen tietotekniikan osastojen opintojen puolella voi olla aika haastaviakin kursseja mutta yleensä nuo pakolliset kurssit oppilaitoksissa eivät ole mitään kovin ihmeellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Koodaus ei ole mitenkään erityinen lahjakkuus, sen oppii kyllä, kun jaksaa opiskella.
Meinasitko koodata 3kk alkeiskurssin perusteella haastajan Windowsilla kuten Linus Torvalds teki?
Pointti on siinä, että koodausta on webbisivujen koodauksessa aina äärimmäisen haastavaan.
Ehkä enemmän kannattaa miettiä jaksaako itse opiskella eläkeikään asti jatkuvalla tuutilla vaihtuvaa teknologiaa. Jottä pysyy kärryillä asiasta pitää opiskella jatkuvasti. Pidemmän päälle se on rasittavaa.