Myers-Briggsin IN-alkuiset tyypit - mitä teette työksenne?
Te jotka saatte Myers-Briggsin tyyppi-indikaattorissa tulokseksi INFP, INTP, INFJ tai INTJ - mitä teette työksenne? Viihdyttekö työssänne? Kiinnostaisi etenkin teidän kohdalla, joilla introversio ja intuitiivisuus on testin tuloksen mukaan vahva.
Testiin kohdistuvalle kritiikille voitte perustaa vaikka oman ketjun, sillä se ei nyt ole tämän ketjun aiheena.
Kommentit (126)
Luonnontieteiden opiskelija. -INFP
Infp - kirjastonhoitaja
Kaipaisin enemmän työtä, jossa voisin hyödyntää intuitiivisuuttani, herkkyyttä ja luovuuttani.
INTP. Sairaanhoitajana työskentelin, se oli liian raskasta, nyt asiakaspalvelutyötä. Minun on lähes ylivoimaista motivoitua työntekoon yksinäisessä työssä, joten näillä on mentävä.
Teille, jotka mietitte, oletteko introvertteja vai ekstroverttejä; jako menee niin, että introvertit lataavat akkujaan yksin ja saavat siis energiansa yksinolosta, kun taas ekstrovertit energisoituvat muiden ihmisten seurasta.
Mutta Myers-Briggs-tyyppitestin tuloksiin ja kirjainyhdistelmien merkityksiin en ota tässä kantaa. Systeemi on monimutkaisempi kuin kirjaimia pötkössä.
INFJ ja kauhistelen maailman menoa. Yritän siis löytää suuntaani ja paikkaani, mutta mitä enemmän tutkin ja luen, sitä enemmän huomaan epäkohtia, jotka ovat vastoin oikeudentajuani ja moraaliani. Hirvittää, että pitäisi teeskennellä ja toimia itseään vastaan, tai ummistaa silmänsä. En osaa kuitenkaan olla tutkimatta. Hankalaa. Etsin siis vielä ammattiani ja opiskelen alaa, joka ei tunnu olennaiselta.
Tosi paljon INFP-tyyppiä tässä ketjussa, vaikka heitä pitisi olla 4 % väestöstä. Kertoo vaan meidän viihtyvän tällaisilla palstoilla.
-infp
Täälläkin amk-ope ja kyllä opetus vie kaikki mehut.
INTJ ja insinööri tuotekehitystehtävissä. Olen täydellisesti omalla alallani.
INFP ja markkinoinnin tehtävissä. Tykkään kovasti etenkin analyyttisesti osasta ja datan työstämisestä.. Olen tehnyt myös myyntipäällikön töitä ja sekin oli ihan ok. En ole samanlainen luonnonlahjakkuus kontaktien rakentamisessa kuin alan parhaat, mutta kumminkin tarpeeksi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon INFP-tyyppiä tässä ketjussa, vaikka heitä pitisi olla 4 % väestöstä. Kertoo vaan meidän viihtyvän tällaisilla palstoilla.
-infp
Minä taas arvelisin yliedustuksen johtuvan siitä, että toiset ihmiset ovat kiinnostuneempia itsensä analysoinnista kuin toiset ja siksi tuntevat vetoa nettitesteihin. Arkikokemukseni mukaan introvertit mainitsevat introverttiytensä huomattavasti useammin kuin ekstrovertit. Ehkä moni ekstrovertti ei ole koskaan ajatellut koko asiaa tai tuntenut tarvetta testata itseään. Lisäksi nettitestit, jotka ovat käytännössä fiilispohjalta vastattavia kyselyitä, eivät ole kovinkaan luotettavia mittareita. Ihmiset vastaavat sen mukaan, mitä tulosta (ehkä tiedostamattaan) toivovat, ja moni voi nähdä oman persoonansa aivan toisin kuin muut. Esimerkiksi jos testissä kysytään, oletko mielestäsi keskivertoa älykkäämpi, ainakin kolme neljästä vastaa myöntävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo testihän kuvaa sitä kumpaan henkilö painottuu enemmän. Introvertti ei ole ihmisiä pakoileva erakko, vaan mahdollisesti nauttii yksinäisyydestä enemmän kuin seurallisuudesta. Voi silti pitää myös seurallisuudesta.
Intuitiivisuus-tosiasiallisuus kuvaa kumpaan tiedonhaku painottuuu enemmän. Intuitiiviselle on luonnollisempaa kiinnittää ensin huomiota mahdollisiin kokonaisuuksiin ja asiayhteyksiin, kun taas tosiasiallinen kiinnittää ensisijaisesti huomiota konkreettisiin, silmin nähtäviin tosiasioihin. Molemmat käyttävät silti kumpaakin tiedonhakumenetelmää, erilaisilla painotuksilla vain.
Tässäkin viitataan jatkumoon: pitääkö enemmän yksinäisyydestä vai seurallisuudesta. Entä jos pitää yhtä paljon kummastakin niin, että tunne on voimakas mutta eri piirteet ilmenevät eri tilanteissa? Haluaa vaikka ehdottomasti työskennellä yksin, jos vain voi valita, mutta vapaa-ajalla onkin yhdistysaktiivi? Tai toisin päin, tekee mieluiten tiimityötä mutta viettää vapaa-ajat erakkona mökillään? Onko kyse vain siitä, miten ihminen itse mieltää itsensä?
Sitten saat tästä testistä varmaan 50%-50% I-E-osalta. Itse saan 92% introvertti, ja tunnistan itseni täysin seuraavasta, vaikka voin toimia myös siten kuten seuraavassa kuvataan ekstroverttiä:
Introvertit (I) yksilöt toimivat mielellään yksin, ajattelevat ennen puhumista ja väsyvät sosiaalisesta kanssakäymisestä.
Ekstrovertit (E) yksilöt suosivat toimimista ryhmässä, ajattelevat puhuessaan ja saavat energiaa sosiaalisesta kanssakäymisestä.Niin minä sainkin. Tulos oli, että voin yhtä hyvin olla ENTJ ja INTJ. Kun lukee kuvaukset, ovat ne kuitenkin keskenään hyvin erilaiset eivätkä tunnu kumpikaan täysin osuvilta kohdallani. Outoa, ettei ketjussa mainittua ambiverttiyttä huomioida testissä mitenkään. Onkohan testistä eri versioita?
Tuossa testissä oleellisinta ovat funktiot mitä kirjaimet muodostavat, ei suomenkieliset typistetyt ja ääripäiset kuvaukset. Englanniksi löytyy tietoa kun etsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vain että minä olen introvertti, mutta silti pidän huomion keskipisteenä olemisesta ja esiintymisestä. En siis tosiaankaan lue itseäni ambivertiksi kuitenkaan. Eihän introvertti ole synonyymi erakolle tai sille että pitää olla todella pitkiä aikoja yksin eikä nauti muista ihmisistä. Minä pidän ihmisistä paljonkin - mutta rajoitetusti ja sovittuina aikoina. Ja lähipiiriin pääsee vain harva.
Mielenkiinnosta kysyn, että jos tiedostat sinulla olevan selkeästi molempia - sekä ekstroverttejä että introverttejä - piirteitä, miten määrittelet olevasi juuri introvertti? Eikö se, että on molempia piirteitä, tee automaattisesti ambivertiksi? En tiedä, voiko näitä aivan verrata keskenään, mutta sanomasi kuulostaa vähän samalta, kuin että sanoisi olevansa hetero, joka kuitenkin joissain tilanteissa tuntee vetoa oman sukupuolensa edustajia kohtaan mutta ei halua määritellä itseään biseksuaaliksi.
Introvertti saa energiaa yksinolosta ja niin minäkin. Kulutan tuota energiaa olemalla ihmisten kanssa ja nautin ihmisten kanssa olemisesta. Kuvittele vaikka taitoluistelija areenalla. Hän ei puhu kenellekään, on ehkä omassa transsissaan esiintyessään, mutta silti hän nauttii aplodeista ja huomiosta jotka saa esityksen jälkeen. Sitten hän vetäytyy omiin oloihinsa pois estradilta.
Eli jos saa energiaa yksinolosta, on automaattisesti introvertti, vaikka muuten olisi voimakkaasti ekstroverttejä piirteitä, sanotaan vaikka tosiaan esiintymisestä nauttiminen? Ja toisin päin, jos saa energiaa sosiaalisesta kanssakäymisestä, on ekstrovertti, vaikka esimerkiksi inhoaisi kaikenlaista ryhmätyöskentelyä? Miten tämä eroaa siitä, että on ambivertti? Anteeksi, että jankkaan aiheesta, mutta en ole juuri perehtynyt ilmiöön ja yritän kysellä ymmärtääkseni sitä paremmin.
Minä en ymmärrä miten esiintymisestä nauttiminen on ekstrovertti piirre automaattisesti. Minusta tuntuu että katsot tätä liian pinnallisesti. Että viihdetaiteilijat ovat kaikki ekstroverttejä ja näkymättömissä työskentelevät introverttejä. Introvertit eivät myöskään inhoa sosiaalistavuorovaikutusta vaan ihmisiä mekin olemme, mutta saamme sitä energiaa enemmän yksin ollessa. Minä pidän ihmisistä. En tiedä miksi. Mutta en minä saa energiaa heistä. Jotain muuta tarvetta se tyydyttää ja siksi olen heidän kanssaan. En tiedä miten ambivertit tuntevat koska en ole sellainen. Voit kuitenkin tarkistaa wikipedia artikkelin aiheesta ja huomata että introverttiys ja ekstroverttyis on muutakin kuin vain se miten suhtautuu ihmisiin. Ambiverttiys on mysteeri minullekin.
En tee mitään. Keskeytin opettajaopinnot, kun tajusin tehneeni suuren virheen ammatinvalinnan suhteen. Nyt kuumeisesti mietin, mitä sitä lähtisi lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
En tee mitään. Keskeytin opettajaopinnot, kun tajusin tehneeni suuren virheen ammatinvalinnan suhteen. Nyt kuumeisesti mietin, mitä sitä lähtisi lukemaan.
Sama. Olen INFJ.
INFP, -A / -T
Olen nuoriso-ohjaaja. 30v. Olen koko työurani tehnyt nuorten parissa sekä koulumaailmassa että vapaa-ajan puolella. Rakastan työtäni ja olen siinä todella hyvä. Saan paljon kehuja sekä nuorilta, että työtovereiltani.
INFJ-A, joka sosiaalipuolella ohjaajana. Olen hyvä työssäni, koska aistin helposti ihmisten tunteita ja motiiveja ja pystyn käyttämään sitä ohjauksen eduksi ja olen sosiaalisesti taitava. Silti tunnen olevani väärässä paikassa, koska intensiivinen sosiaalinen kanssakäyminen kuluttaa niin paljon, joten etsin uutta suuntaa.
Olen muutenkin keskivertoa halukkaampi vaihtamaan ammattia, työtä, asuinpaikkaa yms. Olisi hauska tietää, onko muilla infj-tyypeimmä samaa taipumusta?
Olen INTP ja työskentelen terveydenhoitajana neuvolassa. Ahdistun usein siitä, miten työkaverit ja esimiehet perustavat päätöksensä usein johonkin aivan muuhun kuin logiikkaan ja järkevään ajatteluun. Välillä tuntuu kuin olisin lastentarhassa, kun päivänselvistä asioista saadaan aina hirveät ongelmat aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vain että minä olen introvertti, mutta silti pidän huomion keskipisteenä olemisesta ja esiintymisestä. En siis tosiaankaan lue itseäni ambivertiksi kuitenkaan. Eihän introvertti ole synonyymi erakolle tai sille että pitää olla todella pitkiä aikoja yksin eikä nauti muista ihmisistä. Minä pidän ihmisistä paljonkin - mutta rajoitetusti ja sovittuina aikoina. Ja lähipiiriin pääsee vain harva.
Mielenkiinnosta kysyn, että jos tiedostat sinulla olevan selkeästi molempia - sekä ekstroverttejä että introverttejä - piirteitä, miten määrittelet olevasi juuri introvertti? Eikö se, että on molempia piirteitä, tee automaattisesti ambivertiksi? En tiedä, voiko näitä aivan verrata keskenään, mutta sanomasi kuulostaa vähän samalta, kuin että sanoisi olevansa hetero, joka kuitenkin joissain tilanteissa tuntee vetoa oman sukupuolensa edustajia kohtaan mutta ei halua määritellä itseään biseksuaaliksi.
Introvertti saa energiaa yksinolosta ja niin minäkin. Kulutan tuota energiaa olemalla ihmisten kanssa ja nautin ihmisten kanssa olemisesta. Kuvittele vaikka taitoluistelija areenalla. Hän ei puhu kenellekään, on ehkä omassa transsissaan esiintyessään, mutta silti hän nauttii aplodeista ja huomiosta jotka saa esityksen jälkeen. Sitten hän vetäytyy omiin oloihinsa pois estradilta.
Eli jos saa energiaa yksinolosta, on automaattisesti introvertti, vaikka muuten olisi voimakkaasti ekstroverttejä piirteitä, sanotaan vaikka tosiaan esiintymisestä nauttiminen? Ja toisin päin, jos saa energiaa sosiaalisesta kanssakäymisestä, on ekstrovertti, vaikka esimerkiksi inhoaisi kaikenlaista ryhmätyöskentelyä? Miten tämä eroaa siitä, että on ambivertti? Anteeksi, että jankkaan aiheesta, mutta en ole juuri perehtynyt ilmiöön ja yritän kysellä ymmärtääkseni sitä paremmin.
Minä en ymmärrä miten esiintymisestä nauttiminen on ekstrovertti piirre automaattisesti. Minusta tuntuu että katsot tätä liian pinnallisesti. Että viihdetaiteilijat ovat kaikki ekstroverttejä ja näkymättömissä työskentelevät introverttejä. Introvertit eivät myöskään inhoa sosiaalistavuorovaikutusta vaan ihmisiä mekin olemme, mutta saamme sitä energiaa enemmän yksin ollessa. Minä pidän ihmisistä. En tiedä miksi. Mutta en minä saa energiaa heistä. Jotain muuta tarvetta se tyydyttää ja siksi olen heidän kanssaan. En tiedä miten ambivertit tuntevat koska en ole sellainen. Voit kuitenkin tarkistaa wikipedia artikkelin aiheesta ja huomata että introverttiys ja ekstroverttyis on muutakin kuin vain se miten suhtautuu ihmisiin. Ambiverttiys on mysteeri minullekin.
Lueskelin aiheesta lisää, ja eri lähteet antavat keskenään aivan ristiriitaisia tietoja. Yhdessä lähteessä sanotaan, että ambiverttejä on suhteessa eniten, mikä maalaisjärjellä ajatellen tuntuu ymmärrettävältä. Oli kyseessä melkein mikä ilmiö hyvänsä, ääripäiden edustajia on aina vähemmän kuin keskikastia. Toisessa lähteessä taas sanotaan, että ekstroverttejä on 75 %, kolmannessa todetaan introverttien ja ekstroverttien jakautuvan 50-50. Näissä kahdessa yhteydessä ei mainita mitään ambiverttiydestä. Lisäksi löytyi tutkimustuloksia, jotka kumosivat monia aiheeseen liittyviä käsityksiä, kuten sen, että introvertit väsyisivät sosiaalisessa kanssakäymisessä ekstroverttejä enemmän. Nyt alkaakin tuntua oudolta, että arkikielenkäytössä jatkuvasti puhutaan introverteistä ja ekstroverteistä, vaikka ei ole mitään yhtä jaettua käsitystä siitä, mitä nämä tarkoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin aiheesta lisää, ja eri lähteet antavat keskenään aivan ristiriitaisia tietoja. Yhdessä lähteessä sanotaan, että ambiverttejä on suhteessa eniten, mikä maalaisjärjellä ajatellen tuntuu ymmärrettävältä. Oli kyseessä melkein mikä ilmiö hyvänsä, ääripäiden edustajia on aina vähemmän kuin keskikastia. Toisessa lähteessä taas sanotaan, että ekstroverttejä on 75 %, kolmannessa todetaan introverttien ja ekstroverttien jakautuvan 50-50. Näissä kahdessa yhteydessä ei mainita mitään ambiverttiydestä. Lisäksi löytyi tutkimustuloksia, jotka kumosivat monia aiheeseen liittyviä käsityksiä, kuten sen, että introvertit väsyisivät sosiaalisessa kanssakäymisessä ekstroverttejä enemmän. Nyt alkaakin tuntua oudolta, että arkikielenkäytössä jatkuvasti puhutaan introverteistä ja ekstroverteistä, vaikka ei ole mitään yhtä jaettua käsitystä siitä, mitä nämä tarkoittavat.
Määrät voivat vaihdella kulttuurin mukaan. Suomessa on varmaan enemmän introverttejä kuin esim. Jenkeissä. Suomen ekstrovertti on Jenkeissä introvertti.
Tämä persoonallisuustesti ei miellä introverttiyttä ja ekstroverttiyttä ihan samalla tavalla kuin psykologiassa yleensä.
Niin minä sainkin. Tulos oli, että voin yhtä hyvin olla ENTJ ja INTJ. Kun lukee kuvaukset, ovat ne kuitenkin keskenään hyvin erilaiset eivätkä tunnu kumpikaan täysin osuvilta kohdallani. Outoa, ettei ketjussa mainittua ambiverttiyttä huomioida testissä mitenkään. Onkohan testistä eri versioita?