Onko 34v nainen ihan liian vanha aloittamaan koodauksen ja työllistymään it-alalle kaupan kassalta?
Alanvaihto siis edessä. Olen käynyt lukion ja korkeakouluopintojakin on tehtynä, saisin varmaan hyväksiluettua jonkin verran, ettei tarvitsisi enää viittä vuotta opiskella, vaan nopeammin maisteriopintoihin.
Olen tosin istunut marketin kassalla viimeiset 8 vuotta ja joku ääni päässä sanoo, että mitä edes haaveilen muusta enää, en pysty kuitenkaan.
Onko ala lähinnä nuorille lahjakkuuksille? En nyt itseäni kovin vanhaksi minäkään tunne ja tuntuu, että nyt maailma on vielä avoin ja jos meinaa niin nyt! Olen aika kyllästynyt työhöni ja palkkatasooni, pakko jotain tehdä ja ammatinvalintatesteissä tuo it-ala tulee aina esille.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaus ei ole mitenkään erityinen lahjakkuus, sen oppii kyllä, kun jaksaa opiskella.
Joo, ei peruskoodaus, mutta huippukoodarit ovat kyllä harvassa. Tämä on fakta. Olen katsellut alaa aika kauan ihan läheltä.
Mitä sellaista huippukoodari osaa, miten peruskoodari ei? Ihan konkreettisia esimerkkejä kiitos.
Tehdä suorituskykyistä koodia.
Eli tarkoitat optimaalista nopeutta? Kun siis useampia tapoja toteuttaa sama asia.
Ns. koodauksen olympialaisissa annetaan ohjeeksi tehdä tietynlainen ennalta ilmoittamaton ohjelma. Koodari saa itse päättää lopusta täysin vapaasti, kunhan ohjelma toteuttaa reunaehdot.
Ei ole harvinaista, että noin 80-90% käytettävissä olevasta ajasta koodari istuu paikallaan miettien, koskematta näppäimistöön. Sitten hän räjähtää toimintaan ja nakuttelee näppäimistöä kuin viimeistä päivää.
Hän mietti koko tuon alkuajan parasta ohjelmointikieltä eleganteimman suunnittelun toteutukseen ja jäsensi ohjelman sillä kielellä päässään.
Ulkoisesti näkyvä osa oli vain mekaanista suorittamista.
Nämä ovat niitä huippukoodareita.
Olet jo liian vanha, pysy kaupan kassalla vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koodannut 1980-luvulta asti tähän päivään saakka. Sekä toki tehnyt alan projekteja ja varsinkin tietoturvaan liittyviä auditointeja. Nyt työttömänä kuudetta vuotta. Ehkä olen näin nelikymppisenä sitten liian vanha tai en omaa oikeita suhteita. Että tsemppiä, mukava alahan se on jos onnistuu töihin pääsemään :)
Miten pystyt olemaan työttömänä kun kaikki mediat kiljuu että ohjelmoijista huutava pula?
Eikö FORTRAN-taidoille ole enää kysyntää?
Ei minulla ole vastausta tuohon, sitä pitäisi kysyä niiltä työnantajilta jotka järjestelmällisesti jättävät minut rekryämättä :)
FORTRANkin kyllä taipuisi pienellä treenillä, mutta olen enemmän keskittynyt moderneihin ratkaisuihin hyödyntäen C/C++:aa, konekieltä ja tarvittaessa Node.js:ää ja webbistackia, tosin en oikein syty front-end-devaamisesta :/
Muuta Helsinkiin niin saat heti töitä.
Eh, ihan syntyperäinen stadilainen olen jo kolmannessa polvessa. Olisiko teidän yrityksellä tarvetta hyvälle ohjelmistokehittäjälle joka painaa pitkää päivää, tuottaa optimoitua koodia sekä hallitsee myös tietoturvallisen koodaamisen ja ymmärtää kaiken tekoälystä ja koneoppimisesta?
Ihan oikeasti, tässä alkaa jo hieman hikeentyä tuohon ristiriitaan oman kokemusmaailman ja tuon median hypetyksen välillä. Jos kerran on niin mahtava pula osaavasta tyypistä, niin miten ihmeessä voi olla mahdollista että minut sivuutetaan jatkuvasti? Olen 41-vuotias mies, jos sillä on jotain merkitystä...
Itekin vähän ihmettelen tota työvoimapulapropagandaa kun todellisuudessa on massatyöttömyys, myös korkeakoulutetuilla. Mikä ton aivopesun idea niinkuin on?
Vierailija kirjoitti:
Ehdit hyvin. Minäkin aloitin opinnot sinun iässäsi. Jäin eläkkeelle ison pörssiyhtiön johtotehtävistä. Aina kannattaa.
Onittelut sinne, samalla itselleni. Vaihdoin alaa yli kolmekymppisenä ja aloin koodaamaan joskus lähempänä neljääkymppiä. Parikymmentä vuotta olen pitänyt omaa yritystä ja jään myös kohta eläkkeelle.
Keskikoulupohjalta, muuten.
Täälläkin it-alalla työskentelevä nainen 43 v. Kohta tosin jään taas työttömäksi ja ajattelin opiskella vielä ihan muun ammatin. Nykyinen koulutus tietotekniikan DI, alalta kokemusta 90-luvulta lähtien.
Jos haluat opiskella nimenomaan uutta ammattia varten, se kannattaa tehdä nyt.
Minä toteutin tämän ja opiskelin uuden ammatin mielessä unelmatyö, mutta näköjään tein sen liian myöhään. Valmistuin viime syksynä 49- vuotiaana. Ensi viikolla täytän 50v, työnantajat nähtävästi pyyhkii per***nsä mun työhakemuksilla. Se siitä unelmatyöstä. Turhaan opiskelin. Täälläkin sitä mantraa hoetaan jatkuvasti "opiskele, opiskele". Ihan sama mitä tekee, töitä ei saa kun on 50v mittarissa.
Ap, lähde vaan opiskelemaan nyt heti. Olet juuri sopivassa iässä vaihtamaan alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tästä kuvitelmasta että ne parhaat koodarit olisivat niitä 12v junnuja jotka ovat koko ikänsä koodanneet: ei pidä paikkaansa. Toki, joillakin lahjakkuuksilla oppiminen voi tulla tuotakin kautta, mutta ei se varhainen oppiminen ole mikään tae hyvästä lopputuloksesta. Monet kotona koodaamaan oppineet eivät osaa strukturoida koodiansa vaadittavaan muotoon, dokumentoida koodiaan lainkaan tai myöskään kirjoittaa sitä minkään oppikirjaohjeiden mukaan. Se on toisin sanoen pelkästään laatijansa hallittavissa mikä on isommissa työyhteisöissä kuin punainen vaate koska kukaan ei saa olla korvaamaton.
Monet myöhemmällä iällä oppineet ovat jo alusta saakka oppineet tekemään asiat "oikein" jolloin koodi on paremman näköistä eikä ne ratkaisutkaan ole semmoisia McGyver-hirvityksiä.
Koodiaan ei tarvitse dokumentoida, jos se on koodattu niin, että se "dokumentoi" itse itsensä:)
Opiskele ammatti josta olet palavasti innostunut
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ehdit aloitta vielä. Kipin kapin vaan hakemaan netistä materiaalia aloittamaan koodausta - esimeriksi Javalla ja hakemaan yliopistolle vielä tämän kevään haussa.
Tähänkin ketjuun on jo ilmestynyt joku selittämään, ettei koulua tarvii ja kaikki oppineet itse. Hyvät koodarit ovat varmasti harrastaneet ja paljon, mutta kyllä suurin osa sieltä koulusta on lisäoppia hakenus ja jos lähedet nollasta, niin oppiminen on varmasti nopeampaa yliopistolla kuin yksin kotona. Ei pelkästään opetuksen takia vaan sen takia, että siellä niitä "nerojakin" pyörii ja on joku jolta kysyä neuvoa - oli se sitten opettaja tai kanssa opiskelija.
Korvaavuuksia ei kannata liikaa pohtia. Tärkeintä on kehittää kuitnekin osaamista. Se vaati sen minkä se vaatii - eikä siinä pysty hirveästi oikomaan. Toki valmistumista saattaa nopeuttaa, jos saat esim. sivuaineen ja kielet korvattua.
Joo, kaikki oppineet itse eikä kouluja tarvita... Jotain näyttöä tarvitaan kuitenkin työpaikkaan. Jos näyttönä ei ole koulutodistus, niin sitten se on jokin haastavampi projekti.
Olen palkannut ilman mitään varsinaisia aikaisempia näyttöjä tai todistuksia, mutta sitten on ollut vastassa töihin tuloa varten kehitetty testi. Tosin siihen samaan testiin mennään myös yliopistotutkinnolla.
Et ole liian vanha. Toivottavasti tiedät kuitenkin jo perusteet tietokoneista, koska muuten opittavaa tulee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin it-alalla työskentelevä nainen 43 v. Kohta tosin jään taas työttömäksi ja ajattelin opiskella vielä ihan muun ammatin. Nykyinen koulutus tietotekniikan DI, alalta kokemusta 90-luvulta lähtien.
Miksi haluat vaihtaa alaa?
Täällä kirjoittelee nainen 32v., joka suunnittelee alan vaihtoa koululta johonkin teknillisempään. Pääaineena ennestään siis kasvatustiede, eli mitään "kovaa osaamista" ei ennestään ole ollenkaan.
Olen tehnty moodlen ensimmäisen koodauskurssi, joka tänne postattiin, ja se tuntui hauskalta ja helpolta. Tarkoittanee siis sitä, että voisin jatkaa koodaamista, mutta mistä tiedän, tulenko koskaan työllistymään, jos tosissani lähtisin panostamaan it-uraan?
Mitä tekemistä sukupuolella on kysymyksen kanssa?
- Ei mitään. Se vain paljastaa ap.n miesprovoksi.
Vierailija kirjoitti:
Koodaus ei ole mitenkään erityinen lahjakkuus, sen oppii kyllä, kun jaksaa opiskella.
Jos puhutaan jostain alkeellisista arkipäivän ohjelmistoista niin ehkä näin, mutta oikeat tieteelliset tietotekniset alat on puhdasta matematiikkaa. Korkean tason matematiikkaankaan ei tietenkään vaaditakaan mitään erityisiä synnynnäisiä ominaisuuksia (ehkä hivenen korkeamman ÄO:n), mutta jos ei ole pohja hyvin muistissa (laudaturin pitkä matikka ja pitänyt asiat hyvin hallussa) niin on aika kylmää kyytiä.
Vierailija kirjoitti:
Alanvaihto siis edessä. Olen käynyt lukion ja korkeakouluopintojakin on tehtynä, saisin varmaan hyväksiluettua jonkin verran, ettei tarvitsisi enää viittä vuotta opiskella, vaan nopeammin maisteriopintoihin.
Olen tosin istunut marketin kassalla viimeiset 8 vuotta ja joku ääni päässä sanoo, että mitä edes haaveilen muusta enää, en pysty kuitenkaan.
Onko ala lähinnä nuorille lahjakkuuksille? En nyt itseäni kovin vanhaksi minäkään tunne ja tuntuu, että nyt maailma on vielä avoin ja jos meinaa niin nyt! Olen aika kyllästynyt työhöni ja palkkatasooni, pakko jotain tehdä ja ammatinvalintatesteissä tuo it-ala tulee aina esille.
Olen 45, ensi vuonna menen opiskelemaan datanomiksi ( jos pääsen), siitä eteenpäin uralla vaikkakin juuri koodariksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat opiskella nimenomaan uutta ammattia varten, se kannattaa tehdä nyt.
Minä toteutin tämän ja opiskelin uuden ammatin mielessä unelmatyö, mutta näköjään tein sen liian myöhään. Valmistuin viime syksynä 49- vuotiaana. Ensi viikolla täytän 50v, työnantajat nähtävästi pyyhkii per***nsä mun työhakemuksilla. Se siitä unelmatyöstä. Turhaan opiskelin. Täälläkin sitä mantraa hoetaan jatkuvasti "opiskele, opiskele". Ihan sama mitä tekee, töitä ei saa kun on 50v mittarissa.
Ap, lähde vaan opiskelemaan nyt heti. Olet juuri sopivassa iässä vaihtamaan alaa.
Eihän sä ole hakenut töitä kuin hetken. Älä luovuta!
Ihmisillä on sisäänrakennettu ajatusmalli, että kun juuri mä valmistuin juuri tähän ammattiin, niin työllistyn heti. Koulussa vielä lisätään tuota, tietysti, pitäähän opiskelijalla olla syy ja tsemppiä kouluttautumiseensa.
Vaikka alalla olisi mikä pula, esim. koulutetuista siivoojista, ei ihmisiä palkata noin vain. Tai sitten käy niin kuin meillä, että jonon ohi pääsee ties mitä viheltäjää ja se koulutettu voi päästä seuraavalla kierroksella jos hyvin käy.
Joku on myös hankkinut muodollisen pätevyyden, koska on jäänyt rannalle ilman sitä. Sillä välillä on palkattu ties ketä.
Mistä oikeasti johtuu, että kokenut koodari ei saa työtä, jota hakee? Onko hakijoita aina paljon? Onko palkkatoive liian korkea? Eikö osaaminen ole oikeanlaista? Eikö henkilö ole koulutettavissa tehtävään?
Vierailija kirjoitti:
Mistä oikeasti johtuu, että kokenut koodari ei saa työtä, jota hakee? Onko hakijoita aina paljon? Onko palkkatoive liian korkea? Eikö osaaminen ole oikeanlaista? Eikö henkilö ole koulutettavissa tehtävään?
Tämä on miljoonan taalan kysymys. Tuskin siihen ainakaan Suomesta saa rehellistä vastausta, sitä vastoin kaiken maailman ympäripyöreää lätinää jostain soveltumattomuudesta tiimiin tai tuottavuudesta ynnä muusta erittäin hankalasti todennettavasta seikasta.
Eh, ihan syntyperäinen stadilainen olen jo kolmannessa polvessa. Olisiko teidän yrityksellä tarvetta hyvälle ohjelmistokehittäjälle joka painaa pitkää päivää, tuottaa optimoitua koodia sekä hallitsee myös tietoturvallisen koodaamisen ja ymmärtää kaiken tekoälystä ja koneoppimisesta?
Ihan oikeasti, tässä alkaa jo hieman hikeentyä tuohon ristiriitaan oman kokemusmaailman ja tuon median hypetyksen välillä. Jos kerran on niin mahtava pula osaavasta tyypistä, niin miten ihmeessä voi olla mahdollista että minut sivuutetaan jatkuvasti? Olen 41-vuotias mies, jos sillä on jotain merkitystä...