cerclage-tukilankamammoja paikalla?
ajattelin kysellä että onko täällä ketään moisella statuksella? minulla oli edellisessä raskaudessa lanka ( 2 ennenaikaista lasta) ja alkaa olla ajankohtaista miettiä että toistuuko sama tässä raskaudessa. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia!
mom rv10+6
Kommentit (36)
Mulla oli edellisessä raskaudessa tuo streptokokki bakteeri ja se syövytti kalvot ja lapsivesi meni ennenaikojaan. Nyt bakteeria ei ole, mutta saan maanantaina varmuuden vuoksi hevoskuurin penisliiniä ja antibiootteja.
Heipparallaa kaikille!
Nyt on raskausviikkoja takana 21+4 ja olo on lukuunottamatta pientä flunssaa, kerrassaan mainio.
Tukilanka kohdunkaulakanavaan laitettiin viikolla 16+3 ja sen jälkeen olen ollut kotihoidossa (saikulla)
Langan laiton jälkeen vietin kolmisen vuorokautta kättärillä, makuullaan. Kun supistukset helpottivat, kiitos supistuksen estolääkityksen, niin pääsin kotiin. Hiljalleen on viikot kuluneet mutta positiivista on se että olen saanut olla pystyssä ja hieman liikuskella. Supistuksia eikä muita ikäviä tuntemuksia ole juurikaan ollut. Fragminin ja tukilangan lisäksi sain lisälääkitykseksi keltarauhashormoni -piikityksen (kerran viikkoon). Ihanaa että on keinoja joilla raskaus mahdollisesti saadaan vietyä turvallisille viikoille ja jopa loppuun asti.
Terveisiä ja hyviä vointeja!
Kiva kun olet päässyt noin pitkälle ihan kotosalla. Sairaalalevon kun muistaa, niin on jokainen lisäviikko kotosalla luxusta ;) Ilmoittele taas kuulumisia jossain vaiheessa. Tsemppiä jatkoon!
Meillä tyttö oppi nyt kävelemään ihan 1 v päivien tienoilla. Suloista kun taapertelee :)
Itselläni kaksi raskautta, pojat 8v joka myöskin syntyi keskosena sekä nyt pian 2v täyttävä poika joka syntyi 2kk liian aikaisin. Langat edellisessä raskaudessa laitettiin jos muistan niin viikolla 19 tai 20...ja ilman niitä lankoja...? Jouduin suurimman osan raskaudesta makaamaan sairaalassa sekä kotona.
Itselläni ihan hyvä kokemus langoista sillä jos niitä ei olisi laitettu...? Mitä sitten?
Oliko lankojen laitto millainen toimenpide? Ehtikö kohdunkaula sitä ennen aueta paljonkin...?
Kyllä täytyy sanoo, että oli aika stressaavaa olla epävarmuudessa viikolta 23 raskauden jatkon suhteen. Päivä kerrallaan piti vaan mennä ja olla aina joka viikosta tyytyväinen/kiitollinen. Jatkuvasti tuli seurailtua taulukoita vauvan mahdollisuuksista selviytyä ja aina vaan toivoi viikkoja lisää. Liika tieto lisää tuskaa... ja kun kaikenlaisia riskejä koko ajan tulee ilmi. Ihmeen kaupalla viime raskaus menikin sitten ihan loppuun, vaikka tosiaan paikat avautu liian aikaisin.. Oli sisäsuu auki ja kalvot tulollaan vaikka kuinka kauan, onneksi lepo piti homman kunnossa. Lepo on kyllä avainasemassa ja se pää alaspäin olo... Onnea oli, kun ei mulla supistellut.
uusi raskaus " haaveissa" ..
kokemuksestani; eli langat laitettiin raskauden suht alkuvaiheessa ja siihenkin on jokin ns aika kriiteeri mihin viikkoihin mennessä se on laitettava...kohdun suu oli lyhentynyt ja ainoa apu tuohon oli langat.
Toimenpide tehtiin spinaalipuudutuksella ja seuraavana päivänä pääsin kotiin. Näin minulla.
Minulle laitettiin langat varmuuden vuoksi viikolla 13. Langat laitettiin nukutuksessa, jonka jälkeen kolme päivää sairaalassa. Supisteli kokoajan aivan hirveästi. Kaiken kukkuraksi sain lankojen laiton yhteydessä streptokokki bakteerin. Bakteeri syövytti kalvot rikki, jolloin lapsivesi meni ennenaikojaan. Minulle ne eivät olleet onni ja autuus, vaikka tiedän riskit olevan läsnä ilman niitäkin.
Momentti, kirjoitan sinulle sähköpostiisi, kun nämä ihanat pihailmat loppuvat ja olen käynyt ekan sairaalareissuni (tiistaina).
sairaalassa ja vuorokauden tarkkailivat jälikäteen. olin siinä mielessä onnekas että mulle ei mitään komplikaatioita tullut.
Onpa kiva " nähdä" margareetta! Mitä sulle kuuluu ja mites teidän nuorimainen kasvaa?
mom rv13+
myöskään minulla vaikka tiesin että kaikki on mahdollista kun lääkäri etukäteen asian selitti ja päätös olis sitten ihan omani.
Kiva olla taas täällä hiukan keskustelemassa....aikaa on mennytkin....mitä sinulle momentti?????
Poika pian 2vuotias vilpertti!!!!! Kasvanut ja kehittynyt normaalisti alkuvaikeuksista huolimatta. Kahta kieltä puhuu jonkin verran ja temperamenttinenkin on.
Olisi kiva kuulla sinun kuulumisiasi!!!!!
ja poika on ottanut isoveljeään kasvussa kiinni kovasti. ikää tulee kesällä 2v, isoveljelle 4v. Ja me hullut uskaltauduttiin vielä kolmatta yrittämään. varovasti ja päivä kerrallaan...
uskaltaisinko itse kolmatta...vaikka aina olenkin toivonut kolmea lasta!
Kuinka pitkällä nyt raskautesi on? Langoilla vai ilman?:)
Kaikkea hyvää teille!!!!!
olen koko viikonlopun kuumeisesti hakenut tietoa tukilangasta sitä löytämättä! kun tuli minulle ihan uutena asiana perjantaina!
eli minun tilanne!
2 raskautta takan-97 ja -02 molemmat alkaneet ennenaikaisesti vesienmenolla rv 25+6 ja 36+0 ja sectioita ovat olleet peerätilojen takia, molemmista ollut supistelua ja vuotoa koko raskauden! viimeisen raskauden aikana todettiin kohdunsuulla joku patti ja synnytyksen jälkeen otettiin koepalat ja niinhän siinä kävi että solumuutoksia näytteesä oli joten tehtiin silmukkakonisaatio ja vuoden päästä seraava joten sama hmma uusiksi mutta enne tämän viimeisen yrittämistä kaula mitattiin ja oli 3,4cm ja " annettiin lupa raskautua" joten nyt on rv 21+0 tänään ja ennakoivia supistuksia on ollut taaskin ja vuotoa! joten 15.5. kävin päivystyksessä jolloin kaikki ok kohdun suu sulki ja kanavaa jäljellä 3cm neuvola oli perjantaina ja th halusi kuitenkin että kun supistuksia edelleen on, niin käyn tarkistuksella! no meninkin sinne ja pienen tutkimisen ja utrauksen jälkeen lääkäri totesi että laittaa minut äitiyspolille juhannusviikolla koska kohdunkaulaa jäljellä enää 1,5cm ja sanoi jotain tuosta tukilangan laitosta! ja lähetti minut kotiin! joten nyt olen ihan " hukassa" jäin vähän niinkuin tyhjänpäälle joten oli ihana nähdä että meitä on muitakin!
otan mielelläni vastaan tietoa asiasta! pitääkö olla vuodelevossa? jne.
suzu79
olen koko viikonlopun kuumeisesti hakenut tietoa tukilangasta sitä löytämättä! kun tuli minulle ihan uutena asiana perjantaina!
eli minun tilanne!
2 raskautta takan-97 ja -02 molemmat alkaneet ennenaikaisesti vesienmenolla rv 25+6 ja 36+0 ja sectioita ovat olleet peerätilojen takia, molemmista ollut supistelua ja vuotoa koko raskauden! viimeisen raskauden aikana todettiin kohdunsuulla joku patti ja synnytyksen jälkeen otettiin koepalat ja niinhän siinä kävi että solumuutoksia näytteesä oli joten tehtiin silmukkakonisaatio ja vuoden päästä seraava joten sama hmma uusiksi mutta enne tämän viimeisen yrittämistä kaula mitattiin ja oli 3,4cm ja " annettiin lupa raskautua" joten nyt on rv 21+0 tänään ja ennakoivia supistuksia on ollut taaskin ja vuotoa! joten 15.5. kävin päivystyksessä jolloin kaikki ok kohdun suu sulki ja kanavaa jäljellä 3cm neuvola oli perjantaina ja th halusi kuitenkin että kun supistuksia edelleen on, niin käyn tarkistuksella! no meninkin sinne ja pienen tutkimisen ja utrauksen jälkeen lääkäri totesi että laittaa minut äitiyspolille juhannusviikolla koska kohdunkaulaa jäljellä enää 1,5cm ja sanoi jotain tuosta tukilangan laitosta! ja lähetti minut kotiin! joten nyt olen ihan " hukassa" jäin vähän niinkuin tyhjänpäälle joten oli ihana nähdä että meitä on muitakin!
otan mielelläni vastaan tietoa asiasta! pitääkö olla vuodelevossa? jne.
suzu79
kuulostaa samalta kuin minun edellinen raskauteni. eli konisaatioita tehty useita ja viimeksi rv18 kohdunkaula ultrassa 17mm ja sairaalaan ottivat sisään. lanka laitettiin rv20 kun supistuksia vaan oli. sitten olinkin 4,5kk vuodelevossa sekä kotona että sairaalassa.
kotiin sain supistuksia estävän lääkityksen joka tykytti pumppua ja kotonakin pystyssä olin vain vessassa käydessä. Itseasiassa pää alaspäin oli se asento missä vietin monta kuukautta. ns trendelbaug (tai jotain sellaista) asento on parasta mitä voi tehdä. Nyt jos olet vielä kotona niin makaat vaan! ja mieluiten laita jalkopään alle puhelinluettelot niin että kun makaat niin kohdunkaula ei saa sitä vauvan aiheuttamaa painetta. Päänsärky on kova pari viikkoa, mutta siihen tottuu...
Ihme juttu että ovat sinut päästäneet vielä kotiin! Sinuna soittaisin äitipolille ja kysyisin että milloin aika, varsinkin kun supistelee ja on vuotoa! lanka pitää laittaa mahdollisimman hyvässä tilanteessa jossa kohdunkaulaa vielä on- jos paikat on auki niin on myöhäistä.
huutele ihmeessä- meitä on täällä muitakin.
mom rv17+ nyt ilman lankaa mutta parin päivän levolla vaihteeksi...
hupsis oli tullut 2 kertaan tuo viesti kun luulin että se ei tullut ja laitoin uudestaan!!! en oikein osaa vielä! tänään taas tuota tuhrua ja soitin tonne päivystykseen sanoivat että on vanhaa verta perjantaisen tutkimuksen aiheuttamaa vuotoa, vaikka viimeksi lääkäri totesi että minulla tuo valkovuoto on niin rusasta että muuttaa sen vuodon vaalenaruskeaksi! no sanoi minulle vaan että ota rauhallisesti kotona ja että ei tarvitse tulla näytille!? no huomenna soitan äitiyspolille siitä ajasta! nyt muuten diaknoosiana tuo epänormaali kohdunrakenne O34.4 tai joku sellainen minulla on vielä tuo kohdun suu tuolla vasemmalla ylhäällä niin että sormella ei millään saa koitettua lääkäri joutui oikein runnomaan että sai koitettua!
huomenna palailen kertomaan mitä sanoivat!
tsemppiä langoille...
kävi tässä mielessä että sun kannattaa varmaan ajoittain ottaa emättimen maitohappobakteerikuureja kun langat on laitettu. itse käytin tossa lankaraskaudessa niitä paljon, kun tuntui että jatkuvasti oli jotain pöpö' ä tulossa. otin niitä aina kuureina tasaisin väliajoin ja säästyin isoimmilta pöpöiltä. ei tolle kai mitään oikeeta pohjaa ole,mutta kaipa se sitä bakteeritasapainoa jotenkin ylläpiti.
hengessä mukana,
mom