Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole itsekästä!
Olen aina ihmetellyt ihmisiä ketkä sanovat vapaaehtoista lapsettomuutta itsekkääksi.
Olemme aviomieheni kanssa molemmat kolmekymppisiä, emmekä halua lasta elämäämme. Yhdessäkään lakipykälässä ei lue että olisi pakko lisääntyä.
Rakastamme toisiamme niin paljon, että emme halua lasta väliimme viemään huomiota toisiltamme.
Emme haluaisi myöskään jättää tälläiseen tuhoutuvaan maailmaan lasta kuollessamme, onko se itsekästä? Minusta se kertoo suurimmasta rakkaudesta lasta kohtaan ja luopumisen taidosta olla tekemättä lasta kärsimään tähän maailmaan.
Kommentit (11)
Totta joka sana.
En sitäpaitsi näe omissa geeneissäni mitään niin ihmeellistä että ne olisi pakko siirtää eteenpäin.
Ok, ymmärrän jos joku omistaa Stephen Hawkingin aivot, niin geenien eteenpäin laittaminen voi olla ihan fiksu veto, mutta muuten koen sen lähinnä itsekkäänä tekona.
Suurin ympäristöteko on olla hankkimatta lapsia. Tätä eivät keinosiemennetyt vegaanit suostu myöntämään.
Ainut epäitsekäs teko on adoptoida lapsi, vaikka olisi kykeneväinen lisääntymään. Silloin pelastaa ihmisen, olemassaolevan hänen itsensä takia.
Lapsettomuudesta kärsivä adoptoiva adoptoi ensisijaisesti omien halujensa vuoksi.
"Emme haluaisi myöskään jättää tälläiseen tuhoutuvaan maailmaan lasta kuollessamme, onko se itsekästä?"
Ei ole itsekästä vaan tekopyhää. Harva tekee tai jättää lapsia tekemättä yhteinen etu mielessään vaan omista, itsekkäistä lähtökohdistaan.
Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole itsekästä vaan äärimmäisen fiksua. Syitä lasten hankkimiseen ei kukaan edes osannut tällä palstalla sanoa, kun niitä kysyttiin.
Mun mielestä itsekästä ON hankkia lapsia tähän maailmaan jossa varsinkin nuorten pahoinvointi lisääntyy päivä päivältä. Kuka HALUAA hankkia tänne lisää kärsijöitä? Ei tämä maailma ole ollenkaan niin ihana paikka. Kun kaikki sillä lapsella menisikin 100% ihanasti ja hyvin ja hienosti, niin mikäs niitä olisi hankkiessa, mutta kun totuus on toinen ja suurella huolella saa seurata oman jälkikasvunsa räpiköimistä maailman tuulissa.
Kermakisu kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt ihmisiä ketkä sanovat vapaaehtoista lapsettomuutta itsekkääksi.
Olemme aviomieheni kanssa molemmat kolmekymppisiä, emmekä halua lasta elämäämme. Yhdessäkään lakipykälässä ei lue että olisi pakko lisääntyä.
Rakastamme toisiamme niin paljon, että emme halua lasta väliimme viemään huomiota toisiltamme
Minä minä minä minä, minun huomioni, minun aikani, minä minä. Juu eipä juurikaan kuulosta itsekkäältä. :D
Kermakisu kirjoitti:
Emme haluaisi myöskään jättää tälläiseen tuhoutuvaan maailmaan lasta kuollessamme, onko se itsekästä?
Hohhoijaa, ei tämä maailma ole mihinkään tuhoutumassa. Älä viitsi olla noin ylidramaattinen.
Kermakisu kirjoitti:
Minusta se kertoo suurimmasta rakkaudesta lasta kohtaan ja luopumisen taidosta olla tekemättä lasta kärsimään tähän maailmaan.
Oletko koskaan nähnyt lapsia sen jälkeen kun itse olit sellainen? Käyppä minkä tahansa päiväkodin tai koulun pihassa, niin näet leikkiviä ja nauravia lapsia. Vai että vielä kärsiviä lapsia, huoh.
Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Sanonta viittaa uskomukseen, jonka mukaan äänekkäimmin syytöksestä valittava on syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole itsekästä vaan äärimmäisen fiksua. Syitä lasten hankkimiseen ei kukaan edes osannut tällä palstalla sanoa, kun niitä kysyttiin.
Syitähän on monia ja monella eri tasolla. Alla muutama ensimmäisenä mieleen tullut.
Henkilökohtaisella tasolla voi haluta kotiinsa lisää naurua ja iloa sekä kaikkea niitä asioita mitä voi tehdä yhdessä perheenä. Toinen voi nauttia siitä että isovanhemmat saavat lapsenlapsia. Kolmas voi vain haluta että omat geenit jatkavat elämää senkin jälkeen kun itse kasvaa multaa.
Yhteisöllisellä tasolla lasten hankkiminen sitouttaa sekä lähistöön että sen asukkaisiin. Toiset lapsiperheet tulevat ihan eri tavalla tutuiksi kuin lapsettomat naapurit. Erilaiset perheiden tapahtumat nostattavat yhteisöllistä henkeä.
Yhteiskunnallisella tasolla lasten hankkiminen ylläpitää tätä maata mitä me Suomeksi kutsumme. Jos lapsia lakkaa tulemasta, kärjistetysti kukaan ei ole hoitamassa meitä kun olemme eläkkeellä, eikä ylipäätään maksamassa meille eläkkeitä. Markkinatalous lakkaa toimimasta jos emme saa lisää kuluttajia mukaan. Ylipäätään ihmiskunnan kehitys kääntyy laskuun nousun sijasta. Yhteiskuntamme lakkaa olemasta, jos kukaan ei enää tee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Sanonta viittaa uskomukseen, jonka mukaan äänekkäimmin syytöksestä valittava on syyllinen.
Eli tunnustat olevasi itsekäs paskiainen?
kuka on väittänyt että vapaaehtoinen lapsettomuus on itsekästä?