Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatteko luovuttaa sisäelimenne? Vai oletteko kieltäneet sen?

Vierailija
20.03.2018 |

Eikös se nykyään ole niin päin, että täytyy erikseen kieltää elimiensä luovuttaminen ja että oletusarvoisesti elimet leikataan ruumiista pois ja luovutetaan, jos aivokuolee vaikka infarktin tai onnettomuuden seurauksena? Mitä mieltä olette tästä muutoksesta? Haluatteko luovuttaa sisäelimenne? Epäröittekö? Oletteko kieltäneet sen?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni luovuttaisin, kuten luovutin aikanaan vertakin, mutta syöpädiagnoosin takia kelpaan kuoltuani vain opetuskäyttöön.

Vierailija
22/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki elimet osat mitkä kelpaavat saa käyttää muiden hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin aikoinaan ryhtyä elintenluovuttajaksi, mutta kun minulle selvisi että Suomessa ne otetaan automaattisesti niin ihan vaan periaatteesta kielsin omakanta palvelussa elintenluovutuksen muille kuin omalle lähisuvulle.

Vierailija
24/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan. Minusta mukavampi ajatella, että osa minusta jatkaa elämää auttaen jotakuta ihmistä.

entä jos autat murhaaja tai pedofiilia

Todennäköisyys on kyllä hyvin pieni, mutta lottoarvonnan voittajaa ei voi ikinä etukäteen tietää. Siinä tapahtuu sitten niin, kuin tapahtuu.

25/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kieltänyt luovuttamista, mutta mun elimiä kenellekään luovuteta.

En kelpaa edes verenluovuttajaksi ms-diagnoosin takia.

Voihan ne mennä tutkimuskäyttöönkin.

Minullakin on MS-diagnoosi. En ole löytänyt varmaa tietoa siitä, etteikö tätä sairautta sairastava voisi olla elintenluovuttaja, mutta minäkin uskoisin, ettei voi, koska MS-taudin etiologia ei ole täysin selvillä.

En halua että kudoksiani menee tutkimuskäyttöön, kun siihen voi sisältyä jotain epäeettistä.

Vierailija
26/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellän luovuttamisen ehdottamasti.

Vierailija
27/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt kannassa, mutta kuulemma sitä ei sieltä kukaan lue ja varaosiksi päädyn sitten aikanaan.

Minua yököttää ajatus että elimeni siirretään toiseen ihmiseen. Samoin kuin se että itse saisin luovutuselimen.

Miten niin ei riitä, että kieltää sen kannassa? Siellähän on erikseen lomake sitä varten. Luulisi, että sieltä sitä tietoa ensimmäiseksi haetaan, jos jotain sattuu. Eri asia sitten, jos henkilöllisyyttä ei saada selville, koska silloin mahdollista kieltoa ei voi kannasta tarkistaa, mutta sille lienee aika pieni todennäköisyys.

En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta Kannassa nimenomaan kerrotaan että voithan sinä tehdä elintenluovutuskiellon tänne, mutta ota huomioon että sitä ei kukaan täältä etsi eikä lue.

28/28 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt kannassa, mutta kuulemma sitä ei sieltä kukaan lue ja varaosiksi päädyn sitten aikanaan.

Minua yököttää ajatus että elimeni siirretään toiseen ihmiseen. Samoin kuin se että itse saisin luovutuselimen.

Miten niin ei riitä, että kieltää sen kannassa? Siellähän on erikseen lomake sitä varten. Luulisi, että sieltä sitä tietoa ensimmäiseksi haetaan, jos jotain sattuu. Eri asia sitten, jos henkilöllisyyttä ei saada selville, koska silloin mahdollista kieltoa ei voi kannasta tarkistaa, mutta sille lienee aika pieni todennäköisyys.

En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta Kannassa nimenomaan kerrotaan että voithan sinä tehdä elintenluovutuskiellon tänne, mutta ota huomioon että sitä ei kukaan täältä etsi eikä lue.

Höh. Tuohan on ihan törkeää. Elintenluovutuksen kieltäminen varmuudella on lakimuutoksen myötä tehty siis mahdottomaksi. Mielestäni lähiomaisten ilmoituksen varaan laskeminen on liian heppoista eikä kaikilla sitäpaitsi edes ole lähiomaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan