Onko elämä vielä siedettävää yhden lapsen kanssa?
Tokihan lapsia on monenlaisia, mutta jos on ihan ns. normaali tapaus.
Miten elämä yhden lapsen kanssa eroaa siitä, että olisi 2 tai 3?
Olenko aivan hakoteillä, kun kuvittelen, että yhden kanssa ei tarvitse luopua niin paljosta ja rahaa palaa vähemmän? Eli helpompi säilyttää kohtuullinen elintaso, ura (tai ihan vain kiva työ) ja elämänlaatu. Olisi ihana kokea lapsensaanti kerran.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen oman elämän menettää yhdenkin lapsen kanssa, mutta tietenkin yksi lapsi on parempi kuin kaksi tai useampi.
Harmi jos sinulle kävi näin :( minun elämäni vain rikastui lapsen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hankit lapsen vain omaa elämääsi ajatellen, niin se on aika itsekäs näkökulma.
Tämä kiinnostaa, että mitä tarkoitat tällä? Aika moni taitaa hankkia lapsen vain omaa elämäänsä ajatellen?
Siis tottakai otan huomioon oman elämäni, taipumukseni, tavoitteeni ja kiinnostukseni ym. Kokonaisuuksiahan nämä ovat. Ja pohdin tietysti, että sopiiko se lapsi elämäntyyliimme. Useampi ei ainakaan sovi/kiinnosta. Hetkeksi varmasti joutuu hidastamaan elämää sen yhdenkin kanssa, mutta onhan sillä lapsella sitten isäkin.
Tai sitten ehkä ymmärtänyt, mitä halusit sanoa.
Ap
Juu, ilmaisin huonosti, mitä tarkoitin. Tarkoitin sillä sitä, että lasta hankkiessa tulisi sen oman näkökulman lisäksi ajatella myös lasta. Olen siis ainut lapsi itse ja väitän, että moni asia olisi ollut mulle helpompaa elämässä, jos mulla olisi ollut sisaruksia. Täällä yhden lapsen vanhemmat puolustelee, että "sisaruksista olisi seuraa toisilleen" tarkoittaa itse asiassa ainaista tappelua ja mustasukkaisia tunteita. Toki paljon niitäkin mutta nämäkin tunteet ja tilanteet kasvattavat lasta pärjäämään elämässä. Itse esim. kaihdan konflikteja viimeiseen asti, sillä en ole tottunut riitelemään ja pitämään puoliani. Tässä vain yksi esimerkki.
Kun hankkii lapsen/lapsia tulisi toki miettiä sitä omaa jaksamista ja elämän arvoja mutta myös asioita lapsen näkökulmasta. Ja omakohtaisesta, subjektiivisesta kokemuksesta johtuen olen sitä mieltä, että sisarukset rikastuttavat elämää ja opettavat paljon sellaista, mistä ainut lapsi jää paitsi. Myös aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Kahden lapsen kanssa on ihanaa, tuplasti iloa ja pienten lasten naurua tuvassa. Viihtyvät keskenään jo pienenä eikä tarvitse vahempien olla koko ajan viihdyttämässä. Lasten keskinäisen suhteen muodostumista on ihana seurata sivusta.
Olet oikeassa. Sisaruksesta on erittäin paljon hyötyä kehityksen ja oppimisen kannalta. Tietyllä tavalla yhden lapsen kanssa on varmasti helpompaa ja ainakin halvempaa, mutta kahden tai useamman kanssa lapset oppivat tehokkaasti jakamaan, vuorottelemaan, ratkomaan riitoja, lohduttamaan, odottamaan, neivottelemaan, joustamaan, leikkimään toisen mielipiteet huomioden ja paljon muita elämässä tärkeitä taitoja.
Tähänhän liittyy niin moni asia, eikä kaikkia voi mitenkään ennustaa. Jos raha ja ura ratkaisevat, niin yhden kanssa on varmasti helpompaa. Mutta ennalta ei voi tietää lapsen/lapsien temperamenttia ja luonnetta.
Yksi lapsi voi olla sopeutuva ja helppo. Lapsi voi viihtyä itsekseen ja saada paljon kavereita. Helpoimmillaan yhdellä lapsella voi olla vaikka naapurissa bestis, jossa hän yökyläilee ja jossa bestiksen perhe jopa kuskaa lapsia yhteisiin harrastuksiin, elokuviin jne...
Mutta lapsi voi olla myös vaativa, ujo tai takertuja. Sen yhden lapsen kanssa on oltava enemmän seurana. Pitää leikkiä, pelata ja rupatella. Ulkoilemaankin joutuu enemmän, kun useamman lapsen voi komentaa keskenään pihalle leikkimään siksi aikaa, kun tekee kotihommia. Ainut lapsi voi tulla hyvinkin riippuvaiseksi vanhemmista eikä uskalla lähteä yksin vaikka yökylään.
Sisarukset voivat myös olla kuin parhaat ystävät, jotka ovat useimmiten sovussa ja leikkivät keskenään. Mutta he voivat myös olla kuin yö ja päivä ja riidellä koko ajan niin, että joudut menemään jatkuvasti väliin ja kuuntelemaan jatkuvaa marinaa, itkua ja huutoa. Tätäkään kun ei vaan voi ennustaa.
Meillä on 2 lasta (tyttö ja poika) ja "isolla" ikäerolla (4,5 vuotta) ja elämä on erittäin ok.
Yksi lapsi oli liian vähän ja kolme lasta olisi jo ollut liikaa...siis meille. Ei ole kahta samanlaista lasta, äiti, isää tai perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi ja kyllä paljon helpompaa, siistimpää ja sievempää on elo yhden kuin useamman kanssa, suosittelen.
Niin, sähän se parhaiten tiedät, millaista on elää useamman kuin yhden lapsen kanssa.
Oi kyllä! Sivusta olen seurannut monilapsisia perheitä ja todennut ainakin sata kertaa että kyllä mulla onkin helppoa tämän yhden helpon lapsen kanssa! Ei tarvita kersankuljetusautoa, vain yksi sairastaa kun sairastaa, matkustelu on helppoa, rahanmeno on siedettävä jne jne, voisin luetella lukemattomia syitä miksi hankkia vain yksi lapsi jos tahtoo lapsen.
4
Ja jos joku katselee sinun yhden lapsen perhettäsi ja ajattelee, että kamalaa, miten hankalaa tuo on ja toteaa ainakin sata kertaa, miten kauheaa on, jos on lapsia, niin hänkin on paras asiantuntija sanomaan, että hankalaa on ja sinun kokemuksesi asiasta on väärä?
Vierailija kirjoitti:
Hyviä perusteluja yksilapsisten perheiden äideiltä! Tuo kersankuljetusauto oli mainio - niin, ihan normaali auto riittää vielä kun on yksi lapsi, ei tarvita mitään rumaa perhelaivaa.
Joo, ihan tosi hyvä perustelu! Meillä oli jo ennen lapsia farmari, koska tarvittiin sitä tavarankuljetukseen, mutta IHAN IHAN IHAN oikeasti oltaisiin toki haluttu joku Micra. Hyvä pointti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi ja kyllä paljon helpompaa, siistimpää ja sievempää on elo yhden kuin useamman kanssa, suosittelen.
Niin, sähän se parhaiten tiedät, millaista on elää useamman kuin yhden lapsen kanssa.
Oi kyllä! Sivusta olen seurannut monilapsisia perheitä ja todennut ainakin sata kertaa että kyllä mulla onkin helppoa tämän yhden helpon lapsen kanssa! Ei tarvita kersankuljetusautoa, vain yksi sairastaa kun sairastaa, matkustelu on helppoa, rahanmeno on siedettävä jne jne, voisin luetella lukemattomia syitä miksi hankkia vain yksi lapsi jos tahtoo lapsen.
4
Ja jos joku katselee sinun yhden lapsen perhettäsi ja ajattelee, että kamalaa, miten hankalaa tuo on ja toteaa ainakin sata kertaa, miten kauheaa on, jos on lapsia, niin hänkin on paras asiantuntija sanomaan, että hankalaa on ja sinun kokemuksesi asiasta on väärä?
No just. Enpä luule että katselee. Hankalaa kun ei ole.
4
Itse olen ainut lapsi ja ei siitä ole ikinä ollut mitään ongelmaa tai haittaa vaan päinvastoin etua.
Itselläni on kaksi lasta mutta ei sitä kuopusta tehty esikoiselle "kaveriksi" vaan ihan me molemmat vanhemmat aidosti halusimme 2.lapsen. Meillä kun riittää rahkeet mainiosti 2 lapseen ja minun mielestäni jokaisen lapsen pitää saada syntyä aidosti haluttuna. Kamalaa jos lapsia tehdään enemmän kuin yksi kun on "pakko" tai pitäähän se sisarus olla vaikka vanhemmilla ei ole aitoa halua tai voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä perusteluja yksilapsisten perheiden äideiltä! Tuo kersankuljetusauto oli mainio - niin, ihan normaali auto riittää vielä kun on yksi lapsi, ei tarvita mitään rumaa perhelaivaa.
Joo, ihan tosi hyvä perustelu! Meillä oli jo ennen lapsia farmari, koska tarvittiin sitä tavarankuljetukseen, mutta IHAN IHAN IHAN oikeasti oltaisiin toki haluttu joku Micra. Hyvä pointti!
Mikä sinua vaivaa? Noin kovin kaduttaa kun teit enemmän kuin yhden lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4
No just. Enpä luule että katselee. Hankalaa kun ei ole.
4
Niin, sä luulet niin, mutta et voi tietää. Ethän ole ollenkaan ainoa ihminen, joka tällä palstalla toitottaa, miten muiden valinnat (vaikkapa lapsen hankkiminen) ovat typeriä ja huonoja, kun taas omat valinnat ovat oikeita ja täydellisiä. Ei tarvita kuin yksi kaltaisesi ihminen, joka katsoo touhuasi ja tuumaa, että ihan kamalan hankalaa, minähän sen tiedän, kun olen asiantuntija tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että joku kuvittelee, että kaikki haluavat ajella Micralla.
Elämä yhden tai useamman lapsen kanssa on ihanaa, kunhan se ei ole oma ja siitä ennakkoon sovitusta elämän pätkästä saa sovitun palkan.
Itselläni se on ihan kuukausipalkka ja vakinaisessa työsuhteessa täysillä kokemuslisillä ja lomilla.
Sopii oikein hyvin.
Muuten vapaa kuin taivaan lintu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmari ei ole kersankuljetusauto, olisikin, mutta tässä nyt haettiin lähinnä näitä tila-autoja tyyliin Touran, Verso, S-Max, Chrysler Voyager, Mazda 5. En kehtaisi moisella edes ajaa! Yhden lapsen kanssa saa ajella kauniilla autolla edelleen ja tavaratkin mahtuvat kyytiin. Ja ei, Micra ei ole mielestäni kaunis auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Micra ❤ En ehkä ottais vaikka ilmaiseksi saisin. Tykkään laatuautoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin nähty. Monilapsisten perheiden vanhemmat ovat kireitä ja ilottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavan autokeskeistä. Tulisi melkein mieleen kysyä vähän koulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Micra ❤ En ehkä ottais vaikka ilmaiseksi saisin. Tykkään laatuautoista.
Mitä sinun tykkäämisesi tähän kuuluvat? Ei nyt tule montaa erityyppistä autoa mieleen, johon mahtuu kyllä yksi lapsi, muttei kahta. Itse asiassa, Micraankin mahtuu kaksi turvaistuinta, joten kai Micrallakin vakaumuksellisesti ajavat voivat hankkia kaksi lasta. Eli jos on kyse vanhemmasta, joka ei ole parisuhteessa, ainoastaan kaksipaikkaiset autot ovat niitä, jotka eivät sovi kahden lapsen perheeseen. Onko tässä nyt siis vastakkainasettelussa kaksipaikkainen urheiluauto vs. "ruma perhelaiva"? Mitään muuta rajoitusta en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin nähty. Monilapsisten perheiden vanhemmat ovat kireitä ja ilottomia.
No sitä he ovat kyllä! Ja narisevat koko ajan kuinka on hankalaa ja riitelevät puolison kanssa.
Että pitäisi tehdä läksyt ja hoitaa kaikki muukin monen kanssa?