Miesten ja poikien tunteet
Jonkinlaista päänavausta on jo tehty. Koskahan miehille ja pojille saadaan yhtäläinen oikeus kokea ja näyttää tunteita kuin naisilla ja tytöillä on?
https://yle.fi/uutiset/3-10125919
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ylläpitävät näitä päiväkodista asti miesten ohella. Artikkeli pitää paikkansa.
Miten esimerkiksi täällä kommentoidaan sivareita tai miestä joka ei puolusta fyysisesti naistaan?
Älä nyt jaksa. Meitä tasa-arvoa kannattavia normaalinaisia on kyllä nykyään reippaasti. Oma mieheni on sivari, pitkätukka ja itkenyt pari kertaa edessäni. Seksikkäin tapaamani mies koskaan. Minä en tarvitse häntä puolustamaan itseäni, mutta toki olen aina otettu kun joku läheiseni minua puolustaa (sukupuolella ei ole väliä).
Ja kyllä, edistän tätä tasa-arvoa sillä, etten edes aloita pilkkaamaan ketään miestä, joka tunteitaan osoittaa. Kannattais sunkin kokeilla jättää nuo sukupuoliin liittyvät ennakkoluulot muualle.
Yeitä on paljon mutta noita toisia on kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että miehiä pidetään hirviöinä kun he itsekin ylläpitävät sitä kuvaa peittämällä tunteensa. Minusta kuka tahansa joka ei ole ok tunteiden, toisten tai omien, ei ole terve ihmisenä. Nämä naiset jotka eivät kestä miestensä tunteita eivät ole siis terveitä itsekään.
#metoo
Ei voi näyttää tunteita
Onko naisten ahdistelu sinusta tunne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa naiset joku esimerkki itkevästä miehestä, joka on mielestänne erittäin sexy hot. Paavo Väyrynen? Niko Nousiainen bb-talossa kun sai tietää että Sofia oli ollut salahuoneessa?
Oma mieheni, kun liikuttuu vaikkapa hyvästä leffasta. Onpa tuo itkenyt ilostakin joskus, siinä hetkessä hän oli todella todella sexy hot. Surusta itkiessään ei välttämättä juuri sexy hot, mutta erittäin rakastettava.
Ei kelpaa. Kukaan ei tunne miestäsi paitsi sinä. Kerro joku esimerkki jota muut palstalaiset voivat kommentoida.
Miksi? Tässä oli esimerkki ja minulle se seksikkäin. Jos arvaan oikein, niin yksityishenkilöt eivät sinulle esimerkiksi kelpaa ja julkkismiehet ovat jotenkin epäkelpoja, koska ovat liian komeita, pitkiä tai heillä on liikaa statusta.
Enkä tunne julkkiksia henk. koht., olen siis korkeintaan nähnyt jonkun näyttelevän itkua.
Miksi tämä on edes relevantti kysymys?Sehän on roolihahmo, joka on tehnyt paljon pahaa. Pidät murhaajista.
Jos maailmanhistoriasta ei löydy yhtään tunnettua itkevää miestä, joka olisi naisten mielestä kuumis, niin kyllähän se jotain osviittaa antaa.
Ok. Nikolaj Coster-Waldau Game of Thronesin 7. kauden lopulla Jaime Lannisterin roolissa. Todella kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mieskin nyt itkeä saa. Ihan ihmeellistä jos asia on jollekin onnelma. Onneksi kaikki eivät ole jääneet sinne yläkoulutasolle. Itse olen nainen ja ihan hömistynyt tästäkin keskustelusta. Toivottavasti mahdollisimman vähän ihmisiä kuuluu tähän minullekin tuttuun "ryhmään" jota vanhempanikin edustavat ja joilla on mottona "itkeminen on heikkoutta, "ei saa itkeä" jne. Itselleni näiden käskyjen toteutus on ollut vaikeaa toteuttaa kun olen herkkä ja empaattinen ihminen. Sen takia en voisi kuvitellakaan kieltäväni jotain toista itkemästä tai puhumattakaan nauravani hänelle. Alkaisin varmasti itsekin itkemään. Välillä sitä miettii, että missä maassa eletään jos itkeminen on jo jollekin ongelma. Tietysti koulukiusattuna silti ymmärrän sen, että "heikkouden" näyttäminen on vaikeaa ja itsekään en olisi halunnut niiden p*skojen näkevän että saavat minut itkemään.
Se ongelma on siinä on se että se itkeminen on joku näköjään itkijöille joku itseisarvo tunteille. Eikö teillä on muuta tunteita kun itkeminen tai että itketään. Siis iloitku, suruitku, väsyitku, kipuitku, masisitku, aamuitku, iltaitku, kauppakatu jne.
Hohhoijakkaa...kuka jaksaa tämän jankkaajan kanssa jankata? Kun ei se muuta osaa kuin jankata itkemisestä, mitä ei itse voi sietää, mutta silti ei kykene muusta jankkaamaan?
Oletko väsynyt ja itketkö?
En. Miksi väsymysitkeminen ainoastaan herätti sinussa noin voimakkaita tunteita, ettet kykene enää mistään muusta puhumaan? Mitä tunteita väsymisitku sinussa herättää?
Huolestuneisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mieskin nyt itkeä saa. Ihan ihmeellistä jos asia on jollekin onnelma. Onneksi kaikki eivät ole jääneet sinne yläkoulutasolle. Itse olen nainen ja ihan hömistynyt tästäkin keskustelusta. Toivottavasti mahdollisimman vähän ihmisiä kuuluu tähän minullekin tuttuun "ryhmään" jota vanhempanikin edustavat ja joilla on mottona "itkeminen on heikkoutta, "ei saa itkeä" jne. Itselleni näiden käskyjen toteutus on ollut vaikeaa toteuttaa kun olen herkkä ja empaattinen ihminen. Sen takia en voisi kuvitellakaan kieltäväni jotain toista itkemästä tai puhumattakaan nauravani hänelle. Alkaisin varmasti itsekin itkemään. Välillä sitä miettii, että missä maassa eletään jos itkeminen on jo jollekin ongelma. Tietysti koulukiusattuna silti ymmärrän sen, että "heikkouden" näyttäminen on vaikeaa ja itsekään en olisi halunnut niiden p*skojen näkevän että saavat minut itkemään.
Se ongelma on siinä on se että se itkeminen on joku näköjään itkijöille joku itseisarvo tunteille. Eikö teillä on muuta tunteita kun itkeminen tai että itketään. Siis iloitku, suruitku, väsyitku, kipuitku, masisitku, aamuitku, iltaitku, kauppakatu jne.
Hohhoijakkaa...kuka jaksaa tämän jankkaajan kanssa jankata? Kun ei se muuta osaa kuin jankata itkemisestä, mitä ei itse voi sietää, mutta silti ei kykene muusta jankkaamaan?
En. Miksi väsymysitkeminen ainoastaan herätti sinussa noin voimakkaita tunteita, ettet kykene enää mistään muusta puhumaan? Mitä tunteita väsymisitku sinussa herättää?
Huolestuneisuutta
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että miehiä pidetään hirviöinä kun he itsekin ylläpitävät sitä kuvaa peittämällä tunteensa. Minusta kuka tahansa joka ei ole ok tunteiden, toisten tai omien, ei ole terve ihmisenä. Nämä naiset jotka eivät kestä miestensä tunteita eivät ole siis terveitä itsekään.
#metoo
Ei voi näyttää tunteita
Ymmärrät tahallaan väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuneisuutta
Miksi?
Palataan myöhemmin. Pitää lähteä. Öitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#metoo
Ei voi näyttää tunteita
Ymmärrät tahallaan väärin
Sinä pidät metoota syynä sille, etteivät miehet voi näyttää tunteitaan. Ole hyvä ja selitä miksi?
Boys dont Cry kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään, kyse ei ole siitä onko heillä oikeus tehdä niin vai ei. Siinähän itket, mutta evolutiivisesti kuset omaan nilkkaan jos olet liian tunteikas mies/poika.
Pahin juttu mitä mies voi tehdä on itkeä naisen nähden. Vaikka väittäisivät kuinka haluavansa tunteellisen miehen niin se on paskapuhetta. Mä harrastan nyrkkeilyä ja kehonrakennusta ja itkemiset joutuu hoitamaan silloin kun vaimo ei ole kotona. Liikuttavan elokuvan aikana pitää ''vetää kyyneleet takasin'' tai vaimo alkaa heti mulkoilemaan.
Olepa joku kerta vetämättä niitä kyynelkanaviasi takaisin, ja utele vaimoltasi hämmentääkö häntä nähdä sinun näyttävän tunteesi ja miksi näin on.
Vaimo on sanonut, että pojat ei itke.
Vaimosi on tyhmä. T. Toinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Mies on tunteellinen siinä kuin nainenkin. Itse olen herkkä mies, mutten kuitenkaan toki ole jatkuvasti kyynel silmässä. Olen runsaasti tatuoitu (183/87) heppu jonka voisi olettaa olevan armoton kovanaama ja perinteinen tyhjäpäinen "alfauros", mutta eihän se näin mene. Ihmisessä on kontrasteja. Harrastan ja suorastaan rakastan nyrkkeilyä, mutta tirautan myös kyyneleen esim. koskettavan leffan tai musiikin parissa. Tunnen suurta empatiaa kärsiviä ihmisiä kohtaan, ja jopa liikaa mietin maailman epäoikeudenmukaisuutta. Lisäksi sävellän harrastuspohjalta melko tunteellisia kappaleita joilla puran tätä sisäistä maailmaani. Eikä tuo kaikki kyllä hävetä yhtään, eikä pitäisikään. Vaimoni rakastaa minua juuri tuosta syystä, että olen aito, enkä häpeä omaa tunteellisuuttani. Useimmat ystäväni luullakseni pitävät minusta empaattisuuteni takia, niin miehet kuin naisetkin. Valitettavasti vallitseva kulttuuri edelleen pakottaa epävarmemmat miehet muottiin, ja he ovat siihen tavallaan syyttään oppineet. Olen itsekin ajoittain epävarma ties mistä asioista, mutta annan itselleni siihen luvan ja pyrin olemaan aina vain itseni, enkä sellainen mitä joku olettaa minun olevan.
Tässä nainen, jonka mielestä just noin sen pitäis miehelläkin olla. Ihmettelen suunnattomasti naisia joiden mielestä mies ei saisi itkeä. Ensimmäiseksi tulee mieleen ettei kyseisen naisen älyllinen taso tai/sekä mielenterveys ole aivan normaalitasolla. Tunteet ovat kaikkineen molemmille sukupuolille olennaisia eikä joidenkin tunteiden tukahduttaminen aiheuta muuta kuin ongelmia. Tämän nyt jokaisen pitäisi tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua millasta typerää puhetta. Ei itku itsessään ole mikään tunne vaan seuraus tunteesta. Onko tää sulle epäselvää ja oletko siis ihan aikuinen. Ei uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua millasta typerää puhetta. Ei itku itsessään ole mikään tunne vaan seuraus tunteesta. Onko tää sulle epäselvää ja oletko siis ihan aikuinen. Ei uskoisi.
Se itseasiassa kertoo vain siitä, miten pihalla tunteista tuo kyseinen kirjoittaja on, kerta pitää itkua tunteena. Sama henkilö ilmeisesti pitää ahdistelua tunteena ja hakkaamista tunteena? Ei kykene erottamaan eri reaktioita tunteista eikä ymmärrä yhteyksiä eri tunteiden ja reaktioiden välillä. Eli puhumme tunnetasolla hyvin alikehittyneestä ihmisestä. Yleensä lapset yhdistävät reaktion tunteeseen ennen kuin heille opetetaan, mikä tunne on minkäkin reaktion taustalla. Ilmeisesti hänellä ei ole ollut ketään, kuka olisi kyennyt opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se itseasiassa kertoo vain siitä, miten pihalla tunteista tuo kyseinen kirjoittaja on, kerta pitää itkua tunteena. Sama henkilö ilmeisesti pitää ahdistelua tunteena ja hakkaamista tunteena? Ei kykene erottamaan eri reaktioita tunteista eikä ymmärrä yhteyksiä eri tunteiden ja reaktioiden välillä. Eli puhumme tunnetasolla hyvin alikehittyneestä ihmisestä. Yleensä lapset yhdistävät reaktion tunteeseen ennen kuin heille opetetaan, mikä tunne on minkäkin reaktion taustalla. Ilmeisesti hänellä ei ole ollut ketään, kuka olisi kyennyt opettamaan.
Korjaus, tarkoitus oli kirjoittaa, että yleensä lapset eivät erota reaktiota tunteesta, vaan ilmaisevat ja kuvaavat tunteita reaktioilla ennen kuin heille opetetaan, mistä tunteesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ylläpitävät näitä päiväkodista asti miesten ohella. Artikkeli pitää paikkansa.
Miten esimerkiksi täällä kommentoidaan sivareita tai miestä joka ei puolusta fyysisesti naistaan?
Älä nyt jaksa. Meitä tasa-arvoa kannattavia normaalinaisia on kyllä nykyään reippaasti. Oma mieheni on sivari, pitkätukka ja itkenyt pari kertaa edessäni. Seksikkäin tapaamani mies koskaan. Minä en tarvitse häntä puolustamaan itseäni, mutta toki olen aina otettu kun joku läheiseni minua puolustaa (sukupuolella ei ole väliä).
Ja kyllä, edistän tätä tasa-arvoa sillä, etten edes aloita pilkkaamaan ketään miestä, joka tunteitaan osoittaa. Kannattais sunkin kokeilla jättää nuo sukupuoliin liittyvät ennakkoluulot muualle.
Teitä on paljon mutta noita toisia on kanssa.
Lisään vielä että itse olen sivari ja saanut kuulla siitä nimenomaan naisilta. Itkemisestä ja herkkyydestä kanssa, samoin siitä kun en 'puolusta' naisen kunniaa.
Mutta kuten sanoin aiemmin, se ei vaikuta negatiivisesti naismenestykseen, se on harhaluuloa.
Tarkoitukseni oli vain ilmaista että molemmat sukupuolet ylläpitävät myrkyllistä maskuliinisuutta. Molemmat, koska binäärin ulkopuolisista en tiedä. Minulla itselläni ei ole ennakkoluuloja, mutta monella on. Ihan sukupuolesta riippumatta.
En sitten tiedä kuinka paljon normimies pistää painoa miesten taikka naisten mielipiteille. Mutta lapset pistävät läheistensä mielipiteille arvoa. Nuoret jopa netissä oleville mielipiteille.
Täytyy huomioida että kaikki ihmiset eivät ole yhtä tunteellisia. Naisella jolla ei ole suuria tunteita, varsinkaan helliä, on monesti hankalaa. Sellainen voi jopa miettiä mikä hänessä on vikana.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy huomioida että kaikki ihmiset eivät ole yhtä tunteellisia. Naisella jolla ei ole suuria tunteita, varsinkaan helliä, on monesti hankalaa. Sellainen voi jopa miettiä mikä hänessä on vikana.
Totta. On eri tasoja siinäkin, miten ja millaisia tunteita ihminen tuntee. Äärimmillään psykopatia ja narsismi estää monien tunteiden tuntemisen. Kapea tunneskaala ja pinnalliset tunne-elämykset vastaavasti vaikuttavat myötätuntoon ja muiden tunteisiin eläytymiseen ja ymmärtämiseen (tai monesti vaikuttavat). Olisi kaikista terveintä, jos ihminen voisi vapaasti ja aidosti olla sellainen mitä on. Kunhan hänen luontainen olemisensa ei vahingoita tai satuta muita.
https://hidastaelamaa.fi/2016/04/myos-miehiin-sattuu/
Myös miehiin sattuu
Tämä ei ole mukavaa kirjoitettavaa, mutta juuri siitä syystä tämä oli kirjoitettava. Jaan tässä nyt muutamia ajatuksia liittyen miehiin, naisiin ja ennen kaikkea meidän yhteiseen taipaleeseen koskettavia kokemuksia. Lasken hetkeksi ”ammattihattuni” maahan ja puhun sinulle ihmisenä siitä, millaista on olla mies tunteiden keskellä.
ADVERTISING
Kipu
Minä en ole kovin paljoa itkenyt aikuisiälläni, ja jossain vaiheessa ajattelin, etten sitä edes osaa tehdäkään. Ensimmäisen kerran itkin niin lujaa että sattui, kun oma isäni lähti tästä maailmasta. Kipu ja kokemus oli sen verran voimakas, että hallitsematon voima viilsi lävitseni. Se helpotti ja ajan kanssa paransi. Tarvittiin kuitenkin ääripään tapahtuma, että pystyin pääsemään tunteiden ääripäähän, kipuun ja ikävään. Tämä oli ensimmäinen kokemukseni, että myös meihin miehiin sattuu ja saa sattua.
32ZVN7GBO4
Tunteet
En tiedä kuinka monella miehellä on vielä olemassa käsitys siitä, että ”kunnon miehet” eivät itke tai näytä tunteitaan. Nämä tunteet on jossain vaiheessa meidän historiassa katsottu heikkoudeksi, erityisesti miesten osalta. Myös biologialla voi olla tekemistä asian kanssa, mutta jätetään se toiseen kertaan.
Tosi rankasti yleistäen: naiset ovat odottaneet miehiltään enemmän tunteiden ilmaisemista, ja sitten kun mies lopulta ilmaisee tunteitaan, eivät ne ole sellaisia kuin nainen on niiden toivonut olevan. Itse asiassa nainen voi olla joskus hämillään, kun mies yrittää ilmaista tunteitaan, ja on hyvin todennäköistä, että mies on vähintään yhtä sekaisin. Tämä ei johdu mielestäni siitä, että miehillä ei olisi tunteita, vaan siitä, että miehen ja naisen tunteiden ilmaisutavat ovat hyvin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
https://hidastaelamaa.fi/2016/04/myos-miehiin-sattuu/
Myös miehiin sattuu
Tämä ei ole mukavaa kirjoitettavaa, mutta juuri siitä syystä tämä oli kirjoitettava. Jaan tässä nyt muutamia ajatuksia liittyen miehiin, naisiin ja ennen kaikkea meidän yhteiseen taipaleeseen koskettavia kokemuksia. Lasken hetkeksi ”ammattihattuni” maahan ja puhun sinulle ihmisenä siitä, millaista on olla mies tunteiden keskellä.
ADVERTISING
Kipu
Minä en ole kovin paljoa itkenyt aikuisiälläni, ja jossain vaiheessa ajattelin, etten sitä edes osaa tehdäkään. Ensimmäisen kerran itkin niin lujaa että sattui, kun oma isäni lähti tästä maailmasta. Kipu ja kokemus oli sen verran voimakas, että hallitsematon voima viilsi lävitseni. Se helpotti ja ajan kanssa paransi. Tarvittiin kuitenkin ääripään tapahtuma, että pystyin pääsemään tunteiden ääripäähän, kipuun ja ikävään. Tämä oli ensimmäinen kokemukseni, että myös meihin miehiin sattuu ja saa sattua.32ZVN7GBO4
Tunteet
En tiedä kuinka monella miehellä on vielä olemassa käsitys siitä, että ”kunnon miehet” eivät itke tai näytä tunteitaan. Nämä tunteet on jossain vaiheessa meidän historiassa katsottu heikkoudeksi, erityisesti miesten osalta. Myös biologialla voi olla tekemistä asian kanssa, mutta jätetään se toiseen kertaan.Tosi rankasti yleistäen: naiset ovat odottaneet miehiltään enemmän tunteiden ilmaisemista, ja sitten kun mies lopulta ilmaisee tunteitaan, eivät ne ole sellaisia kuin nainen on niiden toivonut olevan. Itse asiassa nainen voi olla joskus hämillään, kun mies yrittää ilmaista tunteitaan, ja on hyvin todennäköistä, että mies on vähintään yhtä sekaisin. Tämä ei johdu mielestäni siitä, että miehillä ei olisi tunteita, vaan siitä, että miehen ja naisen tunteiden ilmaisutavat ovat hyvin erilaisia.
Tuo teksti jatkuu linkissä
Minun entinen itki Krokotiilin kyyneleitä. Jos tiedätte, mitä se tarkoittaa.
Mun mieskin oli ihana, kun näin hänet vihdoin itkevän.
Lisäksi oli ihanaa kun itkettiin molemmat, kun katsottiin avaraa luontoa.
Parhaimmat puolet hänessä oli herkkyys ja ujous.