Haluatteko luovuttaa sisäelimenne? Vai oletteko kieltäneet sen?
Eikös se nykyään ole niin päin, että täytyy erikseen kieltää elimiensä luovuttaminen ja että oletusarvoisesti elimet leikataan ruumiista pois ja luovutetaan, jos aivokuolee vaikka infarktin tai onnettomuuden seurauksena? Mitä mieltä olette tästä muutoksesta? Haluatteko luovuttaa sisäelimenne? Epäröittekö? Oletteko kieltäneet sen?
Kommentit (28)
Voiko luovuttaa vain osan elimistä ja kieltää muiden uovutus?
Olen kieltänyt. Jos elimet voisi myydä ja testamentata tuotot omaisille niin silloin tekisin sen.
Olen kieltänyt kannassa, mutta kuulemma sitä ei sieltä kukaan lue ja varaosiksi päädyn sitten aikanaan.
Minua yököttää ajatus että elimeni siirretään toiseen ihmiseen. Samoin kuin se että itse saisin luovutuselimen.
Haluan luovuttaa. Tulkaa hakemaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltänyt kannassa, mutta kuulemma sitä ei sieltä kukaan lue ja varaosiksi päädyn sitten aikanaan.
Minua yököttää ajatus että elimeni siirretään toiseen ihmiseen. Samoin kuin se että itse saisin luovutuselimen.
Kasva sitten horsmaa jos ei varaosat kelpaa.
Voisin luovuttaa, mutta syön solunsalpaajia eli ei tarvitse.
En ole kieltänyt, enkä ole kokenut mitään pakottavaa tarvetta elimiäni luovuttaa - mutta jos niistä jotain apua saa kuolemani jälkeen, senkus ottavat pois. Minä olen jo kuollut, ei minulla enää mitään käyttöä niille ole.
Vierailija kirjoitti:
Voiko luovuttaa vain osan elimistä ja kieltää muiden uovutus?
"Voinko päättää erikseen, mitkä elimet tai kudokset haluan luovuttaa?
Elinluovutuskorttiin tai paperille voi kirjata, mitkä elimet tai kudokset on valmis luovuttamaan tai minkä elimen tai kudoksen luovutuksen haluaa kieltää. Omasta tahdosta kannattaa kertoa myös läheisilleen."
En epäröi. Luovuttainen on ollut minulle selvää jo teinivuosista asti.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei riitä, että kieltää sen kannassa? Siellähän on erikseen lomake sitä varten. Luulisi, että sieltä sitä tietoa ensimmäiseksi haetaan, jos jotain sattuu. Eri asia sitten, jos henkilöllisyyttä ei saada selville, koska silloin mahdollista kieltoa ei voi kannasta tarkistaa, mutta sille lienee aika pieni todennäköisyys.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minusta muutos oli huono. Oletusarvon tulisi olla, että ihmiskehoa ei pistetä hyötykäyttöön kuoleman jälkeen. Aiempi vapaaehtoisuuteen perustuva "lahja elämälle" -periaate oli parempi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Haluaisin luovuttaa, mutta mietin, olisiko velvollisuuteni kieltää se. Olen asunut briteissä silloin kun hullun lehmän tauti aiheutti CJDv vaaraa ja esim punainen risti pitää mua vieläkin verenluovutukseen kelvottomana. Mutta tätä ei näy missään suomalaisessa rekisterissä i, joten ehkä mun pitäisi itse alkaa kantaa jotain biohazard-tagia?
Missä on lista elintenluovutuksen esteistä??
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltänyt. Jos elimet voisi myydä ja testamentata tuotot omaisille niin silloin tekisin sen.
Sama.
En tarvitse elimiäni kuoleman jälkeen joten sopii hyvin ottaa jos vaan kelpaavat. Minusta lakimuutos oli hyvä, koska moni tuttu on samanlainen kuin minä: vaikka on ollut valmis luovuttamaan elimiä, ei elintenluovutuskorttia koskaan tullut hommattua. Kukaan tuttu jonka kanssa tästä on puhuttu ei ole luovutusta myöskään kieltänyt.
Siitä vaan. Minusta mukavampi ajatella, että osa minusta jatkaa elämää auttaen jotakuta ihmistä.
Halusin jo vuonna -86 ja haluan edellen.
En ole kieltänyt luovuttamista, mutta mun elimiä kenellekään luovuteta.
En kelpaa edes verenluovuttajaksi ms-diagnoosin takia.
Voihan ne mennä tutkimuskäyttöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan. Minusta mukavampi ajatella, että osa minusta jatkaa elämää auttaen jotakuta ihmistä.
entä jos autat murhaaja tai pedofiilia
Haluan luovuttaa, enpä niillä itse enää mitään tee sitten. Myös elinluovutuskortti on ja lähipiirini tietää tämän.