Sukupuu-kysymys - isoisän veljen lapsenlapsi - onko suomen kielessä näille nimiä?
Juttelin juuri ulkomaalaisen tutun kanssa ja heillä on niin että isoisän tai isoäidin veljen tai siskon lapsi ja lapsenlapsi ovat vielä ajateltu olevan läheistä perhettä. Ainakin omalla kohdalla Suomessa en edes koskaan olisi kuullut heistä varmaankaan jos heitä olisi. Piti ihan piirtää sukupuuta että edes tajusin konseptia kunnolla.
Miten teillä?
Ja onko noille edes sanoja suomen kielellä?
Kommentit (37)
Et ole ikinä kuullut pikkuserkuista?
Pikkuserkkuja tai toisia serkkuja. Samalla tavalla voi puhua myös kolmansista jne. serkuista.
Kun isoisät ovat veljeksiä, heidän lapsensa ovat keskenään serkuksia ja näiden serkusten lapset eli isoisien lapsenlapset ovat keskenään pikkuserkkuja. Pikkuserkkujen lapset taas ovat keskenään sirpaleserkkuja, mikä termi on kyllä Suomessa puhekielestä jo hävinnyt pois, koska harvoissa suvuissa ollaan enää juurikaan tekemisissä näiden sukulaisten kanssa.
Eiku aaaa. Sori kävin vähän hitaalla ja oli vaikea hahmottaa xD
-Ap
Kutsuisitteko isoisän veljen lasta sedäksi/tädiksi?
ap
Pikkuserkku on sana, joka kyllä opetetaan jo peruskoulussakin. Ja kyllä on ihan yleistä tuntea omia pikkuserkkujaan ainakin joitakin. Mutta tietenkään kaikki suvut eivät ole paljon keskenään tekemistä, ettei varmasti ap:n tilanne ole mitenkään harvinainenkaan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Meillä on isosetä ja isotäti.
Serkkujen lapset ovat keskenään pikkuserkkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä luulin että isosetä olisi jo tuo isoisän veli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei. Isosetä on se isoisän veli, eivät hänen lapsensa. Isosedän ja isotädin lapsille ei ole mitään nimitystä. Ovat vain vanhempiesi serkkuja ja sinun pikkuserkkujesi vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei, se on isän/äidin serkku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin on mutta meillä on nämä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Toi ei oo oikee ap
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Pikkuserkkuja tai toisia serkkuja. Samalla tavalla voi puhua myös kolmansista jne. serkuista.
Ei ei, tuollaiset anglismit ei sovi suomen kieleen, tulee liikaa värinkäsityksiä. Toiset serkut tarkoittaa jotain ihan muuta kuin pikkuserkut. Suomen "toinen" kun ei ole ihan sama asia kuin englannin "second".
Third cousin on pikkupikkuserkku (vrt. isoisoäiti).
Vierailija kirjoitti:
Serkkujen lapset ovat keskenään pikkuserkkuja
Ja pikkuserkkujen lapset keskenään "surkeitaserkkuja" 😊
Pikkuserkkujen lapset ovat keskenään sokeriserkkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin on mutta meillä on nämä käytössä.
Miksi ihmeessä? Nuohan on vanhempien serkkuja. Mikä nimitys teillä sitten on oikeista isosedista ja isotädeistä?
Vai oletteko muutenkin "luovia", kutsutteko tätiä siskoksi, enoa isoisäksi jne...?
Minulla on 52 pikkuserkkua ja olen tavannut heistä jokaisen. Siksi tuntuu oudolta, että joku ei ole koskaan kuullut edes puhuttavan pikkuserkuistaan.
Isosedän lapset ovat pikkuserkkuja. isän veli on setä, isoisän veli on isosetä ja lapsensa ja lapsenlapsensa pikkuserkkuja.
Isoäidin siskon lapsenlapsi on pikkuserkku.