Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksatte/saatte elatusmaksuja?

Vierailija
20.03.2018 |

Meillä melko riitaisa ero menossa ja sain tässä ehdotuksen: Näen lapsia (taapero ja esiteini) joka toinen viikonloppu, lähi molemmille äiti, elarit 900€/kk. Minun tulot nettona 3500€ exän 1700 + tukia X€.

Kuulostaa mielestäni kohtuuttomalta olin ajatellut ja ehdottanut suunnilleen seuraavaa: vanhempi vuoroviikoin, taapero joka toinen viikonloppu. Elarit 400€ + harrastukset.

En jaksaisi alkaa riitelemään, mutta jos tuosta ensimmäisestä ei jousteta niin mennään käräjille.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta tulee 2× minimi. Toisesta ei sitäkään, alle minimin. Eli noin muutaman euron päälle 300€ kahdesta.

Vierailija
22/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etä maksaa 500€yhdestä teinistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 450e / lapsi on sinun tuloillasi ihan kohtuullinen.

Minusta ei kuulosta kohtuulliselta. Missä se äidin osuus elatuksesta on? Melko kalliit on menot lapsilla.

Niin, elatusmaksuissa pyritään tasaamaan kotien elintasoja, eli jos tienaat paljon ja lähi vähän maksat enemmän. Jos molemmat tienaa vähän niin maksat vähemmän ja jos molemmat paljon niin taas maksat vähemmän.

Höpöhöpö. Tarkoitus on turvata lapsen elatus. 

Suomessa on käytössä taulukko, jossa kerrotaan paljonko lapsen elättäminen maksaa. Taaperoon eläminen maksaa muistaakseni jonkun 260€/kk. Vaikka toinen olisi miljonääri niin elaria ei tarvitse maksaa tuota enempää.

Koko systeemin tarkoitus on tosiaan turvata lapsen elatus. Ei mikään elintasojen tasaus.

Vierailija
24/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tähän ketjuun vastanneista sepittää ihan omiaan.

a) vaikka lapsi olisi viikko-viikko, silti elarit maksetaan lähille. 

b) nro 23:n mainitsema taulukko kertoo paljonko vaatteet ja ruoka + välttämättömyystarvikkeet maksavat. Päälle hoito-, harrastus ja asuntomenot. Itseasiassa juuri päikkymaksujen vuoksi leikki-ikäisen elarit voivat olla isommat kuin koululaisen.

c) yh-korotusta ei lasketa elareihin, vaan lähin tuloihin. Se 50€ tms ei siis  vaikuta juuri mitään mihinkään.

d) lastenvalvoja ei päätä mitään, ainoastaan vahvistaa huoltajien tekemän sopimuksen. Kokemukseni mukaan joukossa on paljon työssään epäpäteviä.

Voit syöttää tulonne ja menonne tänne laskuriin, niin saat likipitäen sen summan, mitä käräjäoikeuskin tulee päättämään: http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Suomen elatusapusysteemissä on paljon mätää ja se konkretisoituu erityisesti viikko-viikkojärjestelyissä niin, että etä on lähes poikkuksetta se, joka saa laittaa kättä syvemmälle taskuun. Siis jos mennään lain mukaan. Fiksut vanhemmat osaavat pähkäillä reilun diilin itsekin, ahneet eivät.

Vierailija
25/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MONET vuoroviikkojärjestelyä käyttävät EIVÄT maksa/saa elatusmaksuja, vaikka lain mukaan niitä lähi voisikin vaatia. Vuoroviikot toimii muutenkin parhaiten silloin, kun vanhemmat ovat hyvissä väleissä keskenään. Rahasta tappeleminen harvoin edesauttaa hyvien välien ylläpitämistä. Fiksut vanhemmat osaavat laskea lapsiin menevät kulut ja jakaa kustannukset joko puoliksi tai tulojen suhteessa tai miten parhaaksi näkevätkään. Esim. juurikin tili, jolle molemmilla on käyttöoikeus on fiksujen vuoroviikkovanhempien ratkaisu.

Itse olen lähivanhempi vuoroviikkojärjestelyssä, enkä ole koskaan ottanut senttiäkään elatusmaksuja.

Vierailija
26/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 450e / lapsi on sinun tuloillasi ihan kohtuullinen.

Minusta ei kuulosta kohtuulliselta. Missä se äidin osuus elatuksesta on? Melko kalliit on menot lapsilla.

Niin, elatusmaksuissa pyritään tasaamaan kotien elintasoja, eli jos tienaat paljon ja lähi vähän maksat enemmän. Jos molemmat tienaa vähän niin maksat vähemmän ja jos molemmat paljon niin taas maksat vähemmän.

Höpöhöpö. Tarkoitus on turvata lapsen elatus. 

Suomessa on käytössä taulukko, jossa kerrotaan paljonko lapsen elättäminen maksaa. Taaperoon eläminen maksaa muistaakseni jonkun 260€/kk. Vaikka toinen olisi miljonääri niin elaria ei tarvitse maksaa tuota enempää.

Koko systeemin tarkoitus on tosiaan turvata lapsen elatus. Ei mikään elintasojen tasaus.

Öh, miten sitte on mahdollista että moni maksaa yli tuon 260e jos laki kerran sanoo että se on maksimi??

Vierailija
27/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

647€/kk kolme lasta vanhin 14v. tulot 3800€/kk ex-vaimosta en tiedä. Tämän päälle menee vielä aika paljon.

Vierailija
28/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo elarit vaikuttaa isoilta. Meillä minä (etä) olen työkyvyttömyyseläkkeellä, netto noin 1800/kk. Exä (lähi) on hyväpalkkaisessa työssä, netto yli 4000/kk. Minulla on lisäksi isoja lääkekuluja ja muita sairauskuluja, jotka on huomioitu elatuksen laskemisessa. Yksi lapsi, 15-v, joka on minulla joka toinen viikonloppu.

Sossun/Kelan laskelmien mukaan minun ei tarvitse maksaa elatusta ollenkaan. Osallistun kuitenkin lapsen harrastuskuluihin, annan taskurahaa ja säästän lapsen tilille joka kuukausi vähän rahaa. Lisäksi maksan lapselle esim. leffalippuja ja ostan joskus vaatteita.

Vierailija
29/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroviikkojärjestemässähän pienituloisempi voi saada lapsilisän, joten siinä mielessä on omituista, että elareita liikkuisi lainkaan. Mulla oli työkaveri, joka oli kai jossain henkisessä masennustilassa eron aikaan laitettu allekirjoittamaan täysin tajuton elarisoppari. Toivuttuaan erosta tajusi, että homma on aivan kohtuuton. Eksäpä ei suostunut sopimaan mitään ja menivät oikeuteen. Siellä elarit laski paljon. Muistaakseni maksoi 1100 Euroa kolmesta lapsesta, lapset oli 50-50 vanhemmilla ja tämän elatusvelvollisen kuukausitulot samat kuin eksänsä eli 2200 käteen. Näin ollen eksälle jäi 2200+1100+noin 500 Euroa lapsilisiä eli mukavat 3800 nettona ja tälle työkaverille 1100 Euroa. Työkaveri asui pienessä yksiössä ja lapset punkkasi lattialla isällään joka toinen viikko. Äiti asui leveästi neliössä ja reissasi, kun lapset oli isällään. Tässä tapauksessa koin oikeasti naisen ja lastenvalvojan huijanneet täysin sekaisin olevaa miestä laittamaan nimen paperiin. Mies oli shokissa, koska joutui jätetyksi.

Vierailija
30/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä melko riitaisa ero menossa ja sain tässä ehdotuksen: Näen lapsia (taapero ja esiteini) joka toinen viikonloppu, lähi molemmille äiti, elarit 900€/kk. Minun tulot nettona 3500€ exän 1700 + tukia X€.

Kuulostaa mielestäni kohtuuttomalta olin ajatellut ja ehdottanut suunnilleen seuraavaa: vanhempi vuoroviikoin, taapero joka toinen viikonloppu. Elarit 400€ + harrastukset.

En jaksaisi alkaa riitelemään, mutta jos tuosta ensimmäisestä ei jousteta niin mennään käräjille.

Sä unohdat laskussasi nyt ne exäsi menot, lisäksi tuloiksi tulee lapsilisät yh-korotuksella. Niitä menoja on muitakin kuin harrastukset, mutta minustakin tuo 900 e kuulostaa aika kovalta.  

Lastenvalvojallahan nuo aina kannattaa laskettaa niin menevät siltä osin oikein koska molempien pitää toimittaa vuokra/lainajutut, tulot ja menot jne. 

Itse saan kahdesta lapsesta elareita 220 euroa kummastakin, eli 440 euroa yhteensä. Tälleen kun toinen lapsista on 17-vuotias lukiolainen ja siis lapsilisiä ei tule enää, tuo 220 euroa on nopeasti hävinnyt. Nuorempi ei niin kovin paljon tällä hetkellä tarvitse, mutta kohta sekin koittaa.

Meillä elareita laskettaessa oli tilanne että minä tienasin 2200 euroa brutto, ex-mies 4000 euroa brutto keskimäärin. (Se vaihteli kuukausittain ylitöiden määrien mukaan) Nykyään ex varmasti tienaa huomattavasti enemmän kuin mitä muutama vuosi sitten, mutta niin minäkin vähän enemmän. 2600 brutto mulla. Periaatteessa voisin pyytää laskemaan uudelleen elarit, mutta koska meilläkin oli naurettavan riitainen ero, en vaan viitsi aloittaa tuota kun kohta tää minimiyhteydenpito exän kanssa on ohi kokonaan.

Vierailija
31/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaren miehellä 3 lasta, vuorovkonlopuin hänellä, maksaa noin 900e yhteensä, kolmesta lapsesta.

Omien lasteni isä ei maksa mitään eli noilla Kelan n.300e/kk mennään. Mihin noi isot elarit uppoo kun mekin pärjäilemme minimillä melko hyvin vaikka asutaan suuressa kaupungissa...

Vierailija
32/32 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoroviikkojärjestemässähän pienituloisempi voi saada lapsilisän, joten siinä mielessä on omituista, että elareita liikkuisi lainkaan.

Ihan oikeesti, mieti nyt vähäsen. Miksi se on omituista, jos (ja tässä kohtaa sinun pitää nyt vähän yrittää ajatella) lapsen kulut ovat isommat kuin lapsilisä? Se pienituloinenko sen maksaa sitten vain ja ainoastaan omasta pussistaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän